دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۲ - April . 14, 2003
دمشق هدف تازه استراتژي آمريكا در خاورميانه
جنگ لفظي آمريكا و سوريه تشديد شد
شوراي همكاري خليج فارس فردا نتايج سقوط رژيم صدام را بررسي مي كند
كالين  پاول  وزير خارجه  آمريكا اظهار اميدواري  كرد كه دولت  سوريه  هرچه زودتر موضع  خود را تغيير دهد.
شبكه  تلويزيوني  فاكس  نيوز ديروز  با اعلام  اين  مطلب  گفت: وزير خارجه آمريكا نسبت  به تغيير موضع  و رويه  دولت  سوريه  در رابطه  باكمك  به  تروريست ها و حمايت  از آنان ، ابراز اميدواري  كرده  است .
پاول  در اين  رابطه ، تصريح  كرد : اكنون  كه  كار رژيم  صدام  در بغداد تمام شده  است ، بهترين  فرصت  براي  دولت  سوريه  محسوب  مي شود تا دست  از فعاليت هاي تروريستي  خود برداشته  وبه  حمايت  از تروريست ها ادامه  ندهد.
009395.jpg

دولت سوريه اين اتهام ها را رد كرد، اما همچنان تحليل غالب در رسانه هاي آمريكايي و انگليسي اين است كه سوريه هدف بعدي استراتژي تازه آمريكا در خاورميانه است.
پايگاه  اينترنتي  هفته نامه  آبزرور چاپ  لندن  ديروز نوشت  : آمريكامتعهد شده است  كه  با گروه  حزب الله لبنان  كه  تحت  حمايت  سوريه  قرار دارد،در مرحله  ديگر جنگ  با ترور برخورد كند و اين  امري  است  كه  رژيم  بشار اسد رئيس  جمهوري  سوريه  را به  اقدام  نظامي  تهديد خواهد كرد.
به  نوشته  اين  هفته  نامه ، اين  اقدام  بخشي  از تلاشهاي  واشنگتن  براي متقاعد كردن  اسرائيل  در قبال  حمايت  از راه  حل  صلح  با فلسطينيان  است  .
بر اساس  اين  گزارش، منابع  دولت  آمريكا به  آبزرور گفتند كه  واشنگتن قول  داده  كه  تمامي  اقدامات  موثر را براي  قطع  حمايت  سوريه  از حزب الله صورت  دهد و در صورت  لزوم  اقدام  نظامي  را بكار گيرد.
اين  هفته  نامه  نوشت  : تعهد جديد آمريكا به  اسرائيل  براي  برخورد با حزب  الله از طريق حاميان سوري  آن، طي  روزهاي  اخير و در جريان  نشست هاي  مقامات  دولت  آمريكا و ديپلماتهاي  اسراييلي  در واشنگتن  و مذاكرات  مقامات  آمريكايي  با آريل  شارون  نخست  وزير اسرائيل  در بيت المقدس  صورت  گرفته است .
آبزرور نوشت  : اين  اقدام  بخشي  از توافقي  است  كه  براي  جلب  نظراسراييل  به  طرح  صلح  موسوم  به  نقشه  راه  طرح  شده  است  .
اين  طرح  دربرگيرنده  خروج  اسراييل  از كرانه  باختري  فلسطين  است  كه  در سال  ۱۹۶۷ميلادي  اشغال  شده  است  .
آريل  شارون  تاكنون  طرح  نقشه  راه  را رد كرده  است .
بر اساس  اين  گزارش  ، ايو دالدر از مركز مطالعات  بروكينگ  درواشنگتن  مي گويد : اگر عراق  كنترل  شود مي توان  بر حمايت  سوريه  و ايران از حزب  الله چه  از جنبه  جغرافيايي  و چه  از جنبه  سياسي  تاثير گذاشت  .
وي  افزود: آمريكا در صورتي  كه  سوريه  حمايت  خود را ازحزب  الله متوقف  نكند، ممكن  است  به  اين  كشورحمله  كند.
آبزرور نوشت  : تعهدات  صورت  گرفته  از سوي  آمريكا با مرحله  سوم  آنچه  كه  جرج بوش  از آن  به  جنگ  با ترور نام  برده  است  و تعهد وي  به پيگيري  كشورهاي  متهم  به  حمايت  از تروريسم  ، همسو است  .
009400.jpg

به  نوشته  اين  هفته  نامه  ، اين  امر در عين  حال  با درخواستهاي  ستيزه جويان  در دولت  آمريكا موسوم  به  بازها و افراد مرتبط با اين  دولت  كه  بر اين  باورند جنگ  در عراق  نخستين  مرحله  جنگي  گسترده  تر از سوي  آمريكا براي  به  كنترل  در آوردن  منطقه  است ، همخواني  دارد.
بر اساس  اين  گزارش  ، مقامات  ستيزه  جو در كاخ  سفيد و نزديك  به جرج  بوش  زمينه  را براي  اقدام  نظامي  به  سوريه  فراهم  كرده  به  اين  نحو كه  مسئله  حزب  الله و اين  اتهامات  كه  سوريه  بر آن  است  از نيروهاي  پناهنده رژيم  صدام  حسين  به  اين  كشور استقبال  كند و آنچه  كه  دولت  آمريكا حمايت  سوريه  از عراق  در جريان  جنگ  مي خواند ، مطرح  كرده اند.
به  نوشته  اين  هفته  نامه  انگليسي  ، پل  ولفوويتز معاون  وزير دفاع آمريكا كه  از وي  به  عنوان  معمار واقعي  جنگ  عليه  عراق  و موضوعات  پس  ازآن  نام  برده  مي شود ، پنجشنبه  گذشته  گفت ، كه  سوري ها قاتلاني  را براي  كشتن آمريكايي ها به  عراق  منتقل  كرده اند و افزود: ما بايد در خصوص  سياست خود در قبال  كشوري  كه  به  تروريستها و جنايتكاران  جنگي  پناه  مي دهد، بينديشيم .
وي  گفت  : به  صراحت  بايد تغييري  در سوريه  صورت  گيرد.
بر اساس  اين  گزارش  ، منابع  اطلاعاتي  واشنگتن  مدعي  هستند كه  سلاحهاي كشتار جمعي  كه  صدام  حسين  به  داشتن  آنها متهم  شده  ، درپي  اعزام  بازرسان تسليحاتي  سازمان  ملل  به  عراق  به  سوريه  منتقل  شده اند.
ريچارد پرل  يكي  از ايدئولوژيستهايي  كه  در پس  جنگ  قرار داشته ، روزشنبه هشدار داد در صورتي  كه  آشكار شود اين  سلاحهاي  كشتار جمعي  توسط رژيم  ساقط شده  عراق  به  سوريه  منتقل  شده  ، آمريكا مجبور خواهد شد عليه سوريه  اقدام  كند.
همزمان با اين تحولات در روابط سوريه و آمريكا، روزنامه الثوره ارگان رسمي سوريه ديروز نوشت: عراقي ها مجددا صفوف خود را سازماندهي كرده تا جواب محكمي به متجاوزين دهند.

معاون وزير خارجه انگليس در ديدار با خرازي:
انگليس نقش ايران در تحولات منطقه را مهم ارزيابي مي كند
گروه سياسي: كمال خرازي وزير امور خارجه روز گذشته در ديدار معاون همتاي انگليسي خود گفت:ايران جديت خود را در مبارزه با تروريسم ثابت كرده است، غرب نيز بايد جدي باشد.
وي در ديدار مايك اوبرايان معاون وزير امور خارجه انگليس سياست ها و ديدگاههاي ايران درخصوص تروريسم، سلاحهاي كشتار جمعي و امنيت و ثبات بين المللي را تشريح كرد و گفت: ايران محور ثبات و امنيت در اين منطقه پرتنش است.
خرازي با اشاره به خرسندي ملت و دولت ايران از بركناري صدام، گفت: درست است كه بركناري صدام خواست مشترك جامعه جهاني بود، اما جنگ را براي تحقق آن راهي مشروع نمي دانستيم.
وي افزود: ايران با آگاهي از تبعات سوء و منفي جنگ بر ملت عراق، برگزاري همه پرسي را پيشنهاد كرد و صدام آن را نپذيرفت و باخفت و وارد آوردن خسارات سنگين به ملت عراق از صحنه ناپديد شد.
خرازي خروج نيروهاي بيگانه از عراق را عامل شكل گيري سريعتر يك حكومت مردمي در اين كشور ارزيابي كرد و گفت: به نفع بيگانگان نيست خود را در مسائل عراق درگير كنند.
مايك اوبرايان معاون وزير امور خارجه انگليس نيز در اين ديدار نقش ايران در تحولات منطقه را مهم خواند و تبادل نظر و گفتگوي تهران- لندن در چارچوب تحكيم مناسبات دو كشور و تحولات منطقه اي را حائز اهميت دانست.
وي تأكيد كرد: لندن معتقد است سازمان ملل متحد بايد در تحولات آتي عراق نقش مهم داشته باشد و خواهان ايجاد يك حكومت دمكراتيك در عراق است.

نبرد در آخرين پايگاه صدام حسين
تكريت تسليم شد
دهها عراقي ديروز با تجمع در مقابل نيروهاي آمريكايي در مركز بغداد
شعارهاي ضدآمريكايي سر دادند
نيروهاي آمريكايي ديروز به آخرين شهر مهم عراق كه پناهگاه وفادارترين ياران صدام حسين به شمار مي رود، وارد شدند.
009430.jpg

به گزارش خبرگزاري رويتر از قطر ژنرال تامي فرانكس فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا ديروز گفت: نيروهاي اين كشور در شهر تكريت زادگاه صدام حسين رئيس رژيم عراق هستند و با مقاومتي روبرو نيستند.
بر پايه اين گزارش وي گفت: نمي گويم كار به پايان رسيده است ولي مي گويم نيروهاي آمريكايي اكنون در تكريت هستند و آخرين باري كه بررسي كردم اين نيروها در تكريت حركت مي كردند و مقاومتي وجود نداشت.
اين نظامي آمريكايي ادامه داد هنوز زود است بگوييم همه چيزپايان يافته است.
گزارش ديگري از تكريت حاكيست رؤساي ۱۵ عشيره در شهر تكريت ديروز از نيروهاي آمريكايي خواستند، بمباران و گلوله باران شهر را متوقف كنند تا زمينه براي مذاكره و تسليم تعدادي از فدائيان صدام بطور مسالمت آميز فراهم شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تكريت، «الناصري» يكي از رهبران عشاير گفت: رؤساي عشيره هاي تكريت خواهان ۴۸ ساعت مهلت براي انجام مذاكره با فدائيان صدام هستند تا آنها را متقاعد كنند كه پس از توقف حملات، اسلحه خود را تسليم مي نمايند.
فدائيان صدام يك گروه شبه  نظامي طرفدار رژيم ساقط شده صدام حسين است.
وضع مشابهي نيز در باره شهر ديگر عراق (كوت) گزارش مي شود.
به گزارش شبكه خبري المنار نيروهاي آمريكايي تلاش مي كنند كه بر شهر الكوت در جنوب شرق بغداد يكي ديگر از مناطق اصلي درگيري مسلط شوند.
شهر الكوت در مقابل مسير كمك رساني از جنوب عراق به پايتخت قرار دارد.
به گزارش المنار، يك خبرنگار انگليسي گفت ارتش آمريكا نيروهاي خود را در اطراف شهر الكوت مستقر كرده است. اين اقدام در پي دريافت اطلاعاتي مبني بر اجتماع هواداران صدام حسين در يك ورزشگاه فوتبال صورت گرفته است.
بنا بر اين گزارش، راههاي خروجي شمالي و غربي ورزشگاه بسته شده و تنها راهي كه به سمت شمال شرق شهر الكوت منتهي مي شود باز است و امنيت دارد.
ساير تحولات
* كالين پاول وزير خارجه آمريكا گفت سازمان ملل در آينده عراق نقش ايفا خواهد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني رويتر كالين پاول تصريح كرد: آمريكا از سازمان ملل خشمگين نيست و ما بر اين باوريم كه اين سازمان بايد در عراق نقش ايفا كند اما در عين حال بايد به اين نكته توجه داشت كه اين نيروهاي آمريكايي و انگليسي بودند كه سرمايه هاي خود را به خطر انداختند و در عرصه سياسي ريسك كردند و زندگي نيروهاي خود را در جنگ به مخاطره انداختند و شماري از نيروهاي خود را در اين جنگ از دست دادند.
* يك مسئول راديوي صداي كردستان عراق كه متعلق به اتحاديه ميهني كردستان عراق است، گفت: آمريكاسه ايستگاه راديويي بزرگ در عراق تأسيس كرده است.
«سوران  داود» روز يكشنبه در گفتگو با ايرنا ايستگاه هاي راديويي آمريكا را شامل صداي نجات عراق، راهبين و راديو سكريت اعلام كرد.
* دهها عراقي ديروز براي نخستين بار پس از تصرف بغداد به دست نيروهاي مهاجم با تجمع در مقابل نيروهاي آمريكايي در مركز اين شهر شعارهاي ضدآمريكايي سر دادند.
009435.jpg

به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد اين گروه عراقي ها در حالي كه از غارتگري ها و ناامني هاي بوجود آمده در بغداد خشمگين بودند در ميدان الفردوس در مقابل هتل فلسطين تجمع كردند.
* فرماندهي مركزي آمريكا ديروز در پايگاه السيليه قطر اعلام كرد: تفنگداران آمريكايي بيش از ۳۰۰ جليقه بمبگذاران انتحاري را در بغداد كشف كردند.
براساس اين گزارش در ۱۶۰ عدد از اين جليقه ها، مواد منفجره جاسازي شده بود.
* پايگاه اينترنتي روزنامه واشنگتن پست در مقاله اي نوشت: با فروكش كردن جنگ در عراق، تعدادي از ناوها و هواپيماهاي جنگي اين كشور از عراق بازگشتند.
مقامات دفاعي آمريكا گفتند، عليرغم اتخاذ تصميم  فوق، نيروهاي زميني اين كشور همچنان به حضور خود در عراق براي ايجاد و انجام كمكهاي بشردوستانه و ايجاد زمينه هاي لازم براي بازسازي اين كشور ادامه خواهند داد.

مجارها به عضويت در اتحاديه اروپا رأي دادند
در پي اعلام نتايج همه پرسي در مجارستان در مورد پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا، شركت كنندگان در اين همه پرسي با اكثريت آرا موافقت خود را با عضويت اين كشور اروپاي شرقي به اتحاديه اروپا اعلام كردند.
به گزارش تلويزيون بي.بي.سي، بيش از ۸۴ درصد شركت كنندگان در همه پرسي روزشنبه به پيوستن مجارستان به اتحاديه اروپا «آري» گفتند و اين بدان معنا است كه مردم مجارستان اشتياق زيادي به عضويت كشورشان در اتحاديه اروپا دارند.
مطلب مهمي كه نبايد آن را در اين همه پرسي، ناديده گرفت، حضور كمرنگ مردم اين كشور در اين همه پرسي بود.
بي.بي.سي به نقل از منابع مجارستاني اعلام كرد تنها حدود ۴۵ درصد از افراد واجدالشرايط در اين انتخابات شركت كردند كه اين امر مقام هاي مجارستان را به شدت غافلگير كرد.
به هر حال آنچه مهم است درصد بالاي رأي موافق در اين همه پرسي است و انتظار مي رود، مجارستان در آينده به عنوان عضو جديد اتحاديه اروپا شناخته شود.

با اشاره به تحولات عراق
شارون: اكنون زمان امضاي قرارداد صلح با فلسطينيان است
آريل  شارون  ، نخست وزير اسرائيل به  دنبال  پايان  يافتن  حملات نيروهاي  آمريكايي  و انگليسي  به  عراق ، گفت  : اكنون  زمان  آن  رسيده  تا براي امضاي  قرارداد صلح  با فلسطينيان  اقدام  كنيم .
به گزارش ايرنا به نقل از تلويزيون  العربيه ، شارون  گفت  : آنچه  در عراق  رخ  داد، سرآغاز بوجود آمدن  تحولات  بزرگي  خواهد بود. در اين  موقعيت  فرصت  بسياري وجود دارد تا ما با دولتهاي  عربي  وفلسطينيان  گفت  وگو كرده  و روابط برقراركنيم . شارون  امضاي  قرارداد صلح  با تشكيلات  خودگردان  فلسطين را به  ايجاد اصلاحات  در اين  تشكيلات  و مبارزه  با تروريسم  مشروط كرد .
در همين حال، سيلويو برلوسكوني  نخست  وزير ايتاليا گفت : بعد از آغاز رياست دوره اي  رم  بر اتحاديه  اروپا از نيمه  دوم  سال  ۲۰۰۳، مذاكرات  صلح  خاورميانه در اولويت  سياست  خارجي  اتحاديه  قرار مي گيرد.

رئيس جمهوري سودان امروز به سوريه مي رود
عمر حسن احمد البشير رئيس جمهوري سودان امروز براي انجام ديداري دو روزه از سوريه در رأس هيأتي وارد دمشق خواهد شد.
به گزارش ايرنا از دمشق به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) البشير در جريان اين سفر با بشاراسد رئيس جمهوري سوريه و ديگر مسئولان بلندپايه اين كشور درباره مسائل مورد علاقه دو كشور گفت وگو خواهد كرد.
سانا به جزئيات بيشتري از برنامه ها و اهداف اين سفر اشاره نكرد.
مصطفي عثمان اسماعيل وزير خارجه سودان پيشتر گفته بود كه رهبران سوريه و سودان درباره تحولات مسئله عراق و راههاي خارج ساختن جهان عرب از ركود سياسي و ديپلماتيك و فعال ساختن آن با توجه به شرايط خطرناك كنوني تبادل نظر خواهند كرد.
بشار اسد رئيس جمهوري سوريه آبان ماه سال گذشته در پاسخ به دعوت البشير همتاي سوداني خود از اين كشور ديدن كرد.
رئيسان جمهوري سوريه و سودان در جريان اين سفر دو روزه در خصوص راههاي گسترش روابط دو جانبه در تمام زمينه ها، اوضاع جهان و چالش هاي فراروي جهان عرب و اسلام گفت وگو كردند.

فردا در رياض
شوراي  همكاري  خليج  فارس  نتايج  سقوط رژيم  عراق  را بررسي  مي كند
009390.jpg
دبير كل  شوراي  همكاري  خليج  فارس  تاكيد كرد كه  اين  شورا نتايج  سقوط رژيم عراق  و آينده  اين  كشور را مورد بررسي  قرار خواهد داد.
به گزارش ايرنا از رياض، عبدالرحمن  العطيه  درگفت  و گو با روزنامه  الرياض  چاپ  عربستان  ، تصريح  كرد: قرار است  وزيران  امور خارجه  كشورهاي  عضوشوراي  همكاري  خليج  فارس  روز سه شنبه  در رياض  در اين  خصوص  جلسه  فوق العاده تشكيل  دهند.
وي  بر حمايت  كشورهاي  عضو اين  شورا از تماميت  ارضي  ويكپارچگي  عراق  وبرقراري  امنيت  براين  كشور تاكيد كرد وگفت : اين  شورا همچنين  چگونگي كمك رساني  به  مردم  عراق  را بررسي  مي كند.
العطيه  با بيان  اينكه  رژيم  صدام  حسين  طي  ۳۰ سال  حاكميت  مشكلات  زيادي  رابراي  مردم  عراق  ايجاد كرده  بود، خاطرنشان  كرد: اينك  مردم  عراق  فرصت  وتوانايي  آن  را دارند كه  آينده  خود را در سايه  وحدت  ملي  رقم  بزنند.
دبيركل  شوراي  همكاري  خليج  فارس  همچنين  درباره  وضعيت  نيروهاي  سپر جزيره كه  پيش  ازشروع  جنگ  آمريكا وعراق  ازعربستان  به  كويت  منتقل  شدند ، گفت : اين نيروها تحت  فرماندهي  كويت  همچنان  در اين  كشور باقي  خواهند ماند.

جنگ عراق و نبرد شبكه هاي خبري اعراب
009385.jpg
تهاجم آمريكا به عراق نبردي را ميان سه شبكه خبري عربي براي جلب ۳۰۰ ميليون تماشاگر جهان عرب كه از ديدن تلويزيونهاي غربي به تنگ آمده اند، ايجاد كرده است. تماشاگران عرب معتقدند شبكه هاي تلويزيوني در پخش برنامه هاي خود غرض ورز هستند.
اين سه شبكه تلويزيوني شامل الجزيره در قطر، شبكه تازه تاسيس العربيه و تلويزيون ابوظبي كوشيده اند با گسيل گزارشگر به جبهه هاي جنگ و تمام منطقه، پوشش خبري هرچه گسترده تري به تهاجم به عراق بدهند.
در آخرين جنگ عراق در سال ۱۹۹۱، جهان عرب براي كسب خبر به شبكه هايي مانند سي.ان.ان آمريكا و بي.بي.سي انگليس متكي بود. اما حتي در آن زمان هم، گفته مي شد شبكه هاي غربي هر دو سوي جنگ را به طور برابر گزارش نمي كنند. اكنون گروهي معتقدند جهان عرب دسترسي بهتري نسبت به جهان غرب درباره اطلاعات در مورد تهاجم آمريكا دارد.
رامي خوري دبير اجرايي روزنامه ديلي استار چاپ لبنان اخيرا در ستون خود در اين روزنامه نوشت: ما در جهان عرب قدري وضعيت بهتري از بيشتر آمريكايي ها داريم، چرا كه مي توانيم از هر دو طرف جنگ بشنويم. در كل اين منطقه مي توان تلويزيونهاي ماهواره اي آمريكايي را ديد. بسياري از آمريكاييها به گزارش هاي تلويزيوني عربي دسترسي ندارند و حتي اگر داشتند، نمي توانستند به دليل ندانستن عربي چيزي از آن سردرآورند.
الجزيره كه مشهورترين شبكه خبري عربي است، به دليل پوشش خبري جنگ افغانستان و پخش پيامهاي اسامه بن لادن معروف شد. در زمان تاسيس در سال ۱۹۹۶ در دوحه، الجزيره توانسته است ۴۰ ميليون نفر مخاطب پيدا كند. با آغاز جنگ عراق، شمار مخاطبان آن ۱۰درصد افزايش يافت.
در روزهاي اول جنگ آمريكا و انگليس از اين شبكه به علت پخش تصاوير سربازان اسير و كشته آمريكايي و انگليسي انتقاد كردند.
اين شبكه به قدري خشم مقامات آمريكايي را برانگيخت كه كالين پاول وزير خارجه آمريكا گفت: دوست دارد ببيند پس از اينكه اين حكومت را شكست داديم، الجزيره چه چيزي گزارش مي كند.
يك روز پس از آنكه سايت انگليسي الجزيره در اينترنت راه اندازي شد، رخنه گران به آن حمله و پرچم آمريكا را بر آن رسم كردند.
تلويزيون ابوظبي كه به جنگ افغانستان هم پوشش خبري داد، حدود ۴۰ خبرنگار در جبهه هاي جنگ عراق دارد. مسئولان شبكه مي گويند: ۱۲۰ كانال تلويزيوني در سراسر جهان از فيلمهاي آن استفاده كرده اند. ابوظبي تنها شبكه اي بود كه تصاوير زنده و بسيار گويايي از بمباران بغداد توسط آمريكا پخش كرد.
پيش از سقوط ام القصر و هنگامي كه هليكوپترهاي آمريكايي و انگليسي مشغول پياده كردن نيرو و تداركات در پيرامون شهر بودند، ابوظبي گزارشهاي زنده از حمله به شهر پخش كرد. يك مسئول تلويزيون ابوظبي گفت: روي هم رفته فكر مي كنم شبكه هاي ماهواره اي عربي خود را در اين جنگ بازيافته اند. وي يادآور شد هدف اين شبكه نه فقط توجه به مخاطبان عرب، بلكه توجه به هر كسي بود كه به اخبار بي طرفانه علاقه مند است.
شبكه العربيه كه جديدترين كانال عربي است، ماه گذشته توسط شركت مركز راديو تلويزيوني خاورميانه راه اندازي شد. گروه رفيق حريري و عده اي ديگر از سرمايه گذاران سعودي، كويت و كشورهاي خليج فارس بودجه آن را تامين مي كنند. اين شبكه ۲۲ خبرنگار در بغداد، موصل، بصره و كويت دارد.
يك مسئول شبكه العربيه گفت: ما مي كوشيم تا آنجايي كه مي توانيم تصوير متوازن تري از جنگ نمايش دهيم. مسئولان العربيه از ابتدا گفتند كه رويكردي غيرجنجالي اتخاذ و متوازن تر از الجزيره عمل خواهند كرد.
روزنامه پايونير
هند

تحليل خبرگزاري فرانسه از آثار جنگ عراق:
آنچه كره شمالي بايد بداند
009380.jpg
خبرگزاري  فرانسه  ديروز در گزارشي  از سئول  درباره  آنچه  «بلوف هسته اي » كره  شمالي  ناميد، نوشت : با توجه  به  پيروزي  سريع  نيروهاي  تحت  رهبري آمريكا براي  سرنگوني  رژيم  ديكتاتوري  صدام  حسين  در عراق ، اينك  زمان  آن  فرارسيده  كه  پيونگ  يانگ  با حقيقت  رو به  رو شود.
به  عقيده  برخي  كارشناسان  كره شمالي ، كيم  جونگ ايل  رهبر اين  كشور بر سر چند راهي  قرار گرفته  است  و هر اقدامي  كه  از سوي او انجام  شود در سرنوشت  بحران  شش  ماهه  هسته اي  شبه  جزيره  كره  نقش  تعيين كننده  خواهد داشت .
ممكن  است  كره  شمالي  از بين  دو گزينه  موجود مبني  بر اين  كه  يا دست  از ستيزه جويي  برداشته  و حاضر به  مذاكره  با آمريكاشود، يا اين  كه  اعلام  كند يك  كشور هسته اي  است  و توقع  داشته  باشد جهان  نيزمانند آنچه  پس  از آزمايش  هسته اي  سال  ۱۹۹۸ هند و پاكستان  انجام  داد، ازاين  مساله  چشم  پوشي  كند، يكي  را انتخاب  كند.
اولين  واكنشهاي  كره شمالي  نسبت  به  جنگ  تحت  رهبري  آمريكا اين  بود كه گفت : چنانچه  پيونگ  يانگ  نيز مورد تهديد و تهاجم  قرار بگيرد، براي  مقابله با آن  از چنان  قابليت  گسترده  بازدارنده اي  استفاده  مي كند كه  هيچ  متجاوزي فكر حمله  به  كره شمالي  را در سر نپروراند.
اما لحن  مبارزه  جويانه  پيونگ  يانگ  شنبه گذشته  پس از آن  كه  مقامهاي  اين  كشور اعلام  كردند حاضرند در هر نوع  مذاكره اي  (باآمريكا) شركت  كنند، از بين  رفت .
يو سوك  ريول  پروفسور موسسه  امور خارجه  و امنيت  ملي  كه  وابسته  به وزارت  امور خارجه  كره  جنوبي  است  گفت : كره  شمالي  به  اين  نتيجه  رسيده  است كه  آمريكا تسليم  ستيزه جويي  هسته اي  پيونگ  يانگ  نخواهد شد.
يو افزود: مقامهاي  پيونگ  يانگ  به  جز توسل  به  انجام  مذاكره  راه  ديگري پيش  رو ندارند.
  كره  شمالي  پيش  از اين  اعلام  كرده  بود تنها حاضر است  باآمريكا مذاكره  رو در رو انجام  دهد و همچنين  خواستار امضاي  پيمان  عدم تجاوز از سوي  آمريكا شده  بود. اما آمريكا با رد درخواستهاي  كره  شمالي اعلام  كرد به  پيونگ  يانگ  باج  نخواهد داد و افزود كه  مذاكره  با آن  كشوربايد با حضور كشورهاي  ديگر ذينفع  از جمله  كره  جنوبي ، ژاپن  و روسيه  انجام شود.
به  عقيده  بسياري  از ناظران ، كره  شمالي  مي توانست  با استفاده  از فرصت  به دست  آمده  در پي  تهاجم  آمريكا به  عراق ، واشنگتن  را براي  امضاي  پيمان  عدم تجاوز نسبت  به  كره  شمالي  و انجام  مذاكرات  دو جانبه  تحت  فشار قرار دهد،زيرا به  گفته  ناظران  مذكور كره  شمالي  در اين  بازي  هنوز برگ هايي  براي  روكردن  دارد كه  از آن  جمله  مي توان  به  انجام  آزمايش  موشكهاي  بالستيك  و آغازروند غني سازي  اورانيوم  اشاره  كرد.
اما پارك  سو جيل  سفير سابق  كره  جنوبي  در سازمان  ملل  كه  اينك  در يكي از دانشگاه هاي  سئول  تدريس  مي كند معتقد است : در صورتي  كه  پيونگ  يانگ  قصدداشت  موشكهاي  بالستيك  خود را بر فراز ژاپن  پرتاب  كند، مي توانست  اين  كار را انجام  دهد.
اين  در حالي  است  كه  كارشناسان  مي گويند مقامهاي  كره  شمالي  چندان  تحت تاثير وقايع  عراق  قرار نگرفتند و سرگرم  بررسي  دقيق  گزينه هايي  كه  دراختيار دارند و نيز تأثيري  كه  مي توانند بر جامعه  بين المللي  داشته  باشندهستند.
مقامهاي  كره شمالي  توجه  ويژه اي  به  چين  و روسيه دارند. زيرا اين  دو كشور در اختلاف  هسته اي  آمريكا با كره  شمالي  همواره  ازكره  شمالي  حمايت  كردند، اما اسكات  اسنايدر عضو بنياد آسيا (در كره  جنوبي ) مي گويد: هيچ  يك  ازدو كشور چين  و روسيه  با تبديل  شبه  جزيره  كره  به  يك  منطقه  هسته اي  موافق نيستند و چنانچه  كره  شمالي  به  يك  نيروي  هسته اي  تبديل  شود، نظر آنها نسبت به  اين  كشور تغيير خواهد كرد. پارك  معتقد است  كه  كره  شمالي  با اين  استدلال  كه  برخورداري  از توان  هسته اي  موجب  مصون  ماندن  اين  كشور و حفظ امنيت  آن  مي شود، گزينه  توسعه  سلاحهاي هسته اي  را برخواهد گزيد.
به  گفته  پارك  مي توان  دولت  از پيش  ورشكسته  كره  شمالي  را با اعمال تحريمهاي  اقتصادي  به  سرعت  به  زانو در آورد و بي نياز به  استفاده  از اقدام نظامي  موجب  فروپاشي  آن  شد.
پارك  افزود: شايد كره  شمالي  بتواند خود را يك  كشور هسته اي  اعلام  كرده  و تا مدت  كوتاهي  اين  وضعيت  را براي  خود حفظ كند اما مي داند كه  در درازمدت  آمريكا و قدرتهاي  ديگري  كه  در اطراف  آن  هستند چه  خواهند كرد.
پارك  گفت : در صورت  بروز چنين  شرايطي  كره  شمالي  به  هيچ  وجه  نخواهدتوانست  در برابر فشارهايي  كه  از جهان  خارج  به  آن  وارد مي شود، دوام بياورد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |