جمعه 24 مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۷
گزارشي از وضعيت امروز آلودگي هواي تهران
تهران در اضطرار
در حال حاضر ميزان آلاينده مونوكسيدكربن در شرايط اضطرار است كه اثرات جبران ناپذيري بر سلامت شهروندان دارد
به دليل قرار گرفتن هواي تهران در وضعيت اضطرار، قرار شده بود امروز (جمعه) فقط خودروها و موتورسيكلت هايي كه رقم سمت راست پلاك آنها زوج است، مي توانند در اين محدوده تردد كنند، هرچند به دليل ضرورت هماهنگي هاي قبلي اين طرح فعلاً اجرا نمي شود.
001860.jpg

محدوده مواقع اضطراري آلودگي هوا و بزرگراهي در تهران، از شمال بزرگراه رسالت تا بزرگراه همت و بزرگراه شيخ فضل ا... نوري، از غرب بزرگراه جناح و آيت ا... سعيدي تا جاده ساوه، از جنوب بزرگراه آزادگان تا ميدان بهمن و از شرق بزرگراه بسيج و افسريه تا سي و پنج متري تهرانپارس است.
نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در كميته مواقع اضطراري آلودگي هوا نيز گفت: با توجه به اعلام ايستگاه هاي سنجش، آلودگي هواي تهران در شرايط اضطرار قرار گرفته و در اين رابطه كميته مربوطه تشكيل شده و هشدارهاي لازم در اين زمينه به شهروندان ارائه خواهد شد.
بهزاد ولي زاده افزود: در حال حاضر ميزان آلاينده مونوكسيدكربن در شرايط اضطرار است كه اثرات جبران ناپذيري بر سلامت شهروندان دارد.
وي اظهار داشت: اين آلاينده جايگزين هموگلوبين خون كه ناقل اكسيژن به اعضاي بدن است، مي شود و ظرفيت حمل اكسيژن خون را كاهش مي دهد.
كارشناس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: اين مسئله موجب مي شود خون رساني به مغز و ساير اندام هاي بدن دچار مشكل شود.
وي خاطرنشان كرد: سردرد، سرگيجه، حالت تهوع و مشكلات گوارشي،ناشي از اين مسئله و از عوارض آلاينده مونوكسيدكربن بر روي سلامت انسان است.
وي همچنين كاهش هوش كودكان را از ضررهاي اين آلاينده عنوان كرد.
اين كارشناس تصريح كرد: توصيه مي شود شهروندان تهراني و به ويژه كودكان، سالمندان، افراد داراي ناراحتي هاي تنفسي و قلبي، از تردد در شهر خودداري كنند.
دبير كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران نيز گفت: پس از چند روز آلودگي، هواي تهران از شرايط هشدار، در حالت اضطرار قرار گرفت و كميته مواقع اضطراري آلودگي هوا تشكيل جلسه داد.
محمدحسن پيراسته در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، مركز استان تهران افزود: اين كميته با حضور تمامي اعضا در استانداري تهران تشكيل جلسه داد و با توجه به پيش بيني سازمان هواشناسي از پايداري وضعيت هوا تا ظهر روز جمعه، محدوديت ها و مواردي طبق قانون براي كاهش آلودگي هوا تصويب شد.
وي اظهار داشت: نيروي انتظامي نيز در اين مدت با خودروهاي دودزا به طور مضاعف برخورد خواهد كرد.
مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هوا (مهار) نيز اعلام كرد: ادامه انباشت آلاينده ها و عدم وزش باد مناسب، همچنين وجود پايداري نسبي جو در چند روز اخير سبب شده ميزان آلاينده مونوكسيدكربن همانند روزهاي اخير باز هم سير صعودي در پيش گيرد.
بنا  بر اين گزارش، شاخص كيفيت هواي تهران براي اولين روز در سال جاري در شرايط «اضطرار» قرار گرفته است. گزارش هواشناسي از پيش بيني وضعيت هواي تهران حاكي از آسماني صاف تا قسمتي ابري همراه با غبار صبحگاهي و در بعدازظهر همراه با وزش ملايم باد است.
«مهار» با توجه به گزارش هواشناسي پيش بيني كرد در ساعات اوج ترافيك شامگاهي بر ميزان آلاينده مونوكسيدكربن افزوده شود و شاخص كيفيت هوا در شرايط اضطرار باقي بماند.
با توجه به اطلاعات دريافت شده از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هواي مستقر در نقاط مختلف شهر تهران ميزان مونوكسيدكربن منطقه فاطمي ۲۳۵ و ميزان اين آلاينده در منطقه بازار ۲۰۴ است.
001855.jpg

همچنين در منطقه مهرآباد تهران غلظت مونوكسيدكربن ۲۸۰ و در منطقه قلهك ۲۱۳ است.
ميزان اين آلاينده در ساير مناطق از جمله منطقه پرديسان ۱۸۰، در ايستگاه ويلا ۱۸۳ ،در ميدان بهمن ۱۳۳ و در سرخه حصار ۵/۲۵ گزارش شده است.
طبق قوانين و مقررات حفاظت محيط زيست ايران، سازمان هواشناسي در صورت پيش بيني احتمال وقوع پديده وارونگي دما براي حداقل ۴۸ ساعت موظف است تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شامل اداره كل بهداشت محيط و حرفه اي (در تهران) و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي درماني استان، واحد بهداشت محيط (در استان ها) و وزارت كشور (در استان ها و استانداري) و سازمان محيط زيست شامل ادارات كل محيط زيست استان را مطلع كند.
وزارتخانه ها و سازمان هاي ياد شده و واحدهاي تابعه آنها بايد پس از اطلاع از احتمال وقوع پايداري وارونگي دما با استفاده از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا كه در اختيار دارند، ميزان مواد آلاينده هوا را اندازه گيري كرده و نتايج سنجش خود را هر ۶ ساعت يكبار كه از ساعت ۳۰/۹ صبح آغاز مي شود، براي كميته كاهش آلودگي هوا ارسال كنند.
پس از اعلام وضعيت توسط اين سازمان ها، كميته كاهش آلودگي هوا با حضور نمايندگان تام الاختيار سازمان حفاظت   محيط زيست (اداره محيط زيست استان تهران) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت كشور و سازمان هواشناسي و با مسئوليت استانداري تشكيل مي شود.
اين كميته پس از دريافت اطلاعات مربوط به ميزان آلاينده هاي هوا، ميزان شاخص استاندارد آلودگي هوا را تعيين كرده و به ترتيب بين ۱۰۰ تا ۲۵۰ وضعيت هشدار و بين ۲۵۰ تا ۳۵۰، وضعيت اضطرار و بيش از ۳۵۰ را وضعيت بحران اعلام مي كند.
دبير اين كميته كه مدير كل حفاظت از محيط زيست استان تهران است بايد نتيجه جلسه كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هوا را از طريق رسانه ها به اطلاع عموم برساند.
طبق قانون حفاظت محيط زيست ايران، در صورت اعلام وضعيت هشدار مراكز دولتي و ادارات و ساير نهادهاي انقلابي وظايف ويژه اي دارند.
در اين قانون آمده است، دبير كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطرار آلودگي هوا (مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران) موظف است ابتدا توصيه هاي لازم را از طريق سازمان هاي خبرگزاري جمهوري اسلامي، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و ساير روش هاي اطلاع رساني به اطلاع عموم برساند.

كلانشهر
وضعيت «اضطرار»
در وضعيت اضطرار علاوه بر توصيه هايي كه در وضعيت هشدار صورت مي پذيرد اقدامات ديگري نيز لازم است كه به آن دستورالعمل وضعيت اضطرار مي گويند
در وضعيت اضطرار، علاوه بر توصيه هايي كه در وضعيت هشدار صورت مي پذيرد اقدامات ديگري لازم است كه به آن دستورالعمل وضعيت اضطرار مي گويند. بخشي از اين اقدامات كه به تناسب از سوي مسئولان اعلام و اجرا مي شود،عبارتند از:
۱- ادارات راهنمايي و رانندگي و امور حمل و نقل نواحي انتظامي:
ـ اعمال محدوديت هاي نوع خودرو و زمان، در يكي از محدوده هاي مصوب ترافيك.
تبصره: محدوده ها، ساعات ممنوعه و خودروهاي مجاز بر اساس آيين نامه اجرايي تبصره ماده ۶ قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب ۱۴/۲/۷۶ و اصلاحيه مورخ ۱۸/۹/۷۷ همين آيين نامه، كه قبلاً به تاييد شوراي هماهنگي ترافيك استان و تصويب وزير كشور رسيده باشد، تعيين مي شود.
ـ ممنوعيت حركت سواري هاي تك سرنشين در يكي از محدوده ها.
ـ تردد نوبتي( زوج و فرد يا ديگر روش ها) خودروهاي داراي مجوز تردد در محدوده.
ـ تردد نوبتي( زوج و فرد يا ديگر روش ها) كليه خودروها در يكي از محدوده ها.
ـ جلوگيري از تردد كليه سواري ها و موتور سيكلت هاي با آلايند گي قابل رويت.
تذكر: گشت انتظامي، گشت اتوبوسراني و تاكسيراني، تاكسي ها، موسسات تاكسي سرويس، خودروهاي فوريت هاي پزشكي و پزشكان، جانبازان و بيماران خاص، خودروهاي امداد( آتش نشاني، امداد آب، برق،  پست و مخابرات) و خودروهاي حمل زباله شهرداري ها از محدوديت هاي اعمال شده در اين شرايط مستثني هستند.
۲- شهرداري ها:
ـ عدم صدور مجوز روزانه ورود به محدوده.
۳- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
ـ استقرار مراكز سيار بهداشت در چهارراه ها و مراكز شلوغ و آلوده تر ادارات و سازمان هاي خدماتي:
ـ استفاده از ماسك استاندارد توسط پرسنل، خدمات(راهنمايي و رانندگي، شهرداري و غيره)
ـ تعطيلي مهد كودك ها( از طريق ادارات بهزيستي)
۴- وزارت آموزش و پرورش:
ـ تعطيلي مراكز پيش دبستاني، دبستان ها و مدارس راهنمايي.
۵- ادارات، ارگان ها و سازمان هاي دولتي نظام و نهادهاي انقلاب اسلامي:
ـ تاخير دو ساعته در شروع يا پايان كار مراكز اداري.
ـ تشويق اولياي دانش آموزان (مشغول به تحصيل در مراكز پيش دبستاني، دبستان ها و مدارس راهنمايي) و كودكاني كه به مهد كودك مي روند، به گرفتن مرخصي و همكاري مديران با كاركنان در اين زمينه.
۶- وزارت صنايع و سازمان حفاظت محيط زيست:
- تعطيلي موقت كارخانه ها و مراكز آلوده كننده شهر.
۷- شركت ها و سازمان هاي اتوبوسراني ( شهرداري ها):
ـ تطبيق ساعات كار اتوبوسراني با ساعات كار اداري و مراكز آموزشي.
ـ به كار گيري حداكثر توان ناوگان اتوبوسراني شهري در جا به جايي مسافر.
لازم به ذكر است اين اقدامات پس از تصميم گيري در كميته نظارت و هماهنگي به مورد اجرا گذارده مي شود.

در شهر
001865.jpg
فرمانده نيروي انتظامي: سالانه ۲۰ هزار نفر در جاده ها كشته مي شوند
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي، ضعف مديريتي را مهمترين عامل افزايش تصادفات در سطح جاده هاي كشور اعلام كرد.
سردار سرتيپ قاليباف ديروز در حاشيه مراسم توديع فرماندهي انتظامي خراسان در مشهد در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در حال حاضر ما مديريت واحدي براي بحث ترافيكي كشور نداريم و ۱۳ تا ۱۴ دستگاه در اين امر دخيل هستند، ولي هيچ مسئوليتي نمي پذيرند.
وي اضافه كرد: تا زماني كه بحث مديريت ترافيك در كشور حل نشود از ميزان تصادفات در جاده ها كاسته نخواهد شد و روال فعلي ادامه خواهد داشت.
وي افزود: براساس آمار، سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در جاده هاي كشور جان خود را از دست مي دهند و اين آمار از تعداد كشته شدگان جنگ تحميلي نيز شش تا هفت هزار نفر بيشتر است.
سردار قاليباف تصريح كرد: بررسي ما نيز نشان مي دهد كه ۶۰ تا ۶۵ درصد تصادفات رانندگي در ۳۰ تا ۴۰ كيلومتري شهرها و كلانشهرها رخ مي دهد كه نياز است در اين زمينه براي كاهش تصادفات نقاط بحراني را شناسايي و نسبت به تعريض جاده در آن نقاط اقدام كنيم.
فرماندهي نيروي انتظامي گفت: اگرچه دو بانده كردن جاده ها و ايجاد بزرگراه خواسته اساسي در بحث كاهش تصادفات است ولي به دليل كمبود اعتبار در اين بخش بايد ابتدا نقاط بحراني را مرمت نماييم.
سردار قاليباف در بخشي از اظهارات خود ناكارآمدي قوانين راهنمايي و رانندگي را از ديگر معضلات در سوانح رانندگي عنوان كرد و گفت: قوانين موجود راهنمايي و رانندگي در سال ۴۷ تدوين شده است كه با پيشرفت جمعيت و برخي ديگر از پارامترها اين قانون نياز به بازنگري دارد.
وي يادآور شد: لايحه جديد آيين نامه راهنمايي و رانندگي از سوي اين نيرو تدوين و در اختيار رئيس جمهوري قرار گرفته كه با تصويب آن قوانين جديد اجرا مي شود.

زدن ماسك تاثيري در كاهش عوارض آلودگي ندارد
يك متخصص ريه گفت: ماسك هاي معمولي فاقد فيلتر بوده و آلودگي و ذرات گاز از اين ماسك ها عبور كرده لذا استفاده از اين ماسك ها تاثيري در كاهش عوارض آلودگي هوا ندارد.
دكتر جباري در گفت و گو با خبرنگار« بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت:
آلودگي هوا براي كساني كه مشكلات قلبي و ريوي دارند موجب افزايش بيماري شده و اين افراد بايد از تردد در مناطق آلوده شهري خودداري كنند.
وي ادامه داد: گاز منوكسيدكربن بي رنگ و بي بو است كه به علت خاصيت چسبندگي مي تواند با هموگلوبين تركيب و مانع رسيدن اكسيژن به بدن شود. دكتر جباري اولين نشانه مسموميت با آلودگي هوا را سردرد ذكر كرد و گفت: پس از سردرد علائم كمبود اكسيژن در بدن ظاهر و فرد به حالت كما و يا خواب سنگين مي رود.
اين متخصص در پايان آلودگي شهر را بيشتر به دليل وسايل نقليه دودزا دانست و تاكيد كرد: مسئولان در اين زمينه بايد تصميمات جدي اتخاذ كنند.
از سوي ديگر مدير كل سلامت محيط  و كار وزارت بهداشت با اشاره به تشكيل ستاد بحران آلودگي هوا اعلام كرد: وزارت بهداشت همچنين استانداردهاي بهداشتي را اعلام و در اختيار دستگاه هاي اجرايي قرار داده تا اقدامات لازم صورت گيرد.
دكتر علي اصغر فرشاد با بيان اينكه در فصل سرد بايد نگران آلودگي هوا بود، اظهار داشت: در فصل سرد وارونگي جريان هوا اتفاق نمي افتد لذا آلودگي متمركز و سلامت افراد را تهديد مي كند.
وي اعتقاد دارد كه در فصل تابستان به دليل وجود جريان هوا آلودگي متمركز نشده و كمتر به مرز خطر مي رسد.
دكتر فرشاد گفت: در اين شرايط بايد اطلاعات كافي در اختيار مردم قرار داده شود كه به موجب آن افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي, ريوي, كودكان و سالمندان كمتر در مراكز پر رفت و آمد شهر با آلودگي تردد كنند.
به گفته وي, ورزش در فضاهاي عمومي و اماكن آلوده باعث استنشاق بيشتر هواي آلوده شده و اين شرايط بايد به حداقل برسد.
دكتر فرشاد يادآور شد: استفاده از وسايل نقليه دودزا نيز بايد در اين شرايط به حداقل برسد.

طرح يك زندگي براي روز مادر
او يك انسان معمولي است...
او   انسان نويني است او انسان عصر حاضر است كه دغدغه هاي زيادي در زندگي دارد او از ميان امواج پرتلاطم زندگي فردي و اجتماعي سر برآورده است دغدغه هاي او نه تنها فردي بلكه اجتماعي اند و گاه به دور از هرگونه شعاردهي ابعاد جهاني به خود مي گيرند
001780.jpg

شكوفه ماسوري
نامش زهراست. اهل گفت وگو و مدارا است. اما با جهان اطرافش در كنش و واكنش فراواني نيز به سر مي برد. او زمان زيادي، يعني ۶ سال از ۲۴ سال زندگي اش را در خوابگاه هاي دانشجويي دختران گذرانده و اطرافيانش معتقدند طي اين سال ها، سازگار بوده است؛ به شرط اينكه كسي مانع و يا مزاحم پيشرفت تحصيلي و روحي اش نباشد.
زهرا زني كه در اين مقاله به عنوان يك نمونه، هرازگاهي به او خواهيم پرداخت. كمي فراتر از الگوهاي پذيرفته شده و رايج جامعه عمل كرده است.
زن در چارچوب خانواده و جامعه، معمولاً اهل مدارا است يا شايد در جامعه شرقي بيشتر اينطور باشد. او معمولاً در خانه با همسرش به گفت وگو مي نشيند و با نابساماني هاي زندگي مشترك مدارا مي كند. گاه اين مدارا را سرنوشت محتوم خود مي داند و گاه به عنوان مدير خانواده، آن را جزو لاينفك اهرم هاي مديريت مي شمارد. اما اگر كمي توجه كنيم، پذيرفتن اصل مدارا و گفت وگو در زنان ما گاه به اين منجر شده كه او فراموش كرده است كه حق اعتراض هم دارد. به عبارت ديگر، زن حقوق خود را به عنوان انساني از جامعه از خاطر برده است؛ چراكه اگر زماني در روابط خود فراتر از اين شيوه برود و شروع به احساس نياز يا حتي اعلام احساس نياز به حقوق جاري خود بكند، به او انگ ناسازگاري خواهند زد. در نتيجه به خاطر ترس از اين اتهام، او مدارا را با محكوم بودن اشتباه گرفته است.
زهرا اينطور نيست. او دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد خود را به ترتيب در دانشگاه هاي يزد و تهران گذرانيده است. او در گروه علوم پايه، رياضي كاربردي خوانده است. كوچكتر از همسالان خود است، چون يكسال و نيم زودتر به مدرسه رفته است؛ طوري كه مجبور شده اند سال تولدش را در شناسنامه اش از ۵۵ به ۵۴ تغيير دهند. او در خوابگاه، دختر سازگاري بوده است. هم اتاقي هايش به ميزان مداراي او با خوابگاه و دانشگاه بسيار معتقدند. اما زهرا در اين سال ها، ويژگي  ديگري هم داشته است؛ هرگاه شرايط عامي كه حق هر دانشجوي ساكن خوابگاه بوده است، از او دريغ شده، وي به آن اعتراض كرده است و اين نشان دهنده آن است كه زهرا مفهومي واقعي و نه جديد از مدارا دريافته است.
به اين مثال از زندگي او توجه كنيد:
در زيرزمين خوابگاه او در يزد، يك سالن مطالعه بوده است. در آنجا ميزها و صندلي هاي زيادي براي مطالعه چيده شده اند ولي خانم زهرا نسبت به يكي از اين مجموعه ميز و صندلي، شرطي شده است، يعني فقط آنجا مي توانسته درس بخواند. به نظر نمي آيد كه حتي در يك زندگي جمعي مثل خوابگاه دانشجويي كه تعداد زيادي ميز مطالعه وجود دارد و بسياري از مواقع بعضي از آنها خالي است، درخواست خانم زهرا براي ميز مطالعه ثابت، خيلي عجيب و يا خودخواهانه باشد؛ به ويژه آنكه نبايد فراموش كرد كه او براي ادامه تحصيل كيلومترها- يعني حدود ۹۰۰ كيلومتر- از خانواده خود فاصله گرفته و از سرزمين هاي كوهستاني و سرد غرب كشور به كوير گرم رفته است تا براي خود و براي مردم اطرافش فرد مفيدي باشد.
در يكي از روزهاي پايان سال تحصيلي، دانشجويي كه اين موضوع را مي دانسته، يعني شرطي شدن خانم زهرا را نسبت به آن ميز مطالعه به خصوص، بعد از چهار سال مي رود و سر جاي او مي نشيند. خانم زهرا فرداي آن روز بايد امتحان يك درس ۴ واحدي را مي داده كه نمره اين درس فارغ التحصيلي و از آن مهم تر مقام رتبه اولي او را تعيين مي كرده است. او مي رود و با اين صحنه روبه رو مي شود كه تمام دلخوشي اش به يغما رفته است. ابتدا با دانشجوي ديگر به گفت وگو مي نشيند و ميزهاي مطالعه ديگر را به او تعارف مي كند كه همه خالي اند. سپس از او خواهش مي كند. آنگاه فرياد مي زند و همان ميز را طلب مي كند. در اين كه او چقدر حق داشته، دخالتي نمي كنيم. تنها به اين موضوع اشاره مي كنيم كه دانشجويان زيادي در آن روز اصرار و اعتراض خانم زهرا را بعد از گفت وگو و مدارا، ديدند. البته فرهنگ مدارا را نيز قبلاً  از او ديده بودند، ولي اعتراض برايشان تازگي داشت. در نهايت خانم زهرا، ساكت و خاموش، آنقدر بالاي سر دخترك منتظر مي ماند كه او ميز را ترك مي كند. در اين نمونه مي بينيم، زني به همراه فرهنگ  سازگاري، گفت وگو و مدارا، اعتراض به شرايط غيرمنسجم اطراف خود را نيز آموخته است. البته هرگز فراموش نكرده ايم كه صاحبان اعتراض يا محقند و يا نيستند، ولي اين را هم فراموش نخواهيم كرد كه روحيه اعتراض به نابساماني شرايط اطراف، بايد جزو وسيعي از روان زن را اشغال كند. در مثال بالا بايد توجه شود كه زهرا هرگز با دانشجوي ديگر درگير نشده و فقط سعي كرده است با برهان هاي خود اعتراضش را به او تفهيم كند حال اگر بخواهيم بدانيم چرا فقط آن مكان ويژه به خانم زهرا    ايمني مي بخشيده، بايد مفهوم امنيت در مقاله حاضر شكل بگيرد.
001765.jpg

زهرا،  فرزند آخر يك خانواده پرجمعيت است. او زماني به دنيا آمده كه پدرش بازنشسته شده و مادري ۴۰ ساله او را زاييده است. در چنين شرايطي تصور اينكه پدر و مادرش در نهايت ايمني خاطر او را خواسته اند، كمي دشوار است. اما او به دنيا آمده و فراموش نكرده ايم كه متولد سال ۵۵ است. پس در دو سالگي، انقلاب اسلامي سال ۵۷ را از سرگذرانده است. انقلاب به معني دگرگوني در كليه شئون جامعه است، شئوني كه حتي در روابط خانوادگي هم اثرگذار است. دخترك دوساله اي را در نظر بگيريد كه همهمه فريادهاي اعتراض مردم را شنيده است، مردم معترضي كه درخواستن چيزي مصرند. او حتي صفير گلوله را هم شنيده است. سپس خشونت را در كودكي لمس كرده است. اين ميزان از ناامني به هر حال اجتناب ناپذير بوده، چون مردمي در حال تصميم گيري براي تغيير سرنوشت خود بوده اند. اما هنوز زهرا حتي ذره اي از امنيت حاصل از تغيير شرايط را احساس نكرده است كه جنگ تحميلي و فرسايشي شروع مي شود. قبلاً گفته ايم كه او در غرب كشور به دنيا آمده و زندگي كرده است. همه اطرافيان او دختر ۴ و ۵ ساله اي را به خاطر مي آورند كه دائماً غرش هواپيماهايي كه بر فراز شهرك هايي كه او زندگي مي كرد، به پرواز درآمده و سكوت زيباي شب را مي شكستند، مي شنيد. به اين صحنه توجه كنيد كه زهراي ۴ ساله تخم مرغي در دست دارد تا آن را برايش بپزند و او بخورد. در همين هنگام صداي آژير قرمز شنيده مي شود. كسي او را به پنهان ترين قسمت خانه كه دو سقف دارد مي برد. زهرا در آغوش آن شخص احساس امنيت مي كند تا غرش هواپيماها و بمباران ها تمام شود.
وضعيت سفيد مي شود، اما تخم مرغ توي دست هاي زهرا در اثر فشار اين هم آغوشي له شده است. زهرا از شرايط اقتصادي نابساماني هم رنج برده است. به خاطر اينكه دوران ركود اقتصادي زمان جنگ و سال هاي بعد از آن را نيز از سرگذرانده است. پس قطعاً روزهايي از زندگي را گرسنه مانده و يا احتمالاً از سوءتغذيه پنهان رنج برده است. او به دفعات ترسيده و اين ترس ها، در روان او حفره هايي از ناامني به جا گذاشته است. با اين حال او دختري است كه تا سال ۶۷ يعني، سال پايان جنگ، دوام آورده است.
زهرا، دو سال پياپي تحصيلي با معلمي بسيار دانا و مسئول كه شاگردانش را در كوهپايه ها درس مي داده، گذرانده است. معلمي كه از آنها مي خواسته، لباس هايي به رنگ سنگ ها بپوشند تا بتوانند از حمله هواپيماهاي دشمن ايمن باشند. همه موارد گفته شده باعث شده است كه احساس نياز به امنيت رواني، فردي و اجتماعي در وجود زهرا شكل بگيرد.
نمونه زهرا، نمونه بارزي است از اينكه زن در شرايط نابسامان سياسي و اقتصادي اطراف خود، از ناامني مضاعفي نسبت به مردان رنج مي برد، چرا كه در شرايطي شبيه به آنچه گفته شد به خاطر نبودن مردان در خانه (كه يا در ميادين مي جنگند و يا به دنبال فراهم آوردن شرايط اقتصادي مطلوب براي خانواده، در بيرون از خانه به سر مي برند) ايجاد امنيت رواني و اجتماعي براي كودكان به عهده زنان است. آنها نبايد بترسند و نبايد بگذارند كه كودكانشان بترسند.
اين نياز به امنيت، بعدها در زندگي مشترك نيز به شدت وجود دارد يعني، زناني كه به ويژه در دوره زندگي قبل از ازدواج خود از چنين فضاهاي ناامني برخوردار بوده اند، در زندگي مشترك نيازمند فضاي امن عاري از خشونت يا اجحافند. زنان شاغل نيز همواره، نگران شرايط شغلي خويشند. در بسياري از كشورهاي در حال توسعه و حتي متمدن، به هنگام بحران هاي اقتصادي يا سقوط كمپاني هاي سرمايه داري، اولين كارگران اخراجي زنانند. همچنين در بسياري از كشورها، به خاطر بيولوژي خاص زنان كه در شرايطي مانند بارداري و زايمان نيازمند استراحت هاي طولاني اند، از پذيرفتن و بيمه كردن زنان سرباز مي زنند. بنابراين، ديگر نمي توان از انسان به طور كلي صبحت كرد. زن در واحد كوچك و بزرگ اجتماعي از خانواده گرفته تا كره زمين، بايد بيشتر نگران امنيت خود باشد و بيشتر از مردان از شرايط ناامن خود آسيب ببيند. همچنين هنوز در بسياري از كشورهاي جهان، كسب تخصص هاي دشوار و يا منحصر به فرد را توسط زنان باور ندارند و با وجود اينكه زنان داراي تخصص هاي شگرفي مي شوند، در اكثر كشورهاي در حال توسعه در شغلي غيرتخصصي مشغول به كار هستند. در روابط اجتماعي نيز، آسيب پذيري زنان بيش از مردان است. اين آسيب پذيري هم به لحاظ بيولوژيك و هم به لحاظ رواني در زنان بيشتر است. در كشورهايي كه روابط جنسي
بي بند و بار و گسترده را تجربه مي كنند، معمولاً زنان حامل تاثيرات و عواقب اين روابط اند. بارداري ناخواسته و يا سقط جنين هاي بي شمار قانوني و غيرقانوني، پيامد چنين روابطي اند كه بطور طبيعي مردان جز لحظات اوليه در آن سهيم نمي شوند. در كشورهاي شرقي كه بي بند و بار به اين شكل علني و گسترده  وجود ندارد، اين آسيب پذيري از طريق زايمان هاي فراوان و بارداري هاي بدون فاصله و يا ناخواسته اتفاق مي افتد. كمبودها و محروميت ها براي زنان، متاسفانه در كشورهاي بسيار پيشرفته نيز بسيار بالاست. باور اجتماعي در مورد زنان و نقش آنان نيز بسيار ضعيف تر است. آنان در توانايي ها و انجام وظايف خود همواره دچار عدم باور هستند. نمونه مشخص ما در اين مقاله، يعني خانم زهرا توانسته است ناباوري هاي رايج اطرافيان را نسبت به خود كمي دچار تزلزل كند. او اكنون در سن ۲۴ سالگي عضو هيات علمي دانشگاه است و بسيار مصر است كه مدرك دكتراي رشته خود را بگيرد. مردم اطراف و به ويژه مردان جامعه اطراف او، توانسته اند از طريق تلاشي كه او كرده است، به او احترام بگذارند و او را باور كنند، چرا كه او در دوران تحصيل، همواره برتر از ديگران عمل كرده است. زهرا رتبه اول دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد را كسب كرده و در تمام دوران دانشجويي، همزمان با تدريس،  تحصيل نيز كرده است. مثال زهرا، مثال روشني است كه ثابت مي كند حتي در جوامع در حال توسعه از طريق تلاش فردي، مي توان فضاي جديدي از باور، ايمان و امنيت نسبت به زنان ايجاد كرد، اما شرايط اجتماعي اين باورها را حمايت نمي كند. با وجود اينكه زنان ما در بسياري از رشته هاي تحقيقاتي، تحصيل مي كنند، سرانجام سر از غرفه هاي تدريس بيرون مي آورند. محققان زن در جوامع عقب افتاده و حتي در حال توسعه، بسيار نادرند. آنها فقط در شغل هاي كم اهميت تري باور مي شوند. ميزان مهارت مديريت زنان ما، در پراهميت ترين و كوچكترين سلول اجتماعي؛ يعني، خانواده مسلم است. بنابراين جامعه بايد فضايي از ايمني خاطر در اطراف زنان ايجاد كند. فضايي كه زنان بتوانند در آن جا رشد كنند و استعدادهاي خود را هويدا سازند. هرچند در اطراف همه مردم، بايد فضاهاي سياسي امني ايجاد كرد،  اما در اطراف زنان كه به خاطر آسيب پذيري بيشتر از نظر جسماني و رواني به طور دائم در معرض خطرند، اين امنيت بايد دو چندان شود. به مثال ما توجه كنيد: خانم زهرا از نظر مادي نمي توانسته با وسيله اي غير از اتوبوس مسافرت كند. او روزها و شب هاي زيادي به خاطر رفتن به خانه و سرزدن به خانواده، مجبور بوده است در اتوبوس به سر ببرد. متاسفانه در كشورهاي پيشرفته نيز توجه به ابعاد جسماني زن زياد است، در نتيجه در اين اتوبوس ها گاه مسافران زن هايي را كه تنها سفر مي كنند،  آزار مي دهند. اما خانم زهرا معمولاً از دست چنين مسافراني به راننده ها شكايت مي كند و حتي تا نگه داشتن اتوبوس در پليس راه و شكايت به آنها پيش مي رود. به اين ترتيب او هويت تازه اي از زن بودن ارائه مي كند به اين مضمون كه زن مي تواند تنها به مسافرت برود، فقط بايد بتواند مراقب خود باشد.
نمونه زهرا، مثال و نمونه زني است كه در يك كشور در حال توسعه زندگي مي كند. او كودك ناخواسته يك خانواده پرجمعيت بوده كه به هر حال به دنيا آمده است و چون از اجتماع خانوادگي شرقي سود برده، به هر حال دوست داشته شده است. او دوران كودكي بسيار سختي را در شرايط نابسامان اقتصادي جامعه، گذرانده است. با وجود سن كم خود، انقلاب و جنگ بزرگ ميهني را از سرگذرانيده، ولي هيچكدام از اينها نتوانسته است به اصرار او در پيشرفت، خللي وارد كند. او دانشجوي پرتلاشي بوده است كه توانسته باورهاي جديدي نسبت به زن، در جامعه اطراف خود ايجاد كند. او اكنون استاد دانشگاه است و دانشجوياني كه زيردست او مشغول تحصيل اند، مي توانند اميدوار باشند كه الگوي خوبي پيش رو دارند. او اصرار مي كند كه درآمد خوبي از تلاش كاري خود كسب كند و از طريق آن، وضعيت اقتصادي خود و خانواده فعلي و حتي زندگي مشترك آينده اش را بهبود بخشد.
او به ادامه تحصيل و زندگي مشترك فكر مي كند و براي زندگي مشترك خود الگوهايي در سر دارد كه مهمترين آنها احترام متقابل بين او و همسرش است. او اميدوار است كه در سايه تلاش خود، بتواند كودكي تربيت كند كه در درجه اول اهل گفت وگو و مدارا باشد و در درجه دوم، حقوق قانوني و مسلم اجتماعي خود را بشناسد و آنها را بطلبد و در درجه سوم،  انسان مسئولي براي خود و جامعه اش باشد.
خانم زهرا، زن نمونه اي براي يك كشور در حال توسعه است. چنين زني كه در چارچوب هاي داخلي، قوانين مدون شهري و اجتماعي مفيد و درست و صحيح را طلب مي كند و در مقياس هاي جهاني مي تواند به ارتباطات سالم و به دور از هرگونه بهره كشي بينديشد.
گفت وگوي تمدن ها بعد از چنين برنامه ريزي هاي اوليه و اساسي است كه شكل مي گيرد.
خانم زهرا،  انسان نويني است. او انسان عصر حاضر است كه دغدغه هاي زيادي در زندگي دارد. او از ميان امواج پرتلاطم زندگي فردي و اجتماعي سر برآورده است. دغدغه هاي او نه تنها فردي بلكه اجتماعي اند و گاه به دور از هرگونه شعاردهي، ابعاد جهاني به خود مي گيرند.
با اين همه او اصرار دارد كه فقط «يك انسان معمولي است.»

گلبانك
گروه پاپ بانوان براي نخستين بار به صحنه مي آيد
به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س) جشنواره موسيقي گل ياس ۲۵ تا ۳۱ مرداد با حضور منتخبان ۴۵ گروه موسيقي برگزار مي شود.
حميدعلوي  مديراجرايي جشنواره گل ياس در اين زمينه گفت: اين گروه ها براساس هيات منتخب خانه موسيقي افليا پرتو، آذر هاشمي و هنگامه اخوان انتخاب شده اند.
وي افزود: اين اجراها به صورت يك برنامه با دو اجرا با برنامه زماني ۱۷ تا ۲۰ خواهد بود.
علوي تصريح كرد: ۳۱ مرداد نيز اختتاميه اين جشنواره با قرائت بيانيه و تقدير از گروه هاي شركت كننده برگزار مي شود.
مديراجرايي پنجمين جشنواره گل ياس ويژگي بارز اين جشنواره را شركت دو گروه پاپ بانوان پس از ۲۰ سال عنوان كرد و گفت: طبق ضوابطي كه از سوي دبيرخانه جشنواره اعلام شده ۴۰ درصد آثار ارائه شده به جشنواره گل ياس بايد جديد باشند. وي همچنين از تخفيف ۳۰ درصدي بليط براي بانوان با پيش شرط معرفي كتبي از سوي تشكل هاي بانوان خبر دارد.
حميدعلوي برگزاري اين جشنواره را با توجه به محروميت بانوان از ارائه كاست و اجراهاي صحنه اي نوعي امكان براي ارائه توانمندي هاي هنري در چارچوب ضوابط ذكر كرد. او گفت: گروه هاي موسيقي شهرستاني چندان مورد مهر قرار نمي گيرند لذا وزارت ارشاد بايد امكانات كافي با توجه به اين كه تالار وحدت تنها سالن استاندارد تاثيرگذار بر فرآيندهاي موسيقي است، براي اجراهاي صحنه اي خاص بانوان فراهم سازد.
مديراجرايي جشنواره گل ياس از عدم پذيرا شدن تمامي گروه ها به دليل كمبود امكانات عذرخواهي كرد و اجراهاي اين جشنواره را در ۴ قالب كلاسيك، كلاسيك ايراني، محلي و پاپ برشمرد.

جشنواره موسيقي
زنان نواحي و اقوام
001775.jpg

نخستين جشنواره «موسيقي زنان نواحي و اقوام ايران» به منظور شناسايي و اشاعه موسيقي باستاني نواحي ايران برگزار مي شود. اين جشنواره از بيست و ششم مرداد ماه به مدت سه روز در تالار انديشه تهران برپا خواهد شد.
هوشنگ جاويد دبير جشنواره گفت: موسيقي زنان نواحي شامل ۱۰ بخش است كه هر كدام از آنها به شاخه هاي مختلف تقسيم مي شوند.
وي، موسيقي كار و تلاش، لالايي، نوازش، آوازهاي مشك زني، نمدمالي، قاليبافي، آوازهاي زمان استراحت (ترانه هاي ضربي)، ميوه چيني، گل چيني، دروي خرمن، آوازهاي قومي مذهبي، مرثيه خواني، بستن گهواره علي اصغر، اورا (زرتشتيان)، ترانه هاي شوخ و غيره را از شاخه هاي موسيقي نواحي دانست.
اين پژوهشگر موسيقي گفت: ۱۲ گروه از استان هاي كرمان، كرمانشاه، گيلان، گلستان، خراسان،  يزد، اصفهان، كهكيلويه و بويراحمد، بختياري، آذربايجان و ايل قشقايي در اين جشنواره با سازهاي دوتار، دايره، تمبك، زنبورك و نوعي ني به اجراي برنامه خواهند پرداخت.جاويد تاكيد كرد: به رغم گستردگي موسيقي نواحي تاكنون هيچ اقدامي براي معرفي و شناسايي آن صورت نگرفته است.

گروه موسيقي لاله
در جشنواره گل ياس
گروه موسيقي لاله، با ۲۱ هنرمند در پنجمين جشنواره موسيقي گل ياس شركت خواهد داشت.
حسين خدادادي، سرپرست اين گروه با اشاره به حضور خوانندگاني چون بهنوش اخي و شايسته احمدي در گروه لاله گفت: هركدام از اين خواننده ها ۴ تا ۵ اجرا را به زبان آذري اجرا خواهند كرد. وي تاكيد كرد: همه اين قطعات جديد بوده و در هيچ فستيوالي اجرا نشده است.
وي با يادآوري اين موضوع كه صرف برگزاري يك جشنواره موسيقي در سال، مشكل موسيقي بانوان حل نمي شود، گفت: در طول سال گروه هاي موسيقي بانوان فعاليت ندارند حتي ما از مسئولان درخواست كرديم كه در طول سال اجراهايي داشته باشيم اما آنها به ما مجوز ندادند. در حاليكه خواست اكثر هنرمندان اين است كه با ممارست كارهايشان بهتر ارائه شود.
خدادادي در پايان عمده سازهاي گروه لاله را تار آذري، كمانچه، آكاردئون محلي، آكاردئون نقاره، گشار نقاره و تمپو ذكر كرد.

در شهر
فيلم مادر امروز پخش مي شود
فيلم تلويزيوني مادر ساخته مهرداد خوشبخت روز جمعه ۲۴ مرداد ماه همزمان با آغاز هفته زن از شبكه اول سيما پخش مي شود.
مهرداد خوشبخت كه در گذشته نيز كارگرداني فيلم هايي چون پيگرد، پل، پرواز، سفر آخر و سريال هاي قصه هاي آسماني و گروه ويژه را برعهده داشته است اين بار فيلم مادر را به تهيه كنندگي رضاجودي آماده پخش دارد.
داستان اين فيلم تلويزيوني در مورد مادري است كه در اين روز مورد بي مهري فرزندانش قرار مي گيرد و تصميم مي گيرد بر سر مزار مادرش برود ولي در راه با مشكلات فراواني روبه رو مي شود.در اين فيلم كه به سيستم DV فيلمبرداري شده است، بازيگراني چون آزيتا حاجيان،  مجيدمظفري و نيكوخردمند به ايفاي نقش خواهند پرداخت.ساير عوامل اين فيلم تلويزيوني عبارتند از، فيلمبردار: ناصر كلايه، صدابردار: مقدس، تدوينگر: رضابهارانگيز، گريم: مجيداسكندري، دستيار برنامه ريز: حسن لبافي.

فروش روزانه سينماها ي تهران
001770.jpg

فروش روزانه فيلم هاي ايراني و خارجي نمايش اول تهران تا تاريخ ۱۸ مرداد ماه اعلام شد .
به گزارش بخش بنياد فارابي، فيلم ديوانه از قفس پريد كه سيمرغ بهترين فيلم را از جشنواره سال گذشته دريافت كرد بعد از ۱۷ روز نمايش در ۱۸ سينما ۸۹ ميليون تومان فروش داشت.عروس خوش قدم به كارگرداني كاظم راست گفتار بعد از ۴۴ روز نمايش در ۱۸ سينما فروشي معادل ۳۰۴ ميليون تومان داشت. فرش باد فيلم منتخب تماشاگران جشنواره بيست ويكم بعد از ۲۴ روز نمايش در ۸ سينما فروشي معادل ۵۴ ميليون تومان داشت.هفت ترانه به كارگرداني بهمن زرين پور بعد از ۱۷ روز نمايش در ۱۳ سينما ۳۱ ميليون تومان فروش كرد.
فيلم هاي خارجي اين دوره عبارتند  از : پيشگويي مرد شاهپركي بعد از ۳۵ روز نمايش در يك سينما ۶ ميليون و ۳۴۱ هزار تومان ، جاسوس تصادفي بعد از ۱۷ روز نمايش در ۴ سينما ۶ ميليون و ۵۰۵ هزار تومان و مشكلات خانوادگي بعد از ۱۶ روز نمايش در يك سانس ۹۴۰ هزار تومان فروش داشتند.پرفروشترين فيلم اين دوره عروس خوش قدم و پرفروشترين فيلم روز ديوانه از قفس پريد است. پرفروشترين سينما به ترتيب ممتاز، درجه يك و دو عبارتند از: استقلال، آستارا، كارون و تعداد كل بيننده اين دوره ۸۴۵ هزار و ۸۰۸ نفر بودند.

تار و تنبور در نگارخانه تهران
نمايشگاه « تار، سه تار، دو تار و تنبور» در نگارخانه سعد آباد تهران گشايش يافت.
در اين نمايشگاه بيش از ۴۰ ساز موسيقي كه ساخته دست اساتيد ايراني و شامل سازهاي ابداعي، سازهاي قديمي و تزييني است، به نمايش گذاشته شده است.
نمايشگاه مذكور با هدف آشنايي بازديد كنندگان با انواع سازهاي سنتي و اصيل ايراني و چگونگي نحوه ساخت سازهاي موسيقي برپا شده است.
اين نمايشگاه تا ۳۰ مرداد به جز ايام تعطيل از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۰ براي بازديد علاقه مندان در نگارخانه سعد آباد داير خواهد بود .نگارخانه سعد آباد در خيابان سرلشگر فلاحي ( زعفرانيه )، خيابان كمال طاهري، شماره ۵۰ واقع شده است.

جشنواره طنز در اصفهان
گپ صبحگاهي، عنوان نمايشي است نوشته رضا كرم رضايي به كارگرداني افشين كرم رضايي كه براي شركت در جشنواره اصفهان آماده مي  شود.
اين نمايش، داستان زن و شوهري را روايت مي كند كه صبحگاه براي رفتن به محل كار خود آماده مي شوند اما به خاطر مشكلات اجتماعي، كارشان به نزاع و جدل مي كشد و بي مسئوليتي آنان نسبت به مشكلاتشان مشخص مي شود.در اين نمايش، اصغر شريعتي ، افسانه ذاكري، شاهين علايي نژاد و يزدان جيرايي به ايفاي نقش مي پردازند.
نامرده نوشته و كار جعفر مهياري ديگر نمايشي است كه براي شركت در جشنواره طنز اصفهان آماده مي شود.
در اين نمايش، كارمندان يك اداره ، به نقل دار زدن مردي در جلوي اداره شان مي پردازند اين نمايش به تدريج از قالب رئال خارج مي  شود و به شكلي اغراق آميز و كاريكاتور وار اجرا مي  شود.
در اين نمايش، مهدي فرشيد زاده، داوود ميربهادر، محمد اسماعيلي ، الناز شعبانيان و ... به ايفاي نقش مي پردازند.
به گزارش خبرنگار ما سيزده عنوان نمايشي است نوشته و كار بنفشه توانايي كه براي شركت درجشنواره آييني و سنتي آماده مي شود.
قصه اين نمايش در زمان ناصر الدين شاه اتفاق مي افتد و درباره زنان حرمسرا و سوگلي جديد است كه شاه به حرمسرا آورده است.اين نمايش در چارچوب سياه بازي اجرا مي شود اما شيرين  كاري سياه بازي هاي معمولي را ندارد . سهيلا صالحي، عليرضا محمدي، شبنم مقدمي و مهشاد مخبري از جمله بازيگران اين نمايش هستند.
جشنواره طنز اصفهان از يكشنبه ۲۶ تا جمعه ۳۱ مرداد برگزار خواهد شد.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |