سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۳۰۰۸
خبرهاي كوتاه
مجازاتي سختدر انتظار هكر جوان
000470.jpg

مقامات قانوني روز جمعه گذشته جوان ۲۰ ساله اي را به جرم نفوذ به شبكه رايانه اي دانشگاه تگزاس و دزدي اطلاعات بيمه هاي اجتماعي و اطلاعات شخصي ۵۵۰۰ دانشجو، استاد و كارمند اين دانشگاه احضار نمودند.
كريستوفر اندرو فيليپس كه دانشجوي كامپيوتر است، به دليل دسترسي غيرقانوني به رايانه هاي محافظت شده دانشگاه و استفاده غيرقانوني از اطلاعات هويتي موجود در آن ها بدون اجازه صاحبان اين مشخصات، تحت پيگرد قرار گرفت.
طبق مدارك موجود دادگاه، او به مقامات چنين گفته است كه هرگز قصد استفاده مخرب از اين اطلاعات را نداشته و نمي خواسته است كه به كسي صدمه بزند.
او توسط برنامه اي كه خود نوشته بود و اجراي آن به وب سايت دانشگاه كه اطلاعات كساني كه براي دوره هاي آموزشي ثبت  نام مي نمايند را نگاه مي دارد، نفوذ نمود. البته وي فعلا با قيد ضمانت و اجبار به عدم استفاده بدون اجازه از رايانه ، آزاد است.
چنانچه محكوميت وي قطعي شود ممكن است حتي مجازاتي برابر ۸ سال زندان برايش در نظر گرفته شود. دوستان نزديك وي او را جواني خوب كه تا به حال هرگز با قانون مشكلي نداشته است معرفي مي كنند.

انتقال خط توليد دستگاههاي پلي استيشن به چين
شركت سوني ژاپن خط توليد دستگاههاي پلي استيشن ۲ را به چين انتقال مي دهد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه اين اقدام كه در سال مالي آينده انجام خواهد شد با هدف كاهش هزينه ها صورت مي گيرد.
شركت سوني«بزرگترين توليد كننده بازيهاي رايانه اي خانگي در جهان» اعلام كرد: نيمي از خط توليد اين دستگاهها عملا به چين انتقال يافته است.
در ماه ژانويه ۵ ميليون دستگاه پلي  استيشن ۲ وارد بازارهاي جهاني شده است.

دوربين هاي فيلم برداري بي نياز از فيلم
000475.jpg

اخيرا دوربين هايي عرضه شده كه فيلم را به جاي فيلم معمولي روي لوح هاي فشرده ضبط مي كنند اما قيمت آنها هنوز گران است.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، در جشنواره فيلم هاي انيميشن موناكو يك نوع دوربين فيلمبرداري عرضه شده كه در آن فيلم برداشته شده بر روي لوح فشرده ذخيره سازي مي شود و نيازي به فيلم هاي معمولي ندارد، بدين نحو كه فيلم برداشته شده مستقيما به يك رايانه مخصوص ارسال و در آنجا پس از پردازش همزمان بر روي ۸ لوح فشرده ذخيره سازي مي شود سپس اين لوح هاي فشرده را مي توان مونتاژ كرد و يا با استفاده از پروژكتورهاي مخصوص در سالن سينما به نمايش گذاشت.
هنوز هزينه اين نوع دستگاه هاي فيلمبرداري گران است و در سطح اروپا فقط ۲۰ سينما مجهز به چنين پروژكتورهاي گران قيمتي هستند، سازندگان در تلاشند دستگاههايي با قيمت ارزان تر روانه بازار كنند.

شركت اينتل و ساخت تراشه هاي جديد
شركت اينتل بزرگترين سازنده تراشه ها در جهان اعلام كرد، تراشه هاي جديدي را به بازار عرضه خواهد كرد كه قادرند بدون نياز به استفاده از سيم به شبكه اينترنت متصل شوند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي. ان.ان شركت اينتل اعلام كرد، از اين تراشه ها در رايانه هاي همراه جديد استفاده خواهد شد.
اين تراشه ها كاربران را قادر خواهند ساخت در خانه يا اماكن عمومي از طريق امواج راديويي به اينترنت متصل شوند.

جوانان تايلند از اينترنت براي مقاصد آموزشي استفاده مي كنند
000485.jpg

بر پايه يك پژوهش رسمي از سوي اداره آمار ملي تايلند، ۵/۷۰ درصد جوانان تايلندي، اينترنت را در راه آموزش به كار مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري تايلند، بر پايه همين پژوهش، ۷/۲۴ درصد از پرسش شوندگان از اينترنت براي تماس با دوستان خود استفاده مي كنند. ۸/۴۴ درصد افراد مورد پرسش، در خانه داراي رايانه بودند، در حالي كه ۹/۳۳ در كافي نت و ۹/۱۶ درصد در مدرسه به رايانه و اينترنت دسترسي دارند.
۴/۵۲ درصد از پرسش شوندگان گفته اند كه ميان بازي هاي اينترنتي خوب و مستهجن تفاوت مي گذارند و ۹/۵۲ درصد نيز معتقد بودند كه بازي هاي اينترنتي بر تحصيل آنان تأثير منفي ندارد، درحالي كه ۱۷ درصد اين بازي ها را مزاحم تحصيل خود دانسته اند. والدين اين جوانان نيز نگراني خود را از ابتدا از به خطر افتادن سلامتي فرزندان خود و سپس از تأثير بر منفي تحصيل آنان و هزينه اينترنت عنوان كرده اند.

ربات هاي شناور
دانشمندان به زودي قادر خواهند بود تا بر مركز كنترل دماي زمين يعني اقيانوس جنوبي، نظارت كنند. در سه سال آينده، ۴۴ ربات شناور در اقيانوس جنوب استراليا انداخته خواهند شد. اين شناورها به عمق دو كيلومتري اقيانوس رفته و هر ده روز يكبار جهت ارسال اطلاعاتي در مورد دماي آب به سطح آب آمده و از طريق ارتباط ماهواره اي اين كار را انجام مي دهند. به گفته محققان اقيانوس جنوبي نقش اساسي در دماي عمومي زمين دارد.

نصب باركد بر روي داروها
000465.jpg

اداره دارو و مواد غذايي آمريكا دستور نصب باركد بر روي داروي بيماران در بيمارستانها، براي جلوگيري از بروز اشتباه در ارائه آنها را صادر كرد. به نوشته روزنامه «يو.اس.اي تودي»، براساس دستورالعمل جديد اداره دارو و مواد غذايي آمريكا از اين پس بر روي داروي بيماران نظير كالاهاي موجود در فروشگاهها باركدي مخصوص براي هر بيمار نصب مي شود كه مي تواند ارائه صحيح ميزان و نوع دارو و زمان آن را تضمين كند.سيستم رايانه اي مورد استفاده در اين روش مي تواند به گونه اي تنظيم شود كه برخي مسائل ديگر نظير حساسيت زايي يك داروي تجويز شده براي فردي خاص را نيز شناسايي كرده و به پرستار اطلاع دهد.
اداره دارو و مواد غذايي آمريكا هزينه اعمال اين روش جديد را براي شركت هاي داروسازي در حدود ۵۳ ميليون دلار و براي بيمارستان ها ۲/۷ ميليارد دلار برآورد كرده است.

Maron-1 رباتي كه از خانه محافظت مي كند
000370.jpg
شركت فوجيتسو به همراه يك شركت ديگر به زودي بازاريابي رباتي خانگي را آغاز خواهد نمود كه درون خانه صاحبش همچون يك نگهبان مطمئن عمل نموده و در صورت مواجه شدن با سارقان بلافاصله از طريق تلفن به صاحب خانه خبر خواهد داد.
اين ربات كه Maron-۱ نام دارد به يك دوربين و يك تلفن تجهيز شده است. صاحب ربات مي تواند آن را از طريق تلفن هاي همراه با قابليت اتصال به اينترنت كنترل كند.
كاربران قادر خواهند بود تا از راه دور زاويه دوربين ربات را تنظيم نموده و اقدام به گرفتن عكس نمايند، سپس با توجه به اطلاعات دريافت شده Maron-۱ را حركت دهند. اين ربات به واسطه حسگر مادون قرمز خود موانع را تشخيص داده و از برخورد با آن ها جلوگيري مي كند.
هنگامي كه Maron-۱ ورود شخصي ناشناس به خانه را تشخيص دهد، بلافاصله شماره تلفني از پيش تعيين شده را شماره گيري مي كند. صاحب ربات مي تواند عكس هاي گرفته شده را بر روي تلفن همراه خود مشاهده نمايد.
اين ربات مي تواند به جلو و عقب رفته، بچرخد و از سطوحي با حداكثر ارتفاع ۵/۲ سانتيمتر بالا رود. Maron-۱ حاصل دو سال همكاري شركت هاي فوجيتسو و PFU مي باشد كه قيمتي معادل ۲۹۸ هزار ين براي آن در نظر گرفته شده است.

نسخه جديد نرم افزار آفيس عرضه شد
000365.jpg
شركت مايكروسافت روز دوشنبه گذشته اولين نسخه جديد بسته نرم افزاري آفيس را براي استفاده آزمايشي در اختيار مشتريان خود قرار داد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از سياتل، شركت مايكروسافت انتظار دارد تا بيش از ۵۰۰ هزار نفر اين نگارش اوليه را كه به صورت مجاني در اختيار مشتركان قرار مي گيرد مورد استفاده قرار دهند.بسته نرم افزاري آفيس پس از سيستم عامل ويندوز، مهمترين و سود آورترين محصول شركت مايكروسافت است و اين شركت قصد دارد كه نگارش نهايي از نسخه جديد اين نرم افزار را در تابستان سال جاري به بازار عرضه كند.
نگارش جديد آفيس، علاوه بر نرم افزارهاي معروف Word , Excel , Access , Power Point و Out look شامل نگارش جديد نرم افزار طراحي صفحات اينترنتي Front Page نيز مي شود و علاوه بر نرم افزارهاي مرسوم در بسته نرم افزاري آفيس، دو نرم افزار جديد به نامهاي One Note و Info Path به اين مجموعه با ارزش اضافه شده است.
نگارش اوليه مجموعه آفيس بر روي ۱۲ لوح فشرده در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد و افرادي كه اين مجموعه را دريافت مي كنند موظف مي شوند تا پيش از ارائه نگارش نهايي، ايرادهاي احتمالي آن را به شركت «مايكروسافت» اطلاع دهند.

افتتاح يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي تجاري فناوري هاي پيشرفته توسط گرهاردشرودر،صدراعظم آلمان
برگزاري نمايشگاه CeBITدر هانور آلمان
000355.jpg
نمايشگاه CeBIT روز چهارشنبه هفته گذشته در شهر هانور آلمان گشايش يافت. اين نمايشگاه به مدت يك هفته آخرين دستاوردهاي عرصه ارتباطات، تجهيزات رايانه اي و فناوري اطلاعات را به نمايش خواهد گذاشت. CeBIT آلمان يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي تجاري فناوري هاي پيشرفته به شمار مي آيد.
در اين نمايشگاه كه از ۱۲ تا ۱۹ مارس برگزار مي شود نمايندگان ۶۹ كشور جهان به عرضه آخرين دستاوردهاي خود در زمينه ساخت قطعات رايانه و گوشي هاي تلفن همراه مي پردازند. گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در مراسم افتتاح اين نمايشگاه گفت: «CeBIT نشان مي دهد كه به دنبال يك دوره دشوار ولي لازم براي انطباق با شرايط، صنايع توليد فناوري اطلاعات (IT) به مسير رشد باز خواهند گشت.»
بسياري از رهبران صنايع اميد دارند به دنبال سال ۲۰۰۲ كه با رشد منفي در صنايع فناوري همراه بود، اين صنايع در سال ۲۰۰۳ حداقل رشد منفي را پشت سر گذارند. در جريان اين نمايشگاه يورمااوليلا، رئيس شركت نوكيا نسبت به چشم انداز رشد در بازارهاي جهاني تلفن همراه اظهار خوشبيني كرد.
وي با اشاره به ظرفيت بالقوه بازارهايي چون چين، هند، روسيه و برزيل گفت كه شمار مشتركان تلفن هاي همراه در جهان با گذر از رقم يك ميليارد تا پايان دهه ميلادي جاري به مرز دو ميليارد خواهد رسيد. او معتقد است كه هر انسان به صورت بالقوه يك مشتري بازار تلفن هاي همراه به حساب مي آيد.
اوليلا گفت: «با وجود تمامي اين موارد نمي توان موفقيت را تضيمن شده دانست بلكه شركت هاي فعال در زمينه فناوري بايد تلاش زيادي به خرج دهند.» رئيس نوكيا بيان نمود كه مصرف كنندگان را ديگر نمي توان با سرويس هاي ساده اي چون  SMS به خود جلب نمود.
اكنون كاربران به دنبال سرويس هايي چون ارسال تصوير با تلفن هاي همراه مي باشند و هميشه اين مصرف كنندگان هستند كه تصميم مي گيرند كدام خدمات رشد خواهد كرد.
از جمله فناوري هاي جالب توجه اين نمايشگاه مي توان به فناوري ارايه تصاوير مهمترين شهرهاي اروپايي به صورت ۳۶۰ درجه اشاره نمود. اين تصاوير به صورت كاملا سه بعدي و قابل دريافت بر روي اينترنت و تلفن همراه مي باشند.
با آنكه بسياري از محصولات به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه، مدل دستكاري شده محصولات قديمي هستند و نه ابداعات جديد، اما CeBIT قول داده است كه بهشتي براي علاقه مندان به تجهيزات مدرن باشد و آخرين تلفن هاي همراه، دوربين هاي ديجيتال و محصولات رايانه اي را به نمايش گذارد. مسئولان برپايي CeBIT انتظار دارند تا در خلال برگزاري اين نمايشگاه بيش از ۶۰۰ هزار نفر از آن بازديد كنند و بدين ترتيب آن را به يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي تجاري جهان بدل نمايند.يكي از مقامات آلماني فعال در اين نمايشگاه تصريح كرد چنانچه حمله به عراق صورت نپذيرد اين صنعت مي تواند كاهش ۲ درصدي فعاليت خود را در سال گذشته ميلادي جبران نمايد.

Gamecaster ميزبان رقابت هاي بازي هاي ويدئويي
000360.jpg
Gamecasterكه شركتي فعال در زمينه بازي هاي رايانه اي در سن ديگو آمريكا مي باشد، تورنومنت جالب توجهي را ترتيب داده است. هفته جاري اين شركت اعلام نمود كه در سال جاري ميلادي ميزباني رقابت هاي بازي هاي ويدئويي را در لاس وگاس به عهده خواهد گرفت.
اين رقابت ها كه توسط تلويزيون ملي آمريكا پوشش تصويري داده خواهد شد ظرف مدت ۷ روز صورت مي گيرد. بنابر آنچه در سايت رسمي اين شركت آمده است، بازيكنان بازي هاي ويدئويي در يك محيط دايره اي بسيار بزرگ به انجام بازي هاي رايانه اي خواهند پرداخت. اين شركت كنندگان در برابر رايانه هاي عضو يك شبكه و يا كنسول هاي بازي، به صورت ايستاده و يا نشسته بازي ويدئويي را انجام مي دهند. مكان برگزاري اين رقابت به آهستگي مي چرخد تا هزاران تماشاگر موجود در سالن بتوانند از كم و كيف كار شركت كنندگان آگاه شوند و چگونگي بازي آنها را مشاهده نمايند. تماشاچي ها در حقيقت از پشت سر شركت كنندگان بر اعمال آنها ضمن انجام بازي نظارت مي كنند.
رقابت ها همچنين بر روي پرده هاي نمايش بزرگ موجود در محل برگزاري نمايش داده خواهد شد. ديود مكينتاش، رئيس شركت Gamecaster گفت: «تجربه ميزباني رقابتي اينچنين، بسيار لذت بخش خواهد بود. رقابت هاي Gamecaster در قلب مركز بازي و سرگرمي دنيا برگزار خواهد شد و بهترين هاي دنياي بازي هاي ويدئويي را معرفي خواهد كرد.»
جزئيات نحوه برگزاري اين رقابت ها متعاقبا توسط شركت Gamecaster اعلام خواهد شد. اما علاقه مندان مي توانند از هم اكنون بر روي سايت اين شركت اقدام به ثبت نام نمايند.جشنواره Gamecaster در سه بخش متفاوت و براساس ژانر بازي ها انجام خواهد شد، در هر يك از اين سه بخش قهرمان بازي ها معرفي مي گردد.
از شواهد و قرائن و مندرجات سايت اين شركت چنين برمي آيد كه رقابت ها و بازي هاي درنظر گرفته شده بر پايه كنسول بازي مايكروسافت يعني Xbox انجام خواهد شد. با اين حال تا زمان اعلام شدن جزئيات اين مسابقه نمي توان به طور قطعي اظهارنظر نمود.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |