سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۳- Feb.18,2003
مسائل بهداشتي كودكان كم توان ذهني
000725.jpg
رعايت بهداشت براي دانش آموزان كم توان ذهني از چند نظر حائز اهميت و حياتي مي باشد، با توجه به بهره هوشي( IQ )، اين افراد كه توصيه هاي بهداشتي را زود فراموش مي كنند و حافظه بلند مدت در اين گروه ضعيف مي باشد و يا اينكه از كنار توصيه هاي بهداشتي بي توجه مي گذرند و گاهي نيز در عمل كردن به اين توصيه ها با محدوديت هاي جسمي مواجهند، لذا احتياج به آموزش مداوم و مستمر و پيگير دارند. اين دانش آموزان در رفع نيازهاي بهداشتي خود احتياج به كمك مستقيم والدين و راهنمايي آنها و همچنين كمك و راهنمايي مربيان و اولياء مدرسه و سايرين دارند. البته شايد خود و اطرافيان به تنهايي از پس برخي از امور بهداشتي برنيايند در اين صورت لازم است براي خانواده هاي اين دانش آموزان كلاس هاي آموزشي بهداشت محيط و شخصي ترتيب داد و به آنها آموزش داد كه با مسائل بهداشتي چگونه برخورد كنند و بايد بدانند فرزندشان را فقط براي كسب مطالب درسي به مدرسه نمي فرستند، بلكه آنها در مدرسه بايد مهارتهايي را ياد بگيرند كه يكي از اين مهارتها شناخت و يادگيري بهداشت شخصي و فردي آنان به تنهايي و در جامعه مي باشد، تا شخص پس از پايان تحصيل بتواند در اجتماع و خانه احتياجات بهداشتي خود را رفع و مسائل بهداشتي را براي يك زندگي سالم تا حد امكان رعايت كند، يا حداقل از آنها آگاهي داشته باشد. در اينجا سعي مي كنيم شما را نسبت به شناسايي مسائل و مشكلات بهداشتي دانش آموزان استثنايي حساس كنيم تا شايد بتوانيد براي بهبود آنان قدمهاي مؤثري برداريد. از ديد يك مربي بهداشت مسائل ويژه بهداشتي در سطح دبستان بخصوص اين گروه از دانش آموزان به شرح زير مي باشد:
كنترل، ظاهر آراسته و مرتب كه حاكي از توجه و نگرش والدين به دانش آموز مي باشد. بينايي دانش آموز مورد دقت و سنجش قرار بگيرد، هر مربي مي تواند از نمودار اسنلن و مشاهده دقيق از مجموعه علائمي كه نشان دهنده ناراحتي چشم  است استفاده كند، البته ممكن است تعدادي از دانش آموزان به دلايل مختلف نظير پايين بودن بهره هوشي همكاري لازم را در انجام تست نداشته باشند كه فقط درج عدم همكاري در پرونده بهداشتي كافي نيست، بلكه بايد اين دانش آموز به مراكز تخصصي ارجاع داده شود، تا از وضعيت بينايي او اطمينان كامل حاصل گردد. زيرا كه نقص ديد چشم و محدود بودن حوزه ديد دانش آموز به يادگيري وي لطمه مي زند. همچنين نقص شنوايي دانش آموز امكان دارد اشكالات بسياري از جمله دشواريهاي تكلمي و تحصيلي را به وجود آورد و گاهي اين دانش آموز اشتباها كندذهن تلقي شود. زيرا شنوايي ضعيف او باعث مي شود كه صحبت كردن را درست ياد نگيرد و ناتواني در صحبت كردن و ايجاد رابطه با ديگران ممكن است به حساب كند ذهني او گذاشته شود، پس بهترين طريق آزمايش شنوايي استفاده از دستگاه سنجش شنوايي «آديومتر» و جدول شنوايي «اديوگرام شنوايي نما» است. كه توسط متخصص صورت مي گيرد. به نظر مي رسد دقت و توجه به بهداشت دهان و دندان از مهمترين و دقيق ترين بخش كار مربيان بهداشت مي باشد. زيرا بي  توجهي و عدم دقت موجب آسيب به كل سيستم دروني بدن شده و شايد بتوان گفت غيرقابل جبران مي باشد، كه بايد در فكر ايده و ابتكاري براي موفق بودن طرح بهداشت دهان و دندان در مدرسه بود، زيرا فراواني و درصد بالاي پوسيدگي دندان در اين دانش آموزان نگران كننده است. شايع بودن اين مسئله علل زيادي دارد از جمله محدوديت هاي جسمي حركتي براي برخي از اين دانش آموزان كه عملا از عهده رعايت بهداشت دهان و دندان برنمي آيند، مانند بعضي از دانش آموزان فلج مغزي يا حساسيت بعضي از دانش آموزان نسبت به ورود مسواك به دهان كه حالت تهوع به آنان دست مي دهد، يا نامناسب بودن تغذيه از جمله تغذيه رايگان اين مدارس كه اغلب كيك و بيسكويت هاي چسبنده مي باشد و عدم آگاهي والدين از روش صحيح مسواك زدن...، كه اين عدم آگاهي با آموزش هاي مربي بهداشت و منابع اطلاع رساني عمومي تا حد بسيار زيادي قابل جبران است، البته در مدرسه سلامت دندان ها با فلورايد تراپي كنترل مي شود و گاهي هم در هنگام فلورايد تراپي اين دانش آموزان ممكن است كساني قادر به نگهداري محلول فلورايد در دهان نباشند لذا بايد پس از كسب اطمينان از عدم توانايي انجام اين كار توسط دانش آموز مقداري پنبه را آغشته به محلول كرد و پس از شستن دست يا پوشيدن دستكش يكبار مصرف پنبه آغشته را به تمام سطح دندان كشيد با اين كار از قورت دادن محلول جلوگيري مي كنيم. از ديگر نكات مورد توجه نظافت و طهارت، شستشوي دست مي باشد كه عدم شستشوي دست ها و طهارت بخصوص بعد از رفتن به توالت زمينه ساز ابتلا به بيماريهاي مسري و انگلي است كه آن هم مربوط به آگاه نبودن والدين يا محدوديت هاي جسمي و ذهني دانش آموز است. اگر والدين نسبت به بهداشت فرزند خود حسايست لازم را نشان بدهند نه تنها از نشاط و سلامت او خرسند مي باشند بلكه نگرش ديگران را به فرزندشان به خوبي تغيير مي دهند. نكاتي كه بايد والدين به آن دقت كنند: حمام كردن مرتب فرزندشان و تعويض لباسهاي او بخصوص لباس زير، اختصاص دادن ليوان در كيف مدرسه آن هم با تميزترين وضعيت ممكن، كوتاه و مرتب نگاه داشتن مو و ناخن دانش آموز... است. كنترل واكسيناسيون دانش آموزان چه از سوي والدين و چه از جانب مدارس كار بسيار مهم مي باشد. به علت شايع بودن بيماريهاي واگيردار از جمله هپاتيت و با توجه به وضعيت سيستم ايمني بدن افراد كم توان ذهني حتي مربيان و معلمان محترم نيز بايد در سه نوبت واكسن هپاتيت را دريافت كنند. علاوه بر اين ها تغيير وضع مدرسه و برنامه آموزشي در مورد بعضي از دانش آموزان ضروري به نظر مي رسد. زيرا دانش آموزان فلج مغزي كه از قرص هاي آرام بخش استفاده مي كنند بايد تحت كنترل باشند تا دچار زمين خوردگي و افتادن از پله ها نشوند، يا دانش آموزي كه سل دارد به مكاني براي استراحت در بين ساعات مدرسه احتياج دارد و همچنين دانش آموزي كه ناراحتي قلبي دارد ممكن است تحمل ساعات طولاني درس برايش سخت باشد و زماني كه دانش آموز صرعي به علت مصرف نكردن دارو دچار حمله صرع شود و به فوريت نياز به رسيدگي و توجه پيدا كند بايد مكان و وسايل لازم اوليه فراهم باشد تا مربي و مسئول حفظ سلامت و زندگي اين دانش آموز بتواند توان و آموخته هايش را به كار گيرد. اما با اين همه صحبت از مسائل بهداشتي دانش آموزان كم توان ذهني فراتر از مطالب نوشته شده است كه اميدوارم در آينده اين مطالب بازتر و بهتر
به سمع و نظر علاقه مندان برسد.
داود اصلاني
مربي بهداشت مدارس استثنايي

مقدمه اي در بررسي كتابهاي لمسي
ديدن با دست
000720.jpg
يافته ها، محدوديتها و پيشنهادهاي مطرح در تصويرسازي براي كودكان نابينا به شرح ذيل عنوان مي گردد:
يافته ها:
۱- عليرغم تصور عدم بينايي براي هر كودك نابينا بايد به تفاوت هاي فردي آنها بخصوص به نوع نابينايي فرد توجه بسياري نمود. به طور مثال در مورد كودكي كه به علت داشتن تومور مغزي، بينايي خود را از دست داده است، بايد به خاطر داشت كه به طور كلي اين گونه افراد در تطابق اشكال با مشكلات بسياري مواجه مي باشند، به طوري كه اندازه و بافت اشكال را به زودي فراموش مي كنند. براي كاستن اين مشكل حداقل امكان انجام و هماهنگي بيشتري در مجموعه تصاوير بايد به وجود آورد.
۲- به طور كلي هر فردي اعم از بينا و نابينا با توجه به تفاوتهاي فردي، عكس العمل و نتيجه گيري خاص نسبت به تصاوير دارد. بنابر اين توجه به نوع مخاطب هنگام تهيه تصاوير (از طراحي تا توليد) ضروري است. مخاطبين اعم از اين كه يك شخص يا يك گروه خاص يا يك گروه عام باشند در تمام مراحل بايد در نظر گرفته شوند. چرا كه تعيين نوع مخاطب اولين فاكتور تعيين كننده در تهيه تصاوير مي باشد.
۳- هميشه بايد تصاوير را ساده به كودكان ارائه كرد. به طوري كه در يك متن، فقط يك هدف كه با ارزش ترين اهداف است، موضوع تصوير باشد. در صورتي كه چند هدف براي يك موضوع ضروري به نظر مي رسد، هر هدف را با تأكيد بيشتر و جداگانه  بايد به تصوير كشيد. مثلا براي تهيه تصويري از سيستمهاي عصبي، گوارشي، خوني و عروقي نمي توان همه سيستمها را با هم در تصوير نشان داد، بلكه هر تصوير نشان دادن يك سيستم را هدف قرار مي دهد.
۴- قدرت ادراك تصويري افراد نيمه بينا(به علت تجربه هاي بصري گذشته) از افراد نابينا بيشتر است. همچنين نابينايان تصادفي، نسبت به نابينايان مادرزاد، درك تصويري بهتري دارند كه البته اين مسأله بستگي به سن حادثه نابينايي دارد. به طوري كه اگر سن حادثه از ۶-۵ سالگي بالاتر باشد، قدرت درك تصويري بيشتري در فرد ديده مي شود. ولي بروز حادثه در سنين پايين تر درك تصويري او را همانند نابينايان مادرزاد مي سازد.
۵- بالعكس مورد بالا قدرت ادراك لمسي در افراد نابينا بيشتر از افراد نيمه بيناست، زيرا افراد نابينا براي درك تصوير فقط بر قوه لامسه خود تكيه كرده و هر نوع بافت و اندازه اي را به خوبي درك مي كنند. ولي فرد نيمه بينا به علت تكيه كردن به بينايي ضعيف خود، قدرت ادراك لمسي كمتري دارد. بنابر اين افراد نيمه بينا در مواجهه با تصاويري كه در آنها از رنگهاي خوانا و فرمهاي درست استفاده نشده است زمان بيشتري را نسبت به افراد نابينا طلب مي كنند.
محدوديتها:
۱- به دليل بديع بودن موضوع (حتي در سطح جهاني) كمبود يا نبود منابع، يكي از مشكلات مطالعه و بررسي موضوع تصويرسازي براي نابينايان است.
۲- عكس العمل و برخورد مردم و حتي در مواردي مربياني كه سخت به روشهاي تئوري معتقدند، هنگام شنيدن موضوع به نحوي است كه تهيه و استفاده از تصاوير براي نابينايان را كاري عبث و بي فايده مي دانند.
آموزش اين امر براي مردم ضروريست، كه به طور كلي معلولين را نه از سر بزرگواري و بزرگمنشي بلكه به عنوان اعضاي متساوي الحقوق جامعه بدانند.
۳- تصاوير لمسي براي دانش آموزان پديده اي تازه و عجيب به نظر مي رسد زيرا تجربه كافي از اين حيث نداشته و سابقه اندكي از كتابهاي لمسي و تصويري وجود دارد.
پيشنهادها:
براي ايجاد يك سيستم آموزشي جديد و متحول ساختن روشهاي تئوري در امر دانش آموزان نابينا، تصاوير كتب درسي مي توانند عليرغم تكميل مباحث تئوري در دانش آموزان ايجاد انگيزه كرده و علاقه آنها را براي كسب اطلاعات از كتابها و تصاوير چند برابر كنند. به طور مثال در بعضي از كتابهاي درسي مقطع دبستان و راهنمايي كه درس علوم مهمترين آنهاست، عدم وجود تصاوير علمي به صورت جدي قابل بحث است.
۲- برگزاري دوره هاي آموزشي خاص براي مربيان، معلمين و مسئولين آزمايشگاههاي نابينايي مي تواند ايشان را در چگونگي انتخاب تصاوير مناسب، ياري كند.
۳- در هر جامعه اي درصد افراد كم سن و سال نابينا (كمتر از ۱۵ سال) نسبت به كل جمعيت نابينايان به دليل مرگ و مير در معلولين كودك نابينا از يك سو و شيوع نابينايي در سنين پيري از سوي ديگر در حد پايين مي باشد. از طرفي نيز حوادثي چون جنگ، زلزله و مواردي از اين قبيل درصد نابينايان بزرگسال را بالاتر مي برد. بنابر اين اطلاع رساني به نابينايان بزرگسال از ضروريات هر جامعه اي مي باشد كه البته با توجه به روند رشد آنها، تهيه نقشه هاي شهري و منطقه اي، علائم راهنمايي خاص (پيكتوگرامها) و همچنين تهيه چارتها و كارهاي اطلاعاتي براي اين گروه ضروريست.
۴- عليرغم مورد بالا از آنجا كه كشور ما از آسيب زمان در امان نبوده و در هشت سال دفاع مقدس تعداد قابل توجهي از هموطنان ما به انواع معلوليتها از جمله نابينايي گرفتار شده اند، لذا برماست كه در جهت خواست اين عزيزان از جان گذشته، قدم برداشته و بار ديگر لذت ديدن تصاوير را به آنها ببخشيم. تصاويري كه اطلاعات جديد محيط پيرامون را به آنها داده و آنها را در تجسم موضوعات ياري مي رساند.
۵- تشكيل گروههاي تحقيقاتي منسجم جهت كنترل و نظارت بر تهيه اشكال برجسته ضروري به نظر مي رسد تا اشكال برجسته ارائه شده، در چارچوب يعني از ضوابط تخصصي، تكنيكي، تأييد شده و سپس در اختيار دانش آموزان نابينا قرار گيرند.
۶- برگزاري دوره هاي آموزشي، نقاشي مي تواند همانند دوره هاي آموزشي سفالگري يا موسيقي عليرغم اغناي روحي فرد، پرورش قوه تخيل و پر كردن اوقات فراغت، كودك را در برقرار نمودن ارتباط با انسانهاي ديگر ياري مي كند.
۷- برگزاري نمايشگاه هايي از تصاوير برجسته در فواصل زماني مختلف، عليرغم آشناسازي مردم با توانايي هاي نابينايان طريقي است براي جذب نيروهاي مردمي جهت همكاري داوطلبانه در كارگاههاي ساخت تصاوير لمسي.
سيد جلال موسوي
مأخذ:
بررسي نقش تصاوير لمسي در ادراك تصويري كودكان نابينا (پايان نامه)- كوكب طاهباز

معلولين
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
آموزشي
علمي فرهنگي
ادب و هنر
سخنگاه آزاد
موسيقي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   معلولين   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   آموزشي   |   علمي فرهنگي   |   ادب و هنر   |   سخنگاه آزاد   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |