پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰ - Jan 22, 2004
وزير صنايع:
سياست كاهش قيمت خودرو ادامه مي يابد
گروه اقتصادي: پس از چند هفته سكوت مسئولان و مديران صنعت خودرو ديروز وزير صنايع در پايان جلسه هيأت دولت با قاطعيت تأكيد كرد: «سياست كاهش قيمت خودرو ادامه مي يابد و اين سياست برگشت ناپذير است»
در هفته هاي اخير انتظار رواني پيش خريدكنندگان و مصرف كنندگان بازار خودرو براي كاهش قيمت به افت شديد قيمت خودرو در بازار منجر شد به نحوي كه قيمت خريد نقدي در بازار آزاد از قيمت تحويل كارخانه كمتر شده است.
اين در حالي است كه كاهش قيمت ها طبق اعلام مسئولان صنعتي قرار است از سال آينده آغاز شود.
طبق پيش بيني كارشناسان سال آينده سال سرنوشت سازي براي صنعت خودرو كشور است و تعديل قيمت ها و اصلاح ساختار اين صنعت در زمينه نيروي انساني و ساختار توليد اجتناب ناپذير است.
در همين حال برخي از مسئولان صنعت خودرو نسبت به كاهش قيمت ها ابراز ترديد كرده اند و بر اين نكته تأكيد مي كنند كه كاهش بيشتر قيمت ها ممكن نيست.
قلعه باني مدير عامل سايپا هفته جاري در جمع خبرنگاران بر اين نكته تأكيد كرد كه كاهش قيمت ها در سال آينده ممكن نيست و سياست اصلي خودروسازها جلوگيري از افزايش قيمتها و تثبيت آن است.
همچنين ديروز معاون فروش ايران خودرو نيز اعلام كرد محصولات ايران خودرو بيش از اين كاهش قيمت نخواهد داشت.در حال حاضر ركود در بازار خودرو موجب افت قيمت ها شده است و در صورت ادامه عرضه خودرو و عدم تمايل خريد مصرف كنندگان احتمال كاهش بيشتر قيمت ها وجود دارد.

گفتگوي امروز
نظارت بر حساب ذخيره ارزي
گروه اقتصادي: يكي از اهداف ارايه پيشنهاد تبديل حساب ذخيره ارزي به صندوق اعمال نظارت بيشتر بر چگونگي برداشت از اين حساب ذكر شده بود .گر چه وزير امور اقتصادي و دارايي خبر از ادامه شكل كنوني حساب ذخيره ارزي در برنامه چهارم توسعه داده است.با دكتر جمشيد پژويان استاد دانشگاه علامه طباطبايي گفتگو كرده ايم.
***
* ارزيابي شما از پيشنهاد تبديل حساب ذخيره ارزي به صندوق چيست؟
- حساب ذخيره ارزي براي جلوگيري از شوك ناشي از كاهش قيمت نفت طراحي شده تا بتواند در مواقع لزوم از انتقال اين شوك به بودجه دولت و از طريق آن به اقتصاد كشور جلوگيري كند.موضوع با اهميت، حفظ اين حساب است و اگر قرار باشد استفاده هايي براي حفظ ارزش واقعي يا افزايش سودآوري آن انجام شود اين سرمايه گذاري بايد كوتاه مدت باشد و نبايد از اين حساب به هيچ وجه براي كسري بودجه دولت استفاده كرد چرا كه انجام اين كار براي بودجه دولت و حفظ اين حساب زيانبار است.
* استدلال موافقين و مخالفين اين تبديل كدام است؟
- اين استدلالها مبتني برتعريف حساب يا صندوق است. اگر ذخيره ارزي به شكل حساب باشد مي توان از آن به راحتي برداشت نمود اما اگر اين ذخيره در چارچوب صندوق باشد زمان برداشت از آن كاملاً حساب شده و مشخص است.
* فوايد تبديل اين حساب به صندوق چيست؟
- اگر اين حساب به صندوق تبديل مي شد اين حسن را داشت كه ديگر دولت نمي توانست به بهانه هاي مختلف از اين صندوق برداشت نمايد چرا كه صندوق فوايد بلندمدتي براي اقتصاد داشته و فقط مربوط به يك دولت مشخص نمي شود. از سوي ديگر دولت ها ممكن است براي رفع مشكلات خود سعي در استفاده از ذخيره اين صندوق نموده تا عملكرد اقتصادي خود را بهتر نشان داده، كسري بودجه خود را جبران، براي سرمايه گذاري هاي زيربنايي يا خداي ناكرده هزينه هاي جاري خود را از اين محل پرداخت نمايند.
* مخالفت دولت با اين تبديل را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- دولت به دليل اين كه خواستار استفاده از اين صندوق در قالب پيش بيني شده در بودجه يا هنگام كسري بودجه مي باشد پيشنهاد استفاده از حساب ذخيره ارزي و تبديل كردن آن به ريال را ارايه مي دهد.و اگر اين حساب ذخيره ارزي به صندوق تبديل شود از آنجا كه برداشت از صندوق طبق تعريف تعيين شده صورت مي گيرد ديگر دولت نمي تواند در هر زمان كه بخواهد از اين صندوق برداشت كند.اگر اين صندوق تعريف مي شد تا در زمان كاهش درآمدهاي نفتي ناشي از كاهش قيمت نفت يا كاهش سهميه نفت كشورمان در اوپك مورد استفاده قرار گيرد ديگر دولت نمي توانست براي جبران كسري بودجه از محل هايي غير از درآمدهاي نفتي مانند عدم تحقق درآمدهاي مالياتي يا به فروش نرسيدن دارايي هاي خود استفاده كند.

رد پيشنهاد افزايش نرخ ماليات بر داد و ستد سهام
گروه اقتصادي: پس از چند هفته بحث و مجادله در زمينه پيشنهاد افزايش نرخ ماليات داد و ستد سهام در ميان مسئولان و كارشناسان روز سه شنبه كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با افزايش اين ماليات در لايحه بودجه سال ۸۳ مخالفت كرد.
با رد اين لايحه دكتر حسين عبده تبريزي در گفتگو با خبرنگار ما با استقبال از اين تصميم مجلس شوراي اسلامي اين اقدام را گامي مثبت در راه توسعه بيشتر بازار سرمايه و بورس ارزيابي كرد و تاكيد كرد :ماليات بر ثروت در قالب پيشنهاد افزايش ماليات بر داد و ستد سهام اقدامي نادرست بود كه در اكثر كشورها مورد پذيرش نيست.ماليات بر سود و سود كوتاه مدت در بورس امري است كه در اين زمينه با توافق هايي كه صورت گرفته طرح كارشناسي تهيه خواهد شد كه در صورت تصويب به اجرا گذاشته خواهد شد.وي تاكيد كرد كه حداقل تا۵ سال آينده مسئله ماليات بر سهام تغيير جدي نخواهد كرد و بازار بورس كشور از شرايط مناسبي براي رشد و توسعه بيشتر برخوردار خواهد شد.
تبصره« ض» لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي راي نياورد و نرخهاي مالياتي كماكان همان نرخ پنج دهم درصدي پيشين است. ديروز در بورس تهران حجم ريالي معاملات به شدت افزايش يافت و شاخص كل قيمت سهام با ۴۶‎/۳۹ واحد افزايش به ۱۱۰۷۹‎/۳۱ واحد رسيد.
رد افزايش نرخ ماليات دادو ستد سهام و در پيش بودن عرضه سهام صدرا در روز دوشنبه آينده از عوامل اين رشد محسوب مي شود.

وزير نفت:
از قيمت  بالاي ۳۰ دلار نفت استقبال نمي كنيم
وزير نفت گفت: علي رغم كاهش قدرت دلار در برابر يورو كه منجر به كاهش بخشي از قدرت خريد اعضاي اوپك شده است، سطح قيمت بالاي ۳۰ دلار را نمي خواهيم.به گزارش (ايسنا)،  بيژن زنگنه افزود: «سه ماهه دوم سال جاري ميلادي دوره حساسي است، زيرا با روند فعلي به طور روشن با بيش از دو ميليون بشكه افزايش عرضه روبه رو هستيم ولي از طرفي قيمت ها هنوز بالاست كه دليل آن فقط سطح پايين ذخاير نفت در آمريكاست.»زنگنه در خصوص تحقق توليد پنج ميليون بشكه نفت در روز تا پايان برنامه سوم (سال آينده) از سوي ايران گفت: «طبق برنامه يكي از اهداف اوليه دست يابي به اين سطح توليد بود كه به دليل اينكه نياز بازار نبود، آن را تغيير داديم زيرا ما فكر مي كرديم اگر چنين ظرفيتي را داشته باشيم نياز بازار نيست و ظرفيت ما عاطل باقي مي ماند.»

سيم كارت تلفن همراه امسال پيش فروش نمي شود
امسال سيم كارت تلفن همراه پيش فروش نمي شود.
يك مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار ما تاكيد كرده است، با توجه به احتمال عدم انجام تعهدات، امسال سيم كارت تلفن همراه پيش فروش نمي شود.

خبر كوتاه
* ايسنا: كارگاه هاي تبديل سيستم سوخت خودرو به دوگانه سوز (بنزين - گاز طبيعي) خودروهايي را كه سوخت آنان گاز مايع است به طور رايگان گاز طبيعي سوز مي كنند.
* تالار منطقه اي بورس اصفهان در هفته آينده در راستاي توسعه بازار سرمايه و تجهيز پس اندازهاي سرگردان راه اندازي مي شود.
* شانا: يادداشت تفاهم همكاري براي انتقال انرژي برق و تجهيزات از ايران به عراق شامگاه سه شنبه در تهران به امضاي وزيران نيروي دو كشور رسيد.
* موج: دومين نمايشگاه بين المللي خودرو و قطعات وابسته در كيش عصر ديروز با حضور ۵۰ شركت داخلي و خارجي از ۱۰ كشور جهان افتتاح شد.
* شانا: يك مقام شركت ملي نفت ايران اعلام كرد، مطالعات مقدماتي و بررسي درباره امكان ايجاد يك پالايشگاه در حاشيه خزر شروع شده است.
* در پي توافق اداره كل توسعه اشتغال در خارج از كشور وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت مهاجرت استراليا از اين پس رواديدهاي كار و تعطيلات صادرشده براي متقاضيان كار ايراني در اين كشور به مدت ۳ سال داراي اعتبار است.

وزير نيرو:
نرخ آب و برق سال آينده ده درصد افزايش مي يابد
خبرگزاري فارس: وزير نيرو بعد از جلسه هيات دولت گفت: ما براي تحويل برق نيروگاه هسته اي بوشهر آمادگي كامل داريم.
به گزارش خبرگزاري فارس حبيب الله بيطرف افزود: در حال حاضر عمليات احداث دو خط فشار قوي ۴۰۰ كيلووات را براي انتقال انرژي نيروگاه بوشهر به شبكه سراسري در دست احداث است كه تا اواسط سال آينده به بهره برداري مي رسد.
وي گفت: نرخ آب بها و برق بها در سال آينده همانند سال جاري در حدود ده درصد افزايش خواهد يافت و البته براي برنامه چهارم توسعه، اين مسئله توسط شوراي نظارت و داوري تعيين خواهد شد.
وزير نيرو با اشاره به اين كه «در قانون واگذاري حداكثر ده درصد ظرفيت نيروگاهي پيش بيني شده است» گفت: بايد مراحل واگذاريها را مهيا نماييم. بقيه كار مربوط به استقبال بخش خصوصي از اين نيروگاهها مي باشد.

يك ميليارد دلار از محصولات پتروشيمي پيش فروش شده است
معاون وزير نفت گفت: «قبل از بهره برداري واحدهاي پتروشيمي براي محصولات آن بازاريابي شده و برخي محصولات نيز به مشتريان خارج از كشور پيش فروش شده است.»
نعمت زاده رقم پيش فروش محصولات پتروشيمي را در حدود يك ميليارد دلار اعلام و خاطرنشان كرد: «براي تامين هزينه سرمايه گذاري شش ماه يا حداكثر تا يك سال قبل از راه اندازي واحدها، بخشي از محصولات آن را پيش فروش مي كنيم و از محل منابع آ ن براي اجرا و اتمام طرح هاي ديگر پتروشيمي استفاده مي كنيم.»

يادداشت
ثبات قانون
رد پيشنهاد افزايش ماليات بر داد و ستد سهام در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در لايحه بودجه سال آينده علاوه بر تاييد بحث هاي نظري در مورد رايج نبودن ماليات برثروت در اكثر كشورها و يا غيرمنصفانه بودن دريافت ماليات از داد و ستد سهام بدون توجه به سود و يا زيان دارنده آن، يك پيام مهم و كارساز نيز در اقتصاد كشور دارد و آن الزام جدي براي پايان بي ثباتي در مقررات و قوانين است.
اقتصاد ايران در طول سال هاي گذشته همواره شاهد تغيير و تحول مكرر و بي دليل مقررات اقتصادي بوده است.اين شرايط به افزايش ريسك سرمايه گذاري منجر شده و فعالان اقتصادي را در شرايط دشواري قرار مي داد.
بي ثباتي در مقررات ،تمايل افراد به حضور در بازارهاي سايه و غيرقانوني را نيز افزايش مي داد و اين بازارها را به دليل فراغت از قانون پرجاذبه مي كرده است.
قوانين مالياتي در سال هاي اخير بازنگري، اصلاح و در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است.
اينكه دولت كه خود اصلاحيه قانون ماليات ها را تهيه و ارائه كرده است در لايحه بودجه سالانه در اين اصلاحيه تجديدنظر كند امري نامعمول و غيرقابل دفاع است. رويكرد مجلس شوراي اسلامي در جهت جلوگيري از تغيير نابهنگام قوانين و مقررات اقتصادي اقدامي مثبت و قابل تقدير است.اميد كه اين روند با جديت و در همه بخش ها مورد توجه قرار گرفته و ادامه يابد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۲۱
۴,655
۳,011,952
شهد ايران
۱۲۲
۲,576
۱۰,000
فرآوري  مواد معدني
۱۰۳
۲,178
۳۶,000
كاشي پارس
۳۲۳
۶,888
۲,180,931
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۷۰
۸,000
۹,426
لاستيك سهند
۱۷۴
۴,074
۱۱۳,040
ايران مرينوس
۱,044
۲۵,246
۲۲,979
گاز لوله
۱۵۱
۳,668
۲۹,170
كارتن مشهد
۲,640
۶۶,720
۱۱,760
سيمان صوفيان
۳۰۳
۸,479
۱۶۱,564
فولاد كاويان
۲,704
۷۸,985
۱۱,335
سيمان قائن
۱,127
۳۶,541
۸۹,932
سيمان شرق
۲,577
۸۸,567
۱۵,771
سيمان شمال
۱۶۰
۵,870
۳۳۰,519
توسعه صنايع  بهشهر
۱۵۶
۵,798
۱,905,925
ايران خودرو
۲۱۶
۸,401
۹۲,608
سايپا ديزل
۴۷
۲,184
۴۱۱,455
سرمايه گذاري سپه
۲۶
۱,343
۵۰,586
راديوالكتريك
۲۳۹
۱۲,636
۲۹,470
سايپاآذين
۴۳۲
۲۵,825
۲۰,453
خدمات انفورماتيك
۱۵۵
۱۲,945
۲۹,995
حق تقدم سايپا
۶۸
۶,683
۴۳۴,773
حق تقدم سايپا ديزل
۲۴
۲,498
۹۹,321
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۳۶
۳,790
۳,567
سرمايه گذاري توكا فولاد
۲۱
۲,826
۷۱۲,262
سرمايه گذاري بوعلي
۵۲
۷,663
۲,510
كاغذ سازي كاوه
۱۳
۲,015
۲,500
ملي شيمي كشاورز
۵۰
۸,786
۲۷۲,547
چادرملو
۲۶۱
۴۶,724
۳۴,942
سيمان خزر
۵
۱,034
۴۰,010
ايران پويا
۲۰
۴,770
۳۶۳,191
سرمايه گذاري ملي
۳۸
۹,166
۵۰,078,822
پتروشيمي خارك
۱۸
۴,730
۱۰,400
كمباين سازي
۵
۱,346
۱۲۵,911
معادن روي ايران
۱۰
۲,742
۴۷,538
كف
۳۹
۱۱,971
۵,960
آلومتك
۴
۱,285
۱۹,999
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۶۳
۵۸,301
۸,815
سيمان بهبهان
۱۰
۳,695
۳۵,369
ماشين سازي اراك
۶
۲,452
۴,283
لاستيك دنا
۴
۲,025
۷۶۰
فنرسازي خاور
۱
۵۷۱
۷,670
پارسيلون
۳۸
۲۳,142
۵۲۰,102
صنعتي دريايي
۶
۴,806
۹,510
خدمات كشاورزي
۲۲
۱۸,022
۱,500
سيمان بجنورد
۲
۲,000
۲۳,414
بلبرينگ ايران
۲
۲,046
۳,153,396
كارتن پارس
۲
۲,132
۲,812
ناب
۸
۹,970
۵,566
پتروشيمي آبادان
۳
۵,174
۹,700
لنت ترمز
۱
۱,758
۱,770
بيسكويت گرجي
۲
۶,149
۴۳۳,660
داروسازي داملران
۱
۴,006
۱۲,768
ريخته گري  تراكتور
۴
۱۷,214
۱,814
دارو ابوريحان
۴-
۷,094
۵۸۶,089
بانك كارآفرين
۵۰-
۴۴,264
۳۸,680
سيمان تهران
۹۰-
۶۵,251
۱۴,774
سيمان كرمان
۲۹-
۱۵,548
۵,843
داروپخش
۲۱-
۱۰,954
۱,150
كاشي اصفهان
۱۱-
۵,694
۱۴,468
مارگارين
۲۰-
۹,117
۲۲,116
پارس دارو
۱۶-
۵,665
۸۴۱,774
سرمايه گذاري غدير
۱۵۷-
۳۷,280
۳۵,233,451
سيمان فارس و خوزستان
۲۵-
۴,719
۱۰۵,223
سرمايه گذاري صنعت  و معدن
۳۲۷-
۴۵,603
۲,843,752
سيمان شاهرود
۷۶-
۲,625
۳۵,444,874
سرمايه گذاري پتروشيمي
۷۲۲-
۱۳,811
۶۱۰,047
تراكتورسازي
۴۲۸-
۸,185
۲۸۷,328
سايپا ديزل
۱۵۱-
۲,701
۲۲۶,237
سرمايه گذاري پتروشيمي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۳۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۵۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۹۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |