چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۲ - Jan 14, 2004
شهردار تهران: مقابله با زلزله احتمالي در تهران نيازمند عزم ملي است
مجلس و دولت مي توانند بافت هاي فرسوده را بازسازي كنند
شهردار تهران  گفت : مقابله  با زمين  لرزه  احتمالي  در تهران  و كاهش صدمات  ناشي  از اين  حادثه ، نيازمند عزم  ملي  است .
محمود احمدي  نژاد در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر در اين  باره افزود: با ساماندهي  سازمانها و مشاركت  وسيع  مردم  مي توان  خسارات زمين  لرزه  احتمالي  را در تهران  كاهش  داد.
وي  با اشاره  به  اينكه  ستاد بحران  تهران  براي  ساماندهي  دقيق  سازمانهابه  منظور پشتيباني  و امدادرساني  زمين  لرزه ، هفته  گذشته  تشكيل  شده  است افزود: سازمانها در مقاطع  مختلف  سال  با تمرين  عملياتي  در تهران  وآموزش  امدادي  در بخش  هاي  مختلف  مي توانند به  آمادگي  لازم  براي  مواجهه با زمين  لرزه  دست  پيدا كنند.
وي  گفت : تهران  با ۷۰۷ كيلومترمربع  مساحت  و حوزه  استحفاظي  ۱۸۰۰ كيلومترمربع  هم  اكنون  بيش  از ۷ ميليون  نفر را در بيش  از يك  ميليون  و ۶۰۰ هزار واحد مسكوني  در خود جاي  داده  است  كه  برخي  از اين  ساختمانهامقاوم  و بخشي  فاقد شرايط لازم  براي  مقاومت  در برابر زمين  لرزه  هستند.
شهردار تهران  با اعلام  اينكه  ۴۵ درصد از مجموع  يك  ميليون  و۰۰ ۶ هزارواحد مسكوني  در تهران  فرسوده  و نيازمند اصلاح  هستند افزود: مجلس  ودولت  با بهره گيري  از سازمانهاي  ذيربط مي توانند بافت  هاي  فرسوده  رادر مدت  ۳ تا ۵ سال  بازسازي  كنند.
وي  گفت : شهرداري  نيز آماده  است  با اجراي  سريع  طرحهاي  تفصيلي  و گشايش معبرها دسترسي  مناسب  به  محلهاي  داراي  بافت  هاي  فرسوده  را ايجاد كند.
احمدي  نژاد افزود: سازمانهاي  دولتي  و بانكها نيز مي توانند با ارائه تسهيلات  ارزان  قيمت  و تشويقي  به  احياء بافت  هاي  فرسوده  سرعت  دهند.
شهردار تهران  رعايت  ضوابط شهرسازي ، مقاوم سازي  بافت  هاي  فرسوده  وآمادگي  در برابر حوادث  غيرمترقبه  را از ضروريات  پيشگيري  از عواقب زمين  لرزه  دانست .

نگاه
پاول : حالا نوبت كوبا است.
افشين سبوكي
001020.jpg

دادگاههاي تخصصي «تخلفات ساختماني» تشكيل مي شود
گروه شهري: رئيس شوراي شهر تهران گفت: به دنبال توافق مديريت شهري و رئيس قوه قضائيه، دادگاه هاي تخصصي «تخلفات ساختماني و باغات» به منظور صدور حكم براساس «ضوابط شهرسازي» تشكيل مي شود.
مهندس چمران در گفت وگو با ايسنا افزود: در اين دادگاهها، نماينده يا مسئولي از شهرداري تهران نيز براي صدور احكام قضات براساس اطلاعات تخصصي حضور مي يابد.
وي با بيان اين كه شهرداري تهران هنوز گزارشي از تخلفات ساختماني به دليل گستردگي آن به شوراي شهر ارائه نداده است، خواستار كمك نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مسئولان استانداري و فرمانداري به شهرداري براي كاهش تخلفات ساختماني شد و تصريح كرد: متاسفانه برخي با دريافت حكم از مراجع قضايي، اقدام به ساخت وساز مي كنند كه خنثي كردن چنين اموري توسط مديريت شهري يكي از اهداف ايجاد دادگاههاي تخصصي تخلفات ساختماني است.

خودروهاي زيست محيطي
گروه شهري: در حال حاضر، همه خودروهاي داخلي مطابق با استانداردهاي زيست محيطي توليد مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما مهندس شاهين محمدنژاد، مديركل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن گفت: به منظور كاهش آلاينده ها و صرفه جويي در سوخت، خط توليد خودروهاي داخلي از سيستم كاربراتوري به انژكتوري هدايت شده است.
وي افزود: به رغم افزايش توليد خودرو در دو سال گذشته به دليل رعايت استانداردها، ميزان آلايندگي خودروها در برخي شاخص ها كاهش يافته است.
محمدنژاد تصريح كرد: امسال ۵۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در ايران خودرو توليدشده كه از اين تعداد ۳۰۰ دستگاه به شركت واحد اتوبوسراني تحويل شده است.
وي مهمترين مشكل در استفاده از اتوبوسهاي گازسوز را نبود ايستگاه هاي تزريق گاز ذكر كرد و گفت: در حال حاضر، دو ايستگاه تزريق گاز براي اتوبوسهاي گازسوز وجود دارد كه چنانچه اين ايستگاه ها به اندازه كافي احداث شود مي توان اتوبوسهاي گازسوز را به مرور جايگزين اتوبوسهاي ديزل كرد.
محمدنژاد گفت: انتظار مي رود با به تعادل رسيدن قيمت خودرو در سالهاي آينده، طرح جايگزين خودروهاي فرسوده از اواسط سال ۸۳ عملي شود.

۱۸ طرح عمراني در منطقه۱۴به  بهره     برداري مي رسد
گروه شهري: هجده پروژه عمراني،  ترافيكي، فرهنگي و فضاي سبز با حضور دكتر احمدي نژاد و جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، در منطقه ۱۴ به بهره برداري مي رسد.
شهردار منطقه ۱۴، احداث هشت پارك به نامهاي مينا، نبرد، جوانان، شهريار، معيني، كودك، گردشگاه، كلاهدوز و بازپيرايي پارك هاي فتح، شكوفه، گلسار و سهند را به عنوان مجموعه اي از فضاهاي مهم شهري و عاملي موثر در تامين بهداشت و سلامتي اعصاب و روان شهروندان دانست و گفت: در شهر تهران با توجه به نيازهاي روحي و جسمي شهروندان، ايجاد و گسترش فضاي سبز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
علي سعيدي حجم كار صورت گرفته را در پارك هاي جديدالاحداث و بازپيرايي پارك هاي قديمي به ترتيب ۱۳۲ هزار و ۴۴۰ و ۸۵ هزار متر مربع عنوان كرد و با اشاره به طرحهاي ترافيكي منطقه ۱۴ خاطرنشان كرد: سطح چهار تقاطع با هدف ايمني عبور عابران پياده، نصب شمارشگرهاي چراغ راهنمايي در سطح سه تقاطع و احداث فاز اول خيابان پاسدار گمنام به طول ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع و با هدف بهبود وضعيت تردد وسائط نقليه از جمله طرحهاي ترافيكي مورد بهره برداري در منطقه ۱۴ به شمار مي رود.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهردار منطقه ۱۴ همچنين با اشاره به برخي ديگر از اين طرحها گفت: تاسيس مركز كار آفريني كوثر با مشاركت كميته امداد خميني منطقه ۱۴ و با هدف حمايت از بانوان سرپرست خانوار و بازپيرايي درياچه نارنج با حجم كار ۲ هزار متر مربع و با هدف ايمن سازي محل براي استفاده كودكان، از ديگر طرحهاي آماده بهره برداري شهرداري منطقه ۱۴ است.

مديريت پسماندهاي مواد زايد با خلأ هاي قانوني مواجه است
معاون رئيس جمهور در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: مديريت پسماندهاي مواد زايد با خلأهاي قانوني مواجه است.
ابتكار افزود: در زمينه پسابهاي صنعتي و زباله هاي شهري در مناطق مختلف ساحلي كشور با معضل آلودگي مواجه هستيم كه اين سازمان اقداماتي براي تنظيم قوانين و مقررات مربوط به پسابها، مواد زايد شهري و صنعتي انجام داده است كه براساس ضوابط اعلام شده با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد.
وي يادآور شد: اين لايحه در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار دارد و مراحل طرح در كميسيونها را پشت سر گذاشته است، اميد مي رود با نهايي شدن اين قانون، خلأهاي موجود قانوني را پر كنيم و بتوانيم نسبت به مديريت مواد زايد با جديت بيشتري عمل كنيم.
ابتكار ادامه داد: بخشي از اين مسئوليت بر عهده شهرداريها و بخشداريها است كه نسبت به آن، مسئول مي باشند و سازمان حفاظت محيط زيست از طريق دادن اخطار و برخورد قانوني، نظارت خود را اعمال مي كند.

با مصوبه شوراي شهر
صدور شناسنامه فني براي ساختمانهاي تهران الزامي مي شود
001035.jpg

گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز يك فوريت طرحي را تصويب كرد كه در صورت نهايي شدن، شهرداري موظف به صدور «شناسنامه فني ساختمان» پس از انجام كنترل در كليه مراحل محاسبه، ساخت و اجرا مي باشد.
دكتر حمزه شكيب ، رئيس كميته ايمن سازي و مقاوم سازي ابنيه فني شوراي شهر، در دفاع از اين طرح گفت: شناسنامه فني مدركي براي تعيين ويژگي هاي ساختمان مانند فونداسيون، اسكلت، ستون ها، سقف و ساير موارد آن است تا شهروندان هنگام خريد بدانند كه ساختمان آنها داراي چه مشخصات و ويژگي هايي است.
وي صدور اين شناسنامه را صرفا براي ساختمان هاي جديد دانست و در عين حال گفت كه اين شناسنامه ملاكي براي تضمين امنيت ساختمان نيست.
مهدي چمران ، رئيس شورا گفت: شناسنامه ساختمان هيچ تضميني ايجاد نمي كند بلكه مانند پرونده بيمار در بيمارستان است كه پزشكان مختلف با ديدن آن از شرايط و احوال وي آگاه مي شوند.
شوراي شهر همچنين در ادامه بررسي لايحه مجوز اقدامات تشويقي جهت بازسازي و نوسازي بافت هاي قديمي و فرسوده، موارد ديگري از اين لايحه را تصويب كرد.
001044.jpg

چمران :شناسنامه ساختمان مانند پرونده بيمار در بيمارستان است كه پزشكان مختلف با ديدن آن از شرايط و احوال وي آگاه مي شوند.


001053.jpg

كاشاني:آقاياني كه مي گويند زلزله بم فاجعه ملي است پس در صورت وقوع زلزله در تهران سوره واقعه براي تهران مصداق پيدا مي كند.

001047.jpg

واعظي آشتياني :ما درحالي عوارض ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده را تخفيف مي دهيم كه شهرداري نيازمند بودجه هاي كلان است.



001050.jpg

شكيب: شناسنامه فني مدركي براي تعيين ويژگي هاي فني ساختمان است تا شهروندان هنگام خريد بدانند ساختمان آنها چه مشخصاتي دارد.

در اين جلسه، شوراي شهر مقاوم سازي ساختمان ها را مشروط به ارائه نقشه هاي اجرايي و تأييد آن توسط شهرداري و منوط به عدم افزايش زيربنا، از پرداخت هر نوع عوارض شهرداري معاف كرد.
مهندس چمران با اشاره به مصوبه هفته پيش شوراي شهر مبني بر اعطاي يك طبقه اضافه بناي تشويقي و تخفيف عوارض براي نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: شوراي شهر منتظر سازمان هاي ديگر نمي ماند و هر اقدامي را كه در اين راستا لازم باشد انجام مي دهد و به آن عمل مي كند.

اميررضا واعظي آشتياني عضو شوراي شهر گفت: مي خواهيم بدانيم در مقابل اقداماتي كه شورا و شهرداري در رابطه با بافت هاي فرسوده انجام داده اند جايگاه دولت و مجلس كجاست و چرا در اين باره اقدامي نمي كنند.
واعظي آشتياني با بيان اين كه شهرداري با اين تخفيف عوارض در رابطه با بافت هاي فرسوده عملا درآمدهاي خود را كاهش مي دهد گفت: اگر دولت مدعي اختصاص ۳۰۰ ميليون دلار فاينانس مي باشد، بايد گفت كه از اين رقم ۲۰۰ ميليون دلار يعني معادل ۱۷۵ ميليارد تومان در اختيار شهرداري قرار مي گيرد كه در مقايسه با كاري كه بايد انجام شود ناچيز است.
آشتياني افزود: بخشنامه هاي وزارت مسكن مخل بازسازي اين بافت هاست. اگر دنبال اشكال تراشي و مدال هستند ايرادي ندارد ما كارها را انجام مي دهيم مدال را به سينه اينها بچسبانند.
وي گفت: ما درحالي عوارض ساخت و ساز در اين بافت ها را تخفيف مي دهيم كه شهرداري نيازمند بودجه هاي كلان است.
شوراي شهر همچنين يك فوريت طرح الزام كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر به تهيه و ارائه طرح ساماندهي امدادرساني و نجات شهروندان تهراني را تصويب كرد و براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع شد.
چمران هنگام بررسي اين طرح گفت: يكي از مشكلات امدادرساني اين است كه نيروهاي آماده و آموزش ديده وجود ندارد.
حبيب كاشاني ديگر عضو شورا نيز با تأكيد بر لزوم به وجود آمدن يك سازمان و تشكيلات قوي امدادرساني گفت: براي يك مجموعه ،خوب نيست كه ۱۵ روز پس از وقوع زلزله هنوز مردم اعلام كنند كه چادر دريافت نكرده ايم.
وي گفت: آقاياني كه مي گويند زلزله بم فاجعه ملي است پس در صورت وقوع زلزله در تهران سوره واقعه براي تهران مصداق پيدا مي كند.


شوراي شهر همچنين با تصويب يك طرح دوفوريتي كميسيون شهرسازي و فني و معماري شورا را موظف كرد حداكثر ظرف يك ماه به منظور ارائه آموزش هاي همگاني در برابر زلزله با كمك شهرداري نسبت به تهيه و چاپ كتاب آمادگي در برابر زلزله اقدام كنند.
در اين جلسه همچنين از قهرمانان جانباز و معلول رشته هاي دووميداني در مسابقات جهاني تجليل به عمل آمد.
رئيس شوراي شهر تجليل از اين قهرمانان جانباز را تجليل از همه جانبازان در صحنه هاي مختلف داخلي و خارجي دانست.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين لايحه بودجه سال ۸۳ شهرداري تهران اعلام وصول شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |