دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۱
رواج فناوري هاي نوين بانكي در ايران
كارت پول، جايگزيني مطمئن براي پول نقد
ورود بانكهاي خصوصي به عرصه شبكه بانكي مزيتهاي متعددي براي مشتريان بانكها به همراه داشت كه از آن جمله مي توان به متنوع شدن خدمات، دسترسي آسان تر به خدمات بانكي و از همه مهمتر به روز شدن و خروج از فرم سنتي بانكداري اشاره كرد.
000560.jpg
پيش از اين در بانكداري سنتي و دولتي رسم بر اين بود كه مشتري بانك براي انجام عمليات بانكي خود بايد به يك شعبه خاص مراجعه مي كرد. ولي بانكهاي خصوصي، اين مشكل را رفع كردند چرا كه مشتري يك شعبه بانك خصوصي مشتري تمام شعب آن بانك به شمار مي رود. به طوري كه فرد با مراجعه به هر شعبه مي تواند عمليات بانكي مورد نظر خود را انجام دهد. البته انتقادي كه در اين باره بر بانكهاي خصوصي وارد است، اين است كه در مورد خدمات و مزيتهاي خود اطلا ع رساني دقيق و لا زم را انجام نمي دهند، به طوري كه بعضاً برخي از مشتريان بانكهاي خصوصي از اين خدمات بي اطلا ع هستند. اما يكي از مزاياي بانكهاي خصوصي، توسعه شبكه كارت پول است به گونه اي كه دارندگان اين كارت از حمل پول نقد بي نياز مي شوند.
البته اين تنها مزيت و كارآيي كارت پول نيست، امكانات ويژه كارت پول عبارت است از قابليت ارتباط با حسابهاي متعدد، دسترسي به اطلا عات مرتبط با حسابهاي بانكي در تمام طول روز، انتقال وجه يك حساب به حساب ديگر، امكان استفاده از اعتبار در حساب، انجام عمليات برداشت يا واريز وجه روي هر يك از حسابهاي مرتبط، پرداخت هزينه خريد كالا يا خدمات، كسب اطلا ع از جزئيات حساب از طريق اينترنت و استفاده از تخفيفهاي ويژه. البته طي چند سال اخير كه ارائه كارت پول در شبكه بانكي به شكل چشمگيري افزايش يافته متأسفانه بانكها تنها به بحث دريافت وجه در صدور كارت پول توجه كرده اند و فقط يكي دو بانك خصوصي اين تنوع را در خدمات خود لحاظ كرده اند.
به اعتقاد برخي كارشناسان اثر تنوع بخشي خدمات بانكهاي خصوصي در مقابل بانكهاي دولتي به گونه اي بود كه بانكهاي دولتي نيز به فكر افتادند كمي به بحث كيفي خدمات خود از جمله تنوع خدمات كارت پول توجه كنند.
محمد تاجيك كارشناس مسائل پولي و بانكي درباره اثر تنوع بخشي به خدمات كارت پول معتقد است توسعه خدمات كارت پول زمينه را براي افزايش رويكرد مردم به استفاده از اين وسيله بانكداري مدرن فراهم مي كند. وي به خبرنگار بازارچه گفت: كاهش لزوم مراجعه به شعب بانك كمترين مزيت استفاده از كارت پول است. وي خاطرنشان كرد: چنانچه اين كارتها در ميان مشتريان بانك جايگاه مطلوب را به دست آورد، ضريب امنيت در جامعه افزايش مي يابد. وي بر لزوم اطلا ع رساني دقيق مزيتهاي كارت پولها تأكيد كرد و گفت: مردم بايد مزيتهاي ابزار بانكداري مدرن را بشناسند و از مزاياي آن بهره مند شوند. وي درباره جايگاه كارت پول در بانكهاي دولتي گفت: اخيراً بانكهاي دولتي توسعه خدمات كارت پولهاي خود را آغاز كرده اند كه اين نشان دهنده توجه به نياز مشتريان بانك است.
اخيراً اخباري مبني بر گسترده  شدن ارتباط شبكه هاي خودپرداز بانكهاي دولتي منتشر شده است.
براساس اين برنامه، دارندگان كارتهايATM اكثر بانكها مي توانند از خودپرداز بانكهاي ديگر نيز پول برداشت كنند.

بازارچه ارتباطات
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |