يكشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۰ - Sep.7, 2003
لِكُلِّ امْرِيٍ في مالِه شَريكانِ: اَلْوارِثُ و الحوادِثُ
هركس در مال خود دو شريك دارد: يكي وارث و ديگري حوادث
حضرت علي(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
حالتي رفت كه محراب به فرياد آمد
در نمازم خم ابروي تو با ياد آمد
كان تحمل كه تو ديدي همه بر باد آمد
از من اكنون طمع صبر و دل و هوش مدار
تشكيل يك سازمان سياست گذار مستقل در حوزه موسيقي ضروري است
013205.jpg
منوچهر صهبايي موسيقيدان و نوازنده با تأكيد بر اينكه در موسيقي كشور بايد يك سازمان مستقل سياست گذار تدوين شود گفت: اگر اين سازمان به وجود نيايد تنها شاهد رقابت هاي نادرست خواهيم بود. البته رقابت براي توسعه خوب است اما رقابت با حسادت و كارشكني فرق مي كند.
به گزارش ايسنا اين موسيقيدان در ادامه، ركود حاكم بر موسيقي ايراني را جداي از مشكلات عمومي كشور ندانست و افزود: هنرمند نيز جزيي از اين جامعه است كه در بطن مشكلات قرار مي گيرد.
وي افزود: در اروپا هر شهري بين يك تا سه اركستر دارد كه ۸۰ درصد از سوي دولت حمايت مي شوند بقيه اعتبارات اين اركستر ها نيز از سوي كساني كه كار هنري انجام مي دهند پرداخت مي شود، اما با تاسف در كشور ما چنين چيزي وجود ندارد.
صهبايي در پاسخ به اين سئوال كه در اروپا چه شناختي از موسيقي ايران وجود دارد؟ گفت: سابق بر اين هر جا براي اجراي قطعه اي رهبري اركستر را قبول مي كردم مردم با تعجب از من مي پرسيدند كه موسيقي سمفونيك را چطوري ياد گرفته ام. مگر در ايران نيز اين موسيقي وجود دارد! اما خوشبختانه با ارايه تعدادي CD از قطعات ايراني موفق شده ايم تا حدي اين موسيقي را بشناسانيم ولي اين كافي نيست.
وي افزود: اعتقاد دارم موسيقي سمفونيك، يك موسيقي بين المللي بوده و خاص يك كشور نيست هر چند كه درك اين هنر به سلايق مخاطبان نيز بستگي دارد با اين وجود فكر مي كنم به دليل گسترش روزافزون ارتباطات و اطلاعات بايد در سطح جهان زندگي كنيم.
وي همچنين در پاسخ به اين كه آيا اخيرا در ايران برنامه اي را اجرا خواهد كرد يا خير گفت: جاي اركستر سمفونيك تهران همواره در دلم بوده و هست معتقدم كه وظيفه يك رهبر تنها اجراي آثار نيست بلكه هدايت و برنامه ريزي آثار نيز هست اما متاسفانه در اين اركستر عده اي هستند كه مي خواهند وقت و اجراها همين طوري بگذرد.
وي افزود: در دي ماه قرار بود كه برنامه اي با اركستر داشته باشم اما وجود مسايل فوق رابطه ما را به هم زد و من اين را نه از چشم برنامه ريزان اركستر كه از ناحيه  هنرمندان مي بينم و اين جاي تأسف دارد.
وي در پايان گفت: لطمه اين امر در وهله اول به موسيقي سمفونيك خواهد خورد، از اين گذشته يادآوري مي كنم كه من به خاطر پول با اركستر سمفونيك همكاري نمي كنم اما آنها كه از ارمنستان مي آيند براي پول به ايران مي آيند و اين يك حقيقت است.

برندگان «بال سيمرغ» معرفي شدند
كرمان - خبرنگار همشهري: نخستين جشنواره بين المللي فيلم هاي جهانگردي با اهداء تنديس به فيلم هاي برگزيده به كار خود پايان داد.
در قسمتي از بيانيه اين جشنواره با اشاره به پراكندگي جغرافيايي و حوزه هاي متعدد فرهنگي در ايران، از سينما به عنوان يك ابزار مدرن در جهان صنعتي امروز و بزرگترين و پذيراترين عامل نفوذ ذهن در جوامع ياد شد.
در اين بيانيه همچنين از عدم شناخت روشن از مخاطب، نحوه بيان نامناسب كه گاه منجر به تعارض و از هم گسيختگي متن مي شود، حجم زياد گفتار و حاشيه روي، عدم تعادل در سبك و لحن و بي توجهي به ايجاز و زمان بندي، تكيه بر موسيقي غربي و عدم اصالت در فيلم ها به عنوان كاستي هاي سينماي گردشگري به خصوص فيلم هاي شركت كننده در جشنواره نام برده شد.
گفتني است فيلم هاي پرواز برفي (سر لوكاس)، جزاير مند (سيدحسن صافي) ياد و يادگار (مصطفي رزاق كريمي)، باد در دل تنهاي كوير (منوچهر طياب)، دختر كوههاي شقايق (فرهاد مهرانفر) و سبلان سحرانگيز (سيدكاظم گنجي) موفق به دريافت تنديس بال جشنواره شدند. لوح افتخار جشنواره نيز به فيلم هاي سفالينه (محمود زنده نام)، سفر آبي (جواد طاهري)، جغرافياي عشق (منوچهر مشيري)، لذت كشتن (علي محمد قاسمي)، ديار فراموش شده (سوسن شمس) و برادران اميدوار (بيژن ميرباقري) اهدا شد.
دبيري اين جشنواره را كيومرث درمبخش به عهده داشته و هيأت  داوران آن جهانبخش نورايي، مرتضي پورصمدي، ناصر كرمي، ارد عطاپور و زاون قوكاسيان بودند.

هادي غبرايي درگذشت
هادي غبرايي كه با نام مستعار «هادي لنگرودي» بسياري از آثار نويسندگان مطرح دنيا را به فارسي برگرداند و به مخاطبان ايراني عرضه كرد، ساعت هشت عصر روز جمعه، چهاردهم شهريورماه، بر اثر حادثه رانندگي درگذشت.هادي غبرايي در اين سفر از رشت به سمت قزوين مي رفت كه متأسفانه به همراه خانواده و همسرش دارفاني را وداع گفت. اين مترجم، همين اواخر در مجله «پيام يونسكو» به عنوان مترجم و ويراستار مشغول به كار بود و همچنين طي سال هاي اخير، كتاب هاي «سران و سلاطين» و «زندگي نامه دولورس ايباردري» هم به قلم او ترجمه شده بود.

در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود
گردهمايي بزرگ بانوان هنرمند ايران و جهان
نخستين فستيوال بين المللي بانوان با حضور هنرمندان بنام كشور در رشته هاي مختلف سينما، موسيقي، هنرهاي تجسمي، مزون، صنايع دستي و مشاور مركز بانوان وزارت كشور و برخي از نمايندگان مجلس معاونان و مشاوران زن برخي از وزارتخانه ها، ديروز در محل فرهنگسراي نياوران به مدت ۸ روز (۱۵-۲۳ شهريورماه) افتتاح شد.
فاطمه غفاري مدير برنامه ريزي جشنواره بين المللي بانوان در مراسم افتتاحيه اين جشنواره گفت: ما اميدواريم اولين تجربه جشنواره در اين سطح وسيع با موفقيت طي شود.
وي گفت: در بخش موسيقي به هماهنگي هاي به عمل آمده همه روز از ساعت ۱۶ تا ۳۰/۱۹ گروههاي موسيقي ويژه بانوان برنامه اجرا خواهند كرد. گروه الهام به سرپرستي شيدا غفاري، هم آوا به سرپرستي سودابه اماني، رخساره به سرپرستي بهاره منصوري، پري رخ به سرپرستي پري زنگنه، ياران به سرپرستي افليا پرتو و اركيد به سرپرستي اركيده حاجي وندي برنامه خواهند داشت. وي تأكيد كرد: گروههاي موسيقي و بانوان خارجي نيز از امروز با اعلام ريز برنامه، آغاز به كار خواهد كرد. وي افزود: در بخش نمايش فيلم بلند با هماهنگي وزارت ارشاد همه روزه از ساعت ۳۰/۱۹ تا ۳۰/۲۱ فيلمهاي زيرپوست شهر، زندان زنان، روزي كه زن شدم و دو زن به نمايش درمي آيد.

ابراهيم آقا و گل هاي قرآن برنده جايزه جنبي جشنواره ونيز شد
فيلم  «ابراهيم آقا و گل هاي  قرآن» و فيلم  ايتاليايي  «روزبخير شب» برنده جوايز بخش  جانبي  شصتمين  دوره  جشنواره  فيلم  ونيز تحت  عنوان  «سينماي  جوان» شدند.
به گزارش  ايرنا، فيلم «ابراهيم  آقاو گل هاي  قرآن» به دليل  پرداخت شايسته  به  مسائل  معنوي  و سفر، برنده  جايزه  سينماي  جوان  جشنواره  ونيز شد.فيلم  «ابراهيم  آقا و گل هاي  قرآن» ساخته «فرانسوا دوپريون» روايت دوستي  يك  پسربچه  يهودي  و يك  پيرمرد مسلمان  بوده  كه  بر محور مفاهيم  قرآني استوار است .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تفاهم
پرسيدم: كي مي آيي؟
جواب داد: معلوم نيست.
- كجا مي روي؟
- آنجا.
- آنجا كجاست؟
- بعداً مي فهمي.
- پيشنهادي دارم...
- نه...!
- چه چيزي را مي گويي نه؟
- حرفت را بزن.
- وقتي هنوز حرف نزدم چطور مي گويي نه؟
- همينطوري.
- مي روي مسافرت؟
- شايد.
- كجا؟
- يك جايي توي شهر.
- شنيدم پس از سال ها زندگي مشترك، رفته اي خانه اي خريده اي. خانه ات كجاست؟
- توي شهرك.
- كدام شهرك؟
- همين شهرك.
- كي به خانه جديد نقل مكان مي كني؟
- به زودي.
***
آنوقت به من مي گويند درباره تفاهم بنويس. كاش اين لغت از فرهنگ ها خط مي خورد تا شايد دلم اندكي خنك شود.
ناهيد اشكبوس

روزنگار
روز شانزدهم شهريور سال۱۳۵۷ در هنگامه انقلاب ايران، راهپيمايي بزرگي با حضور حدود يك ميليون تهراني به سوي ميدان شهياد برگزار شد. همزمان، مردم در بسياري از شهرستان ها تظاهرات پرشوري برپا كردند. اين حوادث سه روز پس از تظاهرات بزرگ عيد فطر اتفاق مي افتاد كه حدود پنج ميليون ايراني در سراسر كشور در آن شركت كرده بودند.
روز قبل اعتصاب كارمندان و كارگران كارخانجات كشور آغاز شده و حملاتي با سلاح گرم و نارنجك عليه ادارات شهرباني انجام گرفته بود. دولت شريف امامي با صدور اطلاعيه اي تأكيد كرده بود كه مردم موظفند براي تشكيل اجتماعات از دولت اجازه بگيرند. اما مردم بي توجه به اطلاعيه دولت به خيابان ها آمدند و با حفظ آرامش به سوي ميدان شهياد راهپيمايي كردند. در اين راهپيمايي روحانيان سرشناس، رهبران جبهه ملي و جمعيت ها و احزاب سياسي شركت داشتند. در همين راهپيمايي بزرگ بود كه نام ميدان شهياد به دست مردم به ميدان «آزادي» تغيير يافت. شريف امامي با دريافت خبر بي توجهي مردم به اطلاعيه دولت به صرافت افتاد از آخرين برگي كه در دست داشت استفاده كند: اعلام حكومت نظامي. نخست وزير از مجلسين براي تشكيل جلسه فوق العاده دعوت كرد و ساعت ۵/۸ شب هيأت وزيران تصميم گرفت از بامداد هفدهم شهريور، در تهران و ۱۱ شهر ديگر كشور، مقررات حكومت نظامي برقرار كند. ارتشبد غلامعلي اويسي، فرمانده وقت نيروي زميني به سمت فرماندار نظامي تهران منصوب شد و فرمانداران نظامي ۱۱ شهر ديگر، شامل قم، تبريز، مشهد، اصفهان، شيراز، آبادان، اهواز، كرج، قزوين، كازرون و جهرم نيز معرفي شدند.
تهراني هايي كه در راهپيمايي روز عيد فطر نام ميدان ژاله را به احترام شهداي تظاهرات پيشين به ميدان شهدا تغيير داده بودند، خود نمي دانستند كه در اين تغيير نام چه پيشگويي شگفتي نهفته است؛ چند روز بعد در همين مكان، تاريخ ايران ورق خورد و از هفدهم شهريور شمارش معكوس سقوط رژيم پهلوي آغاز شد.
افسران آزاد
013200.jpg

ارتش مصر، روز هفتم سپتامبر ۱۹۵۲، علي ماهر، نخست وزير وقت را از دفترش اخراج كرد. گروهي از افسران ارتش شش هفته پيش از آن در يك كودتاي بدون خونريزي امور كشور را به دست گرفته و ماهر را به عنوان نخست وزير برگزيده بودند، اما از آنجا كه اقدامات او براي اصلاحات ارضي و اجتماعي را كند مي دانستند، ماهر را بركنار و ژنرال محمد نجيب را به جاي او نشاندند. نجيب عصر همين روز دولتي غيرنظامي تشكيل داد كه در آن خودش نخست وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح بود. ارتش سپس چند تن از رهبران سياسي مخالف را دستگير كرد تا هرگونه مقاومت در برابر اجراي اصلاحات مورد نظرش را خاموش كند. ژنرال نجيب به همراه سرهنگ عبدالناصر و سرهنگ انورسادات روز ۲۳ ژوئيه به اسم افسران آزاد عليه پادشاهي ملك فاروق و پسرش فؤاد دوم كودتا كردند و علي ماهر را به جاي نخست وزير پيشين نشاندند. ماهر كه از رجال رژيم پيشين بود، از تقسيم دوباره اراضي و افزايش حقوق كارگران حمايت مي كرد، اما سرعت تحولاتي كه به دست او انجام مي گرفت، عطش رهبران «انقلاب مصر» را فرونمي نشاند.
كانال
روز هفتم سپتامبر سال ۱۹۷۷، در واشنگتن، جيمي كارتر، رئيس جمهور آمريكا و عمر توريخوس، ديكتاتور پاناما توافقنامه اي را امضاء كردند كه براساس آن، كنترل كانال پاناما در پايان قرن بيستم، از ايالات متحده به دولت پاناما منتقل شود. به علاوه، اين توافقنامه حاكميت آمريكا بر منطقه كانال را - به طول ۴۰ مايل و عرض ۱۰ مايل - بلافاصله لغو مي كرد. بسياري از اعضاي كنگره آمريكا با واگذاردن اداره كانال پاناما به شدت مخالف بودند. كنترل اين آبراه استراتژيك كه اقيانوس هاي اطلس و آرام را به هم مرتبط مي كند، همواره نشانه و نماد قدرت و برتري تكنولوژيك آمريكا محسوب مي شد، اما در عين حال برانگيزاننده احساسات منفي مردم پاناما و ساير مناطق آمريكاي لاتين عليه اين كشور بود.
مهاجرت آمريكايي ها به كاليفرنيا و اورگان در اواسط قرن نوزدهم انگيزه اوليه اشتياق آمريكا براي ايجاد آبراهي مصنوعي در آمريكاي مركزي را فراهم كرد. ايالات متحده در سال ۱۸۵۵ راه آهني را در عرض تنگه پاناما (كه آن روز بخشي از كلمبيا بود) احداث كرد تا راه رساندن تجهيزات لازم براي ساخت كانال فراهم شود. عمليات احداث كانال چند سال بعد ادامه يافت و پس از گذراندن فراز و نشيب هاي فني و سياسي فراوان كه از جمله به حمايت آمريكا از تشكيل كشور مستقل پاناما در بخشي از كلمبيا انجاميد، پايان يافت. اداره آبراه پاناما، در حال حاضر در دست دولت جمهوري پاناماست.

سلامتي
براي همه
يكي از توصيه هاي رايج براي حفظ سلامتي، پرهيز از استرس (فشار روحي) است. مشكل اينجاست كه عوامل توليدكننده فشار روحي، آن هم در شهرهاي بزرگ غالبا از كنترل آدمي خارجند. اما روش هايي براي كاستن از فشار و مهار عوارض استرس وجود دارد.
توصيه مي شود براي تفكر مثبت تمرين كنيد. هر روز نيم ساعت به كارهايي كه دوست داريد و از آن لذت مي بريد بپردازيد: دوش بگيريد، در پارك قدم بزنيد، يك كتاب خوب بخوانيد، با دوست خوش صحبتي گپ بزنيد، موزيك ملايم گوش كنيد و... اين كارها را با لذت انجام دهيد. از روبه رو شدن با آدم هايي كه اعصابتان را خرد مي كنند هم تا جايي كه ممكن است اجتناب كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
باران اسكناس در بزرگراه
برلين: يك تاجر آلماني بر اثر سهل انگاري، ۱۰۰ هزار يورو اسكناس را در بزرگراه پخش كرد. وي پيش از اينكه با خودرو خود حركت كند، كيف مملو از اسكناس را روي سقف وسيله نقليه قرار داده بود. اما هنگام سوار شدن فراموش كرد، كيف را از روي سقف بردارد به همين دليل كيف مملو از پول روي زمين افتاد و اسكناس هاي داخل آن در سطح بزرگراه پخش شد.
البته پليس براي جمع آوري اسكناس ها، براي مدت كوتاهي، رفت وآمد خودروها را در بزرگراه متوقف كرد اما تنها موفق به جمع آوري ۳ هزار يورو شد. صبح روز بعد از حادثه نيز يك شهروند كه ۲۹۵۰۰ يورو اسكناس را از بزرگراه جمع آوري كرده بود، اين مبلغ را در اختيار پليس قرار داد. تاكنون مابقي اسكناس ها پيدا نشده است.
مجازات اينترنتي
رم: يكي از بزرگترين معضلات شبكه جهاني اينترنت، نامه هاي الكترونيكي ناخواسته است كه هر روز از سوي شركت ها و افراد مختلف به پست الكترونيكي كاربران اينترنت ارسال مي شود. مقامات ايتاليايي براي جلوگيري از انتشار اين نامه هاي ناخواسته، قانون جديدي را اجرا خواهند كرد. براساس اين قانون، افرادي كه اين نامه ها را براي كاربران ارسال كنند ۹۰ هزار يورو جريمه خواهند شد و در صورت تكرار جرم، حداكثر سه سال حبس در انتظارشان خواهد بود.
چاق ترين كودكان اروپا
رم: براساس آخرين آمار منتشر شده، كودكان ايتاليايي، چاق ترين كودكان در ميان همسالان خود در كشورهاي اروپايي هستند. براساس آمار منتشر شده در كنفرانس چاقي در شهر ميلان، ۳۶ درصد از كودكان اين كشور از چاقي رنج مي برند. پس از ايتاليايي ها، كودكان اسپانيايي در رده دوم كودكان چاق اروپا قرار دارند. پزشكان مي گويند، چربي، نمك و شكر موجود در غذاها عامل چاقي كودكان است كه براي سوزاندن اين مواد زايد بايد هر روز به مدت چند ساعت دويد و يا ورزش كرد.
كمبود درخت كاج
پاريس: مردم فرانسه در كريسمس سال ۲۰۰۸ ميلادي با كمبود درخت كاج مواجه خواهند شد. مسيحيان در ايام كريسمس با خريد درخت كاج آنرا تزيين كرده و در گوشه اي از خانه خود نگهداري مي كنند. فلسفه وجودي درخت كريسمس تقريبا مشابه با وجود سبزه در سفره هفت سين نوروز ايرانيان است. در كريسمس گذشته، فرانسويها بين ۵ تا ۶ ميليون درخت كاج خريداري كردند اما گرماي بي سابقه هوا در چند ماه اخير باعث شد تا يك ميليون نهال كاج كه براي بهره برداري در سال ۲۰۰۸ كاشته شده بودند، از بين برود. به همين دليل فرانسويها در كريسمس ۲۰۰۸ با كمبود درخت كاج مواجه خواهند شد.
پياده روي بر فراز نياگارا
پكن: يك بندباز چيني قصد دارد از روي طنابي كه بر فراز عرض آبشار نياگارا نصب شده عبور كند.او قرار است هفته آينده به كانادا سفر كند تا تمام شرايط موجود در اطراف آبشار را بررسي نمايد. اين بندباز پيش از اين ركورد جهاني طولاني ترين پياده روي روي طناب را به خود اختصاص داده است. وي به مدت ۸ ساعت و ۱۲ دقيقه روي طنابي كه در ارتفاع نصب شده بود، بدون وقفه پياده روي كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان/ از ۲۶ شهريور تا اول مهر/ خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، پلاك ۱۹، تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* سالن نسيم شمال: نمايشگاه آثار برگزيده مسابقه كاريكاتور چهره گل آقا / از ۱۹ تا ۲۹ شهريور / ميدان آرژانتين، خيابان زاگرس، پلاك ۷ / تلفن: ۴-۸۷۹۳۰۱۲
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان جوان/ تا ۱۸ شهريور/ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ / چمران، پل مديريت، روبروي دانشگاه امام صادق(ع) جنب داروخانه، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه پاسارگاد: نمايشگاه - فرش شير آثار وحيد ملك، تا ۳۱ شهريور / پاسداران، خيابان دولت، جنب داروخانه اكسير، كوي سلمي، پلاك ۲۶ / تلفن: ۲۵۴۰۴۰۷
* نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي سپيده سمر و مريم ميرزايي/ تا ۲۲ شهريور / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه شفق: نمايشگاه كاريكاتورهاي دوسالانه / از ۱۶ تا ۲۲ شهريور / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار حجمي، گلهاي چيني و بلندر / سميرا تجدد / از ۱۶ تا ۲۱ شهريور / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۴۴۴۷
* نگارخانه انقلاب: نمايشگاه عكس و اسناد ۱۷ شهريور/ از ۱۷ شهريور / بزرگراه نواب صفوي، خيابان كميل شرقي/ تلفن: ۹-۵۴۹۰۵۷
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان معاصر و برجسته ايران / ۱۹ تا ۲۸ شهريور/ ساعت ۱۶ تا ۲۰/ خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷

صفحه آخر
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |