شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۵۲- May, 17, 2003
نامزد اول توپ طلايي
پاول ندود پيش از اين تجربه قهرماني سري آ را با تيم لاتزيو داشته و اكنون نيز دو بار با يووه جام را بالاي سر برده است
شيوه بازي ندود براي همه شناخته شده است طوري مي دود كه گويي مي خواهد از روش متداول فاصله بگيرد
011685.jpg

روبرتو گوتا
سهيلا قاسمي
هميشه فكر مي كردم فقط آمريكايي ها با وسواسشان براي طبقه بندي هر كس و هر چيزي از كارمند ماه گرفته تا صندوق دار هفته، در مورد هدايا و جوايز و اين گونه موارد تعصب دارند. طبقه بندي كردن يعني نظم دادن به چيزها و چطور جرأت مي كنيد اين كار را با ايتاليايي ها بكنيد؟
اما Pallone Dشoro يا Ballon Dشor (توپ طلايي) كه در شكل اصلي و آغازين خود جايزه اي است كه مجله فرانس فوتبال به بهترين فوتباليست هاي قاره مي دهد، همه چيز را تغيير داده است. معمولاً عبارت توپ طلايي تقريباً اواخر ماه اكتبر از دور و نزديك شنيده مي شود. درست زماني كه برخي گزارشگرها با آن زمان طولاني اي كه در اختيار دارند حملات خود را آغاز مي كنند و هر ساله با سر و صداي بسيار شروع به تبليغ براي مشهورترين كانديداهاي اين توپ مي كنند.
در نهايت همه چيز بي سروصدا و جاروجنجال و حداقل با استانداردهاي ايتاليايي صورت مي گيرد و تنها در چند هفته آخر باقي مانده تا اعلان نهايي و رسمي سروصدا بالا مي رود. البته اين روند تغيير كرده و بدتر از قبل شده. امروزه به محض اينكه در ماه جولاي بازيكنان پس از طي شدن دوران استراحتشان دوباره كفش به پا مي كنند و به ميدان مي آيند آتش معركه برپا مي شود. احتمالاً امسال ركورد ديگري در پيشرفت تمدن غرب شكسته شده است چون نخستين جنجال هاي مربوط به توپ طلايي از هم اكنون به گوش مي رسد.
پس از اينكه يوونتوس در جام قهرمانان و در مرحله يك چهارم نهايي در بارسلونا بازي را به نفع خود تمام كرد و پاول ندود با به ثمر رساندن گلي با ارزش بازي بزرگ ديگري از خود به نمايش گذاشت، شايعات در همه جا پيچيد. عملكرد اين فوتباليست چك از آغاز فصل جاري و در واقع از همان تابستان سال ۲۰۰۱ كه از لاتزيو به اين تيم آمد، آنقدر خوب و موفقيت آميز بود كه هيچ كس در مورد فروختن زين الدين زيدان شكايتي نكرد.
ظاهراً ندود فوتباليستي بسيار متفاوت از زيدان فرانسوي است. او تقريباً در همه جاي زمين حضور دارد. چندكارگي او و قدرتش در زمينه هاي مختلف به او امكان داده تا در همه جاي جبهه تهاجمي حضور داشته باشد و بتواند به راحتي گل بزند (۹ گل در ۲۸ ديدار از رقابت هاي سري آ) ندود اخيراً در مصاحبه اي اظهار داشت كه در حال حاضر احساس مي كند بازيكني راست پا است و سناريوي غيرمعمول چپ پا بودن او پيش از آنكه با پاي ديگرش تمرين كند مطرح شده است. اين مسئله مي تواند توانايي او در بازي در همه شرايط پيش آمده در يوونتوس را نشان دهد. احتمالاً ندود با اين توانايي ارزشمندترين مرد آنها است.
011695.jpg

شيوه بازي او براي همه شناخته شده است. طوري مي دود كه گويي مي خواهد از روش متداول فاصله بگيرد. زياد دريبل نمي كند يا اينكه بيش از حد ضربه مي زند، اما هميشه موتور تيم را روشن نگاه مي دارد. به دنبال هم تيمي هايش مي گردد و با همكاري با ديگران گل مي زند. او متخصص شوت هاي بيرون از محوطه جريمه است (يكي از اين همه شوت ها اواخر سال گذشته موجب شد كه يوونتوس به پيروزي در بازي بسيار مهمي در برابر پياچنتزا دست يابد). آمار نشان مي دهند كه او از نظر ميانگين شوت هاي منجر به گل در هر بازي، بهترين مرد ميانه ميدان حاضر در سري آ است و ضربات او از ميانه زمين تضمين كننده موفقيت باشگاهش در اين فصل بوده است. به خصوص در شرايطي كه ديويد ترزگه و آلساندرو دل پيرو مصدوم بودند و به اين دليل تيمشان با مشكلاتي مواجه بود.
ندود، مردي خجالتي است كه نقش ليدر تيم را براي هم تيمي هايش مثل چيرو فرارا بازي مي كند و قبلاً نيز به همراه لاتزيو قهرمان اسكودتو شده است. تا به حال يك بار يوونتوس را براي به دست آوردن عنوان قهرماني سري آ ياري كرده است كه البته يك قهرماني ديگر هم همين چند روز پيش به دست آمد. عملكرد او تصميم بحث انگيز رئيس باشگاه يعني لوچيانو موجي مبني بر آوردن او به باشگاه براي جانشيني زيدان را كاملاً موجه نشان مي دهد. موجي كمي بيشتر از نصف مبلغ سرسام آوري كه براي فروختن اين قهرمان جام جهاني به رئال مادريد دريافت شده بود (۸۰ ميليون يورو) را براي خريدن ندود پرداخت كرد.
جدا از آرايش موي منحصربه فرد ندود كه امكان دارد نبردي بين او و رئيس حسود باشگاه به راه بيندازد، ندود ۳۰ ساله چيزهاي بسياري دارد كه براي تصاحب توپ طلايي و غلبه بر رقبايش به او كمك كند. البته به جز رقبايش در رئال مادريد. به عنوان مثال ركورد انضباطي بي نقصش، مهارتش در كل بازي هاي فصل و نه فقط در شرايط خاص و تحت فشار و همچنين منافع فوق العاده اي كه براي يوونتوس داشته است. يوونتوس محبوب ترين تيم در ميان مردم ايتاليا است و رسانه ها نيز احترام زيادي براي اين تيم و بازيكنانش قائلند. البته اين احترام و محبوبيت بيشتر از آنكه به خاطر خود تيم باشد، ناشي از محبوبيت، شرايط و زندگي خصوصي آخرين مالك باشگاه يعني جياني آنيلي است.
011700.jpg

هر چند تخصص و مهارت هاي آنيلي به احتمال زياد توسط گزارشگران بسيار مشتاق و علاقه مندان او با كساني كه با صداي بلند به لطيفه هاي بي مزه او مي خندند، با اغراق بسيار مورد تحسين قرار گرفته است. اما بايد گفت كه قدرت و تاثير او موجب شده كه يوونتوسي ها در مسير پيروزي هاي خانگي بسياري قرار بگيرند. اين وضعيت در ده سال اخير سبب شده كه آنها بين مردم جايگاه بسيار خوبي به دست آورند. به ويژه بيش از آ. ث. ميلان كه در سطح اروپايي بيش از يوونتوس اعتبار دارد، اخيراً برخي شبكه هاي تلويزيوني نيز خواسته يا ناخواسته به اين امر كمك بسياري كرده اند.
نبرد براي ندود، در مرحله نامناسب فعلي بيهوده به نظر مي رسد، اما اظهارات اخير او و تاكيد بر اين نكته كه: «در حال حاضر با جريان فعلي حركت مي كنم و هيچ غروري هم نسبت به آن ندارم» نشان از آن دارد كه ندود ويژگي هاي مثبت بسياري دارد كه براي افزايش شهرت او و تبديل شدن به يك الگوي حرفه اي بسيار مناسب هستند. بارها گفته شده است كه هر چيزي كه ساير بازيكنان متعهد و سخت كوش در فكر آن هستند مي تواند شما را متعجب كند. برخي فوتباليست هاي ايتاليايي ممكن است طور ديگري فكر كنند، اما وضعيت اخلاقي ندود حتي با استعفايش از اتحاديه فوتباليست ها كه به احتمال زياد به دليل اختلاف با مجمع فوتباليست هاي غيراروپايي و اصلاحاتي كه اتحاديه فوتبال اعمال كرده بود صورت گرفت، بيشتر از قبل شده است.
با تمام توضيحات داده شده، حالا بايد متوجه شده باشيد كه چرا راه طولاني رسيدن به توپ طلايي با چنين شور و شوق و علاقه اي طي مي شود. اين ماجرا براي روزنامه ها و هواداران فوتبال و همه كساني كه به نحوي پيگير اين جريانات هستند، طعمه مناسبي است كه موجب مشاجرات و جنجال هاي بسيار مي شود: «بازيكن موردنظر من بهتر از بازيكن تو است و اگر بازيكن تو بيشتر راي مي آورد احتمالاً كساني پشت صحنه توطئه هاي حيله گرانه بودند.»
دلخوري بازيكناني كه كنار گذاشته شده اند و بهتر بگوييم دلخوري كساني كه براي انتخاب آنها زحمت مي كشيدند، از دلايل مختلفي نشات گرفته است: تعصبات محلي و ملاحظات سياسي كه در واقع چرخش جوايز در كشورهاي مختلف را مدنظر دارد. برخي افراد حتي در مورد معلومات برخي از راي دهندگان تحقيق كرده اند و فهميده اند كه همه آنها نمي توانسته اند همه بازيكنان مورد نظر را ديده و شناخته باشند.
ظاهراً در اين مورد دليلي منطقي وجود دارد. اما حتي اگر هم اين دليل واقعي باشد در مورد بازيكنان برجسته صدق نمي كند. به عنوان مثال يك فردي كه در روستايي كوچك زندگي مي كند ممكن است دل پيرو يا زيدان را به هنگام بازي در جام جهاني يا ليگ قهرمانان از تلويزيون ديده باشد، اما چنين كسي يك هافبك استراليايي سرسخت را چندان نمي شناسد.
خب پس مي توانيد براي تابستان خود برنامه ريزي كنيد. اما فراموش نكنيد ترومپت خود را همراه داشته باشيد. بوق و كرنا و شيپور براي توپ طلايي سروصداي بسياري خواهد داشت و ممكن است احتياج به يك آلت موسيقي داشته باشيد تا بتوانيد پيام خود را در اين ميان به گوش ديگران برسانيد.
منبع: Soccernet

قهرماني، بيش از توان ما بود
آرش راهبر
011710.jpg

هفته گذشته تيم بسكتبال باشگاه بارسلونا پس از بيست سال توانست بر بام بسكتبال باشگاه هاي اروپا بايستد. بارسا با عبور از تيم هاي قدرتمند روسي و ايتاليايي به جمع ۴ باشگاهي كه تمام جام هاي معتبر اروپا را فتح كرده اند، پيوست. بعد از اتمام بازي فينال اسوتيلاو پشيچ مربي يوگسلاو اين تيم بر روي دوش بازيكنان دور افتخار زد و پس از يك دوره موفق با تيم هاي ملي و باشگاهي ديگر باز هم به عنوان يكي از بهترين مربيان اروپا شناخته شد.
پشيچ ۵۳ ساله با كوله باري از افتخارات جهاني و اروپايي سال ها به عنوان سرمربي يوگسلاوي سابق مشغول به كار بوده است. عناوين كسب شده توسط وي بسيار قابل توجه است: قهرماني ليگ يوگسلاوي با تيم سارايوو در سال هاي ۱۹۸۳ و ،۱۹۸۴ قهرمان جوانان اروپا با تيم يوگسلاوي در سال ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ و قهرمان جوانان جهان با تيم يوگسلاوي در سال ۱۹۸۶. پشيچ در ليگ آلمان هم به همراه تيم آلبا برلين چهار سال پياپي بين ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۰ قهرمان شد.
در مقام بازيكن هم وي در سال ۱۹۶۹ با تيم محبوبش يعني بوسنيا سارايوو قهرمان اروپا شده است.
حالا ويترين جام هاي او با قهرماني تازه بارسلونا تكميل تر شده است. قبل از شروع فينال مسابقات گفت وگويي با وي انجام شده كه از نظرتان مي گذرد:
•••
• بارسلونا به فينال را پيدا كرده، آيا به طور كامل از تيم تان راضي هستيد؟
البته، من از نتايج به دست آمده در اين فصل بسيار راضي هستم. راستش را بخواهيد فكر مي كنم اين نتايج حتي از پتانسيل تيم بالاتر بوده! ما در جايي هستيم كه به طور مداوم از سوي هواداران مورد لطف و تشويق و تشكر قرار مي گيريم. طبيعي است كه در اين شرايط هر كسي سعي مي كند كارش را به بهترين وجه انجام دهد.
• شما معتقديد كه نتيجه گيري تيم فراتر از توانايي هاي بازيكنان بوده، اما يادتان باشد كه توقعات از بارسلون هم زياد بود. بارسا محكوم به كسب قهرماني است. كار كردن تحت اين فشار شديد سخت نيست؟
بله واقعاً تحمل اين فشار آسان نيست، اما من نمي توانم شكايتي داشته باشم. اين قسمتي از شغل ماست و وقتي شما در باشگاه بزرگي مثل بارسلونا كار مي كنيد بايد بدانيد كه چگونه اين فشار و توقع را تحمل كنيد. البته اين گونه فشارها جنبه مثبت هم دارد، چون باعث مي شود كه حس مسئوليت پذيري در بين تك تك افراد بالاتر برود و اين اقبال بزرگي است. به دست آوردن ميزباني موفقيت بزرگي است اما مردم بيش از اين مي خواهند، يعني قهرماني را. من هم اين را مي دانم.
• چه عواملي باعث شد بارسلونا به فينال برسد؟
011715.jpg

قبل از جواب سوال ميل دارم نكته اي را يادآوري كنم. من فكر مي كنم قهرماني در ليگ بسكتبال اسپانيا بسيار سخت تر از قهرماني در يوروليگ است. در ليگ اسپانيا هر تيم ۳۴ هفته به طور معمول بازي مي كند و پس از آن هم ۱۵ بازي پلي آف برگزار مي شود تا قهرمان شناخته شود. به اين ترتيب قهرمان اسپانيا مي بايست اوديسه وار حدود ۵۰ بازي سخت را پشت سر بگذارد، اما در يوروليگ حداكثر ۲۲ بازي انجام مي شود. به همين دليل فكر مي كنم ما در شرايط ايده آلي به بازي هاي يوروليگ قدم گذاشتيم، چه از لحاظ بدني و چه از لحاظ رواني. مسئله بسيار مهم اين بود كه ما هيچ بازيكن مصدومي نداشتيم و از لحاظ قوا به طور كامل در شرايط مناسب بوديم.
• از بازي هاي مرحله نهايي اين دوره و از ميزباني بارسلونا بگوييد.
اين دوره يكي از بهترين هاي تاريخ بود. تعداد تيم هاي پرقدرت شكل اجرايي مسابقات و شور و حال فوق العاده طرفداران بسكتبال در اين دوره فراموش نشدني است. از همه جالب تر نحوه صعود تيم مونت پاسكي سيناي ايتاليا بود كه در مرحله مقدماتي خوب نبود، اما تا پله سوم مسابقات خود را بالا كشيد.
• به مسابقات اين دوره از يوروليگ چه رتبه اي مي دهيد؟
عالي. . . بدون كمترين شك و ترديد اين مسابقات بهترين مسابقات در چند سال اخير بود. كيفيت مسابقات اين دوره بسيار بالا بود، سطح تيم هاي حاضر قابل قبول و بازيكنان سريع تر و روش هاي دفاعي دقيق تر و كارآمدتر بودند. حالا مي شود گفت كه بعد از NBA بهترين تورنمنت بسكتبال در جهان مسابقات يوروليگ است، ضمن اينكه در NBA فقط چند بازي سرنوشت ساز وجود دارد، اما در يوروليگ شما هميشه بايد برنده باشيد.
• ما شنيديم كه ۴۳۰۰۰ نفر از طرفداران بسكتبال خواهان به دست آوردن بليت بازي فينال در سي ام آوريل بوده اند. راستش ما تعجب كرديم شما چطور؟
من هم شگفت زده شدم. اين عدد تاريخي واقعاً تحسين برانگيز بود حتي براي تمام دنياي بسكتبال. شايد فكر كنيد اهالي بارسلونا جنون بسكتبال دارند، اما من فكر مي كنم اين مسئله نشان دهنده عظمت مسابقات بسكتبال قهرماني اروپا و عمق علاقه مندي اسپانيايي ها به اين رشته است. مي بينيد كه به غير از فوتبال ورزش هاي ديگري هم هستند كه مردمي باشند. به نظرم اسپانيايي ها خيلي به ورزش علاقه مند هستند.
• اين اولين حضور شما در مرحله فينال يوروليگ پس از تبديل شدن به شكل فعلي است، در حالي كه مربياني مثل آتامان، ايوكويچ و مسينا سه بار در بازي هاي نهايي حاضر بوده اند. آيا اين مسئله تاثيري در بازي نهايي شما در برابر بنتون خواهد داشت؟
نه، اين مسئله هميشه صادق نيست و من هم احساس نمي كنم كه پديده مسابقات هستم. بعد از اين همه سال مربيگري، ديگر بين بازي فينال و بقيه ديدارها تفاوت زيادي نمي بينم. از نظر من اميدهاي زيادي براي پيروزي در هر مسابقه اي هست.

ورزش و سياست
چشم انداز فوتبال از فراز بيگ بن
011690.jpg

از نظر آرمان گرايان، فوتبال و سياست نبايد با هم آميخته شوند، اما هفته گذشته يك گروه پارلماني در بريتانيا كه از وضعيت مالي فوتبال نگران بودند نظريه فوق را نقض كردند. اين گروه كه سمبلشان بيگ بن ـ برج ساعت پارلمان انگلستان ـ است مي خواهند چالشي جدي در سمبل جامعه بريتانيا، فوتبال، را پيش كشند.

دغدغه هاي اروپايي
اين ابتكار فراحزبي به منظور جلوگيري از رشد تصاعدي هزينه ها، افزايش بدهي ها، فشار جريان نقل و انتقالات و گسترش شكاف ميان باشگاه هاي متحول و سايرين انجام شده. دغدغه هايي كه نه فقط در فوتبال جزيره بلكه در سراسر اروپا وجود دارند.

برنامه هاي متوقف شده
طي هفته هاي اخير دو مورد از مشهورترين باشگاه هاي انگليس، آرسنال و اورتون، به بروز مشكلاتي در برنامه انتقال به استاديوم هاي جديد به خاطر كسري بودجه، اعتراض كرده اند. مورد اورتون كاملاً جدي است چنانكه برنامه استاديوم سازي اين باشگاه ليورپولي به خاطر افزايش قيمت ها به طور كامل متوقف شده است.

وظايف سياسي
«آلن كين» مدير «گروه پارلماني فوتبال» انگلستان كه باني تحقيقات اخير پيرامون وضعيت مالي فوتبال است، با اين نظريه كه سياستمداران نبايد در مصائب فوتبال شريك شوند مخالفت مي ورزد. او معتقد است در هر كجا وظيفه قانونگذاران است تا زمينه سلامت فوتبال را فراهم آورند.

نگراني هاي جدي
كين كه يكي از اعضاي حزب حاكم «كار» انگلستان به شمار مي رود مي گويد: «عليرغم رشد جمعيتي فوتبال، مشكلات اقتصادي قابل توجهي در بخش حرفه اي آن به چشم مي خورد.
اگر تصميمات درستي اتخاذ نشوند در بخش هاي اساسي نگراني هايي جدي به وجود مي آيد. »
011705.jpg


نگراني هاي دولتي
در اين راستا دو حوزه زير پوشش تحقيقات قرار گرفته اند و قرار است تا پاييز آينده كه فصل جديد ليگ برتر از سر گرفته مي شود راهكارهايي براي تجديد اعتبار فوتبال انگلستان معرفي گردد. مثلاً قرار است باشگاه هايي كه زير بار قروض سنگين رفته اند به تناوب زير پوشش دولت درآيند كه البته احتمال بروز تضادهايي ميان منافع هواداران و سهامداران مي رود. البته فوتبال انگلستان كمتر پيش آمده كه متكي به بودجه هاي دولتي باشد و بيشتر با كمك مستقيم هواداران و حضور در بازار بورس باشگاه ها گذران مي كند.

افزايش شفافيت
كين كه خود يكي از طرفداران سفت و سخت باشگاه ميدلز بورو است مژده مي دهد بسياري از باشگاه ها پذيرفته اند تا روي يك كانون هواداران متمركز شوند. «تقريباً هر يك از اعضاي پارلمان در حوزه يك باشگاه قرار مي گيرند. مشكل اينجاست كه دامنه نامحدودي از منافع جزء شخصي پيرامون فوتبال به وجود آمدند فرقي نمي كند ليگ برتر باشد يا ليگ هاي پايين تر. ما مي خواهيم همه بسترهاي پنهان را آشكار كنيم تا يك بستر كلي شفاف بسازيم و آينده اي روشن را در درازمدت روي آن بنا كنيم.»

ظرفيت بي عدالتي
كين در ادامه مي گويد: «يك بحران مالي مشخص در پيش است و ما از باشگاه ها مي خواهيم كه فقط به سود شخصي خود توجه نكنند. وقتي آنها زير فشار هستند قابل درك نيست كه مشغول انجام چه فعاليتي هستند. » «هنگامي كه لسترسيتي زير پوشش دولت درآمد، باشگاه از دست بسياري طلبكارانش راحت شد و حالا كه لستر در آستانه بازگشت به ليگ برتر قرار گرفته خيلي از رقباي آنها گلايه مي كنند كه اين تبعيض و بي عدالتي است. »

وظايف مديران
«در گذشته سهام باشگاهي فوتبال نسل به نسل منتقل مي شدند و هيچ كس حق نداشت پولي از چرخه فوتبال خارج كند. ولي حالا مديران باشگاه هاي ليگ برتر وظيفه دارند به سهامدارانشان بيش از هواداران ساده توجه كنند. ما مي خواهيم تأثير چنين رويكردي مشخص شود. با اين چشم انداز كه هر كسي در فوتبال سهم داشته باشد ما مي توانيم از اعمال فشار موثر همگاني در هنگام لزوم تغييرات مطمئن باشيم. »

حاشيه ورزش
• اولين بار در ايران
غمخوار پس از تجمع بازيكنان در باشگاه پرسپوليس اعلام كرد كه فهرست مبالغ قرارداد بازيكنان را فاش مي كند. اگر مديرعامل باشگاه پرسپوليس به اين حرف خود عمل كند، اولين باشگاه در تاريخ فوتبال ايران خواهد بود كه در زمينه مالي فوتبال شفاف عمل كرده است. با اين حال هميشه در لحظاتي كه بحث قرارداد و پول و درگيري به ميان مي آيد اين اعلام كردن ها و فاش ساختن ها مطرح و پس از مدت كوتاهي و با توافق طرفين به فراموشي سپرده مي شود. بايد ديد اين بار غمخوار به وعده خود عمل مي كند يا اين مورد هم شامل مرور زمان و توافقات پنهاني مي شود.

• مشكلات گلف در ايران تشريح شد
دبير فدراسيون گلف ايران با اشاره به وجود تنها يك زمين چمن ويژه اين رشته ورزشي در سطح كشور گفت: كمبود زمين بزرگ ترين معضل فدراسيون گلف در ايران مي باشد.
محمدرضا نداف پور افزود: كمبود وسايل و ابزار گلف مانند چوب دستي و توپ كه شرايط مناسب براي توليد آنها در داخل كشور وجود ندارد، از ديگر مشكلات ترويج و توسعه اين رشته ورزشي در ايران است.
وي تصريح كرد: متأسفانه اين رشته در بين عموم ناشناخته مانده است و به دليل مشكلات موجود، بخش خصوصي سرمايه گذاري براي توسعه گلف را نمي پذيرد.
دبير فدراسيون گلف ايران افزود: اكنون ورزشكاران براي تهيه وسايل گران قيمت گلف با مشكل روبه رو هستند به طوري كه يك بازيكن تيم ملي براي تهيه مجموعه كامل ۱۳ قطعه چوب گلف بايد بين ۳ تا ۱۰ ميليون ريال هزينه كند. نداف پور خاطرنشان كرد: اكنون ۶۰۰ ورزشكار در شش هيأت استان هاي تهران، خوزستان، فارس، اصفهان، خراسان و قم به فعاليت در رشته گلف مشغول هستند. به گفته وي گلف در كشور تنها از هشت مربي داراي كارت مربيگري درجه سه بهره مند است كه با برنامه ريزي فدراسيون تنها دو مربي در سال جاري به درجه دو ارتقا خواهند يافت.

• نگراني پاريسي
اعضاي تيم چين كه خطر آلوده بودن آنها به ويروس بيماري سارز مي رود، براي شركت در مسابقات تنيس روي ميز قهرماني انفرادي جهان روز سه شنبه وارد پاريس شدند و تحت مراقبت هاي پزشكي قرار خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، اعضاي اين كاروان ورزشي را ۳۶ نفر ورزشكار و مقام ورزشي تشكيل مي دهند. اين تيم بلافاصله بعد از ورود به پاريس عازم شهر كائن در غرب فرانسه شد تا تمريناتش را در اين شهر پي بگيرد.
قرار است هيأت ۱۶ نفره ديگري از چين كه وزير ورزش هم عضو آن است امروز وارد پاريس شود.
مجموعه افراد كاروان چين در مدت اقامت در فرانسه، همه روزه تحت معاينات پزشك مخصوص قرار مي گيرند. از جمله ورزشكاران حاضر در اين كاروان «كونگ لينهوي» قهرمان بازي هاي المپيك است.
علاوه بر چين، ورزشكاران كشورهاي هنگ كنگ، تايوان، ويتنام، سنگاپور و كانادا هم به محض ورود به فرانسه براي حضور در اين مسابقات، تحت معاينات مرتب روزمره پزشكي قرار خواهند گرفت.
مسابقات تنيس روي ميز قهرماني انفرادي جهان با شركت ۶۸۱ ورزشكار از ۱۱۸ كشور جهان از ۲۵ ـ ۱۹ مه در پاريس برگزار مي شود.

• رئيس جمهور در تالار مفاخر بوكس
تنديس و نام «نلسون ماندلا» رئيس جمهوري سابق و شخصيت سياسي جاودانه تاريخ كشور آفريقاي جنوبي هم به مفاخر حاضر در «تالار مفاخر بوكس جهان» در نيويورك مي پيوندد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژوهانسبورگ «دوان مودلي» تهيه كننده سينماي آمريكا اين مطلب را اعلام كرد. اين تهيه كننده در سخناني نلسون ماندلا را قهرمان طول تاريخ خوانده و گفت كه نام و يادبود اين شخصيت در كنار محمدعلي كلي، جولوئيز و زوگار ري رابينسون در تالار مفاخر بوكس خالي بود و نياز به اضافه شدن اين نام به اين جمع احساس مي شد.
شركت سينمايي متعلق به اين تهيه كننده روابط كاري نزديكي با بنگاه خيريه متعلق به نلسون ماندلا دارد. ماندلا يك بنياد خيريه براي كمك به كودكان بي سرپرست دارد.
دوان مودلي قبلاً يك فيلم از زندگي محمدعلي به تصوير كشيده است. نقش كلي را در اين فيم «ويل اسميت» هنرپيشه مشهور سياه پوست آمريكايي بازي كرده است. قرار است ماه آينده همزمان با روز تولد ۸۵ سالگي نلسون ماندلا كمربندي به عنوان نشان لياقت در بوكس به او اهدا شود.
ماندلا در جواني به طور غيرحرفه اي در شهر سووتو به ورزش بوكس مي پرداخت. سووتو در جنوب ژوهانسبورگ واقع است. ماندلا خود در سال ۱۹۹۸ با ابراز علاقه اش به ورزش بوكس از اينكه در جواني هرگز نتوانست قهرمان بوكس جهان شود، اظهار تأسف كرده بود. ماندلا از شخصيت هاي برجسته سياسي جهان است و مبارزات طولاني و خستگي ناپذيرش با رژيم تبعيض نژادي «آپارتايد» آفريقاي جنوبي الگوي آزاديخواهان جهان است.

• به اميد ركورد در المپيك
ركورددار ماده پرش با نيزه بزرگسالان ايران گفت: با انجام تمرينات مداوم سعي دارم براي دستيابي به ركوردهاي المپيك خود را مهيا كنم.
پندار شوقيان دونده ۲۳ ساله تهراني كه در باشگاه ذوب آهن اصفهان به فعاليت اشتغال دارد، گفت: مهم ترين موضوع در ورزش قهرماني رسيدن به روحيه خودباوري در بين ورزشكاران است و با توجه به تلاشي كه مربيانم در اين ارتباط داشته اند، در اين زمينه مشكلي ندارم.
قهرمان مسابقات دو و ميداني ايران در ماده پرش با نيزه كه پس از سي سال با ۲۸ سانتي متر ركوردشكني ركورد جديدي براي كشور به نام خود ثبت كرد، افزود: امكانات موجود در شماري از مراكز استان ها و همچنين پايتخت براي انجام تمرينات تا حدود زيادي مهياست اما نكته درخور تأمل ضرورت برنامه ريزي براي نحوه استفاده بهينه از اين امكانات است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |