چهارشنبه۲۱ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۳ - Jun .11, 2003
تعامل قواي سه گانه براي حل چالش هاي حقوقي محيط زيست
همايش حقوق و محيط زيست امروز آغاز مي شود
018175.jpg
018170.jpg

گروه شهري: نخستين همايش حقوق و محيط زيست ايران با هدف ارائه راهكارهاي قانوني جلوگيري از تخريب محيط زيست امروز آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش نمايندگان قوه قضائيه، مجلس شوراي اسلامي و دولت، موانع و مشكلات حقوقي حفاظت محيط زيست در ايران را مورد بررسي قرار داده و تلاش خواهند كرد در اين باره به رويه اي واحد دست يابند.
اين گزارش مي افزايد بررسي خلأ هاي قانوني حفاظت محيط زيست، دلايل قضايي معوق ماندن بسياري از قوانين زيست محيطي، مسئله مالكيت عمومي چشم اندازهاي طبيعي، تأثيرات وجود كاربري هاي معارض و مخرب در برخي از مناطق چهارگانه تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست و تعريف جرايم زيست محيطي از جمله موضوعات و مباحث همايش حقوق و محيط زيست است.
همچنين، دبير اين همايش گفت: قانون حذف معافيت از پرداخت هزينه هاي دادرسي وزارتخانه هاي دولتي و به دنبال آن بالا بردن هزينه هاي دادرسي، يكي از موانع سازمان حفاظت محيط زيست در دعاوي حقوق زيست محيطي به شمار مي رود.
به گزارش دبيرخانه اين همايش، فرهاد دبيري افزود: تصرف و تجاوز به مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست، شامل پارك هاي ملي، مناطق شكار ممنوع، پناهگاه هاي حيات  وحش و آثار طبيعي ملي يا ممانعت از ساخت و ساز در اين مناطق از جمله پارك ملي سرخه حصار، سازمان حفاظت محيط زيست را با مشكلات بي شماري روبرو ساخته است.
018165.jpg
018135.jpg

وي با اشاره به اينكه قانون معافيت هاي مالياتي دستگاه هاي دولتي تا پيش از مجلس پنجم وجود داشته است، يادآور شد: در اواخر عمر مجلس پنجم با تصويب قانون جديد رفع معافيت هاي مالياتي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، عملا اين دستگاه ها در پرداخت هزينه هاي دادرسي با چالش هاي زيادي روبرو شدند.
دبيري گفت: انتظار مي رود، برپايي نخستين همايش حقوق و محيط زيست فرصت مناسبي را به منظور هم انديشي كارشناسان، صاحبنظران و متخصصان محيط زيست و امور قضايي فراهم آورده و در رفع اين مشكلات راهگشا باشد.

گردشگران عامل آلودگي لار نيستند
018050.jpg
مديركل محيط زيست استان تهران از اظهارات اخير مجيد انصاري نماينده مجلس شوراي اسلامي در خصوص سختگيري هاي افراطي سازمان حفاظت  محيط زيست انتقاد كرد.
محمدحسن پيراسته، با انتقاد از اظهار نظر مجيد انصاري درخصوص نحوه استفاده از پارك ملي لار در گفت وگو با قلم سبز ايران گفت:« ايشان در گفت وگو با ايسنا اظهار داشته اند ايجاد محدوديت براي عشايري كه در چارچوب قوانين و مقررات حركت مي كنند غيرقانوني است و حضور آنها را در پارك هاي ملي قانوني تشخيص داده اند در حالي كه ايشان با عدم اطلاع كافي از آمار و ارقام موجود اينچنين اظهار نظر كرده اند.»
پيراسته افزود: پارك ملي لار تنها ظرفيت حضور ۷۰هزار راس دام را دارد در حالي كه عشاير ۱۶۰ هزار راس دام به اين منطقه وارد كرده اند و ما سال گذشته اين موضوع را با اطلاع مراجع ذي ربط غيرقانوني قلمداد كرديم. با اين وجود به رغم اين كه حضور دام در پارك هاي ملي طبق قانون اشكال دارد ولي اين اداره كمترين محدوديتي براي عشاير ايجاد نكرد.
مهندس پيراسته در رد اظهارات نماينده مردم تهران مبني بر معرفي گردشگران به عنوان عوامل آلوده ساز در حوزه آبريز سدها گفت:« اكثر كساني كه به اين مناطق مي آيند طبيعت دوستاني هستند كه با رعايت مسئوليت و احترام به طبيعت قدم به مناطق حفاظت شده و ملي مي گذارند كه با اين وجود سازمان محيط زيست با توجه به مسئوليت هايي كه قانون به آن واگذار كرده حتي با تفرج گراني كه بر خلاف مقررات زيست محيطي عمل كنند برخورد خواهد كرد».

ويراژ موتورسواران روي اعصاب شهروندان
موتورسيكلت ها مشكل ترافيك تهران را پيچيده تر كرده اند
018045.jpg
حركت هاي  مارپيچ  موتورسواران  در خيابان هاي  شهر، روزانه  چشمان  بسياري  از شهروندان  تهراني  را خيره  مي كند و پس  از گذشت  چند دقيقه ، آنها را ساعت ها در ترافيك  ناشي  از اين  نمايش  معطل  مي كند.
شواهد نشان  مي دهد كه  تردد خلاف  موتورسيكلت ها و حركت هاي  مارپيچ  آنان ، تمركز رانندگان  خودروها را از بين  برده  و آمار وقوع  تصادفات ، در تهران  را بسيار افزايش  مي دهد.
در طرح  تفصيلي  ترافيك  تهران  كه  در حال  تحقيق  و تدوين  است ، توجهي  به   اين  معضل  نشده  و موجب  شده است  تا بسياري  از ترافيك  تهران  به  دليل  نحوه  تردد موتورسيكلت ها و افزايش  بي رويه  ورود آنان  به  داخل  شهر، صورت  بگيرد.
جدا از آلودگي هاي  هوايي  و صوتي   اين  موتورسيكلت  ها، ترددهاي  خلاف  آنها كه بدون  رعايت  قوانين  راهنمايي  و رانندگي  و داشتن  گواهينامه  است ، حوادث  و تصادفات  بسياري  را پديد آورده  و موجب  سنگيني  بيشتر ترافيك  تهران  مي شود.
اينكه  چرا نظارتي  دقيق  و قانونمند از سوي  مسئولان  ترافيك  شهر برروي  توليد كارخانه هاي  موتورسيكلت  صورت  نمي گيرد و ضوابط سفت  و سختي  براي  ورود و تردد موتورسيكلت ها وجود ندارد،سئوالي  است  كه  پاسخ  آن هنوز مشخص  نيست .
سيد علي  رضوي  معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در اين باره به ايرنا گفت: به دليل  كيفيت  پايين  موتورسيكلت هاي  توليدي  در داخل  كشور، ميزان  توليد روزانه  آنها بسيار بالا است  كه   اين  موضوع  تا پنج  سال   آينده  تبديل  به  غده  سرطاني  ترافيك تهران  خواهدشد.
وي  با اشاره  به   اينكه  تردد خلاف  موتورسيكلت ها در تهران ، تصادفات  و ترافيك هاي  بسياري  را در سطح  شهر پديد مي آورد، تأكيد كرد: حركت  در خطوط ويژه ، حمل بار و مسافر بسيار، حركت هاي  مارپيچ ،
تك چرخ  زدن  و نقص  فني  از عمده  مشكلاتي است  كه
 از سوي  موتورسواران  بر روي  بار تهران  افزوده  مي شود.
وي  تصريح  كرد: به  دليل  فقدان  اكثر موتورسيكلت ها از داشتن  شماره پلاك ، نظارتي  دقيق  برروي  آنها صورت  نمي گيرد كه   اين  امر كارخانه هاي  توليد موتورسيكلت  را مجاب  مي كند تا در هنگام  فروش  سند قطعي  به  خريداران  ارائه  دهند.رضوي  با اشاره  به  توليد روز افزون  موتورسيكلت هاي  چهار زمانه  در كارخانه ها گفت : اين  موتورها تنها به  يك  سيم  متصل  است  كه  به  دليل  ناآگاهي  شهروندان از حداكثر سرعت  خود در هنگام  رانندگي  استفاده  مي كنند.

شهريورماه برگزار مي شود:
همايش استفاده از فناوري اطلاعات در فرآيند شهرسازي
گروه شهري: نخستين همايش استفاده از فناوري اطلاعات در فرآيند شهرسازي با حمايت شوراي عالي اطلاع رساني دولت نيمه اول شهريورماه امسال برگزار مي شود.
در اين همايش از اساتيد داخلي و خارجي، استانداران، مديران و كارشناسان شهرداري، اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي سراسر كشور دعوت شده تا ضمن بررسي ديدگاههاي موجود درباره شهرداري الكترونيك، درباره تجربيات شهرداري تهران در بكارگيري سيستم هاي شهرسازي الكترونيك نيز بحث و بررسيهايي صورت گيرد.
حيدر محمدي دبير اين همايش در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهداف شهرداري الكترونيك گفت:  تحقق و پياده كردن شعارهاي «شهرداري در همه خانه ها»، «شهرداري شيشه اي»، «شهرداري بدون ديوار» و «شهرداري هوشمند» به نحوي كه همه شهروندان در هر جاي دنيا بتوانند درخواستهاي خود را در مقوله شهروندي به عنوان عمده ترين و اصلي ترين فعاليت شهرداريها از طريق شبكه هاي كامپيوتري مطرح كنند و روند رسيدگي كار خود را تا رسيدن به پاسخ و بدون حضور در محل شهرداريها پيگيري كنند و يا جمع آوري كليه اطلاعات مربوط به شهر و مديريت شهري، جغرافياي شهري، سوابق املاك، پروژه ها، ضوابط و مقررات، مجوزها، درآمد و بودجه و... در يك مجموعه منسجم كه قابل دسترسي براي همه باشد، برداشتن موانع سازماني در گردش سريع اطلاعات وفراهم كردن مكانيزمهاي لازم در استخراج اطلاعات از اهداف ما در اين پروژه استراتژيك و ملي در عرصه توسعه است.
اين همايش با شعار «فراتر از مكانيزاسيون» به عنوان بخشي از دروازه دولت الكترونيكي، محلي براي ارائه خدمات الكترونيك به مردم و بررسي روشهاي بهينه سازي و فرآيند شهرسازي با استفاده از ابزار IT در مديريت شهري برگزار خواهد شد.

تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دركميسيون مربوطه تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: لايحه تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آخرين نشست كميسيون مشترك مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
به گزارش «ميراث خبر» در جريان بررسي و رسيدگي كارشناسي برخي مفاد لايحه تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اعضاي كميسيون مشترك اين لايحه با اكثريت آرا، جزييات آن را تأييد و تصويب كردند و به اين ترتيب اين لايحه آماده ارائه به هيأت رئيسه مجلس و طرح در صحن علني شده است.

براي افزايش امكان گازسوز شدن خودروها
جايگاه هاي بنزين، گاز هم عرضه كنند
گروه شهري:بهترين راه براي افزايش امكان گازسوزشدن خودروها تبديل جايگاه هاي عرضه بنزين به عرضه همزمان بنزين وگاز طبيعي CNG است.
مشاور علوم و فناوري رئيس جمهور با بيان مطلب فوق به آسمان آبي ايران گفت: در صورت اعمال اين سياست مشكل تامين جايگاه هاي كافي براي عرضه CNG كه از مهم ترين مشكلات جايگزيني سوخت است برطرف مي شود.
دكتر مجيد عباسپور افزود: يكي از موارد تأسيس جايگاه هاي جديد عرضه گاز طبيعي تأمين زمين است كه در تهران بسيار مشكل است، بنابراين احداث اين پمپ ها در جايگاه هاي ارائه بنزين بسيار مناسب است.
وي ادامه داد: در ۲ سال گذشته برنامه براي احداث ۴ جايگاه بود كه به ۶ جايگاه افزايش يافت.
وي گفت: گازسوز شدن خودروها از سال ۸۰ با گازسوز شدن اتوبوس هاي شهري شروع شد كه دليل اين اولويت هم نگهداري آسان تر كيت گازسوز اتوبوس هاست.
دكتر عباسپور افزود: اواخر سال گذشته اولين گروه از اتوبوس هاي CNG سوز وارد ناوگان شهري شدند و گازسوزشدن خودروهاي سواري با اولويت خودروهاي سواري عمومي هم در حال پيگيري است.
وي گفت: گازسوزشدن اتوبوس ها در بهترين حالت حدود ۳ درصد كاهش آلودگي هوا را در بردارد.
وي با تاكيد بر اين كه CNG سوزشدن به دليل منابع زياد CNG در كشور آلودگي كمتر آن موفق تر از LPG سوزشدن انجام مي شود گفت: تاييد رئيس جمهور بر تسريع گازسوزشدن خودروها هم استفاده از ظرفيت هاي موجود در زمينه احداث جايگاه هاي گازرساني، توليد خوردوهاي گازسوز و فعال ترشدن كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا در زمينه پيگيري اين موارد است.

شش سال وقفه در اجراي يك طرح شهري
گروه شهري: اجراي يك پروژه شهري ترافيكي در تهران با شش سال وقفه مواجه شده است.
مدير پروژه پل حق شناس - نواب گفت: اين طرح از سال ۷۵ شروع شده و بايد در دي ماه سال ۷۶ به پايان مي رسيد كه تاكنون فقط ۸۰درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. به گفته وي، برآورد اوليه اين طرح ۲۱ ميليارد ريال پيش بيني شده بود اما تاكنون اجراي اين طرح ۳۰ ميليارد ريال هزينه داشته و پيش بيني شده هزينه اجراي كامل اين طرح به بيش از ۴۰ ميليارد ريال نيز برسد.محسني تصريح كرد: ميدان حق شناس محل تقاطع دو بزرگراه نواب و يادگار امام است و اين پل براي عبور غيرهمسطح دو بزرگراه و دسترسي به خيابان هاي اطراف در حال احداث است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |