دوشنبه ۲۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۷
ُُچو عضوي به درد آورد روزگار...
بيشترين كمك براي يافتن علت ميگرن، به دست بيمار و به كمك او انجام مي شود. فكر نكنيد با مراجعه به پزشك و بيان اينكه سردرد شديد يا ميگرن دارم، نوع و علت آن براي پزشك قابل تشخيص است
001809.jpg
تصور نكنيد پزشك مثل يك مكانيك مي تواند مشكل شما را حل كند. مكانيك هم نياز دارد از صاحب اتوموبيل راجع به عيب و نقص آن سوال كند.
دكتر علي خاقاني(DMD,PHD)-ونكوور
ميگرن، بيماري است كه تظاهرات آن به صورت يك سردرد شديد حمله اي يك طرفي است كه در طرفين و بالاي سر و گاهي در ناحيه پس سر وجود دارد. علت ايجاد اين بيماري كه اصولا باكتري و ويروس در آن دخالت ندارد خيلي پيچيده است و علل مختلفي دارد. به همين علت درمان آن مشكل است. به طور كلي هر بيماري كه علت آن شناخته نشود درمان مشخصي ندارد. در مورد ميگرن، بيشتر مي توان دليل آن را عدم تعادل بين سيستم عصبي و هورموني دانست بخصوص سيستم اعصاب خودكار مثل سمپاتيك و پاراسمپاتيك كه تنظيم كننده و كنترل كننده سيستم قلبي- عروقي و تنفس، دستگاه گوارش و ترشح غدد داخلي و خارجي (غددي كه ترشح آنها مستقيما وارد خون مي شوند يا آنهايي كه به داخل مجاري ديگر ترشح مي كنند) است. اين دو سيستم عصبي در وضعيت روحي -رواني، بسيار موثرند و ساير وظايف ديگر را بر عهده دارند كه البته همه اين وظايف تاكنون به درستي شناخته نشده اند.
علايم ميگرن 
رحسب نوع ميگرن علايم آن مختلف است و از نظر تقسيم بندي به چهار گروه تقسيم مي شو د:
۱-ميگرن كلاسيك:
كه نوع حاد و حمله اي آن است و بروز حمله با احساس خستگي، پريشاني، تشنگي و هوس خوردن غذاي مخصوص يا مايعات و حالت سرگرداني كه در حدود ۳۰-۵ دقيقه قبل از حمله شروع مي شود و بيمار خودش احساس مي كند كه به زودي مبتلا به ميگرن خواهد شد. علايم اين ميگرن سردرد شديد حمله اي، حالت تهوع، حساس شدن به نور به صورت برق زدن در چشم و صدا، حالت لرزش مختصر در دست، سردي در پاها و گاهي ضعف عضلات تا حد احساس فلج موقت، تمايل به تنهايي و نياز به استراحت و خوابيدن و گريه كردن (گريه كردن، يك مكانيسم طبيعي آرامش دهنده است) و بيشتر در خانم ها در ميانسالگي ديده مي شود كه اختلال هورمن در آن دخالت دارد.
اين نوع ميگرن، سيستم گردش خون و گوارش را از فعاليت طبيعي باز مي دارد و همچنين روي مغز و سيستم عصبي مركزي اثر مي كند و بيمار مايل به صحبت كردن و پاسخ دادن به سوال و فكر كردن نيست و گاهي داراي حالت بي حوصلگي و عصبانيت است و نسبت به افراد، بعضي از اين علايم خفيف تر و بعضي شديدتر است و گاهي علايم ثانويه  ديگري هم به آن اضافه مي شود كه بستگي به وضع روحي شخص دارد (امكان دارد حالت پرخاشگري و دعوا داشته باشد). در اين گروه از ميگرن، مراحل ايجاد عوارض به همان ترتيب كه گفته شد ظاهر مي شود و آخرين مرحله آن اين است كه تبديل به سردرد مي شود تا بهبودي كامل كه زمان مشخصي ندارد.
۲-ميگرن مشترك:
با علايم سردرد شديد، احساس تهوع و بي اشتهايي، درد در حدقه و كره چشم، حساس شدن شنوايي، گزگز شدن يا خواب رفتگي دست يا پا، ضعف عضلات و خستگي در عضلات، گاهي همراه با احساس درد در عضلات، سنگين بودن سر و احساس ناراحتي از حركت سر و راه رفتن و نياز به خوابيدن يا دراز كشيدن.
۳-ميگرن انتقالي:
كه با سردرد معمولي شروع شده و بعد تبديل به ميگرن مي شود، عوارض آن به شدت گروه اول و دوم نيست اما مدت آن طولاني تر است و مسكن هاي معمولي آن را كاهش مي دهد، اما به كلي درد را از بين نمي برد و نبايد هم، چنين انتظاري داشت. مثل دو گروه اول لازمه بهبود و درمان اوليه، استراحت و خوابيدن است همراه با نوشيدن چاي كم رنگ يا آب گرم. علت اين نوع ميگرن مي تواند اختلال متابوليسم(Biochemical) و فيزيولوژي عصبي(Neurophysiological) باشد.
درمان 
ميگرن داروي اختصاصي و مشخصي ندارد همان طور كه اشاره شد چون علت ساده و مشخصي ندارد، البته نه اين كه علت ندارد بلكه پيدا كردن آن مشكل است و به غير از موارد ژنتيك نياز به همكاري بيمار دارد. بيشترين كمك براي يافتن علت ميگرن، به دست بيمار و به كمك او انجام مي شود. فكر نكنيد با مراجعه به پزشك و بيان اينكه سردرد شديد يا ميگرن دارم، نوع و علت آن براي پزشك قابل تشخيص است، اولا بايد سعي كنيد به خاطر بياوريد اولين بار كه دچار سردرد شديد چه زمان و در چه مكان و با چه شرايطي بوده كه البته اگر مدتي از آن گذشته باشد به خاطر آوردن آن ،كار مشكلي است، اما حالا بايد دقيقا ۴۸ ساعت از وضعيت زندگي خودتان را يادداشت كنيد و يا بتوانيد توضيح دهيد. تصور نكنيد پزشك مثل يك مكانيك مي تواند مشكل شما را حل كند. مكانيك هم نياز دارد از صاحب اتومبيل راجع به عيب و نقص آن سوال كند، در حالي كه مكانيسم يك موتور اتومبيل هزار برابر ساده تر از انسان است؛مخصوصا عوارضي مثل ميگرن (سه نوع درد بي درمان داريم: يكي دردهاي كمر، ديگري ميگرن و سومي درد مفصل فك پايين) اين بيماري  ها نياز به بررسي زياد دارند. اما نكاتي كه بايد رعايت شود: نخوردن انواع غذاهاي مانده، چه در يخچال فريزر و چه به صورت كنسرو يا سوسيس و كالباس و نظاير آن. پرهيز از نوشيدن زياد قهوه، نوشابه هاي گازدار، شراب قرمز و بخصوص ساير مشروبات الكلي موادخوراكي زيان آور ديگر شامل انواع شكلات ها، ادويه جات محرك و سرخ شده در روغن كهنه. براي خانم ها لوازم آرايش و بوي آنها و مواد شيميايي تركيبات آن. ساير عوامل بهداشتي مثل سردرد همان رعايت منظم غذا و خواب.
در مورد مصرف داروها
مناسب ترين دارو براي گروه اول: ارگوتامينErgotamine است كه بهتر است، نيم ساعت قبل از شروع درد خورده شود (مصرف اين دارو براي زماني است كه مطمئن باشيد علت آن اختلال در سيستم عصبي خودكار است). گاهي در طول زمان درد مي توانيد انواع ديگري از مسكن ها را مصرف كنيد (فقط يك قرص) و اگر مي توانيد مسكن را با معده خالي مصرف نكنيد. گاهي يك مسكن ضعيف بهتر از نوع ديگر آن با واحد بالا موثر است، اما به هر حال بهتر است مسكن، از نوع اعتيادآور نباشدNon-Addictive.
بحث سردرد بخصوص ميگرن، خيلي مفصل تر از اين چند كلمه است. به اميد آن كه اين مختصر توضيح راهنماي كمك اوليه براي شما باشد تا زمان مراجعه به پزشك.

پايان همايش  جراحي هاي مفاصل
001812.jpg
در اين همايش، آخرين فن آوري هاي جراحي آرتروسكوپي مفاصل بزرگ با كمك ليزر، بيولوژي كشت سلولي و پزشكي ترميميACT و جراحات عميق غضروف سطح مفصل زانو به بحث و تبادل نظر دوجانبه بين جراحان و متخصصان ارتوپدي از ايران و آلمان، گذاشته شد.
دكتر فرهاد فريد- رئيس اولين همايش جراحي هاي مفاصل ايران و آلمان - در جريان برگزاري همايش گفت: «تفاوت عمده فن آوري نوين جراحي مفاصل نسبت به گذشته، پرهيز از انجام جراحي هاي بزرگ و استفاده از جراحي بسته و كوچك با روش آرتروسكوپي و تكنولوژي ليزر است كه باعث جلوگيري از آسيب ها و عفونت هاي شايع اعمال بزرگ ارتوپدي مي شود.» دكتر فريد افزود: «در گذشته، تصور بر اين بود كه غضروف سطح مفصلي كه به دلايل مختلف مانند جراحات يا اعمال جراحي بزرگ دچار آسيب ديدگي شده است ديگر قابل ترميم نبوده و نياز به تعويض مفصل است. در حالي كه در فن آوري كشت سلولي، ترميم و بازسازي سطح مفصل، امكان پذير خواهد بود.»
دكتر فيروز مددي -عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و دبير همايش -نيز اظهار داشت: «از بحث هاي مطرح شده در اين همايش، مي توان به ارايه گزارشات جراحي مفاصل در ورزشكاران، استفاده از امواج در ترميم غضروف سطح مفصلي و آخرين تكنولوژي جراحي مفصل زانو با روش آرتروسكوپي اشاره كرد.»
وي از مهمترين دستاوردهاي اين همايش را انتقال فن آوري روز دنيا در جراحي ارتوپدي، عنوان كرد و اظهار اميدواري كرد بتوان در آينده با بهره گيري از اين فن آوري و تخصص و مهارت و تجربه جراحان ايراني، از اعزام بيماران جهت درمان به خارج از كشور خودداري كرد.

اشتباه جذام تكرار نشود
001815.jpg
رئيس انجمن علمي پزشكي - اجتماعي توصيه كرد: «بايد مراقب بود اشتباهي را كه در طول تاريخ درباره جذام مرتكب شديم و منجر به قرنطينه بيماران شد،  دوباره در مورد ايدز تكرار نشود.»
به گفته دكتر محمدعلي حيدرنيا، در هيچ كجاي دنيا قانوني براي قرنطينه بيماران مبتلا به ايدز وجود ندارد و ترس از ايدز در بين مردم به دليل ناآگاهي از راه هاي انتقال بيماري است و مسوولان بايد قوانين را به گونه اي مطرح كنند كه براي بيماران ايدزي محدوديتي ايجاد نشود.
همچنين براي كاهش بار اجتماعي ايدز بايد اطلاعات عمومي جامعه را افزايش داد و ديدگاه ها را نسبت به اين بيماري اصلاح كرد.

مفصل مصنوعي فك
001818.jpg
پژوهشگران دانشگاه ايلي نويز با استفاده از سلول هاي بنيادي كه به استخوان و غضروف تبديل مي شوند، موفق به ايجاد ساختار توپي شكل شبيه به مفصل فك انسان شدند.
ساخت مفاصل مصنوعي مدت هاست كه در جهان متداول است ولي امروزه مهندسي ژنتيك روش نوين تري ابداع كرده است.
در اين روش مهندسي، بافتي كه براي ساخت كنديل مفصلي شبيه به كنديل انسان استفاده شد، روزي مي تواند براي توليد ساختار توپي شكل در فك، ران و زانو كساني كه به دليل واردشدن آسيب به استخوان يا آرتريت اين ساختار را از دست داده اند، به كار رود.

چربي اضافه زمينه ساز بيماري ها
001821.jpg
دريافت اضافي چربي از مهم ترين عوامل ابتلا به اضافه وزن و چاقي است كه خود زمينه ساز بيماري هاي قلبي - عروقي، افزايش فشارخون و ديابت است.
كاهش دريافت اسيدهاي چرب ترانس به ميزان دو درصد، خطر بروز اين بيماري ها را ۲۵ درصد كاهش مي دهد.
به گفته دفتر بهبود تغذيه جامعه، تعادل و تنوع در مصرف مواد غذايي، مصرف بيشتر ميوه ها و سبزي ها، كاهش مصرف شيريني، چربي و نيز مواد غذايي شور، از مهم ترين راهكارهاي كاهش ابتلا به اين بيماري است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |