شنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۸۵- Oct, 4, 2003
چگونه دو وميداني به راه مي افتد؟
فاصله ها...
012296.jpg

گروه ورزشي: دووميداني ايران در مسابقه هاي قهرماني آسيا نتوانست انتظارات را برآورده كند، هر چند كه نسبت به دوره قبل حركت روبه رشدي داشت. در دوره قبل ايران فقط موفق به كسب يك مدال نقره شده بود و بقيه نفرات اين تيم حذف شدند. اما در قهرماني آسيا در فيليپين هشت دووميداني كار ايران به مرحله نهايي راه پيدا كردند و ايران سه سهميه مسابقات گراند پري(جايزه بزرگ) آسيا را به دست آورد. يك مدال نقره بدست آورديم و در رده بندي كلي يك رده صعود كرديم. در ارتباط با وضعيت كنوني دووميداني و برنامه هاي آينده حسين جلالي در گفتگو با ايسنا توضيحات كاملي داده است كه مي خوانيد:
حسين جلالي، گفت: با وضعيت موجود و عدم توجه مسئولان سازمان تربيت بدني، جايگاه فعلي دووميداني هم از بين مي رود.
رئيس فدراسيون دووميداني گفت: وظيفه اصلي هر فدراسيون قهرمان پروري است. ولي در شرايط كنوني با توجه به عدم فعاليت حوزه هاي مختلف در رشد و توسعه ورزش، مجبور مي شويم قسمتي از بودجه و وقت خود را صرف اين بخش كنيم. وي با تأكيد بر برنامه ريزي در جهت قهرمان پروري اظهار داشت: اكنون بايد با الگوپذيري از كشورهايي همچون قطر و عربستان به قهرمان پروري بپردازيم. به طوري كه اين روش در بازي هاي آسيايي بوسان، نتيجه خود را نشان داد و عربستان با ۸ دووميداني كار به اندازه  كاروان اعزامي ايران به مدال طلا دست يافت.
جلالي با اشاره به فاصله دووميداني ايران با آسيا، خاطرنشان كرد: طي سال هاي گذشته در سطح دووميداني ايران با آسيا به قدري فاصله افتاده است كه حتي اگر ده برابر اين ركوردها شكسته شود، باز هم اين فاصله پر نمي شود. به عنوان مثال ركورد پرش با نيزه ايران حدود ۴ متر و ۸۰ سانتي متر بود كه با ركورد قهرمان آسيا حدود يك متر فاصله دارد. حال چه ميزان بايد ركورد شكسته شود تا به سطح آسيا برسيم؟! اين فاصله يك شبه بوجود نيامده كه يك شبه از بين برود!
رئيس فدراسيون دووميداني با اشاره به ۲۷ ركوردشكني در ۵ ماه اخير گفت: ركوردشكني هاي دووميداني در ماه هاي اخير سطح توقعات را افزايش داد. در مسابقات آسيايي از اين خوشحال بوديم كه دركورس رقابت ورزشكاران آسيايي برخي رشته ها قرار گرفته ايم. در رشته هايي همچون پرش با نيزه كه هميشه براي شروع مسابقات مشكل داشتيم، بسيار خوب عمل كرديم، در ۸۰۰ متر اگر با بدشانسي مواجه نمي شديم، حداقل يك مدال به همراه مي آورديم.
جلالي با اشاره به عوامل بهبود و پيشرفت هر رشته ورزشي خاطرنشان كرد: پيشرفت در هر رشته به چند عامل نياز دارد. در وهله اول بايد استعدادهاي رشته هاي ورزشي را جذب كرد و در قدم  بعدي بايد مربيان كارآمد براي پرورش اين استعداد ها جذب و تربيت كرد. ولي وقتي تمام اين كارها انجام شود و زميني براي تمرين نداشته باشيم، چگونه پيشرفت بوجود مي آيد. در همه تهران يك زمين براي پرتاب وجود ندارد.
وي ادامه داد: با توجه به شرايط فيزيكي پرتابگران ايران، مي توانيم در سطح جهان بدرخشيم. ولي با كدام امكانات؟! در اين شرايط است كه صميمي مي گويد: من ديگر پرتاب نمي كنم.
012294.jpg

جلالي تصريح كرد: براي قهرمان پروري به استعداديابي، ايجاد امكانات و وسايل لازم، به كارگيري مربيان كارآمد و شركت در مسابقات بين المللي نيازمنديم.
رئيس فدراسيون دووميداني با اشاره به ويژگي هاي اين رشته ورزشي، افزود: دووميداني شامل ۲۴ رشته است كه هيچ كدام به ديگري شباهت ندارد. تدارك امكانات براي هر كدام از اين رشته ها بسيار سخت و هزينه بر است. اما در ايران استعدادهاي خوبي براي دووميداني داريم. استان هايي همچون چهارمحال و بختياري، لرستان و خراسان مي توانند كل دووميداني ايران را پوشش دهند، ولي متأسفانه فدراسيون امكان جذب اين نيروها را ندارد.
وي در مورد بودجه سال جاري فدراسيون دوو ميداني گفت: بودجه فدراسيون دووميداني در سال جاري ۳۸۰ ميليون تومان است كه ۱۹۰ ميليون تومان آن به هيأت ها مي رسد. در ۶ ماه اول سال كه حدود ۷۰ درصد فعاليت هاي خود را انجام داده ايم مبلغي در حدود ۷۶ ميليون تومان كه برابر ۴۰ درصد بودجه است، به حساب فدراسيون واريز شده است. اين در حالي است كه قطر با خريد يك دونده كنيايي، يك ميليون دلار مي پردازد، اما بودجه فدراسيون دووميداني ايران برابر چقدر است؟
جلالي درباره ستاد ورزش هاي پايه و حمايت اين ستاد از دووميداني يادآور شد: ستاد ورزش هاي پايه تنها در حرف بوجود آمد. اكنون پس از گذشت ۶ ماه از سال، هنوز در تشكيل آيين نامه ستاد دچار مشكل هستيم چرا كه اعضاي ستاد به يك نتيجه واحد نرسيده اند.
وي تصريح كرد: مشكل ستاد ورزش هاي پايه اين است كه فدراسيون ها مي خواهند بودجه آن صرف قهرمان پروري شود و كارشناسان مي خواهند اين بودجه را صرف زيرساخت ورزش هاي پايه كنند. با اين حال نيز علي رغم اين كه بودجه ستاد به معاونت ورزشي داده شده، اما هنوز يك ريال از اين بودجه به فدراسيون ها پرداخت نشده است.
رئيس فدراسيون دووميداني با بيان اين كه هر كاري انجام مي دهيم به سد فقدان بودجه برخورد مي كنيم، اظهار داشت: پس از شروع به كار من در فدراسيون دووميداني، براي ايجاد انگيزه به ركوردشكن ها وعده هايي براي اهداي جوايز داده شد. ولي با توجه به بودجه كم در اين اواخر زماني كه ركوردي شكسته مي شد، ناراحت مي شدم كه چه جوابي بايد به آنها بدهم. البته با مهندس مهر  عليزاده و كفاشيان مذاكراتي براي اهداي جوايز قانوني به ركوردشكني ها انجام  شده است.
جلالي همچنين در مورد اقدامات انجام شده در زمينه برگزاري مسابقات دووميداني داخل سالن آسيا در تهران، خاطرنشان كرد: ۴ ماه ديگر اين مسابقات بايد در تهران برگزار شود كه عملاً هيچگونه اقدامي صورت نگرفته است. متأسفانه براي برگزاري اين مسابقات از ماه ها قبل گروهي موازي با فدراسيون تشكيل شده است كه بودجه مسابقات نيز بر عهده اين ستاد است و تاكنون هيچگونه همكاري با فدراسيون انجام نداده است.وي افزود: به عنوان مثال اين ستاد بدون هماهنگي با فدراسيون اقدام به بكارگيري مدير مسابقات و غيره كرده است. اين در حالي است كه از لحاظ كنفدراسيون دووميداني آسيا مراجع اصلي مسابقات فدراسيون است.
رئيس فدراسيون دووميداني در مورد مشكلات قانوني كه برگزاري اين مسابقات در تهران دارد، گفت: يك سري از مشكلات در اين مسابقات وجود دارد كه بايد كساني كه اقدام به اخذ ميزباني كرده اند، به فكر اين مسايل مي افتادند. به عنوان مثال اكثر قهرمانان زن دووميداني آسيا داراي مربيان مرد هستند. در حال حاضر مانده ايم كه چگونه اين مربيان هنگام مسابقات، داخل سالن شوند و جلوگيري از ورود آنان به سالن چه مشكلاتي را در پي خواهد داشت و يا هيچ كدام از زنان دووميداني كار در ايران، كار با دستگاه فتو فينيشن را بلد نيستند، اصلاً از ميزان آمادگي و نحوه فعاليت بانوان براي حضور در اين مسابقات مطلع نيستيم. جلالي ادامه داد: برگزاري اين مسابقات به تداركات زيادي احتياج دارد. دووميداني يك رشته واحد نيست كه نتيجه مشخصي داشته باشد. اما از هفته آينده بدون توجه به مسائل مختلف وارد ميدان خواهيم شد و ابتكار عمل را به دست خواهيم گرفت. حسين جلالي در پايان گفت: سرعت پيشرفت دووميداني ايران افزايش يافته است و با برنامه ريزي هاي معين بر روي جوانان و نوجوانان، نتايج مطلوبي در مسابقات جوانان سال آينده در مالزي كسب خواهيم كرد. آن موقع زمان رسيدگي به عملكرد اين فدراسيون است.

قهرمانان كشتي آماده باشند
012292.jpg
محمدرضا منصوريان: از قرار معلوم فدراسيون كشتي در ۶ ماهه دوم سال جاري علاوه بر برنامه هاي روتين و يوميه خود در ارتباط با برگزاري مسابقاتي كه مي تواند در مسير تعيين و انتخاب بهترين هاي كشتي براي المپيك نقشي تعيين كننده و حياتي داشته باشد حساسيت ويژه اي از خود نشان مي دهد و متوليان اين رشته با ارائه برنامه مسابقات مهم آينده به صورتي كاملاً جدي آن را به اطلاع داوطلبان حضور در رويدادهاي مختلف رسانده است. اهميت چنين كاري در اين است كه كشتي گيران داوطلب حضور در مسابقه ها، از هم اكنون مي توانند با تنظيم برنامه هاي تمريني و آماده سازي خود زمان لازم براي رسيدن به فرم ايده ال را داشته باشند. البته با توجه به اين كه ليگ كشتي كشور نيز در ۶ ماهه دوم سال در برنامه هاي فدراسيون كشتي جايگاه ويژه اي دارد، بايستي به اين نكته نيز توجه داشت كه با احتمال تغيير در انجام پيكارهاي ليگ، مي توان اين گونه پيش بيني كرد كه در برنامه هاي اعلام شده هم تغييرات اندكي بوجود آيد كه در اين ارتباط هم قهرمانان و هم فدارسيون كشتي بايستي دورانديشي هاي لازم را مدنظر داشته باشند.
اهم برنامه هاي اعلام شده كشتي تا پايان فروردين ماه سال ۸۳ به شرح زير است:
* مسابقه هاي كشتي آزاد قهرماني بزرگسالان ايران، سر وزن قانوني، ۱۹ تا ۲۱ آذرماه ۸۲
* مسابقه هاي كشتي فرنگي بزرگسالان ايران، سر وزن قانوني، ۱۰ تا ۱۲ دي ماه ۸۲
*مسابقه هاي انتخابي مرحله دوم، سر وزن قانوني، ۲۴ تا ۲۶ دي ماه ۸۲
* شركت در تورنمنت بين المللي گزينشي مرحله اول كشتي آزاد در سه وزن، ۱۲ و ۱۳ بهمن ماه ۸۲ در جمهوري اسلوواكي
* شركت در تورنمنت بين المللي گزينشي مرحله دوم كشتي آزاد در وزن هاي باقيمانده، ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه در بلغارستان
* مسابقه هاي كشتي آزاد و فرنگي جام «جهان پهلوان تختي»، دو كيلوگرم ارفاق وزن، ۲۹ بهمن ماه تا اول اسفندماه ۸۲
* شركت در تورنمنت بين المللي گزينشي مرحله اول كشتي فرنگي در صربستان، ۹ و ۱۰ اسفند ماه ۸۲
* شركت در تورنمنت بين المللي گزينشي كشتي فرنگي در ازبكستان، ۲۳ و ۲۴ اسفندماه ۸۲
* مسابقه هاي انتخابي مرحله نهايي كشتي آزاد، سر وزن قانوني، ۲۴ تا ۲۶ اسفند ماه ۸۲ در تهران
*مسابقه هاي انتخابي مرحله نهايي كشتي فرنگي، سر وزن قانوني، ۱۹ تا ۲۱ فروردين ماه سال ۸۲

سايه روشن ورزش
بنوشيد!!
محمدرضا منصوريان
012298.jpg

مي گويند جوامعي كه از ميزان آگاهي بهتري برخوردارند نسبت آسيب ها و ضايعات به مراتب كمتر از جوامعي است كه از اطلاعات كمتري برخوردارند. اين كه با توسعه علوم و فنون آگاهي از مطالب علمي و دانش روز يك ضرورت حياتي است هيچ شكي وجود ندارد، اما زماني كه با گسترش روزانه آن بتوان اطلاعات علمي را در شاخه هاي مشخص و مدون در اختيار داوطلبان قرارداد نكته عمده اي است كه خوشبختانه اهميت آن در كشور ما نيز به صورتي جدي تر از هميشه مورد توجه قرار گرفته است.
در حال حاضر درصد عمده و مهمي از آسيب هاي ورزشي رايج در ايران ناشي از كمبود اطلاعات و ناآگاهي ورزشكاراني است كه ناشيانه در گرداب هياهو و جذابيت هاي پر زرق و برق ورزش گرفتار مي شوند و چه بسا كه بعضي اوقات سرنوشتي بسيار دردناك نيز پيدا مي كنند.
امروزه حتي در زمينه تمرينات معمول و علوم بيومكانيك هم آن دسته از ورزشكاراني كه هوشيارتر و آگاه ترند، كمتر در معرض آسيب قرار مي گيرند و در حقيقت معلومات و داشته هاي علمي برايشان سپر اطميناني است كه آنان را در مقابل حوادث بيمه مي كند.
اخيراً كميته پژوهش فدراسيون پزشكي ورزشي ايران با اطلاعات برگرفته از بروشورهاي انستيتوهاي پزشكي ورزشي جهان دست به ابتكار جالبي زده و با دسته بندي و اولويت بندي مطالب علمي ورزشي آنها را در بروشورهاي مصوري در اختيار فدراسيون هاي ورزشي و ورزشكاران قرار داده است.
بروشورهاي شماره يك و دو اين فدراسيون به دست ما رسيد و ما از اين پس سعي مي كنيم با چاپ عمده ترين مطالب آنها شما خوانندگان عزيز را از آخرين يافته هاي علمي ورزشي آگاه نمائيم:
012302.jpg

از دست دادن آب و استرس گرمايي= عملكرد ضعيف، بازي كردن در هواي گرم، منجر به از دست رفتن شديد مايعات (دهيدراتاسيون) مي شود. حتي درجات اندكي از (دهيدراتاسيون) منجر به افت عملكرد مي شود و اين مشكل در مراحل انتهايي يك مسابقه كه عملكرد بيشترين اهميت را داراست، روي مي دهد.
(دهيدراتاسيون) يا از دست دادن آب، منجر به خستگي شده و مي تواند شما را مستعد گرفتگي عضلاني، استرس گرمايي و گرمازدگي بگرداند. كودكان بيشتر در معرض خطر استرس گرمايي قرار دارند.
نياز مايعات بدن خود را ارزيابي كنيد
با اندازه گيري وزن خود قبل و پس از تمرين يا مسابقه، نياز بدن خود را به مايعات بسنجيد:
كاهش يك كيلوگرم وزن= از دست دادن يك ليتر مايع
كاهش ۲ كيلوگرم وزن= فقدان ۲ ليتر مايع و به همين ترتيب
اگر پس از ورزش وزن خود را از دست داده ايد، ميزان مايعات دريافتي خود را در خلال مسابقات بعدي، افزايش دهيد. اگر به ميزان ۵% از وزن خود را از دست داده ايد، در معرض آسيب جدي قرار گرفته ايد (به عنوان مثال ۵/۳ كيلوگرم كاهش وزن در يك فرد ۷۰ كيلويي).
مقادير فراواني آب بنوشيد
عرق به طور عمده از آب و مقدار بسيار جزيي نمك تشكيل شده است، قرص هاي نمك لازم نيستند و مي توانند (دهيدراتاسيون) را تشديد نمايند.
012300.jpg

آب خنك بنوشيد، زيرا سريع تر از آب گرم جذب بدن مي شود. اگر تمرين
ورزشي بيش از يك ساعت ادامه دارد، مي توانيد از نوشابه هاي ورزشي استفاده كنيد. (تركيبي از كربوهيدرات با غلظت ۱۰-۵% به اضافه مقادير جزيي سديم). تشنگي شاخص ضعيفي براي از دست دادن مايع است، در واقع تشنگي پيام ديررسي است پس:
قبل از نوشيدن منتظر احساس تشنگي نباشيد
روال عادي جايگزيني مايعات نيم تا يك ساعت پيش از آغاز بازي ۵۰۰ ميلي ليتر (۲ تا ۳ ليوان) مايعات بنوشيد.
در خلال بازي، هر ۲۰ دقيقه ۲۰۰ ميلي ليتر (يك تا ۲ ليوان) مايعات بنوشيد.
پس از خاتمه بازي ۵۰۰ ميلي ليتر تا يك ليتر (۵ تا ۶ ليوان) مايعات بنوشيد.
علايم ناشي از آسيب گرمايي يا گرمازدگي
خستگي، تهوع، سردرد، گيجي و سبك سري نشان مي دهد كه بايد متوقف شويد، مقادير زيادي مايعات بنوشيد و خود را سرد كنيد. چنانچه اين علايم سريعاً بهبود نيافت، به دنبال درمان هاي طبي باشيد. همچنين مراقب هم بازي يا هم تيمي خود كه نمي تواند (دهيدراتاسيون) يا استرس گرمايي خود را تشخيص دهد، باشيد.
در هوايي بسيار گرم (بيش از ۳۴ درجه سانتي گراد) در صورتي كه تمرين ورزشي بيش از ۳۰ دقيقه طول بكشد، مراقبت ويژه مبذول كنيد.
ادامه دارد

نگاهها و خبرها
دووميداني با غياثي به آينده مي نگرد
012290.jpg

تيمورخان غياثي را همگان مي شناسند. قهرمان بزرگ تاريخ دووميداني ايران، قهرمان بازيهاي آسيايي در رشته پرش ارتفاع، قهرماني كه ني چين قهرمان بزرگ پرش ارتفاع چين را شكست داد. او اكنون مسئوليت تيم ملي دووميداني را به عهده دارد و همگان معتقدند كه او قادر است اين رشته مادر را دوباره زنده كند. جوانان امروز دووميداني ما مي توانند دوباره در سطح آسيا ايران را صاحب مدال كنند. كشميري- باغبانباشي- غياثي- انتظاري،  كريم آبادي، شاهخوره، آصف و... امروز جانشينان خوبي پيدا كرده اند و اين حركت راه به قله هاي قهرماني دارد. تيمورخان غياثي از تعدادي هميشه سمپاش دووميداني دلخور است. اما او مصمم است تا به هر شكل اين تيم را به مقامهاي بالاي آسيايي برساند. اگر چه از نظر پشتوانه مالي تفاوتهاي زيادي بين كشورهاي همجوار و كوچك ما وجود دارد. قطر بودجه دووميداني خود را با ۵۰ ميليون دلار بسته است و دووميداني ما با ۳۰ ميليون تومان به نظر مي رسد تفاوتهاي زيادي بين رقم ۴۰ ميليارد تومان با ۳۰ ميليون تومان است. با اين وجود بچه هاي ما نااميد نيستند و راه خود را مي روند.
مواضع رئيس فوتبال
012288.jpg

رئيس فدراسيون فوتبال از مواضع غيرقابل انعطاف خود پائين آمده است. او نسبت به بازي تيم ملي در مقابل اردن كه در امان برگزار شد نيز انتقاد كرد. رئيس فدراسيون ديگر چون سه ماه پيش روي ماندن مربي خارجي اصرار نورزيد و گفت ما از همان روزهاي اول با مربي خارجي موافق بوده ايم و هستيم. البته اين حركت رئيس فوتبال را به حساب عقب نشيني و تن دادن به خواسته معاونت فني سازمان و رئيس ورزش نمي گذاريم و معتقديم هرانساني از هر نقطه و زماني كه استدلال را بپذيرد و دلايل موجود را باور كند، مي تواند موفق شود. اميدواريم در مورد دوشغله بودن مربيان تيم ملي اين دليل را بپذيرد كه يك مربي باشگاهي شاغل قادر نيست همزمان تيم ملي را نيز هدايت كند. تيم ملي يك سازمان مجزا و قابل تعريف در چهارچوب فوتبال است كه نمي تواند منافع مشترك با يك باشگاه داشته باشد. واقعاً اين يك سئوال مهم در همين زمينه دوشغله بودن مربيان است كه پاسخ آن خيلي از مسائل را حل مي كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |