جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۹
از شنبه تا پنجشنبه
بازتاب هاي متفاوت انتخابات سرد
002145.jpg
شنبه ۱۰ اسفند
•مقام معظم رهبري كه به استان سيستان و بلوچستان سفر كرده بودند در روز انتخابات با حضور در يكي از شعبه هاي اخذ راي در كنارك با اشاره به اينكه به علت منع قانوني شركت افراد غيربومي در انتخابات شهرهاي كمتر از يكصدهزار نفر نمي توانند در انتخابات شوراها شركت كنند، افزودند: اگرچه برخي شوارها انتظارات مردم را برآورده نكردند اما اگر انتخابات شوراها به درستي صورت گيرد وضع شهرها و روستاها بهتر مي شود. ايشان فرمودند: برخي گزارش ها حاكي است در برخي از جاها در تشخيص صلاحيت ها كوتاهي شده است كه در اين زمينه تحقيق خواهد شد كه اگر افرادي نابه جا و به خلاف مقررات به انتخابات راه يافته باشند انتخاب آنها اعتبار ندارد چرا كه در همه مراحل انتخابات بايد معيارها و ضوابط منطبق بر مباني جمهوري اسلامي ايران رعايت شود.
•علي تاجرنيا رئيس هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي گفت كه به شدت دنبال برطرف كردن دغدغه هاي مقام معظم رهبري درباره تاييد صلاحيت بعضي از نامزدهاي انتخابات شوراهاي اسلامي هستيم.
• شاخه علامه دفتر تحكيم وحدت در پايان نشست ماهانه خود در دانشگاه الزهرا اعلام كرد كه از جبهه دوم خرداد خارج مي شود و تلاش هاي خود را براي ايجاد «جبهه بزرگ دموكراسي خواهي» آغاز كرده است.

يكشنبه ۱۱ اسفند
• نتايج انتخابات دومين دوره شوراي شهر تهران اعلام شد. در اين انتخابات ائتلاف آبادگران ايران به عنوان رقباي اصلاح طلبان پيروز شدند. در پي اعلام نتايج انتخابات، دبيركل جبهه مشاركت ضمن تبريك به همه منتخبان اين انتخابات گفت: جبهه مشاركت ايران اسلامي با پذيرش اصولي مردم سالاري، انتخاب مردم را در هر حال به ديده احترام مي نگرد و معتقد است پذيرش پيروزي رقيب و گردش قدرت و به خصوص باز گذاشتن دست منتخبان مردم براي پياده كردن برنامه هاي خود، اولين شرط دموكراسي است.
•روابط عمومي دادگاه انقلاب اسلامي تهران در پاسخ به اظهارات تاجرنيا در مورد تاييد صلاحيت اعضاي نهضت آزادي و فعالان ملي - مذهبي اعلام كرد كه اين دادگاه وظيفه دارد از هرگونه فعاليت تحت عنوان گروه غيرقانوني نهضت آزادي و تبليغ آن جلوگيري كرده و با متخلفين قاطعانه برخورد و طبق مقررات قانوني رسيدگي و راي مقتضي صادر كند.
• يك فوريت طرح نحوه رسيدگي به تقاضاي همه پرسي موضوع اصل ۵۹ قانون اساسي در مجلس با اكثريت قاطع به تصويب رسيد.

دوشنبه ۱۳ اسفند
•در نهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان، آيت الله مشكيني رئيس اين مجلس گفت: خبرگان رهبري از حوادث تلخ داخلي كه به دست متصديان قانوني صورت مي گيرد، مانند حذف نظارت استصوابي شوراي نگهبان، حذف عبارت التزام عملي به ولايت فقيه و اسلام، تاييد برخي ناصالح ها برخلاف نظر صريح امام(ره) و نيز رواج فساد و انحراف در مطبوعات كه در سطح عموم گسترش مي يابد، جدا ابراز تاسف مي كند.

سه شنبه ۱۳ اسفند
• رئيس جمهوري انتخابات اخير شوراها و نحوه حضور مردم در آن را زنگ خطري براي آينده خواند و با اشاره به پيش بيني درست خود از وضعيت انتخابات شهر و روستا گفت: انتخابات اخير درس هايي داشت كه نگراني ما نسبت به آينده مطلوب انقلاب اسلامي را افزون كرد. وي افزود: آنچه كه در اين موقعيت اتفاق افتاده، يك زنگ خطر است. اگر محور، مردم هستند، اگر در جنگ مردم بايد حضور يابند و به هنگام تحريم اقتصادي، مردم بايد سختي ها را تحمل كنند، اگر اين مملكت بايد به وسيله فرزندان مردم ساخته شود و اگر مردم همه كاره هستند، بنابراين بايد در عرصه حضور داشته باشند.
رئيس جمهور با اشاره به تحمل كمبودها و نواقص از جانب مردم گفت: دلسردي وقتي پيدا مي شود كه مردم احساس كنند كه خواست آنها با خواست حاكماني كه آنها را به قدرت رسانده اند يكسان نيست و اثر اين دلسردي، رويگرداني از مجموعه نظام و حاكميت است. خاتمي با بيان اينكه ديكتاتوري صالح و سازگار با منافع ملي وجود ندارد به حاكميت فعلي عراق اشاره كرد و گفت: نگراني من اين است كه وجود ديكتاتوراني مثل صدام مردم را قانع كند كه ولو يك بيگانه بيايد اين ديكتاتور را از صحنه خارج كند و آنها نفس راحتي بكشند، اين خطر بزرگي است.
• شايعه استعفاي محمدرضا خاتمي از دبيركلي جبهه مشاركت تكذيب شد. محمدرضا خاتمي گفت: آقايان مي خواهند با جنجال هاي ژورناليستي شركت بسيار ضعيف مردم در انتخابات شوراها را پيروزي خود و شكست طرف مقابل جلوه دهند. درست است كه نامزدهاي جبهه مشاركت در انتخابات شوراها راي نياوردند اما اين نه شكست جبهه مشاركت است و نه اصلاح طلبان.

چهارشنبه ۱۴ اسفند
• مقام معظم رهبري در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان ضمن قدرداني از حضور مردم در انتخابات شوراها به علاقه مندي عميق مردم به نظام اسلامي اشاره و تصريح كردند. مردم با اسلام و نظام اسلامي مشكلي ندارند، بلكه مشكل مردم با برخي ضعف ها و نارسايي ها و عدم رعايت ضوابط در بعضي از بخش هاي مديريتي كشور است. ايشان با اشاره به برگزاري دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا افزودند: به رغم آنكه مردم گله هاي به حقي از برخي از شوراها داشتند اما بيش از بيست ميليون نفر در پاي صندوق هاي راي حاضر شدند كه اگر شوراها در برخي مناطق به وظايف خود عمل مي نمودند، مردم قطعا استقبال بيشتري مي كردند. مقام معظم رهبري با اشاره به تبليغات اخير بيگانگان براي استفاده هاي مغرضانه از حضور مردم در انتخابات شوراها خاطر نشان كردند: از رسانه هاي بيگانه و دشمنان نظام انتظاري جز اين نمي رود اما متاسفانه كساني در داخل حرف هاي آن ها را تكرار مي كنند. ايشان با اظهار گلايه از نحوه نظارت بر روند برگزاري انتخابات شوراها خاطر نشان كردند به رغم پايان انتخابات، عمل نكردن مسئولان به وظايف خود قابل بررسي و پيگيري مي باشد.
• ۴۰ نماينده در نامه اي نسبت به تاخير در طرح استيضاح كمال خرازي وزير امور خارجه اعتراض كردند.
• مجيد انصاري نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري از ورود اين مجلس به موضوع نظارت استصوابي شوراي نگهبان انتقاد كرد و گفت: لازم بود كه در بيانيه پاياني در كنار حمايت و دفاع از نهاد و دستگاه هاي مختلف، از دو ركن مهم نظام يعني مجلس و قوه مجريه هم نام برده مي شد. وي گفت: من پيشنهاد گنجاندن نام اين دو ركن را در بيانيه پاياني خبرگان دادم ولي مورد توجه قرار نگرفت.
•محسن آرمين مخبر كميسيون مشترك بررسي لايحه اختيارات رئيس جمهوري با اشاره به ابعاد مختلف اين لايحه از پايان رسيدگي به آن در جلسه اين كميسيون خبر داد.
پنج شنبه ۱۵ اسفند
• سعيد حجاريان عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت تصريح كرد: نتايج انتخابات دومين دوره شوراها نه براي اصلاح طلبان و نه براي جناح مقابل باعث سرافرازي نبود، حضور ۱۲ درصدي مردم در انتخابات افتخار نيست. وي عمده ترين دليل عدم مشاركت گسترده مردم در اين انتخابات را احساس مردم مبني بر اين كه كاري برايشان انجام نشده است، دانست و گفت: چنان چه باز هم براي مردم كاري نشود، در انتخابات بعدي نيز شركت چنداني نخواهند داشت.
• حداد عادل رئيس فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اظهارات رئيس جمهوري اظهار داشت: آن چه در تهران اتفاق افتاد نتيجه سياه نمايي نبود، مردم آن چه را كه واقعا سياه بود، سياه ديدند و از آن روي گرداندند. چه آن هايي كه در انتخابات تهران مشاركت كردند و چه آن ها كه شركت نكردند، به سياهي «نه» گفتند و اين نه گفتن نه تنها زنگ خطري براي انقلاب نيست بلكه نشان آگاهي مردم است.
• «قدرت عليخاني» نماينده بوئين زهرا و آوج خطاب به خبرنگاران گفت كه «نبايد قدرت و نفوذ روحانيت را در كشور دست كم گرفت و شما هم راهي جز تبعيت از آن ها نداريد. » وي اضافه كرد: اصلاح طلبان فكر مي كردند كه ۸۰۰ هزار راي تهراني ها را با خود خواهند داشت ولي نفر اول آن ها تنها ۶۰ هزار راي آورد. وي گفت: كه هر جرياني يك دوره اي دارد و اين دوره به پايان مي رسد. عليخاني در پاسخ به اين پرسش كه «آيا دوران شما هم به پايان مي رسد؟» گفت: «ما روحاني هستيم و همه شما (خبرنگاران) را پارو مي كنيم. مگر مي شود با روحانيت درافتاد؟ ما مي مانيم تا همه شما را كفن كنيم. تا دير نشده به ما بپيونديد زيرا ملت با ماست. » عليخاني اضافه كرد: «ريشه من دوم خردادي است در حالي كه اين ها (مشاركتي ها) اصلا دوم خرداد را درك نكردند. و از آن سوءاستفاده نمودند.» وي در مورد اين كه «اگر شما اصلاح طلب هستيد آيا گنجي را از زندان بيرون مي آوريد يا نه؟» گفت: كرباسچي را كه آورديم برايمان كافي است. دومي عبدالله نوري بود و دنبال سومي هم نيستيم. وي تاكيد كرد كه «در اصول هيچ اختلافي بين روحانيون و روحانيت نيست. ته خط، روحانيون در كنار هم هستند و عليه نفوذي ها، منحرفين و التقاطي ها همكاري مي كنند. »

اعتراض به تحديد
جلسه انجمن صنفي روزنامه نگاران درباره امنيت شغلي خبرنگاران ديروز صبح در محل اين انجمن برگزار شد، در اين جلسه كه علاوه بر اعضاي انجمن تعدادي از اعضاي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات نيز حضور داشتند، روزنامه نگاران خواستار آزادي همكاران خود و حفظ امنيت شغلي شدند.
گزارشي از نشست انجمن صنفي روزنامه نگاران
محسن كديور: نحوه مواجهه كنوني با مطبوعات در شأن ملت ايران و در شأن دين و فرهنگ اين ملت نيست
نشست «اعتراض به برخورد با روزنامه نگاران» با حضور دست اندركاران مطبوعات، اعضاي انجمن صنفي روزنامه نگاران و برخي اعضاي شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات روز پنج شنبه در محل انجمن صنفي برگزار شد. در اين نشست، اعضاي انجمن صنفي به آنچه «افزايش دامنه تحديد و تضييق حقوق اهالي مطبوعات و نيز احضار و بازداشت عده اي از سينمايي نويسان در روزهاي اخير» عنوان كردند، معترض شدند.
002180.jpg

«طولاني شدن بازداشت موقت عليرضا اشراقي و زندان اكبر گنجي» از ديگر دلايل تشكيل نشست اعتراض به برخورد با روزنامه نگاران بود.
به گزارش خبرنگار «همشهري» در ابتداي اين جلسه «رجبعلي مزروعي» رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران گزارشي از پيگيري هاي اين انجمن براي آزادي «عليرضا اشراقي» و پايان دوران بازداشت «اكبر گنجي» ارائه كرد.
به گفته وي مسئولان انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران براي آزادي اكبر گنجي، با سران سه قوه ملاقات خواهند كرد. مزروعي افزود: «براي رفع مشكلات مرتبط با روزنامه نگاران همچون آقاي گنجي، براي مسئولان سه قوه نامه اي نوشتيم.» وي در اين نشست كه در محل انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران برگزار شد تصريح كرد، «يكي از مسائلي كه فكر مي كنيم از وظايف ما است و بايد به آن بپردازيم، طولاني شدن زندان آقاي گنجي است. »
مزروعي گفت: «از طرف انجمن به سران سه قوه نامه نوشتيم، تقاضاي ملاقات كرديم و اميدواريم اگر اين ملاقات ها پذيرفته شد، بتوانيم فضاي موجود در بين مطبوعات و روزنامه نگاران را به آنان منتقل و درخواست كنيم كه با نگاه مسئولانه تري نسبت به مسائل روزنامه نگاران در كشور برخورد شود و به خصوص درخواست آزادي دوستان زنداني خودمان را مطرح كنيم. »
وي افزود: «اميدواريم در اين ملاقات ها فضاي بهتري را درباره مسائلي كه مرتبط با مطبوعات و روزنامه نگاران است، به وجود آوريم. »
رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، يكي از كارهاي اين تشكل در مدت اخير را پيگيري كار «عليرضا اشراقي» روزنامه نگار زنداني روزنامه توقيف موقت شده «حيات نو» عنوان كرد. مزروعي گفت: «خانم مفيدي دبير انجمن مأموريت پيدا كرد كه مسئله را پيگيري كند كه وي به طور دائم با مادر آقاي اشراقي تماس داشت تا از اين طريق بتواند موضوع را در جاهايي كه مي توانند پيگير اين امر باشند، انتقال دهد.» وي افزود: «هماهنگي شد كه دبير انجمن به كميسيون اصل ۹۰ برود و در آنجا طرح شكايت شود و همين طور وي ملاقاتي را با رئيس مجلس داشت و آقاي «مهدي كروبي» قول داد كه موضوع را پيگيري كند. »
رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران گفت: «در عين حال آقايان احمد بورقاني، محسن آرمين، سيدهادي خامنه اي و اينجانب سوالي را از وزير اطلاعات در مجلس مطرح كرديم كه در پيگيري اين موضوع تأثير داشت. هرچند كه هنوز سوال در كميسيون مطرح نشد. » مزروعي، نامه به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و ملاقات با وزير اطلاعات را از ديگر اقدامات براي آزادي اشراقي عنوان كرد كه به گفته وي «علي يونسي» قول داد اين موضوع به زودي حل شود.
وي گفت: «مجموعه اين اقدامات منجر به اين شد كه ظاهرا ديروز اعلام كردند كه اگر يك وثيقه ۲۵ ميليون توماني گذاشته شود، وي تا برگزاري دادگاه آزاد خواهد بود. البته ما داريم تلاش مي كنيم كه اين وثيقه را تهيه كنيم و اميدواريم اين مشكل، سه تا چهار روز آينده حل شده و اشراقي آزاد شود. » نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي افزود: «يكي ديگر از اقداماتي كه انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران قصد دارد براي روزنامه نگار زنداني حيات نو بكند، انتخاب وكيل است. » وي اظهار داشت: «به دليل بعضي مشكلات يا بعضي مسائل حقوقي كه مطرح مي كنند، هنوز وي موفق به امضاي وكالتش از طريق آقاي اشراقي نشده است. »
رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران درباره اعتراض به برخورد با روزنامه نگاران كه دستور كار نشست اعضاي اين تشكل بود، گفت: «در گذشته بحث تحصن روزنامه نگاران، مطرح و قرار شد اين بحث در هيأت مديره جمع بندي شود. » وي گفت: «اين بحث در يك جلسه مطرح شد و تقريبا دوستان به جمع بندي مشخص نرسيدند. يعني همان اختلاف نظري كه در ميان اعضا بود، در هيأت مديره نيز مطرح شد و هنوز ما در واقع پيگير اين بحث هستيم. منتهي ما بهتر ديديم كه يك جلسه ديگري با حضور دوستان روزنامه نگار بگذاريم و از همه دعوت كنيم كه در اين جلسه مشاركت كنند و اميدوار هستيم كه اين بحث و تبادل نظر كه بين جامعه روزنامه نگاري و انجمن وجود دارد، بتواند به حل اين مشكل كمك كند. مزروعي گفت: «امروز از اعضا دعوت كرديم كه بتوانيم بحث و تبادل نظر داشته باشيم و براي پيشبرد مسائلي كه با آن رودررو هستيم راه حلي پيدا كنيم. » وي تأكيد كرد: «ما با صداي بلند اعتراض خود را نسبت به برخورد با روزنامه نگاران اعلام مي كنيم. اما تحصن روش مناسبي براي شرايط روز جامعه نيست. »
حجت الاسلام «محسن كديور» رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات نيز با تأكيد بر ضرورت پيگيري راهكارهاي گام به گام براي حل مشكل مطبوعات پيشنهاد كرد كه نمايندگان اصلاح طلب مجلس و يا انجمن هاي مطبوعاتي طي روزهاي آينده، رسما از مقامات عالي نظام بخواهند كه تا پايان سال ۸۱ هيچ روزنامه نگاري بدون حكم قطعي در زندان نماند. به گفته كديور، در اين صورت كليه روزنامه نگاراني كه به شكل بازداشت موقت يا بنا به حكم دادگاه بدوي در زندان به سر مي برند، آزاد خواهند شد. وي تأكيد كرد كه نگهداري روزنامه نگاران در زندان كه اكنون بنا به حكم قضائي صورت مي گيرد، مبناي قانوني مشخصي ندارد.
002150.jpg

رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات همچنين تأكيد كرد كه نحوه مواجهه كنوني با مطبوعات نه در شأن ملت ايران و نه در شأن دين و فرهنگ اين ملت است.
ديگر سخنرانان اين جلسه نيز با انتقاد از تداوم بازداشت روزنامه نگاران و تحديد امنيت شغلي آنان راهكارهاي مختلفي را براي اعتراض به وضعيت كنوني ارائه دادند كه بررسي آنها به جلسه هيأت مديره انجمن موكول شد.

ايران در جهان
G انتخابات و بحران عراق
روشن شدن نتيجه انتخابات شوراها كه روز جمعه هفته گذشته برگزار شد و نتيجه آن بسياري از جمله اصلاح طلبان و حتي رقباي آنان را شگفت زده كرد در رسانه هاي جهان بازتاب گسترده اي يافت كه توأم با تحليل هاي متفاوت بود. بي بي سي در تحليلي از نتايج اين انتخابات آن را رأي به خروج اصلاح طلبان از حاكميت خواند و راديو آلمان در گزارشي اعلام كرد كه چنين نتيجه اي دور از ذهن نبوده است. اين راديو گفت وگويي با ابراهيم يزدي پيرامون نتيجه انتخابات انجام داد كه طي آن يزدي گفت كه اصلاح طلبان درون حاكميت قبل از هر چيزي بايد دست از بعضي تمايلات فردي يا گروهي بردارند و بيش از هر چيز به فكر نجات جنبش اصلاح طلبي باشند. يزدي در ادامه گفته جنبش اصلاح طلبي ايران وابسته به هيچ فرد و گروهي نيست و به راه خود ادامه مي دهد. منتهي جنبش در فرآيند رشد خود دچار فراز و نشيب مي شود. بنابراين اصلاح طلبان درون حاكميت بايد فراگروهي فكر بكنند و وقتي من مي گويم كه جنبش را نجات بدهند از باب اين است كه در اين مقطع كه جنبش به دليل اين انتخابات ضربه خورده به فكر جبران اين ضربه باشند.

سپاه بدر و بحران عراق
راديو فردا به نقل از رمضان زاده گفت كه متاسفانه قراين حكايت از بروز جدي تر بحران در منطقه دارد و هر آن احتمال يك درگيري تمام عيار در منطقه بيشتر مي شود. وي گفت البته ما هيچ مشكل خاصي را در اين زمينه پيش بيني نمي كنيم. رمضان زاده درباره نارضايتي آمريكا از آنچه كه آمريكا حمايت ايران از سپاه بدر خوانده است گفت ما هم از خيلي از اقدامات آمريكا ناراضي هستيم اما در اين زمينه هيچ اقدام ويژه اي در حمايت از هيچ گروه نظامي در داخل و خارج از ايران بر ضد منافع كشورهاي همسايه نمي كنيم. اين راديو در گفت و گويي با فرهاد بارزاني نماينده حزب دموكرات كردستان عراق در واشنگتن اعلام كرد سپاه بدر به مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق مربوط است. كه يك گروه شيعه عرب از جنوب اين كشور است و سال ها در ايران بوده. البته ايران از سپاه حمايت مي كند اما هسته اصلي سپاه را عراقي ها تشكيل مي دهند كه برخي از آنان در كردستان عراق هستند، اما به عنوان كرد عراقي.

انتقاد از ايران
راديو دويچه وله آلمان با نقل سخنان محمد مهدي صالح وزير دارايي عراق از قول وي از پيشنهاد ايران براي همه پرسي در عراق انتقاد كرده است. جمهوري اسلامي پيشنهاد كرده بود كه براي تعيين حكومت در عراق همه پرسي زير نظارت سازمان ملل متحد صورت گيرد. براي تحقق اين امر، تهران از صدام حسين، رئيس جمهوري عراق و گروه هاي مخالف وي خواسته بود كه به منظور جلوگيري از حمله نظامي آمريكا، با يكديگر تفاهم كنند. كمال خرازي، وزير خارجه ايران با اعلام اين پيشنهاد تصريح كرده بود كه برگزاري همه پرسي به مردم عراق امكان انتخاب نمايندگان واقعي و دولت مورد نظرشان را مي دهد. خرازي اجراي اين پيشنهاد را تنها راه حل براي تحقق تحولات مسالمت آميز سياسي در عراق و جلوگيري از جنگ خواند.

گفت وگو با ژوانه
راديو بي بي سي گفت وگويي با لويي ژوانه رئيس گروه كاري گزارشگران سازمان ملل متحد كه براي رسيدگي به وضعيت بازداشت ها به ايران سفر كرده بود انجام داده است. در اين گفت وگو از ژوانه در مورد اميدهاي اوليه و پرسش هايي كه قبل از سفر به ايران براي هيات مطرح بود، سوال شده است.
رئيس هيات گروه كاري گزارشگران سازمان ملل گفت كه اولويت اول هيات اين بود كه ببيند مقامات ايراني تا چه حد در عمل به وعده همكاري با هيات عمل خواهند كرد. وي تصريح كرد كه «اهداف اصلي ما ديدار از زندان هاي ايران و زندانياني بود كه مايل به ملاقات با آنان بوديم و اين كه بتوانيم به طور خصوصي در مورد وضعيت بازداشت اين زندانيان با آنان صحبت كنيم» و افزود كه «اين خواسته ما در تمام زندان هايي كه از آن ها ديدار كرديم برآورده شد. »
رئيس هيات اعزامي سازمان ملل به ايران افزود كه «حتي در لحظات آخر به ما اجازه دادند با يكي از زندانيان تندرو كه در زندان نظامي محبوس بود ديدار كنيم و به خصوص موفق شديم بند جنجال برانگيز و معروف ۲۰۹ زندان اوين را هم مورد بازديد قرار دهيم.»
به گفته ژوانه اعضاي اين هيات توانستند از ده ها سلول انفرادي هم بازديد كنند. وي افزود: «ما وارد زندان مي شديم به افراد اشاره مي كرديم و مي گفتيم كه مي خواهيم اين يا آن فرد را ببينيم و به طور غيرمنتظره در خواست مي كرديم كه با آنان مثلا در گوشه يك راهرو، در دستشويي، در حمام و يا مثلا كنار استخر مصاحبه كنيم. » سوال شد به عنوان مثال، با زندانيان سياسي حساسي مانند آقايان عبدي، زرافشان و افشاري به چه صورتي ديدار شد و آيا در مورد اين گروه از زندانيان، مشكلي پديد نيامد؟ ژوانه در مورد اين گروه از زندانيان گفت: «از ابتدا ما به تفاهم رسيده بوديم كه در لحظه آخر جاي مصاحبه و زنداني مورد نظر را اعلام كنيم و البته نمي خواستيم با آنان در داخل سلول يا دفتر مسئولان صحبت كنيم زيرا بايد اطمينان خاطر پيدا مي كرديم كه با زنداني تنها هستيم. » وي افزود: به اين ترتيب هيات موفق شد با تك تك اين افراد، ولو براي يك ساعت هم شده، به طور خصوصي مصاحبه كند. ژوانه افزود: «اگر مسئولان زندان بهانه مي آوردند كه مثلا امروز اين در باز نيست و يا اين زنداني در دسترس نيست، ما اصرار مي ورزيديم كه جاي ديگري او را ببينيم و براي حصول اطمينان از اين كه با فرد مورد نظر ملاقات مي كنيم، عكس آنان را همراه داشتيم و به آن مراجعه مي كرديم.

رخدادهاي پراكنده از بروز تغييرات درون جبهه دوم خرداد خبر مي دهد
تحولات پس از شكست
مؤمني دبير تحكيم وحدت: حوادث و اتفاقات اخير ناكارآمدي جبهه دوم خرداد را عريان كرد
002135.jpg
يك هفته پس از انتخابات شوراها كه با نتايجي غيرقابل پيش بيني همراه بود و به شكست گروه هاي جبهه دوم خرداد انجاميد، گزارش هاي واصله حكايت از احتمال تحولاتي درون اين جبهه سياسي و نيز برخي احزاب عضو آن دارد.
به گزارش خبرنگار «همشهري»، در اوايل هفته اي كه گذشت «علي شكوري راد» نماينده تهران كه در عين حال معاونت دبير كل جبهه مشاركت را برعهده دارد، يكي از نتايج حاصله از شكست اين حزب و ساير گروه هاي دوم خردادي در انتخابات شوراها را «وقوف به عدم كارآيي» جبهه دوم خرداد ذكر كرد. او گفت كه ائتلاف موجود ميان گروه هاي جبهه دوم خرداد و ساختار اين جبهه برد چنداني در جريان رقابت هاي سياسي ندارد.
يك روز قبل از اظهارات شكوري راد، دفتر تحكيم وحدت نيز تصميم خود مبني بر جدايي از جبهه دوم خرداد و تلاش براي تشكيل، «جبهه بزرگ دموكراسي خواهي» را در يك نشست سراسري اعلام كرده بود. البته اين امر، ارتباطي با نتايج انتخابات شوراها نداشت و بيشتر به برنامه كلي تحكيم وحدت مبني بر دوري از قدرت و فعاليت در حوزه هاي مدني و روشنفكري برمي گشت.
«عبدالله مومني» دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت، با اعلام اينكه حدود ۵۰ انجمن اسلامي دانشگاه ها با محوريت طيف علامه، در بازتعريفي از كاركرد خود، به خروج از جبهه دوم خرداد و تشكيل جبهه فراگير «دموكراسي خواهي» رسيده اند، اعلام كرد كه: «رويكرد جديد جنبش دانشجويي نسبت به حضور در عرصه سياسي و ساختار قدرت، تغيير پيدا كرده و اين تشكل نمي خواهد عملكردي شبيه احزاب داشته باشد. »
وي تأكيد كرد: جنبش دانشجويي نمي خواهد عملكري شبيه احزاب داشته باشد و معطوف به ساخت قدرت فعاليت كند و به دنبال آن است كه كاركرد روشنگرانه اي را در حوزه جامعه مدني براي خود تعريف كند. فعاليت نهادها و احزاب معطوف به كسب قدرت است و فعاليت دفتر تحكيم وحدت در راستاي پروسه دموكراتيزاسيون امور است.
وي تصريح كرد: ما فكر مي كنيم تصميم گيري دفتر تحكيم وحدت براي خروج از جبهه دوم خرداد، بر مبناي استراتژي اين تشكل يعني دوري از قدرت است و شايد خيلي ربطي به اتفاقات اخير نداشته باشد، ولي در عين حال حوادث و اتفاقات اخير نيز ناكارآمدي اين جبهه را عريان كرد.
مومني افزود: چون از يك طرف اين ائتلاف ناهمخوان، به دليل مشكلات و چالش هاي فكري و ايدئولوژيكي كه ميان اعضاي تشكيل دهنده گروه هاي دوم خرداد وجود داشته، يكپارچگي خود را از دست داده و از طرف ديگر قشرهاي مختلفي هستند كه هيچ نماينده اي در اين جبهه ندارند. اين دو عامل دست به دست هم داد و ناهمخواني افراد تشكيل دهنده اين ائتلاف و تصلب ساختاري آن، فضا را براي نمايندگان قشرها و لايه هاي مختلف مسدود كرد. اين مسئله موجب شد كه اين جبهه، خانواده خود را از دست بدهد و فقط براي ايام انتخابات كارآيي داشته و موجب صعود يك عده از اين نردبان شود. علاوه بر اين ها، در حزب همبستگي تحولاتي در شرف وقوع است. اين حزب كه پس از درگذشت «قربانعلي قندهاري» عضو ميانه رو خود از اوايل سال ،۸۰ هر از چند گاهي چنددستگي خود را بروز مي دهد، در جريان انتخابات شوراها با شكاف هايي تازه مواجه شد. اين شكاف ها بر سر انتقادات صريح روزنامه ارگان حزب از ديگر گروه هاي دوم خرداد به ويژه جبهه مشاركت و كارگزاران سازندگي بروز يافت.مهم ترين اين انتقادات از سوي «غلام حيدر ابراهيم باي سلامي» مديرمسئول سابق روزنامه همبستگي مطرح شد كه در نامه اي به رئيس شورايعالي حزب، رويه كنوني روزنامه همبستگي را مورد انتقاد قرار داد. «ولي الله توكلي» از نمايندگان مجلس و عضو شورايعالي حزب همبستگي نيز با انتقاد از اظهارات و مواضع اصغرزاده استعفاي خود از عضويت در اين حزب را اعلام داشت. انتقادهاي طرح شده در روزنامه همبستگي عليه سازمان بهزيستي كه رياست آن را محمدرضا راه چمني دبير كل سابق اين حزب برعهده دارد نشانه ديگري از بروز اختلاف در ميان گردانندگان همبستگي است.
با شكست حزب همبستگي در انتخابات شوراها، موقعيت دبيركل درون حزب نيز تضعيف شد. چنانكه گفته مي شود ۲۰ تن از سران حزب با امضاي نامه اي خواستار بررسي عملكرد او شده اند. در حالي كه شايعاتي مبني بر استعفاي اصغرزاده در جلسه سه شنبه شب حزب منتشر شده، گفته مي شود تصميم گيري نهايي به هفته آينده موكول شده است.
اين در حالي است كه در اين هفته شايعاتي مبني بر استعفاي «سيدمحمدرضا خاتمي» دبير كل جبهه مشاركت از اين سمت نيز منتشر شد كه وي آن را تكذيب كرد. «قدرت عليخاني» نماينده بوئين زهرا و آوج كه از منتقدان اصلي جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب محسوب مي شود، نيز در اواخر هفته از ائتلاف نيروهاي روحاني با يكديگر و كنار گذاشتن تندروها سخن گفت. هرچند كه مواضع وي را نمي توان به عنوان موضع مجمع روحانيون مبارز تلقي كرد، اما احتمال گرايش طيف سنتي تر اين تشكل روحاني به اين سمت و سو را نبايد از نظر دور نگاه داشت.

تاكيد هاشمي شاهرودي براصلاح قانون آيين دادرسي
آيت الله هاشمي شاهرودي يكي از اهداف دادسراها را كوتاه كردن اطاله دادرسي و سرويس دهي بهتر به ارباب رجوع و مردم ذكر كرد. به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، آيت الله هاشمي شاهرودي در حاشيه همايش روساي كل دادگستري هاي سراسري كشور در جمع خبرنگاران، اين جلسه را براي ايجاد هماهنگي و رفع مشكلات مربوط به دستگاه قضايي در رسيدگي به پرونده ها و احقاق حقوق مردم مفيد دانست و اظهار داشت: يكي از موضوعات مورد بررسي در اين جلسه، بحث جلوگيري از تراكم در پرونده هاي وارده به دستگاه قضايي است كه يكي از راه هاي دستيابي به اين مهم، احياي دادسراها بود.
وي با بيان اينكه در دو شهر اردبيل و قم اين مهم انجام شده، اظهار اميدواري كرد: اين امر در سال آينده در تمام استان ها احيا شود. به گفته رئيس قوه قضاييه براي اين كار برنامه ريزي و زمان بندي شده و در برخي شهرستان ها احياي دادسراها حدود ۸۰-۶۰ درصد در مختوم كردن پرونده ها اثر داشته است. وي موضوع دوم جلسه را احياي دادسراهاي حل اختلاف عنوان و تصريح كرد: استفاده از رويه صلح و سازش در رسيدگي به شكايات مردم كه در ۳۰۰ تا ۳۵۰ شهرستان انجام شده و اميدواريم در مراكز استان طي سال آينده انجام گيرد.
رئيس قوه قضاييه در ادامه خاطرنشان كرد: بحث تقسيم بندي محاكم و شعبه هاي آن بسيار مهم است از آن جهت كه تقسيم بندي موضوعي لازم دارد. تقسيم بندي قديم كه به صورت قضايي، كيفري، حقوقي و مدني خاص بود كافي نبوده و بايد از تقسيم بندي هاي جديد استفاده شود آيت الله هاشمي شاهرودي، استفاده از شبكه انفورماتيك را براي سرعت و دقت در دادرسي ها يك نياز مهم دانست و گفت: براي جلوگيري از تكرار كارها و دادن اطلاعات كاملي كه يك شعبه در رسيدگي به يك پرونده نياز به در اختيار داشتن آنها دارد بايد اين شبكه هاي انفورماتيكي به وجود آيد.

بنا به گزارش وزارت انرژي اتمي روسيه
موافقت نامه تحويل سوخت نيروگاه اتمي بوشهر امضا شد
وزارت انرژي اتمي روسيه ديروز از امضاي موافقت نامه تحويل سوخت اولين واحد نيروگاه اتمي بوشهر كه به وسيله كارشناسان روسي در حال احداث مي باشد، خبر داد. يك منبع در وزارت انرژي اتمي روسيه كه نام و عنوان وي ذكر نشده است روز پنج شنبه با اعلام اين خبر به خبرگزاري اينترفكس افزود: البته هنوز سوخت موردنظر به ايران ارسال نشده است. به گفته منبع مذكور، اين موافقت نامه در سال ۲۰۰۲ بين شركت «تول» روسيه و ايران به امضا رسيده است. الكساندر روميانتسف وزير انرژي اتمي روسيه در جريان ديدار اخير خود از تهران اعلام كرد كه شركت «اتم استروي اكسپورت» كه در حال ساخت نيروگاه اتمي بوشهر است اولين محموله سوخت را كه حدود ۴۰ تن مي باشد، بارگيري خواهد كرد.
وي گفت: «در آينده شركت «تول» سوخت اين نيروگاه را تامين و شركت «تخسنااكسپورت» سوخت اتمي مستعمل را از ايران منتقل خواهد كرد. » منبع وزارت انرژي اتمي روسيه همچنين گفت: هزينه اولين بارگيري سوخت اتمي شامل هزينه كلي ايجاد راكتور هسته اي در بوشهر است و به همين دليل شركت اتم استروي اكسپورت وظيفه ارسال آن را برعهده دارد. اين منبع افزود: «اتم استروي اكسپورت» يك موافقت نامه ضميمه با «تول» براي خريد سوخت تازه و ارسال آن به ايران امضا و در آينده شركت «تول» نيز براساس اين موافقت نامه سوخت به بوشهر ارسال مي كند. به گفته اين منبع، براساس طرح هاي موجود اولين واحد نيروگاه اتمي بوشهر در سال ۲۰۰۴ مورد بهره برداري قرار مي گيرد وسوخت مورد نياز آن نيز در سال جاري ميلادي بارگيري خواهد شد.
منبع مذكور افزود: روسيه براساس قرارداد ۲۵ ماه اوت سال ۱۹۹۲ كه بالغ بر يك ميليارد دلار مي شود سرگرم ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر در ايران است.

چهار عضو جديد شوراي شهر
هنوز تصميمي درباره همشهري نگرفته ايم
حسن بيادي: فعلا بيشتر برنامه ما بر انتخاب شهردار جديد تهران متمركز است
خسرو دانشجو: اعضاي جديد شوراي شهر تهران به هيچ طيف و حزب سياسي وابستگي ندارند
002140.jpg
فقط پس از يك روز از اعلام فهرست اعضاي شوراي جديد شهر تهران و مرور چهره هاي هم سو در اين فهرست، گمانه زني ها در مورد تصميمات آتي شوراي جديد مبني بر اعمال تغييراتي در مديريت روزنامه همشهري و سازمان فرهنگي ـ هنري شهر تهران كه هر دو از زيرمجموعه هاي شهرداري تهران هستند، در محافل و رسانه ها آغاز شده است.
گمانه زني ها تا جايي پيش رفت كه برخي از رسانه هاي جمعي اسامي برخي چهره هاي فرهنگي اين جناح را براي تصدي گري پست مدير مسئولي روزنامه همشهري نام بردند و تصميم شوراي جديد را بر خارج كردن روزنامه همشهري از تسلط فكر اصلاح طلبان حتمي دانستند. نخستين واكنش اعضاي شوراي جديد شهر تهران نيز زماني علني شد كه مهنوش معتمدي آذر، عضو جديد شوراي پايتخت در گفت وگو با يك سايت خبري منتسب به جناح راست در واكنش به اينكه مجلس قصد دارد، امتياز روزنامه همشهري را از شهرداري تهران به وزارت كشور منتقل كند گفت: «اين مسئله موجبات نگراني اعضاي جديد شوراي شهر تهران را فراهم كرده و ما اين مسئله را پيگيري مي كنيم و همچنين مذاكراتي را با سرپرست شهرداري تهران مبني بر عدم انجام اين اقدام خواهيم داشت. »
خبرنگار همشهري در گفت وگو با چهار تن از اعضاي جديد شوراي شهر تهران، چگونگي تصميم گيري پيرامون روزنامه همشهري را مطرح كرد.
حمزه شكيب، عضو شوراي جديد تهران در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص احتمال اعمال تغييرات در روزنامه همشهري گفت: «تا امروز تصميم قطعي و خاصي در مورد روزنامه همشهري نگرفته ايم. اما ما معتقديم اموال شهرداري متعلق به شهرداري است و «همشهري» نيز كه از متعلقات شهرداري تهران است بايد در اين مجموعه باقي بماند. »
وي با اشاره به اخباري در خصوص تلاش هايي براي انتقال امتياز روزنامه همشهري به وزارت كشور گفت: «در صورت چنين اقداماتي مراحل قانوني را طي مي كنيم.» استاد رشته عمران دانشگاه تربيت مدرس در خصوص شايعاتي كه پيرامون مديريت آينده «همشهري» در رسانه هاي خبري مطرح مي شود، پاسخ داد: «در مورد اينكه مديرمسئول كنوني همشهري ابقا شود يا نه، بحثي نكرده ايم و هيچ شخصي هم در نظرمان نبوده و فقط شايعاتي در اين زمينه شنيده ايم». عضو ۴۱ ساله شوراي دوم تهران افزود: «در مورد اين موضوع كه وضعيت مديريت همشهري چگونه باشد، بايد بحث و بررسي شود.»
شكيب اضافه كرد: «قاعدتا نمي خواهيم اين روزنامه وابستگي به هيچ گروه سياسي داشته باشد و تصميمات در مورد «همشهري» هم فقط با اعتقاد به همين محور است.» حسن بيادي، يكي ديگر از اعضاي جديد شوراي شهر تهران گفت: فعاليت شوراي جديد زودتر از ۹ ارديبهشت سال ۸۲ رسمي نخواهد بود و فعلا بيشتر برنامه ما بر انتخاب شهردار جديد تهران متمركز است.» وي درخصوص شنيده ها در مورد اعمال تغييرات مديريت روزنامه همشهري به خبرنگار ما پاسخ داد: «به هرحال دوگروه، دو ايده دارند. مطمئنا مرور و نظري هم بر وضعيت و تغييرات روزنامه همشهري خواهيم داشت ولي نه به اين شدتي كه رسانه ها طي يكي دو روز اخير عنوان كرده اند. » عضو ۴۶ ساله شوراي جديد پايتخت ادامه داد: «ما هنوز تصميمي براي روزنامه همشهري نگرفته ايم و اميدواريم تا آغاز به كار رسمي شوراي جديد هم كسي تصميمي براي همشهري نگيرد.» وي در پاسخ به اين پرسش كه يكي از رسانه ها خبر از سپردن همشهري به مدير مسئولي سليمي نمين داده است، گفت: «نه. يقين بدانيد، از افراد جناحي و افرادي كه شاخص جناح ها هستند، براي مديريت همشهري انتخاب نخواهيم كرد. »
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر مي كنيد در حال حاضر تفكر خاصي بر همشهري حاكم است گفت: «به نظر شخص من، تفكر خاصي بر همشهري حاكم است». وي از دادن هرگونه توضيحي در مورد خصوصيات اين تفكر امتناع كرد. خسرو دانشجو، عضو جديد شوراي شهر تهران و رئيس دانشگاه آزاد واحد تهران «سما» كه حمايت دو فهرست آبادگران و چكاد آزادانديشان را با خود داشت، با تأكيد بر اين كه اعضاي جديد شوراي شهر تهران به هيچ طيف و حزب سياسي وابستگي ندارند، تصميمات شوراي جديد تهران را به دور از نگاه هاي سياسي و جناحي دانست.
عضو ۳۸ ساله شوراي جديد تهران تأكيد كرد: «يكي از موارد مورد نظر دوستانم در شوراي جديد اين است كه سلامت گروه به دور از تعلق به فكر و جناح سياسي حفظ شود و مي دانيم اگر تصميم گيري هاي مبتني بر تفكرات جناحي را داشته باشيم، اشتباهات شوراي قبل تكرار خواهد شد و امور شهر تهران به انجام نخواهد رسيد. بنابراين استدعا مي كنم پيش از آغاز به كار شوراي جديد، به شايعات تأييد نشده توجهي نكنيد. »
وي در مورد احتمال تغييرات در روزنامه همشهري به اين توضيح بسنده كرد كه «خواهش مي كنم روزنامه نگاران عزيز روزنامه همشهري نيز نگراني خاصي به خود راه ندهند. » دكتر نسرين سلطان خواه نيز با اشاره به اين كه در آخرين جلسه اعضاي شوراي جديد حضور نداشته و از آخرين تصميمات مطلع نيست، به خبرنگار ما گفت: «آنچه مسلم است اين كه در هيچ يك از تصميم گيري هاي شوراي جديد نبايد نسنجيده عمل شود. به همين دليل معتقدم تمامي تصميم گيري ها بايد به دور از شتابزدگي انجام شود. »

دروازه بان خبر
خاتمي: با آمريكا جنگ نداريم
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران ابراز اميدواري كرد، خلع سلاح عراق، مقدمه اي براي خلع سلاح رژيم صهيونيستي باشد. رئيس جمهوري شامگاه پنج شنبه در مراسم يادواره شهيدان كن و سلقان واقع در شمال غرب تهران، بار ديگر با حمله و اقدام نظامي آمريكا عليه عراق مخالفت كرد و گفت: مخالفت ما با حمله به عراق به معناي حمايت از رژيم صدام نيست. رئيس شواريعالي امنيت ملي با اشاره به خسارات جبران ناپذيري كه حمله نظامي عراق به ملت ايران تحميل كرد، گفت: ما از رژيم صدام گله مند هستيم و هيچ زماني دل ملت ايران با رژيم صدام صاف نمي شود. خاتمي گفت: با وجود همه خساراتي كه از اين كشور همسايه بر ما تحميل شده است، ما مخالف حمله و اقدام نظامي عليه عراق هستيم. خاتمي با تأكيد بر اين مطلب كه «سرنوشت عراق بايد توسط مردم اين كشور تعيين شود» گفت: امروز حتي كساني كه به آمريكا نيز نزديك هستند، حل مسالمت آميز بحران عراق را بر اقدام نظامي عليه اين كشور ترجيح مي دهند. رئيس جمهوري اضافه كرد: ما با آمريكا و هيچ كشوري جنگ نداريم. اميدواريم خلع سلاح عراق، مقدمه خلع سلاح رژيم صهيونيستي باشد. رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش دستيابي ايران به دانش هسته اي صنايع دفاعي، نظامي و پيشرفت كشور در زمينه هاي علمي را از ديگر دستاوردهاي انقلاب اسلامي دانست و گفت: ايران همواره به كنوانسيون منع گسترش سلاح هاي هسته اي پايبند بوده است و به طرف دستيابي به سلاح هسته اي نخواهد رفت. خاتمي گفت: آژانس و نهادهاي فعال در عرصه دانش و فناوري هسته اي موظفند كه تسهيلات لازم را براي كشورهاي عضو براي دستيابي به دانش هسته اي فراهم كنند كه متاسفانه نه تنها اين كار انجام نشد، بلكه براي ما مانع تراشي هايي نيز كردند. خاتمي با اشاره به كارهاي بزرگي كه در كشور در طول حيات انقلاب اسلامي صورت گرفته است، گفت: بايد به برخي نقص ها، اعتراض و انتقاد كرد اما بايد به دستاوردهاي نظام نيز توجه داشت.
رئيس جمهوري گفت كه با بيان نقاط ضعف و مشكلات دل اين ملت را خالي كردن، جفاي به شهيدان است. وي افزود: امروز ما برمبناي اسلامي حكومت مي كنيم و اين بدان معنا نيست كه همه كارهاي ما اسلامي است. ما بشر هستيم و نقص و عيب هاي زيادي داريم و تاكيد ما بر تقويت نهادهاي نظارتي نيز براي جلوگيري از عيب و نقص هاست. خاتمي آزادي را از ديگر شعارها و اهداف انقلاب اسلامي دانست و با ابراز تاسف از اينكه «آزادي» در جامعه «بدمعنا» مي شود، گفت: منظور از آزادي، ولنگاري نيست، بلكه هدف، بيان آزاد انتقادات است و اينكه مردم شجاعت داشته باشند حرف خود را آزادانه بزنند.
سياه نمايي و بيانيه مشاركت
«اسدالله بادامچيان» عضو شوراي مركزي موتلفه ديروز با اشاره به سخنان رئيس جمهوري مبني بر نگراني از «بيماري مزمن سياه بيني و سياه نمايي» تصريح كرد: در صحبت هاي اخير رياست جمهوري، نگراني هايي نسبت به آينده انقلاب اسلامي به چشم مي خورد. بنابراين مي توان گفت صحبت از سياه نمايي چهره جامعه به جا است؛ چرا كه برخي رهاورد و دستاوردهاي يك نظام اسلامي نوپا را ناديده مي گيرند. متاسفانه در بيانيه كنگره سوم حزب مشاركت، چهره اي سياه، مايوس كننده و همراه با بحران از كشور نشان داده شده بود. اين مسئله مهمي است كه بايد به آن دقت بيشتري شود؛ ضمن اينكه انتظار جبران ناكارايي ها و نابساماني ها را از سوي رئيس جمهوري داريم.

ملاقات نكردند
وكلاي مدافع وكلاي زنداني موفق به ديدار با آنان نشدند. «محمد شريف» وكيل مدافع وكلاي زنداني در تماس با ايسنا با بيان اين مطلب كه نتوانست موكلان خود را ملاقات كند، گفت: صبح امروز به اتفاق شيرين عبادي به ملاقات موكلان خود به زندان اوين رفتيم و در كمال تعجب مسئولان زندان از ملاقات ما با دادخواه و عبدالفتاح سلطاني ممانعت به عمل آوردند. وي با بيان اينكه فقط با ناصر زرافشان موفق به ملاقات شديم، گفت: مسئولان زندان اجازه ملاقات را منوط به صدور مجوز از سوي قاضي پرونده دانستند.

ادعاهايي در مورد سپاه بدر
روزنامه «ديلي تلگراف» در شماره اخير خود نوشت: «حضور نيروهاي گردان هاي سپاه بدر در شمال عراق طي چند روز گذشته باعث نگراني غربي ها شده است.» اين روزنامه با ارائه گزارشي درباره حضور نيروهاي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق آورده است: «اگر چه تعداد اين نيروها كه در منطقه مستقر شده اند؛ چندان زياد نيست، اما نشان دهنده تلاش براي تأثير در حكومت پس از صدام مي باشد؛ كه نيروهاي آمريكا، تركيه و ايران را رودرروي يكديگر قرار داده است. » اين گزارش در ادامه مدعي شده است: «در افغانستان نيز جدال مشابهي بين ايران و پاكستان بر سر نفوذ بر حكومت آينده افغانستان وجود داشت؛ كه تلاش هاي متحدان را براي سرنگوني حكومت طالبان پيچيده كرده بود. اين جدال ها بازسازي پس از جنگ افغانستان را نيز با مشكل مواجه كرده است. » روزنامه ديلي تلگراف ادامه مي دهد: «مقامات اطلاعاتي غربي مدعي هستند كه گردان هاي بدر، شاخه نظامي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق تحت كنترل كامل تهران قرار دارند و دستورات خود را مستقيما از نيروهاي نظامي ايران دريافت مي كنند! ايران تسليحات مورد نياز اين گروه را تأمين مي كند و حمايت مالي آنها نيز برعهده تهران است!»

جزو مسلمات شيعه
«عباس كعبي» نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در خصوص حذف نظارت استصوابي گفت: جداي از واژه نظارت استصوابي، نظارت همه جانبه و موثر شوراي نگهبان كه مصطلح به نظارت استصوابي است جزو مسلمات حقيه شيعه اماميه و اصول مسلم حقوقي در مسئله نظارت بر منتخبين و شرايط منتخبين و كارگزاران نظام جمهوري اسلامي است و يكي از شرايط كارگزاران نظام اسلامي التزام عملي به احكام اسلام مي باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس، وي در خصوص تحولات جديد در مجلس گفت: تحولاتي كه اخيرا در مجلس در خصوص لايحه انتخابات و حذف نظارت استصوابي صورت گرفته مورد نگراني و ابراز تأسف رئيس خبرگان رهبري و اعضاي آن قرار گرفته است.

جز تهران
يك عضو جامعه مدرسين حوزه مدرسين حوزه علميه قم گفت: كاهش حضور مردم در انتخابات نمي تواند جدا از مسائل كشور و امور اجرايي آن باشد؛ هر چند عملكرد شوراها نيز سهم عمده اي در اين مسئله داشت. «محمدرضا فاكر» به ايسنا گفت: اگر تهران را استثنا قرار دهيم، نسبت به ساير نقاط كاهش نگراني كننده اي نداشته ايم ولي با توجه به وضعيت تهران آمار سراسري با كاهش جلوه مي كند.
وي افزود: عملكرد شوراي پيشين شهر تهران تا حدودي به اعتبار كلي شوراها آسيب رساند و اين مسئله رابطه مستقيمي با كاهش حضور انتخاباتي مردم خصوصا در تهران داشت. به گفته وي بزرگ ترين نگراني در اين زمينه مي تواند: «عدم دريافت پيام مردم»، «همكاري نكردن دستگاه هاي اجرايي با شوراها» و «كارشكني هاي پنهان» باشد.

مردم عراق تحمل نمي كنند
رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار شركت كنندگان در سيزدهمين همايش بين المللي خليج فارس با انتقاد از دولت آمريكا به خاطر لشكركشي به منطقه و تهديد عراق، در پاسخ به اظهارات مقامات آمريكا مبني بر انتصاب يك ژنرال آمريكايي به عنوان حاكم عراق گفت: مردم عراق هيچ گاه چنين جنگي را تحمل نمي كنند كه يك نظام آمريكايي بر آن ها حكومت كند و بيگانگان منابع آنها را به غارت ببرند.هاشمي رفسنجاني حمله نظامي آمريكا به عراق را در دراز مدت محكوم به شكست خواند و تأكيد كرد: ساده انديشي است كسي فكر كند با سرباز و امكانات نظامي مي توان منابع نفت و گاز را سالم نگهداشت و با انتقال آن به هزاران كيلومتر دورتر، از آن استفاده كرد.
وي ادامه فشار بر مردم عراق را موجب رشد تروريسم در منطقه و جهان خواند و تأكيد كرد: تروريسم زاييده فشار و زورگويي است و در صورت اشغال عراق توسط آمريكايي ها، ممكن است مردم اين كشور كه هيچ راهي براي تظلم ندارند به ترور و خشونت پنهان روي آورند.

ادامه رسيدگي به پرونده منازعه
در دانشگاه ياسوج
دهمين و يازدهمين جلسه رسيدگي به موضوع منازعه در دانشگاه ياسوج در شعبه هشت محاكم عمومي ياسوج به رياست قاضي فرهادپور با حضور متهمين پرونده، وكلاي مدافع و نماينده مدعي العموم در دو نوبت صبح و عصر به مدت ۱۱ ساعت برگزار شد.
به گزارش ايسنا در اين جلسه، نماينده مدعي العموم مراتب ادعاهاي خود را عليه متهمين وحيد محمدتبار، محسن يوسفي، روح الله ملك پور، هاشم زندي و روح الله دانشي مطرح و دلايل و مستندات خود را درباره سخنراني دانشجويان در روزهاي ۲۲ و ۲۶ آبان ماه سال جاري در تريبون آزاد دانشگاه ياسوج ارائه داد. نماينده مدعي العموم اتهام بعضي از دانشجويان نامبرده را تبليغ عليه نظام و توهين به جايگاه رهبري دانست.
در اين جلسه، وكيل متهمين منوچهر سيف السادات در دفاع از متهم محسن يوسفي به ايرادات شكلي از حيث صلاحيت دادگاه و رد دادرسي دادگاه به استناد موادي از قانون هاي آيين دادرسي، كيفري و مجازات هاي اسلامي قانون اساسي پرداخت كه رئيس دادگاه با استناد به قوانين مربوطه پاسخ گفت.

فكر و انديشه دور از استبداد
توصيه مي شود
رئيس دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين گفت: توليد فكر، انديشه و به عبارتي فرهنگ و تمدن سازي تنها در جامعه اي رخ خواهد داد كه از استبداد، تنگ نظري و مطلق بيني رها باشد.
محسن بهشتي سرشت به ايرنا گفت: البته ممكن است در يك جامعه استبدادزده، متفكر و فكر جديدي هم مطرح شود، اما بايد توجه داشت اگر بخواهيم اين حركت فردي به يك نهضت فراگير تبديل شود بايد جامعه از نعمت آزادي برخوردار باشد.
بهشتي سرشت خاطرنشان كرد: در دنيا و عصري زندگي مي كنيم كه از آن تحت عنوان عصر ارتباطات و اطلاعات ياد مي شود و لذا هيچ جامعه اي و حكومتي نمي تواند شهروندان خود را از آرا و عقايد ديگران محروم سازد.

اعتراض گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه ترين گزارش خود در مورد نقض حقوق و آزادي هاي روزنامه نگاران ايراني نسبت به بازداشت ۵ نويسنده سينمايي طي روزهاي اخير اعتراض كرد. در اين گزارش آمده است: «همزمان با تحقيق هيات گزارشگران كميسيون حقوق بشر، درباره دستگيري ها در ايران، در كمتر از يك هفته، پنج روزنامه نگار مجلات سينمايي، كامبيز كاهه، سعيد مستغاثي، محمد عبدي، امير عزتي و ياسمن صوفي، در تهران دستگير شده اند». «روبرت مئنارد» دبير اول گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام نمود كه «اين دستگيري ها در پايان بازديد هيات گزارشگران كميسيون حقوق بشر، تحت رياست لويي ژوانه از ايران، نشانه بي اعتنايي به موازين حقوق بشر است. » گزارشگران بدون مرز از رئيس قوه قضاييه خواستار آزادي فوري اين پنج روزنامه نگار و هشت روزنامه نگار زنداني ديگر از جمله جوان ترين روزنامه نگار زنداني عليرضا اشراقي شده و به ياد آورده كه «لويي ژوانه» در مصاحبه مطبوعاتي خود در تهران نگراني خود را از وضعيت آزادي بيان در ايران اعلام كرده و همچنين زنداني نمودن طولاني مدت تعدادي از زندانيان را در سلول هاي انفرادي «زندان در زندان» خوانده و نسبت به خطر اين نوع دستگيري ها هشدار داده بود.
در اطلاعيه گزارشگران بدون مرز توضيح داده شده كه «چهارشنبه ۸ اسفند، كامبيز كاهه و سعيد مستغاثي، روزنامه نگاران مجلات سينمايي سينما جهان، مجله فيلم، دنياي تصوير، نقد سينما، سينماي نو، هفته نامه سينما، در منزل خود و پس از بازرسي بازداشت و به محل نامعلومي برده شدند. جمعه ۱۰ اسفند، محمد عبدي سردبير ماهنامه هنر هفتم و امير عزتي روزنامه نگار ماهنامه فيلم به همين ترتيب دستگير شدند. شنبه ۱۱ اسفند، ياسمن صوفي منتقد موسيقي فيلم و همكار بسياري از مجلات سينمايي، پس از احضار به اداره اماكن و بازجويي، بازداشت و به محل نامعلومي برده شده است. اين دستگيري ها ظاهرا وظيفه اش رسيدگي به امور «منكراتي» است. » در ادامه اين گزارش به ادامه بازداشت «عليرضا اشراقي» عضو تحريريه روزنامه «حيات نو» و شكايتنامه مادر وي به رئيس جمهوري و نيز نامه بيش از ۱۰۰ روزنامه نگار به كروبي اشاره شده و آمده كه با اين وجود «در همين هفته روحانيت از ملاقات وكيل اشراقي با وي ممانعت به عمل آمده است. »

حضور خانواده عبدي در مجلس
همسر و دختر «عباس عبدي» چهارشنبه گذشته در مجلس حضور يافتند. اين اقدام به دعوت هيات تحقيق و تفحص مجلس درباره اسناد مورد ادعاي قوه قضاييه در پرونده عبدي صورت گرفته است. از قرار معلوم، نمايندگان احتمال داده اند كه خانواده عبدي اطلاعاتي در مورد محتواي اسناد و دليل نگهداري آن داشته باشند.

تقويت امر به معروف و نهي از منكر
امام جمعه اليگودرز گفت: براي جلوگيري از هر گونه بي بند و باري و فساد اخلاقي در جامعه اسلامي تقويت ستادهاي امر به معروف و نهي از منكر در سطح شهرها بسيار ضروري است. حجت الاسلام «علي مهدي نژاد» پنجشنبه در جلسه ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر اليگودرز در محل بيت امام جمعه اين شهر افزود: با فعال شدن اين ستادها در سطح جامعه اعمال خلاف و بزه كاري ها در سطح وسيعي كاهش خواهد يافت.

همايش «عزت و افتخار حسيني»
همايش «عزت و افتخار حسيني» روز پنجشنبه با هدف تبيين قيام امام حسين (ع) در سالن شهيد آويني دانشگاه شهركرد برگزار شد. در اين همايش كه جمعي از استادان بسيجي، دانشجويان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان حضور داشتند، نماينده ولي فقيه در استان چهار محال و بختياري درباره قيام عاشورا گفت: اين واقعه زماني رخ داد كه حقيقت دين اسلام در حال فراموش شدن بود. وي گفت: ما بايد منطق حركت امام حسين (ع) را در اصلاحات خود و جامعه در نظر بگيريم.

استقرار منافقين در مرز ايران
در پي انتشار خبر «بازتاب» در مورد فرار مسعود طيبي و اظهارات افشاگرانه وي، مسعود رجوي، در سخناني ضمن مزدور و عامل رژيم خواندن وي، حضور طيبي در شوراي مركزي سازمان مجاهدين خلق را يك برنامه جاسوسي از سوي رژيم عنوان كرد.
در اين حال به گزارش خبرنگار «بازتاب»، حدود ۲۰۰۰ نفر از كادرهاي رزمي سازمان مجاهدين خلق «منافقين» با استقرار در ناحيه بين مرز ايران و بغداد در حال مانور و آرايش نظامي هستند. يكي از منابع نزديك به سران سازمان به خبرنگار بازتاب گفت: استقرار اعضاي منافقين در اين منطقه، طرح بي رحمانه رجوي براي كوچك كردن حجم سازمان است. وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: مسعود رجوي با اطلاع از اينكه در صورت آغاز جنگ و شكست صدام با وجود اظهارات تند مقامات آمريكايي بر عليه سازمان مجاهدين خلق نخواهد توانست بيش از چند نفر از اعضاي سازمان را با خود از عراق خارج كند «عمليات فروغ جاويدان ۲» را طراحي كرده است. اين منبع آگاه پيش بيني كرد كه با توجه به آمادگي نيروهاي نظامي ايران و اطلاعات دقيق آنها از درون سازمان منافقين، كادرهاي سازمان در اولين مرحله از «فروغ جاويدان ۲» كه براساس حمله به شهرهاي غربي ايران طراحي شده، كشته شوند. وي افزود: تعدادي از نيروهاي رده هاي مياني سازمان از اين برنامه رجوي مطلع شده اند و امكان شورش در درون سازمان هنگام حمله آمريكا افزايش يافته است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
صفحه آخر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  صفحه آخر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |