يكشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۴
در گرماي ۴۰ درجه
تا مي توانيد آب بنوشيد
نگاهي به ضرورت نوشيدن آب در گرماي طاقت فرساي تابستان
001992.jpg
هر فرد سالم مي تواند تا يك هفته بدون غذا زندگي كند، اما بدون آب حداكثر تا ۲۴ ساعت زنده خواهد بود.
گرچه در فصول مختلف سال نوشيدن آب براي حفظ سلامتي توصيه مي شود، اما در فصل تابستان به دليل افزايش دما و تعرق، نياز بدن به نوشيدن به ويژه نوشيدن آب افزايش مي يابد. در اين مقاله به دلايل و ميزان نياز بدن به آب مي پردازيم.

آب، نوشيدني بي جايگزين
متخصصان تغذيه معتقدند ۸۰ درصد مردم همواره دچار كم آبي يا بي آبي مفرط هستند، اما از اين موضوع اطلاع ندارند. نوشيدن نوشيدني هاي مختلف چون قهوه، چاي، انواع آبميوه، نوشابه و ...گرچه به ظاهر مفيد است، اما پاسخگوي نياز بدن به كمبود آب نيست. نوشيدن نوشيدني هاي مختلف به ويژه نوشيدني هاي حاوي كافئين، نه تنها نياز شخص را برآورده نمي كند، بلكه باعث افزايش تشنگي مي شوند. متخصصان، تغذيه آب را نوشيدني بي جايگزين مي دانند و معتقدند تنها نوشيدن آب كمبود بدن را جبران مي كند.از سوي ديگر ۸۳ درصد از حجم خون، ۷۵ درصد از بافت ماهيچه ها، ۷۴ درصد از بافت مغز و ۲۲ درصد از بافت استخواني را آب تشكيل مي دهد.
هضم و جذب غذا، جذب ويتامين ها و تسهيل گوارش با نوشيدن آب امكان پذير و تسهيل مي شود. از سوي ديگر نوشيدن آب، مانع از تشكيل سنگ كليه و كيسه صفرا شده و از سمي شدن بافت ها به ويژه بافت هاي فعال در زمينه دفع مواد زايد جلوگيري مي كند.
گرچه بعضي معتقدند مصرف فيبر به هضم و جذب غذا بيش از نوشيدن آب كمك مي كند، اما مصرف فيبر به تنهايي پاسخگو نبوده و باعث هضم و جذب غذا نمي شود، در حقيقت بدون آب، مواد غذايي بسيار ضروري، حتي فيبر و ساير مواد خوراكي به موادي بي مصرف تبديل مي شوند.
متخصصان تغذيه توصيه مي كنند با احساس اولين علايم كم آبي به سرعت آب بنوشيد، چرا كه كم آبي باعث افزايش غلظت خون شده و گردش خون را دچار اشكال مي كند. با كاهش ميزان آب بدن نه تنها گردش خون مختل مي شود، بلكه فعاليت مغز نيز كند شده و تمركز حواس كاهش مي يابد. به دنبال اين مسايل عوارضي چون سرگيجه، بي حالي و در نهايت غش به انسان دست مي دهد.
آب، داروي معجزه گر
آب خالص- زماني كه هيچ افزودني به آن افزوده نشده- «داروي معجزه گر» لقب گرفته است. نياز روزانه بدن به آب خالص برابر ۸ ليوان در روز است. نوشيدن آب، داراي فوايد مثبتي به اين شرح است؛
* افزايش انرژي بدن؛
* افزايش فعاليت مغز و فعاليت فيزيكي؛
* دفع سموم بدن و تركيبات مضر ناشي از متابوليسم؛
* جلوگيري از ابتلا به سنگ كليه؛
* حفظ لطافت، شادابي و زيبايي پوست؛
*كاهش وزن بدن؛
* كاهش دماي بدن به ويژه در فصل گرما؛
* جلوگيري از سردرد، سرگيجه و شوك ناشي از كم آبي يا بي آبي به ويژه در فصل گرما؛
* هضم و جذب سريع غذا؛
* پايداري وضعيت تعادل الكتروليت هاي بدن.
نوشيدن آب و سلامت قلب
پزشكان و متخصصان تغذيه با مطالعه بيش از ۲۰ هزار فرد سالم بين ۳۸ تا ۱۰۰ سال و به مدت ۶ سال، دريافتند افرادي كه روزانه بيش از ۵ ليوان  آب مي نوشند ۴۱ درصد كمتر از افرادي كه كمتر از اين ميزان آب مي نوشند به بيماري هاي قلبي- عروقي به ويژه حملات قلبي دچار مي شوند، اين تأثير در مردان بيش از زنان مشاهده شده است. پزشكان معتقدند با نوشيدن آب، غلظت خون در حد متعادل ثابت مانده و مشكلاتي چون لخته شدن خون به جهت افزايش غلظت خون كه عاملي در بروز سكته قلبي است، بروز نمي كند.
نوشيدن آب و كاهش وزن بدن
آب يكي از تسهيل كننده هاي هضم و جذب غذا است. بنابراين نوشيدن آب يكي از بهترين شيوه هاي كاهش و كنترل وزن است.
دكتر باتمانقليچ، پژوهشگر ايراني معتقد است: «در اغلب موارد احساس گرسنگي، احساس نياز به آب است، نه غذا. از اين رو با نوشيدن آب، احساس گرسنگي كاذب به سرعت برطرف مي شود.»
زماني كه بدن با كاهش يا كمبود آب روبه رو مي شود، چربي ها به جاي شركت در متابوليسم در بدن ذخيره مي شوند و به اين ترتيب شخص دچار افزايش وزن مي شود. از اين رو با مصرف آب به مقدار كافي چربي ها در متابوليسم وارد شده و مشكل اضافه وزن برطرف مي شود.
آب، نيازي ويژه
آب به طور ويژه براي زنان باردار و مادراني كه به فرزندشان شير مي دهند، ورزشكاران به ويژه ورزشكاران حرفه اي ضروري است. در ورزشكاران، نوشيدن آب باعث كاهش غلظت خون و جلوگيري از حملات قلبي، تعرق و كاهش دماي بدن، جبران دفع آب از طريق تعرق مي شود.
در افرادي كه سابقه بيماري كليه دارند، مصرف روزانه ۱۰ ليوان آب توصيه مي شود. در افراد مبتلا به حساسيت به ويژه حساسيت هاي دستگاه تنفسي (ريه ها و گلو) نوشيدن آب ضروري است، چرا كه خشكي دستگاه تنفسي، عاملي جهت تشديد حساسيت دستگاه تنفسي است. از سوي ديگر آلودگي هوا عاملي جهت تشديد عوارض حساسيت هاي دستگاه تنفسي است كه نوشيدن آب از جايگزيني ذرات آلوده در مجراي تنفسي ممانعت كرده و عوارض ناشي از حساسيت تخفيف يافته و يا كاملاً از بين مي رود.
كاهش مصرف آب، بدن را در مقابل حمله ويروس ها ضعيف مي كند. نوشيدن آب سيستم ايمني بدن را تقويت و فعال مي كند. از اين رو افراد مبتلا به نقص سيستم ايمني بدن، نياز به نوشيدن آب بيش از سايرين دارند. افراد سالم نيز با نوشيدن آب، سيستم ايمني خود را هميشه فعال نگه داشته و خود را در برابر ابتلا به بيماري ها مصون مي كنند.
آب به ترميم بافت ها نيز كمك شاياني مي كند، بنابراين نوشيدن آب به ترميم بافت هاي آسيب ديده نيز كمك مي كند.
چگونه نوشيدن آب را به خاطر بسپاريم؟
بي ترديد مشغله كاري، مانع از به خاطر سپردن نكات مهم مي شود، اما براي آن كه نوشيدن آب را فراموش نكنيم، به چند نكته توجه كنيم؛
* صبح هنگام برخاستن از خواب، اولين ليوان آب را بنوشيد. نوشيدن آب نه تنها تشنگي شما را برطرف مي كند، بلكه به دفع سريع تركيبات نامناسب ناشي از متابوليسم در طول شب نيز كمك مي كند. از اين رو بلافاصله پس از برخاستن از خواب يك تا دو ليوان آب بنوشيد.
* در بين روز به جاي نوشيدن چاي يا قهوه كه خود باعث افزايش تشنگي مي شوند، آب بنوشيد.پس از صرف ناهار حتماً يك ليوان آب بنوشيد. اين مسأله به هضم و جذب سريع و مفيد غذا كمك مي كند.
* به هيچ وجه صبر نكنيد تا تشنه شده و سپس آب بنوشيد؛ چرا كه زماني كه احساس تشنگي مي كنيد، بدن در وضعيت بحراني و بي آبي مفرط قرار گرفته است. از اين رو پيش از تشنه شدن آب بنوشيد.
* بعد از ظهر در فاصله بين ناهار تا هنگام خواب، حداقل ۳ ليوان آب را فراموش نكنيد.
* در فصل تابستان، حتماً يك بطري كوچك آب به همراه داشته باشيد. با هر بار باز كردن درب كيفتان، جرعه اي هم آب بنوشيد.
* سعي كنيد به تدريج آب و آبميوه طبيعي را جايگزين چاي، قهوه، نسكافه و انواع نوشابه ها بكنيد و در پايان اينكه به عقيده متخصصان تغذيه، بهترين نوشيدني، آب خالص است. آب خالص همان آب لوله كشي شهري است. متخصصان به هيچ وجه، نوشيدن «آب معدني» را توصيه نمي كنند. سلامت باشيد.
مترجم: مهتاب. ص. خسروشاهي
منبع: http://www.betterway health.com

نكته ها
001995.jpg
خواص دارويي درخت نارگيل (Coca-nutpalm)
اين درخت به عربي جوزالهند ناميده مي شود و ارتفاع آن ۴۰ متر و داراي ساقه منتهي به برگ هاي بزرگ به طول ۴ تا ۵ متر است. در تمام سال شاخه هايش داراي ميوه است. اين درخت در برزيل مي رويد و برخي از گونه هاي آن در هند و ساير نقاط پراكنده اند. قبل از رسيدن كامل ميوه، مايعي به رنگ سفيد مايل به خاكستري، با طعم كمي شيرين و مطبوع كه شيره نارگيل نام دارد، درون پوسته سخت را پر مي كند و پس از رسيدن ميوه، قسمتي از آن حالت جامد به خود گرفته، در جدار داخلي پوسته سخت، بسته مي شود و به اين ترتيب مغز دروني كه همان آلبومن شامل جنين است و Coprah ناميده مي شود، تشكيل مي گردد.
تركيبات شيميايي: بوردو كوكو، مركب از اترهاي گليسيرين است كه بسيار چرب بوده و شبيه كره  گاو است كه در آن علاوه بر اسيدهاي ديگر، اسيد كوكسي نيك نيز يافت مي شود. اين ماده در برخي مناطق به مصرف تغذيه و روشنايي مي رسد و چون به سهولت تند و داراي بوي ناپسند مي شود، سابقاً منحصراً به مصارف تهيه صابون و يا شمع در اروپا مي رسيده است. روغن تهيه شده از بوردو كوكو، در تهيه بيسكويت به كار مي رود و نيز در تهيه پماد و شياف كاربرد دارد. از ساقه اين درخت بر اثر ايجاد شكاف، مايعي با طعم شيرين و نسبتاً مطبوع خارج مي شود كه اگر تخمير شود، نوعي شراب و الكل و سركه و قند و... به دست مي آيد.
در برزيل از شيره ميوه نارس آن، جهت رفع التهاب و ورم چشم استفاده مي شود.
001989.jpg
شاه توت و خواص دارويي آن
درختي زيبا و به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر است و شاخه هايي كوتاه و متعدد دارد و چون ميوه اش خوش طعم است، در غالب نواحي، به پرورش آن اقدام مي شود.
تركيبات شيميايي: برگ درخت شاه توت، كربنات كلسيم فراوان دارد. ميوه اش داراي ۷/۸۴ درصد آب، ۹ تا ۲۴ درصد مواد قندي، ۸۶/۱ درصد اسيد ماليك و نيز مواد آلبومنيوئيدي و مواد چرب و صمغ و املاح مختلف و نيز اسيد سيتريك است. منشاء اوليه درخت شاه توت از ايران بوده و از آنجا به نواحي ديگر انتقال يافته است.
خواص دارويي: مصرف پوست ريشه درخت كه طعم تلخ و تند و ناپسند دارد، از قديم به عنوان دافع كرم معمول بوده است. برگ درخت شاه توت، كربنات كلسيم فراوان دارد و براي آن اثر كم كننده قند خون قائل اند. همچنين شاه توت، ميوه اي لذيذ، خوش طعم و كمي قابض، قبل از رسيدن كامل است. از اين جهت از آن مي توان قبل از رسيدن به عنوان قابض و بعد از رسيدن به عنوان ملين استفاده كرد، از شيره آن قبل از رسيدن كامل شربتي با طعم ترش تهيه مي كنند و به صورت غرغره مي تواند در رفع گلودرد و التهاب مخاط دهان و آفت اثرات مفيد ظاهر كند.
محل رويش: در نواحي شمالي ايران پرورش مي يابد. در نقاط ديگر مانند غرب، جنوب و جنوب غربي نيز مشاهده مي شود.
عاطفه لطفي جبلي

اخبار دانش
براي اولين بار در كشور
سيستم لايه نشاني اسپاترينگ RF طراحي و ساخته شد
سيستم لايه نشاني DC&RF اسپاترينگ، براي اولين بار در كشور، توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف طراحي و ساخته شد.
به گزارش خبرنگارما، اين سيستم كه به همت متخصصان مركز فناوري خلاء بالاي جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف، طراحي و ساخته شده است، در ايجاد لايه هاي نازك در لايه نشاني هاي مواد رسانا و دي الكتريك به روش كندوپاش (اسپاترينگ) كاربرد دارد.
مهندس كلهر، عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف در اين خصوص گفت: سيستم هاي اسپاترينگ به منظور لايه نشاني و ساخت لايه هاي نازك تحت خلاء استفاده شده و در ساخت انواع حسگرها و ابر رسانايي، نانوتكنولوژي و لايه برداري (etching) در سطح اتمي و همچنين در تميزكاري سطوح و قطعات به وسيله پلاسما به كار مي روند.
وي با بيان اين كه با ساخت اين سيستم هفتاد درصد صرفه جويي ارزي خواهيم داشت، افزود: دست يابي به دانش فني مذكور تأثير بسزايي در توسعه فضاي تحقيقاتي كشور داشته و گامي در جهت استقلال و خودكفايي محسوب مي شود.
اين پژوهشگر، در باره مكانيزم كار اين سيستم اظهار داشت: سيستم اسپاترينگ يا كندوپاش براساس ايجاد محيط پلاسماي گاز يونيزه شده بي اثر و در يك محفظه خلاء با فشار حدود ۱۰ به توان منهاي ۲ ميلي بار كار مي كند و مهمترين مزيت آن كنده شدن اتم ها يا مولكول هاي ماده لايه نشاني در دماي كمتر از دماي ذوب است.وي ادامه داد: براي ساخت سيستم لايه نشاني DC&RF، ابتدا سيستم DC مگنترون اسپاترينگ با قطر هدف ۳ اينچ طراحي و ساخته شد، سپس به منظور توسعه اين طرح سيستم به RF اسپاترينگ مجهز شد.
مهندس كلهر خاطر نشان كرد: سيستم هاي اسپاترينگ DC صرفاًَ براي لايه گذاري مواد رسانا مانند فلزات، قابل استفاده مي باشند و در صورت تزريق گاز فعال، مي توان تركيب گاز فعال با فلز را نيز لايه گذاري نمود اما با بكارگيري سيستم RF اسپاترينگ مي توان انواع مواد رسانا و دي الكتريك را لايه گذاري نمود.وي در خاتمه يادآور شد: حداكثر توان عملي اين سيستم، بيش از ۶۵۰ وات بوده و براي مواد معمولي با نرخ ۳۰A/S مي تواند لايه نشاني كند و داراي ايمني لازم براي سيستم و كاربر است.اين سيستم توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف در آزمايشگاه الكترونيك نوري دانشگاه تربيت مدرس راه اندازي شده و در حال بهره برداري است.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |