دوشنبه ۲ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۵ - jun . 23, 2003
توسط هيأت وزيران:
كليات و اهداف طرح مجموعه شهري تهران تصويب شد
گروه شهري: هيأت  وزيران  به  پيشنهاد وزارت  مسكن  و شهرسازي ، كليات ، مشخصات  و شروط تحقق  اهداف  طرح  مجموعه  شهري  تهران  را تصويب  كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، سازمان  مديريت  و برنامه ريزي كشور ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: هدف  از تصويب  طرح  مجموعه  شهري  تهران،  ساماندهي  فعاليت ها در مجموعه  شهري  به منظور دستيابي  و تضمين  توسعه  پايدار مجموعه  و ايجاد محيطي  قابل  زندگي  براي  همه  ساكنان  مجموعه  شهري  ذكر شده  است .
هيأت  وزيران  اهداف  ديگر اين  طرح  را كاهش  خسارتهاي  اجتماعي ، اقتصادي  و زيست محيطي  ناشي  از پراكندگي ، نابساماني  و بي نظمي  در استقرار جمعيت  و فعاليت  و نحوه  استفاده  از زمين  در كنار ايجاد شرايط لازم  در مجموعه  شهري  تهران  براي  نيل  به  جايگاه  شايسته  و ايفاي  نقش  در سطح ملي  و بين المللي  بيان  كرده  است .
كاهش  تمركز جمعيت  و فعاليت  در شهر تهران  و توزيع  آنها در ساير كانون هاي  جمعيتي  مصوب  مجموعه  به منظور جلوگيري  از پراكندگي  بيشتر در روند اسكان  جمعيت  و استقرار فعاليت ها به عنوان  يكي  از راهبردهاي  طرح  مجموعه  شهري  تهران  لحاظ شده  است .
هيأت  وزيران  همچنين  با توجه  به  محدوديت هاي  توسعه  مجموعه  شهري  تهران  به ويژه  در تأمين  آب  و ضرورت  كنترل  به منظور مهار كردن  و جلوگيري  جدي  از افزايش  جمعيت ، مجموعه  سقف  جمعيتي  ۱۵ ميليون  نفر به ازاي  تحقق  جمعيت  ۶/۱۰۱ ميليون  نفري  كشور و سقف  جمعيتي  ۱۴ ميليون  نفر به ازاي  تحقق  جمعيت  ۳/۹۲ ميليون  نفري  در سال  را ۱۴۰۰ در نظر گرفته  است .
بنا بر اين  گزارش،  هيأت  وزيران  يكي  از اقدامات  اصلي  در مجموعه  شهري  تهران  را برنامه ريزي  براي  خروج  تدريجي  بخشي  از فعاليت هاي  خدماتي ، آموزشي ، صنعتي ، كشاورزي  و تجاري  غيرضروري 
و نامتناسب  با ظرفيت  شهري  و مجموعه  شهري  تهران  در حدود ۲۵۰ هزار شغل  تصويب  كرده  است . در اين  تصويب نامه ، همچنين  سياستگذاري  درخصوص  نحوه  واگذاري  تراكم  ساختماني  با رعايت  سقف  مصوب 
۷ ميليون  و ۶۵۰ هزار نفر جمعيت  براي محدوده  شهر تهران  در همه  برنامه ها و طرح هاي  توسعه  شهري  و توقف  توسعه  مسكوني  در مناطق  ۲۱ و ۲۲ و اراضي  شرق  منطقه  ۴ شهرداري  تهران  در تخصيص  اراضي  مذكور به  كاربردهاي  مقياس  منطقه اي ، ملي  و فراملي  در چارچوب  طرح هاي  جامع  و تفصيلي  به عنوان  اقدام  ديگر در مجموعه  شهري  تهران  تصويب  شده  است . براساس  اين  تصويب نامه،  استاندار تهران  با اختيارات  ويژه  به عنوان  مدير مجموعه  شهري   تهران  تعيين  و ساختار تشكيلاتي،حدود اختيارات  و شرح  وظايف  مديريت  مجموعه  شهري  به  پيشنهاد وزارتخانه هاي  مسكن  و شهرسازي  و كشور و تصويب  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور و با رعايت  قوانين  و مقررات  مربوط تعيين  مي شود.
مجموعه  شهري  تهران  در اين  تصويب  نامه  شامل  شهر تهران ، شهرهاي  واقع  در شهرستان هاي  تهران ، دماوند، ري ، شميرانات ، كرج ، ورامين ، اسلامشهر، ساوجبلاغ  و شهريار است .

شهردار تهران در مراسم معارفه دو معاون جديد
بازيافت مي تواند پشتوانه مالي شهرداري باشد
گروه شهري: با حضور دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران مراسم معارفه مهندس محمدجواد محمدي زاده، معاون خدمات شهري و فضاي سبز و مهندس سيد مهدي هاشمي، معاون امور مناطق شهرداري تهران برگزار شد و از خدمات مهندس حقاني و مهندس رباطي كه پيش از اين مسئوليت هاي فوق را بر عهده داشتند تقدير به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمدي  نژاد حوزه معاونت خدمات شهري و فضاي سبز را بيشترين و نزديك ترين بخش مرتبط با مردم ياد كرده و با اشاره به ضرورت كمربند سبز تهران گفت: در حوزه فضاي سبز،  كمربند سبز تهران را به طور جدي بايستي در دستور كار قرار دهيم.
وي افزود : يكي از راه هاي حفظ محدوده شهر، تكميل كمربند سبز است كه در برگيرنده تاثيرات مطلوب زيست محيطي بر پيرامون خود نيز هست. اين مناطق متاسفانه حتي در ارتفاعات بالاي ۱۴۰۰ متر مورد هجوم و تجاوز و تصرفات غيرمجاز واقع شده و در تهديد به سر مي برند. در ضمن ضروري است كه در كاشت گونه هاي گياهي از جهت سازگاري اقليمي و نيز از نظر هزينه ها، تجديد نظرهايي صورت پذيرد تا به نقطه بهينه نزديك شويم.
وي همچنين بر لزوم سازمان دهي و گسترش توانمندي ها و بويژه در مكان هايي كه مستقيما به مردم خدمات ارائه مي شود، همچون ميدان هاي ميوه و تره بار تاكيد كرده و ارتقاي كيفيت و سطح تجهيزات در بخش آتش نشاني با بهره جويي از فناوري هاي تازه را خواستار شد. احمدي نژاد افزود: در مقوله بازيافت زباله، گرچه فعاليتهاي بسياري صورت گرفته اما واقعيت قضيه اين است كه متناسب با جمعيت
هفت و نيم ميليوني شهرها نيست. در حالي كه با يك كار علمي همراه با سرمايه گذاري مناسب مي توان از بازيافت به عنوان پشتوانه مالي و درآمدي خوبي براي شهرداري تهران بهره برداري كرد.

خزان زودرس گياهان در تابستان
000630.jpg
مواد آلوده كننده هوا ناشي از وسايل نقليه موتوري و صنايع در اثر حركت و جابجايي در جو، مواد زيان آوري را به وجود مي آورد كه بر روي انسان ها، حيوانات و گياهان تأثيرات زيانباري خواهد داشت.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، تعداد كثيري از مواد آلوده كننده به ويژه اكسيدهاي گوگرد و ازت كه از عمده ترين آلاينده ها محسوب مي شوند با پراكندگي در هوا و گسترش در نقاط دورتر با رطوبت موجود در جو تركيب شده و به صورت باران هاي اسيدي از طريق خاك و با نشست بر روي برگ ها اثرات زيان آوري را بر روي گياهان مي گذارد.
بخشي از اين مواد آلوده كننده از طريق روزنه هاي برگ جذب سلول ها شده و فرآيند و مكانيزم تنفس، تبخير و تعريق را در گياه از بين مي برد. چنانچه غلظت آلاينده ها زياد باشد ممكن است قسمت اعظم برگ و حتي تمام سطح برگ آسيب ببيند كه در اين صورت به تدريج برگ و درخت ضعيف شده و گياه خزان مي كند.

«كريم خان» و «حافظ» با گياهان رونده سبز مي شوند
000625.jpg
قائم مقام ستاد ناحيه سبز شهرداري تهران اعلام كرد طرح ساماندهي تبليغات پيراموني شركت هاي خدمات شهري از ابتداي تيرماه سال جاري آغاز مي شود.
بهزاد جواديان افزود: به منظور حفظ حقوق شهروندان، پاكسازي سيماي عمومي شهر از مواد تبليغاتي و ساماندهي تبليغات پيراموني شركت هاي خدماتي، با مشاركت شهروندان، واحدهاي صنفي و صاحبان شركت هاي خدماتي اجرا مي شود.
وي تصريح كرد: متأسفانه نبود فضاي مناسب براي انجام تبليغات، بسياري از شركت هاي خدماتي با ناديده انگاشتن حقوق شهروندان به نصب مواد تبليغي و برچسب هاي اطلاع رساني مبادرت مي ورزند كه نتيجه اين رفتار غيراصولي، موجب نازيباسازي سيماي شهر شده است و دامنه فعاليت اين گروه به اندازه اي وسيع مي باشد كه هيچ درب و ديوار شهر حتي در كوچه هاي بن بست از تهاجم در امان نمانده اند.
جواديان گفت: با توجه به مصوبات اخير مبني بر تعيين جريمه يك ميليون ريالي بابت الصاق برچسب هاي تبليغاتي بر روي درب و ديوارها، ستاد ناحيه سبز درصدد است با مشاركت صاحبان شركت هاي خدماتي و شهروندان، در مرحله اول با پاكسازي ديوارها و درب ها از برچسب هاي تبليغاتي، مكان هايي جهت الصاق چنين مواد تبليغي فراهم آورد و از اين رو طرح مكان يابي نصب تابلوهاي ويژه الصاق برچسب هاي تبليغاتي انجام شده است.
قائم مقام ستاد ناحيه سبز شهرداري تهران، همچنين از اجراي طرح ايجاد فضاي سبز عمودي در هسته مركزي شهر خبر داد و افزود: با توجه به گراني اراضي و نبود فضاي آزاد در اين بخش از شهر و از سويي ضروري بودن ايجاد و افزايش فضاي سبز، اين طرح با مشاركت شهروندان اجرا مي شود.
براساس اين طرح در كنار ديوارهاي حاشيه معابر عمومي از جمله كريم خان زند، حافظ، آبان و... گياهان رونده و چسبان كاشته مي شود و نگهداري از آنها به عهده شهروندان و صاحبان صنوف مي باشد.

تدارك گسترده شهرداري براي غني سازي اوقات فراغت شهروندان
امكانات هست، حوصله فراغت كم است
گروه شهري: شهرداريهاي مناطق تهران در سال جاري و به منظور پركردن بخشي از اوقات فراغت شهروندان، برنامه ها و امكانات متنوع و فراگيري را در دست اجرا دارند.
000620.jpg

خبرنگار ما از سطح شهر گزارش مي دهد كه به نظر مي رسد شهرداري تهران به مناسبت فصل تابستان امكانات وسيعي را تدارك ديده است تا شهروندان بتوانند از هزاران برنامه فرهنگي، هنري، ورزشي و اجتماعي بهره مند شوند. به گفته مجريان و متوليان اين برنامه ها، عموم شهروندان و در گروههاي سني مختلف خواهند توانست مطابق با ذوق و علاقه و سليقه خود مخاطب يكي از هزاران برنامه يادشده باشند. اين در حالي است كه تجربه ساليان پيش نشان داده اكثريت شهروندان بطور معمول يا از وجود امكانات فراغتي در شهر اطلاع نداشته و يا تمايل يا انگيزه اي براي استفاده از آنها ندارند.
مهندس مرتضي شاپوريان شهردار منطقه ۵ تهران با اعلام اين مطلب كه آشنايي شهروندان با حقوق شهروندي و ارتقاء روحيه مشاركت در مسايل زيست محيطي و مديريت شهري از اهداف نهايي طرح هاي فراغتي مي باشد، افزود: اين شهرداري برنامه هاي گوناگوني را براي فصل تابستان شهروندان در نظر گرفته است و در حاشيه آنها دهها فضاي ورزشي و فرهنگي نيز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي گفت: ۱۸ مجموعه ورزشي دولتي و وابسته به شهرداري، دهها مجموعه بخش خصوصي و ۴۰ قطعه زمين ورزشي محلات وابسته به شهرداري منطقه ۵ به شهروندان خدمات خود را ارائه مي دهند.
شاپوريان با اشاره به اينكه در ۱۰ سال گذشته مراكز متعدد فرهنگي و ورزشي در اين منطقه احداث شده است، تصريح كرد:  اكنون ۱۶ مركز از طريق شهرداري و يا با مشاركت وزارت ارشاد و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به شهروندان خدمات ارائه مي كنند.
همچنين داود تاجران- شهردار منطقه ۱۵ تهران از آغاز بكار بزرگترين پارك آبي- آزادگان- خبر داد و با مطلوب ارزيابي كردن محيط ها و اماكن فرهنگي- تفريحي در اين منطقه از شهر افزود: دهها مركز فرهنگي، ورزشي و تفريحي در اين منطقه وجود دارد كه شهروندان به ويژه نوجوانان و جوانان مي توانند از آنها بهره مند شوند.
داود تاجران گفت: پارك آبي آزادگان در زميني به مساحت ۱۵ هزار متر مربع از قابليت هاي بسياري جهت تامين اوقات فراغت جوانان شهر از قبيل هزينه پائين و به صرفه، سرويس اياب و ذهاب و محيط سالم و امن خانوادگي برخوردار است.
000615.jpg

به گفته وي از تاريخ چهارم تيرماه سال جاري، جنگ شاد آزادگان هر شب از ساعت ۸ شب با حضور هنرمندان و شادي آفرينان براي بهينه سازي اوقات فراغت خانواده ها برگزار مي شود.
تاجران با اشاره به احداث چهار ورزشگاه جديد در سال جاري در اين منطقه، اظهار داشت دو ورزشگاه احداث شده آماده بهره برداري است كه در رشته هاي واليبال، بسكتبال، فوتبال، شنا و ورزش هاي رزمي فعاليت خواهند كرد و يك ورزشگاه ويژه بانوان نيز در حال احداث مي باشد.

راه اندازي بازار ميوه و تره بار سيار در تهران
گروه شهري: روابط عمومي  سازمان  ميادين  ميوه  وتره بار اعلام كرد براي  نخستين  بار بازار ميوه  وتره بار سيار در تهران  توسط اين  سازمان  راه اندازي  شد.
به گزارش ايرنا با توجه  به  تراكم  و بافت  مسكوني  شهر تهران  و درخواست  شهروندان  براي  تاسيس  بازار ميوه  وتره بار، تصميم  به راه اندازي  بازار سيار گرفته  شده است.اين گزارش مي افزايد اين  نوع  بازارها در مناطق  و محله هايي  كه  فاقد بازار ميوه  بوده  و امكان  راه اندازي  بازار ميوه  نيز در اين  محل ها وجود ندارد، به شكل  خودروهاي  روباز مجهز به  ترازو مستقر مي شوند.
هم اكنون  دو دستگاه  خودرو درحال  خدمات رساني  به  شهروندان  است  .

رئيس شوراي شهر تهران:
حفاظت از ميراث فرهنگي، جزو برنامه هاي شوراي شهر تهران است
گروه شهري: رئيس شوراي شهر تهران گفت: سياستگذاري، توجه به ارزش هاي تاريخي و حفاظت از هويت ميراث فرهنگي كلان شهر تهران در اولويت برنامه هاي شوراست و اجازه تخريب بافت هاي تاريخي و قديمي پايتخت در روند توسعه شهري صادر نخواهد شد.
به گزارش «ميراث خبر»، مهندس «مهدي چمران» رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افزود: «با توجه به تعدد آثا ر و ابنيه قديمي و واجد ارزش هاي ميراث فرهنگي در شهر تهران، اعضاي اين شورا حساسيت و توجه خاصي به امور حفاظتي و نگهداري اين آثار دارند و همگي متفق القول بر حراست و حفاظت از آثار باستاني تأكيد مي كنند.»
وي افزود:شوراي اسلامي شهر تهران تا جايي كه قوانين اجازه مي دهد و با تمام قوا براي جلوگيري از وارد آمدن هرگونه خدشه و آسيب بر پيكره آثار تاريخي و ميراث فرهنگي اقدام خواهد كرد.
مهندس چمران همچنين با اشاره به اين كه رسيدگي به وضعيت محيط زيست و ساماندهي سازمان هاي تابع و مسئول شهرداري براي حفاظت از ميراث فرهنگي جزو برنامه هاي جاري شوراي شهر تهران است، افزود: «ما از سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران درخواست كرده ايم تا با بررسي همه جانبه و كلي وضعيت باغ هاي قديمي تهران، گزارش كاملي از آن ارائه كند تا با توجه به ويژگي ها، مشخصات و حريم اين باغ ها، از روند نابودي آنها جلوگيري كرده و نسبت به ساماندهي، حفظ و احيا آنها اقدام كنيم.»
وي تصريح كرد: «با توجه به ويژگي ها، مشخصات و حريم اين باغ ها، از روند نابودي آنها جلوگيري كرده و نسبت به ساماندهي، حفظ و احيا آنها اقدام كنيم.»

انتقال تعميرگاه شماره ۱۰ شركت واحد به خارج از شهر
گروه شهري: تعميرگاه شماره ۱۰ شركت واحد واقع در منطقه ۱۷ به خارج از بافت مسكوني و منطقه اي در حريم منطقه ۱۸ منتقل مي شود. رئيس دانا معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۷ به خبرنگار ما گفت: اين تعميرگاه زماني خارج از محدوده مسكوني شهر بود ولي در حال حاضر به دليل گسترش بي رويه شهر و احاطه آن توسط واحدهاي مسكوني، ناخواسته معضلات زيست محيطي فراواني براي ساكنين اطراف اين تعميرگاه به وجود آورده است. وي افزود: نتيجه تعامل اوليه مديران منطقه و شركت واحد اتوبوسراني، انتقال اين تعميرگاه در قبال واگذاري يك قطعه زمين معوض در محدوده اي غيرمسكوني توسط شهرداري به شركت واحد شد.وي ادامه داد: البته شهرداري منطقه ۱۷ به تعهد خود مبني بر تهيه زمين عمل كرد و چون در محدوده منظقه ۱۷ زمين آزاد وجود نداشت ناچار زميني در حريم منطقه ۱۸ براي اين منظور در نظر گرفتيم و اميدواريم مسئولين شركت واحد نيز در راستاي عمل به تعهدات خويش جهت انتقال تعميرگاه سرعت عمل به خرج دهند. وي خبر داد: به منظور افزايش سرانه فضاي سبز منطقه به محض انتقال تعميرگاه شركت واحد به خارج از شهر، شهرداري منطقه ۱۷ كار احداث يك بوستان را در قطعه زمين به جا مانده آغاز خواهد كرد.

۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان سابقه مصرف سيگار دارند
گروه شهري: نتايج يك پژوهش نشان داد كه ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان سابقه مصرف سيگار دارند.
به گزارش ايسنا، دكتر جعفر اصلاني، فوق تخصص بيماري هاي ريه و استاديار دانشگاه علوم پزشكي بقية الله (عج) در پژوهش خود با عنوان بررسي سيگار و تأثير آن بر ريه و بيماري هاي ريه آورده است:سرطان ريه در اوايل قرن بيستم، بيماري نادري بود. در اواخر اين قرن ۲۰ برابر افزايش يافته و عامل بيش از ۳۰ درصد موارد مرگ ناشي از سرطان در انسان مي باشد.
در ادامه آمده است: افزايش شديد مرگ و مير ناشي از سرطان ريه به دليل شيوع مصرف سيگار در جهان مي باشد كه به مرور زمان با تأثر بر روي DNA سلول ها باعث ايجاد سرطان زاها شده و نهايتاً نئوپلاسم ايجاد مي شود.
از طرفي مكانيزم هاي دفاعي طبيعي ريه كه جلوي بروز تكثير سلولي و سرطان را مي گيرد از بين مي برد و شرايط را براي ايجاد بيماري خطير و كشنده سرطان ريه مهيا مي كند، در هر حال، با توجه به درمان ناپذير بودن سرطان ريه درمان اصلي پيشگيري و قطع مصرف سيگار مي باشد.
در پايان اين پژوهش تأكيد شده است كه ترك سيگار به خصوص قبل از دهه پنجم زندگي مي تواند تا حدي جلوي سير پيشرونده بيماري انسدادي ريه را گرفته و ابعاد نارسايي تنفسي را به تأخير بيندازد.

عادت هاي غلط موتورسواران تهران
قانون هست اما اجرا نمي شود
گروه شهري:  يك  كارشناس  مسايل  ترافيك ، معتقد است : اجراي  نادرست  قوانين  ترافيكي  ازسوي  مجريان  قانون  در تردد موتورسواران ، عادت هاي غلط را در ميان  آنها رواج داده است.
فرامرز شيراني  ديروز در گفت وگو با ايرنا، قوانين  موجود در آيين نامه  راهنمايي  و رانندگي  و نيز طرح  جامع  ترافيك تهران  درمورد تردد موتورسيكلت ها را كافي  و مناسب  دانست  و افزود: كوتاهي مجريان  در اجراي  صحيح  اين  قوانين  موجب  شده  است  تا موتورسواران  تمام  حقوق  شهروندان  در خيابان ها را زيرپا گذاشته  و ترافيك  تهران  را پيچيده تر كنند.
معاون  حمل ونقل  وترافيك  شهرداري  منطقه  ۶ تهران ، گفت : توليد انبوه  موتورسيكلت ها و ورود بخش  اعظمي  از آن ها به  شهر تهران ، كنترل  آمدوشد و تردد موتورسواران  از سوي  مسئولان  مربوطه  را بسيار مشكل  كرده  و تخلفات  رانندگي تهراني ها را افزايش  داده است .
اين  كارشناس  از حركت  و توقف  موتورسيكلت ها در سطح  پياده روها،تردد بسيارآنها در خطوط ويژه  اتوبوس ، مانورهاي  مارپيچ  و خطرناك  در خيابان هاي  شهر و برهم زدن  تمركز رانندگان  خودروها، به عنوان  مشكلات  پديد آمده  ازاجراي  نادرست قوانين  موتورسيكلت  در تهران  نام  برد.
شيراني  بااشاره  به  نبود عادت هاي  درست  دراستفاده  از موتورسيكلت  در ميان  شهروندان  تهراني ، تصريح  كرد: موتورسيكلت  در تهران  به  وسيله  كار و زندگي  شهروندان  مبدل  شده  و اين  در حالي  است  كه  در اكثر كشورهاي  توسعه  يافته  از موتورسيكلت  به  عنوان  وسيله  تفريح  شهروندان  استفاده  مي شود.
وي  با بيان  اينكه  خيابان هاي  پايتخت  از وجود موتورسيكلت ها اشباع  شده  است  گفت :به  دليل  ارزاني  و استفاده  آسان  از موتورسيكلت  در تهران  ، نرخ  تقاضاي  شهروندان  براي  تهيه  موتورسيكلت  بسيار افزايش  يافته  است  كه  باتوجه  به  اجراي نادرست  قوانين  ترافيكي  از سوي  مجريان  امر و نيزفقدان  عادت هاي  صحيح  ترافيك در ميان  مردم ، ترافيك  تهران  روز به  روز سنگين تر مي شود.
به گفته  وي ، ساماندهي  موتورسواران  ازطريق  احداث  پاركينگ هاي  ويژه ، اجراي قوانين  سفت  و سخت ، محدود كردن  توليد موتورسيكلت ها و تبليغات  آنان  ودر نظرگرفتن  وسيله  نقليه  جايگزين  براي  موتور سيكلت  ازجمله  راهكارهايي  است  كه  مي  تواند در تدوين  طرح  تفصيلي  ترافيك  تهران  براي  كاهش  بارترافيك  مفيد واقع شود.
با وجود آنكه موتور سيكلت جزو وسايل نقليه درون شهري محسوب مي شود و قوانين خاصي براي آن پيش بيني شده است،اما در عمل هم موتور سيكلت سواران و هم مجريان قانون به آن پايبندي نشان نمي دهند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |