يكشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۴ - April.6,2003
در ديدار وزير خارجه اسپانيا
خاتمي:جنگ آمريكا با عراق، منافع غرب و امنيت منطقه را به خطر مي اندازد
007390.jpg
گروه سياسي:  آنا پالاسيو وزير امور خارجه  اسپانيا ديروز با سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  ديدار كرد و در خصوص  روابط دوجانبه  و مسايل منطقه اي  به  بحث  و تبادل  نظر پرداخت  .
به گزارش ايرنا، رئيس  جمهوري  در اين  ديدار با اشاره  به  حضور آمريكا در منطقه  به  بهانه  استقرار دموكراسي  ، بدبيني  مردم  منطقه  به  آمريكا با توجه  به  مواضع  دروغين  اين كشور در عرصه  بين المللي  را يادآور شد و گفت  : دموكراسي  ارمغاني  نيست  كه از بيرون  به  كشورها تحميل  شود ، بلكه  امري  است  كه  بايد از درون  ملتها بجوشد.
رئيس  جمهوري  تصريح  كرد : متاسفانه  با حضور و دخالت  نيروهاي  خارجي در سده هاي  اخير ، رشد طبيعي  جوامع  منطقه  به  سوي  حكومت هاي  مردم  سالار وپيشرفته  با وقفه  مواجه  شده  است .
خاتمي  مواضع  جمهوري  اسلامي  ايران  در مخالفت  با جنگ  و كشتار مردم بي  گناه  عراق  را تبيين  كرد و گفت  : پيامدهاي  اين  جنگ  منافع  غرب  و امنيت بين الملل  را به  مخاطره  مي اندازد.
  خاتمي  تصريح  كرد : حكومت  مطلوب  در عراق  حكومتي  مردمي  و برخاسته از اراده  فرد فرد مردم  عراق  است  و تنها مردم  عراق  هستند كه  درباره سرنوشت  خود تصميم  خواهند گرفت .
رئيس  جمهوري  با تاكيد بر احياي  نقش  لطمه  خورده  سازمان  ملل  متحد درجريان  بحران  فعلي  و نيز ايفاي  نقش  جدي  سازمان  ملل  براي  پايان  جنگ  ، گفت  :شكستن  حريم  سازمان  ملل  خطرات  زيادي  براي  صلح  بين المللي  خواهد داشت .
در اين  ديدار رئيس جمهوري آمادگي  تهران  به  منظور ارائه  كمك  انسان  دوستانه  به  مردم  عراق  را اعلام  كرد.
آنا پالاسيو وزير امور خارجه  اسپانيا نيز در اين  ديدار باتاكيد بر لزوم  تبادل  نظر تهران  - مادريد در اوضاع  كنوني  گفت  : ايران  واسپانيا با وجود اختلاف  نظرها درباره  برخي  مسائل  ، مي توانند به  تبادل نظر پرداخته  و با تكيه  بر اهداف  مشترك  همكاري هاي  خود را گسترش  دهند.
وي  با اشاره  به  وجود نقاط مشترك  در خصوص  آينده  عراق  نظر رئيس  جمهوري در خصوص  خودجوش  بودن  دموكراسي  را تاييد كرد و گفت  : اسپانيا خواهان  حفظ تماميت  ارضي  و انتخاب  دولت  آينده  عراق  از ميان  مردم  اين  كشوراست . وي  همچنين  در پايان  پيام  كتبي  پادشاه  و ملكه  اسپانيا درباره  پذيرش دعوت  آقاي  خاتمي  از ايشان  براي  سفر به  ايران  را تقديم  رئيس  جمهوري  كرد.
پالاسيو ديروز همچنين پس از مذاكره با خرازي اعلام كرد: اسپانيا اعتقاد دارد كه بايد در مورد روابط ايران و اتحاديه اروپا مذاكره و كار بيشتري صورت بگيرد.
وي گفت: اين گفت وگوها بايد جامع باشد و هيچ موضوعي كه نتوان در مورد آن بحث كرد، وجود نداشته باشد.

رئيس قوه قضائيه:
اهداف آمريكا در حمله به عراق فراتر از نفت و حكومت اين كشور است
007435.jpg
گروه سياسي: رئيس قوه قضائيه در ديدار با كاركنان و قضات و مديران نهاد قوه قضائيه با اشاره به نامگذاري سال جديد به «نهضت خدمت رساني به مردم»، از سوي مقام معظم رهبري خدمت رساني را امري بسيار مبارك و ارزنده دانست و گفت: خدمت به مردم اعتقاد و ايمان مردم به نظام را بيشتر مي كند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، آيت الله شاهرودي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه تجاوز آمريكا و انگليس به مردم مظلوم و مسلمان عراق از اسفناك ترين اقدامات در تاريخ معاصر است، افزود: اين پديده شومي كه شروع شده است آثار بسيار خطرناكي در پي دارد كه امتداد و اهداف و مقاصد پنهان آن فراتر از حكومت عراق و منابع نفت آن كشور مي باشد.
وي گفت: آنچه امروز در حال شكل گيري در منطقه است، مبين ضعف جهان استكبار و مكاتب مادي در مقابل جهان اسلام و ارزشهاي آن است.
آيت الله هاشمي شاهرودي عزت، بيداري و اقتدار ملت اسلام را نشأت گرفته از انقلاب اسلامي و آرمانهاي بلند امام خميني(ره) دانست و تصريح كرد: اين تجاوزات و چالشها سبب اقتدار اسلام و حكومت هاي اسلامي مي شود.
رئيس قوه قضائيه با اعلام شكست تبليغاتي تجاوز به عراق گفت: هرچه عمق اين تجاوزات بيشتر شود، روحيه مقاومت، مجاهدت اسلامي، عدالت خواهي در جهان بيشتر خواهد شد و كشورهاي استكباري خوار و ذليل مي شوند.
رئيس قوه قضائيه در پايان اظهار اميدواري كرد پيرو منويات مقام معظم رهبري بتوانيم در انجام خدمت رساني به مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادي، اجتماعي، جلوگيري از جرايم و ايجاد امنيت در جامعه صادقانه و خالصانه انجام وظيفه كنيم.

اين هفته پيگيري مي شود
رسيدگي به لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهور در مجلس
007400.jpg
گروه سياسي: نخستين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۳۸۲ امروز تشكيل مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين جلسه بررسي لايحه اصلاح مواد فصل دوم قانون تعيين حدود و وظايف و اختيارات و مسئوليت هاي رياست جمهوري اسلامي ايران ادامه خواهد يافت.
همچنين گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مورد تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد هيأت هاي اجرايي و نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور ارائه مي شود. كميسيون با درخواست تحقيق در اين زمينه مخالفت كرده است.
نمايندگان جناح اقليت مجلس درپي تأييد صلاحيت كانديداهاي ملي مذهبي و نهضت آزادي در هيأت هاي اجرايي و نظارت و پيش از اعلام نتايج انتخابات اين درخواست را به مجلس داده بودند.
طرح تشكيل هيأت منصفه برگشت داده شده از سوي شوراي نگهبان نيز ديگر دستور جلسات اين هفته مجلس است. اين طرح پنج بار از سوي شوراي نگهبان رد شده است.
گزارش كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد دفتر امور مناطق محروم رياست جمهوري نيز در يكي از جلسات اين هفته مطرح خواهد شد، كميسيون درخواست تحقيق نمايندگان را رد كرده است. طرح توسعه و بهينه سازي شبكه هاي برق روستايي و برق رساني به باقيمانده روستاهاي فاقد برق، لايحه وظايف و اختيارات و تغييرنام وزارت پست و تلگراف و تلفن، طرح نحوه انجام فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاهي، طرح تجارت الكترونيكي و لايحه ساختار نظام تأمين اجتماعي نيز اين هفته بررسي مي شوند.
وزيران خارجه، دفاع و اطلاعات
در مجلس
وزيران امور خارجه ، دفاع و اطلاعات امروز با حضور در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي آخرين تحولات عراق را مورد بررسي قرار خواهند داد.
به گزارش خبرنگار همشهري جلسات بررسي تحولات عراق پيش از شروع جنگ در اين كشور تشكيل مي شد كه اين هفته با توجه به حساسيت وضعيت موجود و احتمال سرنگوني رژيم صدام در عراق، جلسه مزبور با حضور وزيران مربوطه تشكيل مي شود.
اين كميسيون همچنين لايحه تأسيس استانهاي خراسان شمالي و جنوبي را بررسي مي كند. مهلت مسكوت ماندن لايحه به پايان رسيده است.
طرح استاني شدن حوزه هاي انتخابيه مجلس نيز از ديگر طرحهايي است كه در اين كميسيون بررسي مي شود.
كميسيون آ موزش و تحقيقات نحوه پذيرش دانشجو در كنكور سراسري را بررسي خواهد كرد. مشخص نيست كه اين بررسي در نهايت به ارائه طرح يا لايحه اي در مورد كنكور سراسري نيز منجر خواهد شد يا نه.
وزارت علوم تلاش مي كند كه كنكور سراسري را مجددا دو مرحله اي كند.
لايحه الزام سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به ارائه آموزش هاي عمومي خاص نيز از ديگر دستور جلسه  هاي كميسيون در هفته جاري است.
كميسيون قضايي و حقوقي طرح الحاق دولت ايران به كنوانسيون منع شكنجه و ساير رفتارها يا مجازات هاي ظالمانه، غيرانساني و تحقيرآميز را بررسي مي كند.
لايحه نظارت بر سارقان سابقه دار، طرح اصلاح ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم و طرح منع شكنجه برگشت داده شده از شوراي نگهبان نيز بررسي خواهد شد.
در كميسيون فرهنگي، لايحه حمايت از طرح بهسازي و نوسازي بافت پيرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) بررسي مي شود.
اين كميسيون همچنين پيش نويس طرح قانونمندكردن جوايز اهدايي به قهرمانان ورزشي كشور در مسابقات آسيايي، جهاني و المپيك را بررسي خواهد كرد. اين طرح در صدد است تا رويه  هاي متفاوت فدراسيون هاي ورزشي كشور در تجليل از قهرمانان و اهداي جوايز ويژه به آنها را قانونمند و يكسان كند.
كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز طرح برگزاري مناقصات و لايحه اصلاح موادي از قانون صدور چك را بررسي مي كند.

سفير ايران در تركيه:
مناسبات تهران و آنكارا در همه ابعاد رو به رشد است
007395.jpg
گروه سياسي: فيروز دولت  آبادي  سفير جمهوري  اسلامي ايران  در تركيه ، مناسبات   ايران  و تركيه  در يك  سال  گذشته  را رو به  رشد و سرآغازي  براي  بكارگيري  راهبردهاي جديد براي  گسترش  مناسبات  دو كشور در همه  زمينه ها ارزيابي  كرد.
دولت  آبادي ، در گفتگو با «ايرنا» در آنكارا با اشاره  به   اينكه  طي  يك سال  گذشته  مقامهاي  عاليرتبه  دو كشور بطور متقابل  حدود ۳۰ سفر مهم  به ايران  و تركيه  انجام  داده اند، افزود: سفر «احمد نجدت  سزر» رئيس  جمهوري تركيه  به  ايران  و سفر سيد محمد خاتمي ، رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  به  تركيه براي  شركت  در اجلاس  سران  «اكو» در پيشرفت  همكاريهاي  دو كشور مؤثر بوده است .
وي  با اشاره  به  اينكه  گسترش  همكاريهاي  دوكشور در زمينه  انرژي ، امنيتي  وحمل  و نقل ، فضاهاي  جديدي  براي  توسعه  هر چه  بيشتر مناسبات  اقتصادي  و سياسي فراهم  كرده  است ، اضافه  كرد: برگزاري  نشست هاي  كميسيون  عالي  همكاريهاي امنيتي ، كميسيون  حمل  و نقل  و شكل گيري  شوراي  عالي  تجاري  دو كشور از جمله دستاوردهاي  دو كشور براي  گسترش  مناسبات  دو جانبه  بود.
سفير تهران در آنكارا با اشاره  به آغاز   بهره  برداري  و تداوم  استفاده  از خط لوله انتقال  گاز ايران  به  تركيه ، گفت : اين  امر فضاي  تازه اي  در مناسبات  اقتصادي دو كشور باز كرده  است . وي  گفت : راهبردهاي  جديدي  در گسترش  همكاريهاي  تجاري  با تاسيس  شركت هاي مشترك  در جهت  انجام  فعاليت هاي  زير بنايي  در دو كشور و كشورهاي  ثالث  پيش بيني  شده  است  و حمايت  مالي  از اين  شركتها در دستور كار قرار دارد.
وي  ابراز اميدواري  كرد، در سفر آتي  دكتر محمدرضا عارف ، معاون  اول  رئيس جمهوري  اسلامي ايران  به  تركيه ، اين  تفاهمنامه  حالت  نهايي  به  خود بگيرد.وي  با اشاره  به  ديدار سالانه  بيش  از ۵۰۰ هزار گردشگر ايراني  از تركيه گفت : تلاش  مسئولين  دو كشور براي  توسعه  همكاري  در بخش  گردشگري  نيز ادامه دارد.
سفير ايران  افزود: در سفر دكتر كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  به تركيه  كه  قرار است  امروز صورت   گيرد طرفين  در مورد مسايل  منطقه اي و مناسبات  دو جانبه  گفتگو خواهند كرد.

عده اي از كارمندان سفارت انگليس تهران را ترك كردند
يك ديپلمات انگليسي ديروز به خبرگزاري رويتر گفت: در پي انفجار يك وانت بار در نزديكي سفارتخانه انگليس، برخي كارمندان سفارت انگليس تهران را ترك كرده اند.
رويتر با اعلام اين خبر نوشت، علي رغم جنگ در عراق، ايران معمولا خطر امنيتي براي سفارتخانه هاي دولت هاي غربي ندارد، زيرا هيچ سابقه اي از حمله عليه منافع غربي ها در اين كشور وجود ندارد.
رويتر با اشاره به حمله تظاهرات كنندگان خشمگين ضدجنگ به ساختمان سفارتخانه انگليس در تهران نوشت، يك وانت كه مقداري گازوئيل با خود حمل مي كرد به در سفارتخانه برخورد كرده است كه اين حادثه موجب بروز آتش سوزي شده است.
سفير انگليس در تهران در نامه اي به انگليسي هاي مقيم ايران نوشته است، به دليل افزايش تهديد نسبت به سفارت، بايد كارمندان غيرضروري از ايران خارج شوند.

گزارش سايت بازتاب از نشست معارضين عراقي
اخبار رسيده از نشست معارضين در لندن حكايت از جهت گيري لائيك در اين نشست دارد.
سايت خبري بازتاب با اعلام اين خبر اعلام داشت: اين كنفرانس كه با مشاركت ۱۱ حزب دموكرات و لائيك و سكولار با شعار «عراق اولا و اخيرا» در لندن برگزار شد، وظايف دولت موقت، دستگاه قضايي و بازسازي عراق را موضوع بحث قرار داده بود و سعي در سكولار و لائيك خواندن آينده عراق داشت.
خودداري سخنران همايش از استفاده از نام خدا در آغاز صحبت كه مورد اعتراض احزاب كرد قرار گرفته بود، با تائيد «كوپه» رئيس همايش مواجه شد.
وي گفت: به دليل حضور افراد مسيحي و غيرمسلمان در كنفرانس، لازم نيست ابتداي همه سخنراني ها با نام خدا آغاز شود.
به گزارش سايت خبري بازتاب از سوي ديگر آيت الله بحرالعلوم در سخنراني خود در اين همايش گفت: هرگز در عراق نظام اسلامي و مذهبي مانند ايران بوجود نخواهد آمد.
آيت الله صدر از ديگر سخنرانان همايش نيز سخنان مشابهي ايراد كرد.

خبرهاي كوتاه
* آيت الله حسين نوري همداني ديروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم گفت: بدون توجه به حكومت ظالمانه صدام بايد در نظر داشت كه عراق يك كشور اسلامي است و مي بايد ملت هاي اسلامي از آن حمايت كنند.
آيت الله نوري همداني افزود: تاريخ، جنايت آمريكا و انگليس را در عراق فراموش نخواهد كرد و اين جنايت دامن خود آنان را خواهد گرفت.
*چهارمين كنگره جبهه مشاركت ايران اسلامي اواسط تابستان امسال براي بررسي نحوه شركت در هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و نيز تحولات بين المللي برگزار مي شود.
سعيد شريعتي عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ديروز با اعلام اين مطلب به ايرنا گفت: ارزيابي كار فراكسيون مشاركت در مجلس شوراي اسلامي و تعيين ضوابط و معيارهاي جبهه مشاركت به منظور شركت در انتخابات مجلس هفتم و تشكيل ستادهاي انتخاباتي و حضور فعال در اين عرصه سياسي در دستور كار تشكيلاتي جبهه مشاركت در اين كنگره قرار گرفته است.
* عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه، ديروز در واكنش به مطلب روزنامه مليت تركيه در خصوص رد درخواست ديدار كمال خرازي با رئيس جمهوري اين كشور گفت: وزير امور خارجه ايران درخواست ملاقات با رئيس جمهوري تركيه نداشته است و ادعاي مربوط به رد اين درخواست كذب محض است.
عبدالله گل گفت: ديدار امروز (يكشنبه) كمال خرازي از تركيه به درخواست دولت تركيه انجام مي گيرد.
عبدالله گل گفت كه وزير امور خارجه ايران قرار است با وي و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديدار و گفت وگو كند.
*سيد محمد موسي مير شاه ولد، بنابر حكم صادره از سوي دادگاه ويژه روحانيت به اتهام اهانت به مسئولان و تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران به ۲۰ ماه زندان، ۳۰ ضربه شلاق و ۲ سال خلع لباس محكوم شد.
مير شاه ولد در گفت وگو با خبرنگار ايسنا مدعي شد: مستندات دادستان در كيفرخواست صرفا نامه هاي من خطاب به جبهه مشاركت مشهد و استاد مدرسه علميه و يكي از دوستان روحاني ام بوده است.
*نماينده مردم كاشمر و بردسكن در مجلس ديروز گفت: طرح تقسيم استان خراسان بزودي به صحن علني مجلس خواهد آمد.
دكتر محمدرضا خباز به ايرنا افزود: اين طرح در اوايل ارديبهشت ماه مطرح خواهد شد.
وي گفت: حداكثر مسكوت ماندن طرح تقسيم خراسان شش ماه است و مهلت قانوني آن رو به پايان است.

تاكيد اتحاديه  اروپا بر تروريستي  بودن  گروه رجوي
گروه سياسي: كريس  پاتن كميسر روابط خارجي  اتحاديه  اروپا روز شنبه  تاكيد كرد كه گروهك  منافقين  همچنان  يك  گروه  تروريستي  است .
به گزارش ايرنا، وي  در پاسخ  به  سئوال  كريس  داويس  نماينده  انگليسي  مجلس  اروپا در اين خصوص  كه  آيا سازمان  مجاهدين  خلق  ايران  ( منافقين  ) تهديدي  براي  امنيت جهان  خارج  از ايران  به  شمار مي رود، خاطرنشان  كرد: موضع  مشترك  اتحاديه اروپا معيارهايي  دارد كه  بر اساس  آن  گروه  ياد شده  در ماه  مه  سال  ۲۰۰۲(ارديبهشت  / خرداد ۸۱ ) در فهرست  گروه هاي  تروريستي  قرار گرفت .
دولت  هلند نيز در گزارشي  به  شوراي  اروپا در ماه  اوت  سال  ۲۰۰۰ ( مرداد/شهريور ۷۹ ) در خصوص  اوضاع  ايران  تصريح  كرد كه  مجاهدين  خلق  در داخل ايران  هيچ  پيروي   ندارد.
در اين  گزارش  آمده  است  كه  موضع  سازمان  مجاهدين  خلق  در جريان  جنگ  ايران و عراق ، به  شدت  اعتبار اين  سازمان  را از بين  برده  است  .
در گزارش  دولت  هلند به  شوراي  اروپا همچنين  با يادآوري  اين  كه  سازمان مزبور هم اكنون  نيز با حمايت  مقام هاي  عراقي ، ساختار نظامي  خود را در عراق حفظ كرده ، تصريح  شده  است  كه  به  نظر مي رسد مجاهدين  خلق  كه  خود سازماني ضد دموكراسي  است ، هيچ  بختي  براي  بهره برداري  از تحولات  دموكراتيك  در داخل ايران  ندارد .

واكنش نمايندگان به رد لايحه اصلاح قانون انتخابات:
رفع ايرادات شوراي نگهبان، ارجاع به مجمع، همه پرسي
گروه سياسي: شوراي نگهبان با اعلام ۲۹ ايراد قانون اساسي و ۷ ايراد شرعي به لايحه اصلاح قانون انتخابات، عملا اين لايحه را رد كرد. اين موضوع با واكنش هاي مختلف نمايندگان مجلس مواجه شد.
ايرنا ديروز با تعدادي از نمايندگان در اين خصوص صحبت كرد. اين نمايندگان از ارجاع به مجمع تشخيص مصلحت، اصلاح موارد در كميسيون مربوط به بازگشت به شوراي نگهبان و نيز طرح همه پرسي در اين خصوص سخن گفتند.
سيد محمدكاظم مرتضوي، عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در اين باره گفت: در وضعيت فعلي بهتر است طبق روال معمول موارد مطروحه در جلسات كميسيون تخصصي كه يكي از اعضاي شوراي نگهبان هم حضور دارد بررسي شود. وي با بيان اينكه همه پرسي حق طبيعي مردم و مجلس است، افزود: گمان مي كنم موارد اختلاف در بازگشت به كميسيون حل شود.
محمدرضا دولت آبادي نايب رئيس دوم كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با بيان اينكه شوراي نگهبان و مجلس هر دو طبق وظايف قانوني خود عمل كرده اند گفت: اين دو نهاد بايد خود را تعديل كنند تا قضايا بدون سر و صدا و با تفاهم حل شود. دولت آبادي با بيان اينكه در شرايط كنوني منطقه، موضوع به رفراندوم گذاشتن اين لايحه به صلاح جمهوري اسلامي ايران نيست گفت: در صورت به نتيجه نرسيدن شوراي نگهبان و مجلس، اين موارد بايد به مجمع تشخيص مصلحت برود تا تصميم نهايي در آنجا اتخاذ شود. رجبعلي مزروعي نماينده اصفهان با منتفي دانستن امكان فرستادن اين مصوبه به مجمع تشخيص مصلحت گفت: تركيب مجمع و عملكرد آن در گذشته نشان دهنده  همراهي آن با شوراي نگهبان است.
مزروعي گفت: اگر مجلس ببيند هيچ راهي براي پيشبرد اين مصوبه وجود ندارد، آن را به رفراندوم خواهد گذاشت.
ميثم سعيدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: من با ارجاع اين لايحه به مجمع تشخيص مصلحت مخالف هستم زيرا اينگونه مسايل در مجمع تشخيص بايگاني مي شود. وي گفت: اين لايحه و لغو نظارت استصوابي مي تواند موضوع مناسبي براي همه پرسي باشد.
داوود حسن زادگان عضو كميسيون اصل نود مجلس با بيان اينكه تعدادي از نمايندگان هم نسبت به مواد تصويب شده انتقاداتي داشتند گفت: اتفاق فوق العاده اي نيفتاده و با رفع نكات مورد ايراد شوراي نگهبان اميدوارم موفق به تهيه قانوني شويم كه هم به موارد شرعي و هم به دمكراسي توجه كرده باشد.
محمدرضا خباز نايب رئيس دوم كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه مجلس اصل نظارت استصوابي را كه تفسير شوراي نگهبان است قبول دارد و فقط با مشخص نبودن محدوده اين نظارت مشكل دارد، گفت: بهترين راه اين است كه آن مواردي را كه شوراي نگهبان ايراد گرفته و مجلس پافشاري مي كند به مجمع تشخيص مصلحت برود. وي گفت در شرايط كنوني احتياجي بر استفاده از رفراندوم نيست.
محمد عبايي خراساني عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس گفت: بايد چند نفر از كميسيون امنيت ملي و كميسيون حقوقي مجلس با اعضاي شوراي نگهبان در اين باره صحبت كنند و مشكلات را به حداقل برسانند.

انتقال گاز ايران به جمهوري آذربايجان
جمهوري  اسلامي  ايران  و جمهوري  آذربايجان  قرارداد انتقال  و تأمين  گاز طبيعي  مورد نياز نخجوان  را منعقد مي  كنند.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از باكو، روزنامه  ۵۲۵ چاپ  باكو با اعلام اينكه  دو كشور در زمينه  هزينه  انتقال  و خدمات  به  توافق  رسيده اند، نوشت : اين  قرارداد اواخر ماه  جاري  ميلادي  امضاء خواهد شد.
بر اساس  اين  توافق ، جمهوري  آذربايجان  به جاي  گازي  كه  جمهوري  خودمختار نخجوان  از ايران  دريافت  خواهد كرد، گاز استخراجي  از حوزه  شاهدنيز در درياي  خزز را طي  سه  سال  آينده  از طريق  خط لوله  قاضي  محمد آستارا به  ايران  منتقل  خواهد كرد.

سه انفجار قوي در شرق و جنوب افغانستان
بر اثر وقوع سه انفجار قوي در شرق و جنوب افغانستان تعدادي زخمي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، بر اثر انفجار يك بمب قوي در مقر نيروهاي تيپ مرزي جلال آباد مركز استان ننگرهار در شرق پنج تن از نظاميان افغان از جمله جانشين فرماندهي اين تيپ مجروح شدند.
حاجي عجب شاه رئيس امنيت جلال آباد با تأييد اين خبر اعلام كرد تحقيقات در اين باره ادامه دارد و تا مشخص نشدن موضوع جزئيات آن منتشر نخواهد شد.
همچنين انفجار دو بمب قوي شهر اسپين بولدك در استان قندهار را لرزاند. اين دو انفجار در نزديكي مقر نظاميان افغان و در بازار اين شهر به وقوع پيوست.
از تعداد تلفات اين دو انفجار خبري منتشر نشده است و نيروهاي امنيتي بلافاصله بعد از وقوع انفجار تلاش براي يافتن عاملان آن را آغاز كرده اند. منطقه اسپين بولدك در يك هفته اخير شاهد درگيري نيروهاي مسلح ناشناس با نظاميان آمريكايي است كه همچنان ادامه دارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |