شنبه ۷ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۰ - jun . 28, 2003
معاونان دانشجويي دانشگاههاي كشور:
عدم برخورد با عوامل خودسر زمينه تجاوز مكرر آنها را فراهم كرده است
گروه علمي فرهنگي: معاونان  دانشجويي  و فرهنگي  دانشگاه هاي  كشور در سي  و يكمين  نشست  سراسري خود با تأكيد بر مطالبات  و دغدغه هاي  صنفي ، سياسي  و آموزشي  دانشجويان ، «مجاري  قانوني» را تنها راه  پيگيري   اين  مطالبات  دانستند.
اين  نشست  كه  از چهارم  تيرماه  به  مدت  دو روز در دانشگاه  الزهرا برگزار شد، روز پنجشنبه  با انتشار بيانيه  پاياني «هرگونه  رفتاري  كه  خارج  از چارچوبهاي  پذيرفته  شده  و با هنجارشكني  ارزشي ، آموزشي  و اجتماعي  همراه  باشد» را محكوم  و غيرقابل قبول  دانست .
بيانيه  پاياني  سي  و يكمين  گردهمايي  سراسري  معاونان  دانشجويي  تصريح دارد: عدم  برخورد جدي  با عوامل  و مسببان  اصلي   اين  واقعه  بويژه  عوامل  اغتشاشگر و خودسر زمينه  را براي  تجاوز علني  و مكرر گروه هاي  مذكور به حريم  دانشجويي  و دانشگاهي  در پي داشته  است  از اين  رو يكبار ديگر ضمن تأكيد بر حفظ حريم  و حرمت  دانشگاه ها و دانشگاهيان  و اعلام  انزجار از اقداماتي  نظير اهانت  به  رئيس  دانشگاه  و يا حمله  به  خوابگاه هاي  دانشجويي و مراكز علمي ، از عملكرد نيروي  انتظامي تشكر و قدرداني  مي نماييم .
نويسندگان  اين  بيانيه  خاطرنشان  كردند: با توجه  به  اينكه  در وقايع اخير تعدادي  از دانشجويان  دانشگاه ها دستگير و به  محاكم  قضايي  تحويل داده شده اند، از مراجع  ذيصلاح  قضايي  درخواست  داريم  ضمن  رعايت  تمامي حقوق بازداشت شدگان  دانشجو با آنان  براساس  قانون ، عدالت  و رأفت  اسلامي برخوردشود، بديهي  است  عدم  شفافيت  در اين  زمينه  و يا كم  توجهي  در مورد اعلام  اسامي  بازداشت شدگان  تبعات  نامطلوبي  بر روحيه  جوان  و شاداب  دانشجو برجاي  خواهد گذاشت .
سي  و يكمين  گردهمايي  سراسري  معاونان  دانشجويي  و فرهنگي  و مديران  كل دانشجويي  دانشگاهها  روز پنجشنبه  پس  از دو روز فعاليت  در دانشگاه  الزهرا تهران  به  كار خود پايان  داد.

با برگزاري بيست و هفتمين اجلاس كميته ميراث جهاني در پاريس
تخت سليمان در آستانه ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار گرفت
گروه علمي فرهنگي: هفته آينده و طي بيست و هفتمين اجلاس كميته ميراث جهاني در پاريس در مورد ورود مجموعه تخت سليمان و ۳۷ سايت فرهنگي و طبيعي ديگر از ۳۲ كشور جهان به فهرست ميراث جهاني يونسكو تصميم گيري خواهد شد.
001580.jpg

در صورت ثبت تخت سليمان در فهرست ميراث جهاني يونسكو، اين محوطه تاريخي چهارمين سايت فرهنگي و تاريخي ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو خواهد بود.
به گفته دكتر عبدالرسول وطن دوست، مدير امور بين الملل سازمان ميراث فرهنگي، به احتمال زياد در جريان اجلاس يونسكو، تخت سليمان در فهرست ميراث جهاني اين سازمان پذيرفته خواهد شد.
وطن دوست مي گويد: مطالعات مربوط به ورود اين مجموعه تاريخي به فهرست يونسكو از يك سال پيش آغاز شده و در اين مدت نمايندگاني از يونسكو و ايكوموس (انجمن بين المللي سايت ها و بناهاي تاريخي) از اين مجموعه بازديد كرده اند و گزارش هاي خود را به يونسكو فرستاده اند.
مجموعه باستاني تخت سليمان در نزديكي تكاب در استان آذربايجان غربي قرار گرفته و يكي از محوطه هاي تاريخي مهم ايران محسوب مي شود در اين منطقه نشانه ها و بقاياي استقرار و فعاليت انسان از هزاره قبل از ميلاد تا قرن يازدهم هجري قمري به چشم مي خورد.
اوج شكوه و آباداني تخت سليمان مربوط به دوره ساساني است كه ساختمان آتشكده آذرگشسب در آنجا احداث و آتش جاودان آن به مدت هفت قرن نماد اقتدار آيين زرتشت محسوب مي شده است.
اجلاس يونسكو از ۳۰ ژوئن تا ۵ جولاي در قصر يونسكو در پاريس برگزار خواهد شد.
اين اجلاس با سخنراني دبيركل يونسكو افتتاح مي شود و سپس كميته ميراث جهاني كار خود را آغاز مي كند.
از ايران سيد محمد بهشتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور و دكتر عبدالرسول وطن دوست مدير امور بين الملل و مدير پژوهشكده حفظ و مرمت سازمان ميراث فرهنگي در اين اجلاس شركت مي كنند.
001500.jpg

تاكنون سه سايت فرهنگي تاريخي چغازنبيل در استان خوزستان، تخت جمشيد در استان فارس و ميراث نقش جهان اصفهان در فهرست ميراث جهاني ثبت شده است.
كشورهاي ايتاليا، چين و فرانسه به ترتيب با ۳۵ ، ۲۸ و ۲۷ سايت فرهنگي، تاريخي و طبيعي بيشترين تعداد ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو را به خود اختصاص داده اند.

رونق صنعت چاپ موجب توسعه مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : امروز صنعت  چاپ  شاخص  توسعه  جامعه  درتمامي ابعاد اقتصادي ، فرهنگي  و اجتماعي  است .
«احمد مسجد جامعي» روز پنجشنبه  در همايش  نخستين  اتحاديه هاي  صنعت  چاپ كشور افزود: با گسترش  صنعت  چاپ ، فرهنگ  و هنر نيز رشد كرد و گسترش  انديشه و دموكراسي  را با خود آورد.
اين  همايش  يك  روزه  با حضور ۱۴۰ نفر از مديران  عامل  و اعضاي  هيات  مديره اتحاديه هاي  صنعت  چاپ  كشور در هتل  پرديسان  مشهد بر پا شد. وي  اظهار داشت : صنعت  چاپ  از قديم  يك  جنبه  هنري  و معنابخش  داشته  و اين ويژگي  آن همچنان  حفظ شده  است .
وي  گفت : هرجا نشاط و تفاوت  ديدگاهها در حوزه  فرهنگ  و سياست  ايجادشد در كنار آن و در نسبت  با آن حوزه ، صنعت  نيز رشد يافته  است . وي  با بيان  اينكه  توسعه  صنعت  چاپ  نشانگر پيشرفت  و نماد توسعه  در تمامي عرصه ها است  افزود: به  كارگيري  فناوري  چاپ  به  خودي  خود نمي تواند نشان  ازتوسعه  باشد بلكه  بايد توان  استفاده  از ظرفيت هاي  چاپ  هم  وجود داشته  باشد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |