دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۵ - April.7,2003
مراسم روز جهاني كتاب كودك، برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: مراسم روز جهاني كتاب كودك، ۲۱ فروردين ماه در محل انجمن نويسندگان كودك و نوجوان برگزار مي شود.
به گزارش دبيرخانه انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، در اين مراسم «هوشنگ مرادي كرماني» و «فريدون عموزاده خليلي» سخنراني مي كنند.
روز جهاني كتاب كودك، سوم آوريل مصادف با ۱۴ فروردين است اما به علت تعطيلات نوروزي، مراسم بزرگداشت اين روز با تأخير برگزار مي شود.

چگونگي توسعه فرهنگ نماز در مدارس بررسي مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزارت آموزش و پرورش «آيين نامه ترويج و توسعه فرهنگ نماز» را بررسي و برنامه هاي پيشنهادي حوزه مربوط را براي تحقق بهتر اهداف مقدس گسترش فرهنگ نماز ارائه مي كند.
اين وزارتخانه با صدور بخشنامه اي از سازمانهاي پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، نهضت سوادآموزي، نوسازي و تجهيز مدارس كشور، انجمن اوليا و مربيان كشور، سازمان دانش آموزي و معاونت پشتيباني، عمومي و امور تربيتي، برنامه ريزي و نيروي انساني و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خواسته است ضمن ارائه عملكردهاي حوزه هاي مربوط، پيشنهادهاي جديدي را براي تحقق بهتر اهداف گسترش فرهنگ نماز دراختيار معاونت آموزش و پرورش نظري و مهارتي كه مسئوليت ستاد اقامه نماز وزارتخانه را برعهده دارند، قرار دهند.

جشنواره هنرهاي تجسمي هنرستانهاي حرفه اي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي هنرستانهاي حرفه اي از دوم الي چهارم تيرماه سال جاري با مشاركت سازمان آموزش و پرورش استان كردستان در شهرستان سنندج برگزار مي شود. به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در اين جشنواره، كليه هنرجويان و هنرآموزان رشته هاي هنري شامل رشته هاي (نقاشي، صنايع دستي، گرافيك، چاپ دستي، نقشه كشي، معماري، طراحي و دوخت) در ۲۶ زمينه مختلف درسي رقابت مي كنند و در بخش اصلي مسابقه جشنواره به رتبه هاي اول تا سوم آنان جوايز نفيسي اهدا مي شود.
دفتر آموزش و پرورش فني و حرفه اي به منظور ارزيابي كيفي و ايجاد انگيزه در هنرجويان و هنرآموزان هنرستانهاي حرفه اي اين جشنواره را برگزار مي كند.

حجت آباد يزد، پرديسان گردشگران مي شود
007825.jpg
گروه علمي فرهنگي: مجموعه حجت آباد وزير يكي از بناهاي ارزشمند استان يزد در راستاي طرح پرديسان (طرح احياء و مرمت و تغيير كاربري ابنيه تاريخي به مكانهاي گردشگري) با رويكردي تازه پذيراي گردشگران مي شود.
مجموعه حجت آباد وزير كه به استناد مدارك تاريخي در سال ۱۲۹۸ هجري قمري احداث شده، داراي باغ و عمارتي است كه اقامتگاه تابستاني ميرزااحمد مستوفي وزير ناصرالدين شاه و حاكم يزد بوده و هم اكنون در محل تقاطع دو مسير پرتردد يزد تهران و يزد - طبس قرار گرفته است.
بنابه گفته اهالي، نامگذاري اين مجموعه براساس قنوات موجود در محل انجام گرفته و چون بخشي از آب اين قنات در شبانه روز وقف امام زمان(عج) است و نيز از آنجا كه در ايام نيمه شعبان به مدت سه روز به اطعام فقرا پرداخته مي شده اين مجموعه حجت آباد ناميده شده است.
اين مجموعه شامل بناهاي متعددي است كه از آن جمله مي توان به بازارچه، آب انبار، كاروانسرا، باغ و عمارت مياني اشاره كرد.
به گفته كارشناسان طرح پرديسان، بخش عمده اي از مجموعه شامل (بازارچه، آب انبار، كالسكه خانه و كاروانسرا) با تخريب هاي شديد به مرور بر اثر توفان هاي شن منطقه زير خاك مدفون شده بود.
از اين رو تاكنون بيشتر فعاليت ها معطوف به كاوش هاي باستان شناسي شده تا محدوده واقعي مجموعه آشكار شود.
در همين راستا محدوده باغ معروف وزير كه به تدريج نابود و به زمين هاي كشاورزي تبديل شده بود شناسايي و نسبت به تهيه طرح احياي آن اقدام شد.

قانون حفظ آثار ملي بازبيني مي شود
گروه علمي فرهنگي: قانون حفظ آثار ملي كشور با هدف تقويت اصل حفاظت از سرمايه هاي ملي، منع واگذاري ميراث فرهنگي و منابع كشور و تطابق بيشتر با روح قانون اساسي، بازبيني مي شود.
به گزارش «ميراث خبر»، طرح بازبيني قانون حفظ آثار ملي به درخواست كميسيون فرهنگي و توسط كارشناسان و متخصصان مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي مورد اجرا گذاشته مي شود و در فرآيند مطالعات و تدوين مواد قانوني آن، استادان دانشگاه ها، حقوقدانان و برخي مسئولان ذيربط به بحث و تبادل نظر مي پردازند.
«ليلا زرشكن» كارشناس دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: كميته ميراث فرهنگي و گردشگري كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، به دنبال دريافت گزارش هايي از مشكلات مسايل ميراث فرهنگي و قانون حفظ آثار ملي كشور، در راستاي اصل ۸۳ قانون اساسي، از مركز پژوهش هاي مجلس خواست تا طرح مطالعه جامع بازبيني قانون حفظ آثار ملي را به عنوان قانون مادر، آغاز كند و بر اين اساس انجام مراحل آن در دستور كار مركز پژوهش ها قرار گرفت.
وي با اشاره به اينكه قانون حفظ آثار ملي كشور مصوب ۱۳۰۹، از نخستين قوانين تصويب شده مجلس شوراي ملي پس از مشروطه است، تصريح كرد: هر چند به اعتقاد برخي صاحب نظران، اين قانون با توجه به سابقه كوتاه قانونگذاري در ايران، در زمان تصويب در نوع خود قانون كاملي محسوب مي شده، اما در حال حاضر با روح قانون اساسي و
خط مشي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي مطابقت نداشته و نمي تواند متضمن اصل حفاظت از آثار ملي كشور و منع واگذاري منابع كشور به غير باشد.
زرشكن همچنين با تأكيد بر اينكه تبادل نظر استادان، حقوقدانان و مشاركت آنان در تدوين و بازبيني قانون حفظ آثار ملي منجر به شناسايي مشكلات و ارائه پيشنهادهاي اصلاحي هر ماده قانوني مي شود، افزود: در حال حاضر مطالعه و بازبيني ماده نخست اين طرح به پايان رسيده و مواد دوم و سوم آن نيز در دست بررسي است.

رفع تصرف از حريم قلعه فلك الافلاك مشروط شد
گروه علمي فرهنگي: مجلس شوراي اسلامي نحوه رفع تصرف از حريم قلعه تاريخي و باستاني فلك الافلاك و تحويل آن به ميراث فرهنگي و چگونگي تأمين منابع مالي و اعتبارات موردنياز تحقق اين مصوبه را بررسي مي كند.
به گزارش «ميراث خبر»، به دنبال تصويب كليات طرح الزام رفع تصرف از حريم قلعه تاريخي فلك الافلاك در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، نماينده دولت اعلام كرد در صورتي كه محل تأمين اعتبارات موردنياز اجراي مصوبه مجلس، تعيين شود با آن موافقت مي كند. به اين ترتيب اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس پس از پايان تعطيلات نوروزي نسبت به تعيين راه كارهاي اجرايي و قانوني رفع تصرف از اين قلعه باستاني و مشخص كردن منابع مالي اين امر، مطالعات خود را آغاز مي كنند.
در طرح مصوب مجلس شوراي اسلامي پيش بيني شده است كه هزينه هاي ناشي از اجراي قانون رفع تصرف از حريم فلك الافلاك حسب مورد با پيشنهاد دستگاه اجرايي ذيربط و تصويب هيأت وزيران از محل اعتبارات رديف ۵۰۳۰۰۲ تأمين شود.
قدمت اين قلعه به دوره ساسانيان باز مي گردد و با توجه به واقع شدن روي تپه باستاني و قرار گرفتن در جوار دره اي متعلق به دوره ماقبل تاريخ، اين مجموعه تاريخي در فهرست آثار باستاني ثبت شده و از ارزش جهاني برخوردار است. اين در حالي است كه ساخت و سازهاي متعدد چند ارگان و دستگاه دولتي و ايجاد چند باب مغازه در اطراف حريم فلك الافلاك، هويت و ارزش تاريخي آن را مخدوش كرده است.

آموزش و پرورش:
مشق شب براي اولي ها داوطلبانه شد
گروه علمي فرهنگي: انجام «تكاليف خارج از كلاس» براي دانش آموزان پايه اول ابتدايي، داوطلبانه است.
«عباس حاجي آقالو» مدير كل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي ديروز در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: دادن تكاليف زياد به دانش آموزان پايه اول ابتدايي با برنامه ريزي جديد تطابق ندارد و اگر جايي معلم مرتكب خلاف شده، نياز به تذكر دارد.
وي، مطالب كتابهاي جديد «بخوانيم و بنويسيم» پايه اول ابتدايي در شيوه يادگيري دانش آموزان را موفق توصيف كرد و گفت: در اين كتابها تكاليفي در امتداد يادگيري دانش آموزان پيش بيني شده كه قسمت اعظم آن در كلاس با مشاركت معلم و بقيه دانش آموزان انجام مي شود و براي خارج از كلاس تكاليف بسيار محدود و كمتري وجود خواهد داشت.
حاجي آقالو توضيح داد: در طراحي اين كتابها، ضمن اينكه انجام تكاليف خارج از كلاس الزامي نيست، تكاليفي كه احتمالا از سوي معلم به دانش آموزان داده مي شود، متنوع و متعدد طراحي شده و با نيازهاي دانش آموزان تناسب دارد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |