پنج شنبه ۶ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۰ - Aug. 28, 2003
وزير نيرو در جمع خبرنگاران:
طي ده سال آينده بايد ۳۰ تا ۸۰ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد ايجاد شود
011690.jpg
خبرگزاري فارس - وزير نيرو گفت: هم مي توانيم و هم با توجه به نيازها بايد بتوانيم تا ده سال آينده ۳۰ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي جديد ايجاد كنيم كه البته اين رقم با توجه به رشد ۵/۷ درصدي مصرف در نظرگرفته شده است و با احتساب رشد ۹ درصدي فعلي، اين رقم حدود ۸۰ هزار مگاوات خواهد بود.
حبيب الله بي طرف افزود: امسال و سال آينده ۵ هزار مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي به بهره برداري خواهد رسيد.
وي افزود: تنها چالش وزارت نيرو در زمينه ايجاد ۳۰ هزار مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي، منابع مالي است كه سهمي كه بايد دولت تأمين كند، معين شده است و براي سهم غيردولتي نيز ساز و كارهاي لازم فراهم خواهد شد.
وزير نيرو قيمت فروش آب و برق را در كشور پايين تر از كشورهاي منطقه و كمتر از قيمت تمام شده آنها اعلام كرد و گفت: بايد جلوي رشد بي رويه مصرف گرفته شود.
وي از افتتاح ۱۰۵۰ طرح آب و برق در هفته دولت خبر داد و گفت: هزينه اين طرح ها بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تومان است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه «چگونه در جشنواره شهيد رجايي در دولت خاتمي نمونه شديد» گفت: مجموعه خدماتي كه مديران و متخصصان صنعت آب و برق انجام دادند، باعث شد اين وزارتخانه به عنوان وزارتخانه برتر شناخته شود.
وي از واگذاري ۶۰ شركت وزارت نيرو به بخش خصوصي در سال جاري خبر داد و گفت: اقدامات آماده سازي اين شركتها توسط شركت ساتكاب در حال پيگيري است و ارزشگذاري و عرضه در بورس توسط سازمان خصوصي سازي انجام مي شود.
وي درخصوص ارزيابي بخش آب و برق در برنامه سوم گفت: در زمينه افزايش ظرفيتهاي توليدي و توليد انرژي الكتريكي حدود ۱۰۵ درصد از اهداف برنامه طي اين سه سال محقق شده و در بخش حجم آب استحصال شده نيز حدود ۹۸ درصد هدف سه ساله اول برنامه سوم محقق و برآورد شده است.

۱۴ فروند كشتي در طول سه سال آينده ساخته خواهد شد
011695.jpg
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: جهت حمايت از صنايع داخلي ۱۸۸/۵ ميليون دلار در شركت مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران سرمايه گذاري كرده ايم كه اين ميزان براي ساخت شش فروند كشتي كانتينربر بوده است.
محمد مقدمي فرد، معاون كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين مطلب اظهار داشت: براي اينكه سن ميانگين ناوگان خود را در يك حد خوب و متناسب با استانداردهاي بين المللي حفظ كنيم تعداد ۱۶ فروند كشتي را از كل ناوگان دريايي كشور حذف كرده ايم.
وي با بيان اينكه،در طول پنج سال گذشته ۲۵ فروند كشتي به ناوگان كشتيراني كشور افزوده شده است،گفت: در سال ۲۰۰۰ ميلادي در حدود شش فروند كشتي فله بر پاناماكس ۷۵ هزار تني به ناوگان افزوده شده كه حركت جديدي در ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران بوده است، زيرا تاكنون وارد مقوله كشتي هاي پاناماكس نشده بوديم.
معاون فني كشتيراني افزود: براي افزايش تعداد كشتي هاي پاناماكس ساخت چهار فروند از اين نوع كشتي را توسط يك مناقصه بين المللي به يك شركت كشتي ساز چيني واگذار كرديم كه زمان تحويل آنها اوايل سال ۲۰۰۶ است.

نامه انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر به رئيس جمهوري
توانايي خريد چغندر قند با قيمت هاي غيركارشناسانه را نداريم
011685.jpg
گروه اقتصادي: انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر با ارسال نامه اي به رئيس جمهور از او كمك خواسته و تأكيد كرده اند، با قيمت هاي تحميلي و غيركارشناسانه، كارخانه ها قادر به خريد چغندر قند نيستند.
در اين نامه آمده است: ناگزير شديم به دليل برخي مشكلات خطرناك براي صنعت قند و به منظور جلوگيري از سقوط اين صنعت شما را در جريان كار قرار دهيم. برابر روال همه ساله در اواخر ۱۳۸۱، بهاي اقلام اصلي توليد شكر از جمله چغندر قند با ۲/۱۷ درصد، دستمزدها با حدود ۱۸ درصد، سوخت ۳۰ درصد و كل هزينه ها ۱۶ درصد افزايش يافته است كه بدون دخالت مسئولان صنعت قند و شكر بود. در حالي كه قيمت قند و شكر فقط ۷/۲ درصد افزايش يافته است.
به رغم مكاتبات و مذاكرات فراوان با مسئولان نتيجه مثبتي عايد نشده و تثبيت قيمت هاي ياد شده قطعا به مرگ اين صنعت منجر خواهد شد.
در اين نامه اضافه شده است: به منظور اجتناب از زيان بيشتر، الزامي است كه توليد كاهش يابد. اين اتفاق در حالي مي افتد كه ۱۰۵ هزار چغندر كار و ۴۵ هزار كارگر مستقيم در اين صنعت شاغلند و زيان خواهند داد.

مخالفت وزير كار با خروج واحدهاي صنفي كمتر از ۱۰ نفر از شمول قانون كار
گروه اقتصادي: وزير كار و امور اجتماعي اعلام كرد، چهارمين همايش ملي كار با هدف بررسي مهمترين موضوعات مرتبط با حوزه كار و توليد ، نيمه دوم سال جاري برگزار مي شود.
سيد صفدر حسيني وزير كار و امور اجتماعي كه در جلسه شوراي كار مشاوره سه جانبه ملي سخن مي گفت: سه جانبه گرايي را بهترين راهكار براي دستيابي به اجماع ملي بين دولت و شركاي اجتماعي در حوزه كار و توليد برشمرد.
وي گفت:  اين شورا مي تواند تصميمات خوب و مفيد همايش ملي كار را جهت پيگيري و عملياتي كردن در دستور كار خود قرار دهد.
حسيني نهادينه كردن اصل سه جانبه گرايي را از اهداف شوراي كار مشاوره سه جانبه ملي ذكر كرد و افزود: اين شورا مي تواند مسير توسعه را براي كشور هموار كند.
در اين جلسه پس از بحث و بررسي،  اساسنامه شوراي كار مشاوره سه جانبه ملي تصويب شد.
وزير كار و امور اجتماعي همچنين در ديدار اعضاي شوراهاي اسلامي كار استانهاي قم،  تهران، مركزي و سمنان،  با خروج واحدهاي صنفي كمتر از ۱۰ نفر از شمول قانون كار كه در طرح نظام صنفي پيش بيني شده است، مخالفت كرد و گفت:  اين ماده،  مخالف حقوق بنيادين كار است و با توجه به اينكه آيين نامه ماده ۱۹۱ قانون كار با توافق تشكل هاي عالي كارگري و كارفريايي به تصويب هيأت وزيران رسيده است تصويب تبصره ماده ۱۴ طرح مذكور موضوعيت ندارد.

وزير صنايع و معادن :
صنعت چرم ايران با كمك ايتاليايي ها متحول مي شود
خبرگزاري فارس - وزير صنايع و معادن گفت: قرار بر اين شده است كه صنعت چرم كشور متحول شود و در اين راه از ايتاليايي ها كمك خواهيم گرفت.
اسحاق جهانگيري كه در مراسم بهره برداري از بزرگترين تصفيه خانه فاضلاب كشور در شهرك صنعتي چرمشهر سخن مي گفت، اظهار داشت: به زودي گروهي از كارشناسان چرم كشور به ايتاليا سفر مي كنند و همچنين انستيتو صنعت چرم نيز به كمك كارشناسان آلماني در همين شهرك مستقر خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به توانمندي كشور در زمينه دام، بايد دو درصد امكانات صنعت چرم دنيا در ايران مستقر شده باشد. در حالي كه اكنون برخي از كالاهاي ايران در اين زمينه ابتدايي و در سطح سالامبور صادر مي شود.
جهانگيري با اشاره به اين كه قانون نوسازي صنايع انگيزه هاي خوبي براي صاحبان صنعت ايجاد كرده، افزود: واحدهايي كه به شهرك هاي صنعتي مي آيند، حداقل ۵ سال از معافيت مالياتي برخوردارند. ضمن اينكه زمين اين صنايع در تهران به قيمت تجاري و اداري ارزيابي شده و يا خريداري مي شود.
در اين مراسم همچنين كلنگ احداث انستيتو چرم و فاز ۲ تصفيه خانه فاضلاب شهر چرمشهر به زمين زده شد و عمليات اجرايي آنها آغاز گرديد.

معاون ارزي بانك مركزي:
متناسب با تحولات در حوزه دلار و يورو تركيب ارزي ذخاير ارزي خودمان را تغيير مي دهيم
خبرگزاري دانشجويان ايران_تهران:يكسان سازي نرخ ارز، حضور در بازارهاي سرمايه بين المللي با انتشار اوراق قرضه ارزي و نيز ارائه تسهيلات با حذف پيمان  سپاري ارزي براي صادرات غير نفتي از جمله اموري است كه هم پيوندي با بازارهاي بين المللي و حضور ايران در اقتصاد جهاني را ميسر مي كند.
محمدجعفر مجرد، معاون ارزي بانك مركزي، اضافه كرد: در زمينه حفظ ارزش پول آنچه اهميت دارد،  حفظ قدرت رقابتي كشور است كه صادركنندگان بتوانند در بازارهاي بين المللي كالا و خدمات خود را عرضه كنند.وي گفت: بنابراين بايد در اين راستا بتوانيم نوسانات ارزهاي عمده جهان مثل يورو، دلار و ين را بر روي نرخ هاي برابري ريال منعكس كنيم، كاري كه اخيرا بانك مركزي انجام داده است. وي ادامه داد: بايد تغييرات نرخ ارز نيز هم جهت با تحولاتي كه ارزهاي عمده و بازارهايي كه كالاهاي ايراني در آن فروش مي رود باشد تا اين قدرت رقابتي حفظ شود، بنابراين ايجاد يك سبد ارزي در عرصه هاي بين المللي معتبر و تغيير و نوساناتي كه آنها نسبت به يكديگر دارند و انعكاس آن به روي ريال در اين جهت بوده كه قدرت رقابتي صادركنندگان را حفظ و ارتقا دهيم.
وي ادامه داد: امروز شاهد تضعيف دلار در مقابل يورو هستيم،البته تا چه زماني اين وضع باقي بماند بستگي به تحولات اقتصادي در حوزه دلار و يورو دارد،بنابراين ما متناسب با اين تغييرات تركيب ذخاير ارزي خودمان را تغيير مي دهيم.

عراق خواهان خريد برق از كشورهاي ايران، سوريه و تركيه است
شوراي حكومت انتقالي عراق خواستار امضاي قراردادهاي خريد برق با كشورهاي ايران، سوريه و تركيه است.
به گزارش خبرگزاري مهر، يك عضو شوراي حكومت انتقالي عراق ديروز به خبرگزاري فرانسه گفت: شوراي انتقالي هيات برق و انرژي عراق را مامور كرده است تاقراردادهايي براي خريد برق از كشورهاي ايران، سوريه و تركيه منعقد كنند.
به گفته نصير چادرچي، اين تصميم براي برطرف كردن نيازهاي عراق به برق است. زيرا در حال حاضر اين كشور از كمبود شديد انرژي رنج مي برد.
نصير چادرچي گفت: شورا، دستورات لازم را به هيات عمومي برق عراق براي خريد انرژي برق از كشورهاي همجوار ارائه كرده است. وي افزود: تماسها در حال حاضر با سوريه آغاز شده است و قصد داريم براي تامين نيازهاي برق برخي استانهاي جنوب عراق با جمهوري اسلامي ايران وارد مذاكره شويم.
نيروهاي ائتلاف آمريكايي و انگليسي ۲۸ ژولاي (۶ مرداد) از آغاز برنامه جديد براي جيره بندي برق به استثناي شهر بصره خبر داده بود .
ظرفيت توليد برق عراق هم اكنون تنها ۳۲۰۰ مگاوات است در حالي كه پيش از جنگ، عراق بين ۴ تا ۶ هزار مگاوات برق توليد مي كرد.

براساس گزارش نظارتي پروژه هاي عمراني
اتمام پروژه هاي نيمه تمام ۳۷ هزار ميليارد تومان بودجه مي خواهد
خبرگزاري فارس: برآوردهاي صورت گرفته حاكي از آن است كه اعتبار مورد نياز براي اتمام پروژه هاي عمراني برحسب سال شروع رقمي در حدود ۳۷۲ هزار ميليارد ريال است.
براساس گزارش نظارتي پروژه هاي عمراني، اين ميزان اعتبار بايد به نحوي تأمين شود كه ۳۵ درصد آن از محل درآمد عمومي و ۶۵ درصد ديگر از ساير منابع تأمين اعتبار شود. ميانگين وزني مدت اجراي پروژه ها در سال هشتاد و يك ۷/۷ سال پيش بيني شده كه ۲/۱ سال از مقدار اين شاخص در سال قبل كمتر بوده و روند مناسبي را نشان مي دهد، ولي تا ميزان مطلوب آن كه بين ۳ تا ۵ سال است، فاصله زيادي دارد.مدت پيش بيني شده براي اتمام پروژه هاي جديد ۶/۳ سال و خاتمه يافته ۵/۸ سال است.
سازمان مديريت و برنامه ريزي به ارزيابي دستگاههاي اجرايي با توجه به شش شاخص پرداخته است. اين شاخصها عبارتند از :دستيابي به اهداف يكساله، درصد تحقق خاتمه، كيفيت اجرا، مدت اجرا، علل تأخير و درصد پروژه هايي كه از طريق مناقصه به اجرا گذاشته شده مي باشد كه بر اين اساس وزارت راه و ترابري با ۱۷۰ امتياز داراي بهترين وضعيت است. وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و صنايع و معادن با ۱۳۳ و ۱۲۸ امتياز در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند.
بنا به گزارش نظارتي پروژه هاي عمراني سال ۸۱، ميانگين وزني اتمام پروژه ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حدود ۱۵ سال است كه از اين حيث اين وزارتخانه در رتبه آخر قرار دارد. وزارت مسكن و شهرسازي و نيرو و دفاع نيز هر كدام با ميانگين ۳/۱۱ ۲،/۱۱ و ۶/۱۰ در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.

وجود نفت و گاز در ۸ ساختار شناسايي شده درياي خزر
گروه اقتصادي: از ۴۶ ساختار شناسايي شده درياي خزر حداقل در ۸ ساختار عمده، ذخاير قابل توجه نفت و گاز وجود دارد.
با توجه به شناسايي ۴۶ ساختار كوچك و بزرگ در درياي خزر پيش بيني مي شود در حداقل ۸ ساختار عمده آن ذخاير قابل توجهي نفت و گاز وجود داشته باشد.
به منظور تكميل مطالعات اكتشافي ساختارهاي شناسايي شده، تعيين دقيق وضعيت ساختار و محاسبه ميزان هيدروكربن احتمالي آن و تعيين محل حفاري اكتشافي با توجه به اولويت پتانسيل وجود نفت و گاز در بلوك، قرارداد برداشت اطلاعات لرزه نگاري سه بعدي به وسعت۲۵۰۰ كيلومتر مربع با شركت عمليات اكتشاف در اين منطقه منعقد شده است.

ركود بازار مسكن در تهران بي سابقه است
رئيس اتحاديه صنف مشاورين املاك گفت: ركود بازار خريد و فروش ملك و مسكن در شهر تهران امسال در مقايسه با سال هاي پيش بي سابقه است. به گزارش واحد مركزي خبر وي افزود: اين ركود به دليل ناتواني خريد مردم و افزايش بيش از حد قيمت هاست. وي با بيان اينكه مشاورين املاك نقشي در افزايش و گراني قيمت مسكن در شهر تهران ندارند، تصريح كرد: چگونه ممكن است، مشاورين املاك كه هيچ نقشي در تعيين چگونگي فروش تراكم، توليد و قيمت گذاري مصالح ساختمان همچون قير، سيمان و آهن و نرخ گذاري زمين و واحدهاي مسكوني ندارند، عامل گراني مسكن باشند. پيش از اين وزير مسكن و شهرسازي از مشاورين املاك به عنوان يكي از عاملين افزايش قيمت مسكن در شهر تهران نام برده بود. به گفته وزير مسكن و شهرسازي، در تهران حدود ۱۳ هزار مشاور املاك وجود دارد كه تنها حدود ۷۰۰ واحد آن پروانه كسب دارند و هيچ سازمان يا نهادي بر آنها نظارت و كنترل درستي ندارد.

اسامي شركتهاي واردكننده خودرو و انواع خودروهاي وارداتي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: خبرنگار ايسنا مطلع شد پنج شركت شامل نماينده هيوندا در ايران به نام «آسان موتور»، نماينده ميتسوبيشي در ايران به نام «الماس داران»، نماينده كمپاني BMW در ايران به نام «نورياني»، نماينده كمپاني آفتاواز در ايران به نام «ايران وشرق» و نماينده تويوتا در ايران به نام «ايرتويا» اجازه واردات خودرو را دريافت كرده اند.
به گزارش خبرنگار ايسنا، اين پنج شركت تاكنون اعلام كرده اند ۳۵ مدل خودرو مي تواند وارد ايران شود و اين شركت ها نيز آمادگي دارند تا خدمات پس از فروش را ارائه كنند.
براساس مصوبه كميته تعيين ضوابط فني واردات خودرو در وزارت صنايع، ۳۵ مدل به سازمان محيط زيست و موسسه استاندارد معرفي شده اند تا تاييديه واردات خودرو را دريافت كنند.
خودروهاي معرفي شده بايد ۵۵ استاندارد اجباري خودروي داخلي را نيز رعايت كنند.
طبق قانون اگر اين ۵۵ استاندارد توسط خودروسازان داخلي نيز رعايت نشود با اين خودروسازان بايد برخورد قانوني صورت گيرد.
از سوي ديگر سيدحسين فرجي،مديركل اصناف وزارت بازرگاني نيز در گفت وگو با خبرنگار ايسنا در توضيح درباره  انواع خودروهاي وارداتي به كشور گفت: اين انواع شامل ۳۵ مدل است كه ۳۳ مدل آن سواري و دو مدل نيز ميني بوس است.
وي افزود: مدل خودروهاي وارداتي شامل انواع «تويوتا»، «بي ام و»، «ميتسوبيشي»، «هيوندا» و «لادا» است.وي نيز تأكيد كرد: واردات اين نوع خودروها پس از تاييد موسسه استاندارد و سازمان محيط زيست آغاز خواهد شد.

شركت تعاوني مصالح فروشان تهران:
فروشندگان سيمان بايد فاكتور فروش ارائه كنند
گروه اقتصادي: اسماعيل كاظمي مديرعامل شركت تعاوني مصالح فروشان تهران با ارسال نمابري به روزنامه همشهري خبر داد: شهروندان تهراني مي توانند با مراجعه به يكي از واحد هاي صنفي مصالح فروشي در سطح تهران به تعداد نياز طبق ضوابط سيمان پاكتي دريافت كنند.
در اين نمابر آمده است: واحدهاي صنفي موظف به ارائه فاكتور رسمي به متقاضيان سيمان هستند. مصالح فروشان تهران موظفند ظرف ۴۸ ساعت و پس از دريافت مدارك مورد نياز سيمان فله به قيمت مصوب به متقاضيان عرضه كنند.
اين تصميم ها در محل سازمان بازرگاني استان تهران و با همكاري كارخانه هاي سيمان تهران و سيمان آبيك اتخاذ شده است.

با رشد بي رويه مصرف
صادرات گازوئيل ايران متوقف شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: در صورت عملي شدن تعهدات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت براي CNG سوز كردن يك ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو در طول برنامه چهارم، روزانه حدود ۱۳ ميليون ليتر در مصرف بنزين صرفه جويي خواهد شد.
حسين كاشفي، مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي ايران در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه مصرف بنزين در ايران پنج برابر كشورهاي صنعتي است،گفت: در حاليكه در كشورهاي خارجي هر خودرو در هر ۱۰۰ كيلومتر به طور متوسط چهار تا هفت ليتر بنزين مصرف مي كند،اين رقم در ايران ۱۷ ليتر است.
وي گفت: هر خودرو در ايران روزانه حدود ۱۱ ليتر بنزين مصرف مي كند در حالي كه اين رقم در فرانسه ۱/۹ ليتر و ژاپن و آلمان ۲/۵ ليتر است. وي ادامه داد: مصرف بنزين در ايران در پنج ماهه امسال حدود ۱۱/۵ درصد رشد داشته در حالي كه اين رقم در برنامه سوم توسعه ۶/۵ درصد پيش بيني شده بود.
كاشفي افزود: متوسط مصرف بنزين در مردادماه امسال روزانه ۶۰ ميليون ليتر بود كه پيش بيني مي شود اين رقم در طول شهريور ماه به حدود ۷۰ ميليون ليتر برسد. وي با اشاره به رشد پنج درصدي مصرف نفت و گاز در سال ۸۲ اظهار كرد: امسال صدور نفت و گاز از كشور متوقف شده است كه در صورت ادامه روند كنوني رشد مصرف، وارد كننده نفت و گاز نيز خواهيم بود.
مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اينكه براي استفاده بهينه از بنزين و نفت و گاز، برق دار كردن ۱۲ هزار حلقه چاه كشاورزي در سال ۸۲ پيش بيني شده است، خاطرنشان كرد: ۲۶۰ هزار حلقه چاه در كشور وجود دارد كه در صورت برق دار كردن آنها،  سالانه حدود چهار ميليارد ليتر در مصرف نفت و گاز صرفه جويي خواهد شد. وي با اشاره به اينكه سوخت مايع ۱۰۰ واحد بزرگ صنعتي كه عمدتا واحدهاي سيمان و قند هستند، تا پايان امسال قطع مي شود، افزود: با جايگزين كردن گاز طبيعي به جاي سوخت مايع در اين ۱۰۰ واحد، حدود ۳۶۰ ميليون ليتر در مصرف گاز صرفه جويي خواهد شد كه با ادامه اين كار تا پايان سال ۸۳، يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون ليتر در مصرف نفت و گاز صرفه جويي خواهيم داشت.
وي جمع آوري خودروهاي فرسوده،تنظيم موتور و معاينه فني و گازسوز كردن خودروها و برقراري نظام استفاده از كارت هوشمند را از راه هاي كاهش رشد مصرف بنزين در كشور عنوان كرد و افزود: تنظيم موتور خودروها ۱۲ درصد و تعويض فيلتر هشت درصد در مصرف بنزين يك خودرو صرفه جويي ايجاد مي كند، ضمن آنكه استفاده از كارت هوشمند در مباحث امنيتي، بهداشتي و سرعت كار توزيع بنزين بسيار مؤثر خواهد بود.
كاشفي گفت: استفاده از كارت هوشمند تاكنون تنها در استان سيستان و بلوچستان انجام شده است كه سهم هر خودرو براي استفاده از بنزين روزانه ۲۰ ليتر بود و اين امر بسيار در كنترل مصرف بنزين در اين استان مؤثر نشان داده است. امسال ظرفيت ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي در كشور ۷۰۰ ميليون ليتر اضافه شده است كه در سال آينده نيز اين ظرفيت مجددا ۷۰۰ ميليون ليتر اضافه مي شود.

وزير نفت:
اسناد مناقصه فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي فروخته شد
بيژن زنگنه وزير نفت تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بايد برنامه ظرفيت سازي و افزايش ظرفيت توليد نفت را به عنوان يك اصل با قدرت ادامه دهد.
به گزارش شانا، وزير نفت شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران ميزان ظرفيت توليد نفت ايران را در حال حاضر حدود ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه در روز اعلام كرد. وي همچنين با اشاره به اجراي برنامه هاي مختلف براي استفاده از گاز به جاي فرآورده  هاي مايع به منظور كاهش مصرف، بر لزوم كنترل رشد مصرف داخلي انرژي تاكيد كرد.
مهندس زنگنه گفت: امسال قرارداد جديدي در بخش توليد نفت يا طرح هاي شركت ملي نفت ايران هنوز بسته  نشده ولي مذاكراتي در جريان است.
وزير نفت گفت: در مورد طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي نيز اسناد مناقصه فازهاي ۱۵ و ۱۶ فروخته شده و در آينده نزديك نتيجه آن مشخص مي شود.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۰۰
۴۲۰۰
۷۲۰۰۰
شهد ايران
۱۸۵
۳۸۹۸
۲۴۱۰۷
صنعتي بهشهر
۴
۲۰۵۳
۱۸۹۹۹
قند ثابت
۴۰
۲۵۵۰
۷۰۰۰۰
شكر شاهرود
۰
۴۱۰۱
۸۰۰
صنعتي پارس مينو
۰
۱۱۹۷
۵۷۱۳
شوكو پارس
۰
۱۹۹۹
۵۷۴۲
چين چين
۲۳۲
۴۸۷۳
۲۸۱۰۰
بهنوش
۴۵۱
۱۰۰۴۴
۱۷۸۰۰
ساسان
۰
۱۹۹۰۰
۵۸۳۷
نفت پارس
۰
۴۰۹۹۸
۱۸۱۸۸
نفت بهران
۰
۸۳۷۰
۱۲۸۶۷۲
پتروشيمي خارك
۳۸۲
۱۹۸۰۰
۴۰۹۴۷
پتروشيمي اصفهان
۰
۶۴۸۵
۷۲۵۵۲
پتروشيمي اراك
۴۳۱
۹۱۸۹
۷۹۸۶۶۸
پتروشيمي آبادان
۸۶
۱۸۲۱
۵۰۰۰۰
شيمي دارويي داروپخش
۹۷
۲۰۴۹
۱۷۰۰۰
گلتاش
۶۲۵
۱۴۴۰۷
۵۳۱۱۵
كربن ايران
۰
۱۷۹۰
۹۹۸۰
ايران تاير
۰
۵۹۱۱
۵۰۲
لاستيك دنا
۷۸۶
۱۷۰۴۱
۱۲۱۴۶۹
لاستيكي سهند
۲۵
۹۱۵۸
۵۳۰۰
كاشي سينا
۱۶۲
۳۴۱۸
۲۵۵۱۰
تكسرام
۲-
۳۳۰۰۰
۳۷۹۵۶
سيمان تهران
۶۸۱۱۹-
۴۸۳۸۱
۱۳۰۰۷۴۸
سيمان صوفيان
۱۷۵
۳۶۷۵
۵۲۴۵۷
لوله وماشين سازي
۴۷
۴۰۰۸
۶۳۹۹۷
ماشين سازي اراك
۱۵۷-
۲۹۹۳
۱۵۰۰۰
لوازم خانگي پارس
۰
۱۷۰۶۱
۹۹۰۱
سايپا ديزل
۰
۲۴۷۱۴
۳۹۹۵۰
سايپا
۰
۱۹۰۰۰
۴۸۶۸۰
زامياد
۰
۱۵۹۳۷
۵۶۹۸۶
زامياد
۰
۴۵۰۰
۷۲۴۰
لنت ترمز
۰
۳۹۸۸
۶۴۶۴۸
نيرومحركه
۰
۴۲۴۸
۷۱۴۴۷
محور سازان
۳۵۷
۷۴۹۸
۲۸۰۰۰
كاربراتورايران
۹۷
۱۶۵۹۷
۲۱۹۶۸۹
سايپا آذين
۰
۴۵۵۱۰
۱۲۶۴۳
صنعتي دريايي(صدرا)
۰
۱۷۰۲
۷۹۵۵
سامان گستراصفهان
۳۰۲
۶۳۵۲
۵۰۱۵۰۱
بانك كارآفرين
۰
۴۲۵۵
۳۱۳۷۸۳
سرمايه گذاري غدير
۱۰
۳۲۱۱
۹۷۵۲۴
پارس توشه
۰
۲۱۹۰۰
۱۱۶۹۲
گروه صنعتي سديد
۰
۲۸۳۶
۴۲۸۴۲۵
سرمايه گذاري ساختمان
۱-
۱۵۹۹
۳۵۳۰۰
سرمايه گذاري ساختمان
۰
۳۷۵۰
۱۹۹۲۱۱
صنعت و معدن
۲۱
۲۵۴۲
۴۳۱۹
صنعت و معدن
۰
۲۲۰۰
۲۵۵۰
معادن و فلزات
۰
۲۰۹۷
۹۵۱۳
سرمايه گذاري بيمه
۰
۲۲۵۰
۱۷۰
بهپاك
۳۴۷
۷۲۹۴
۱۰۴۲
ويتانا
۱۶۵
۳۴۷۲
۲۴۴۵۶۶
شهد خوي
۰
۳۲۰۰
۲۵۰۰۶
ايران مرينوس
۱
۱۲۷۱
۲۵۴۹۱
گردباف يزد
۰
۴۴۹۹
۱۱۰۰۰
كاغذ سازي كاوه
۰
۲۱۲۸
۱۹۶۱
كارتن پارس
۰
۱۸۱۰۲
۱۲۴۶۳۹۲
صنايع شيميايي
۰
۲۸۶۷
۲۴۱۶۹۶۰۴
مواد الياف مصنوعي
۰
۴۲۹
۲۰۳۱۴
پارسيلون
۰
۱۳۱۱
۱۲۷۴
درخشان تهران
۱۸-
۴۴۷۹
۹۴۶۵
آبگينه
۱۳-
۱۳۶۲
۷۸۶۵
نورد ولوله اهواز
۷-
۲۶۰۳
۱۱۳۹۹۷
ماشين سازي نيرو محركه
۱۲۸
۸۶۳۵
۴۴۰۲۳
مرتب
۰
۸۱۹۲
۱۴۵۲۷۷
پارس خودرو
۱۹۸-
۵۷۷۹
۷۴۲۴۸
پارس خودرو
۱۲۶
۲۶۶۱
۸۵۰۰۰
فنر سازي زر
۰
۴۰۸۰
۱۳۰۹۷
رادياتور ايران
۲۷
۲۶۲۸
۷۸۷۱۰
سرمايه گذاري البرز

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۶۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۴۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۸۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۲۸

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |