سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۸ - Sep.16, 2003
تكليف ميدان نفتي آزادگان فردا مشخص مي شود
خبرگزاري فارس- مجله تحقيقات اقتصادي خاورميانه گزارش داد: شركت ملي نفت ايران امروز سه شنبه نشستي را با شركتهاي بين المللي دعوت شده براي اخذ قرارداد آزادگان برگزار مي كند و پاسخ آنها را در مورد امضاي اين قرارداد مي شنود.
مجله تحقيقات اقتصادي خاورميانه در اين گزارش آورده است: ايران از چند شركت اروپايي و آسيايي دعوت كرده است در پروژه بزرگ نفتي آزادگان شركت كنند. ميس(MEES )در ادامه افزود: در پي فشار آمريكا بر ژاپن مبني بر عدم امضاي اين قرارداد، ژاپن تاكنون اين قرارداد را امضا نكرده است و وزير نفت ايران براي منحرف كردن فشارهاي بين المللي در قرارداد آزادگان، سعي كرده است چندين شركت بين المللي را در اين زمينه دخيل كند.
ميس معتقد است: تهران با اين اقدام ، فشار آمريكا بر ژاپن را براي امضاي اين قرارداد كاهش خواهد داد.
اين در حالي است كه وزير امور خارجه ژاپن پيشتر گفته بود: نگراني از برنامه هسته اي ايران هيچ تاثيري بر امضاي اين قرارداد نخواهد داشت.
رمضانزاده سخنگوي دولت نيز در ماه گذشته تاكيد كرد: اگر ژاپن مايل به امضا نيست ، ما اين قرارداد را با شركتهاي ديگر بين المللي امضا خواهيم كرد.
ميدان نفتي آزادگان يكي از بزرگترين ميدانهاي نفتي جهان و خاورميانه است كه ۲۶ ميليارد دلار ذخيره نفتي در اختيار دارد و ارزش قرارداد آن نيزبيش از ۵/۲ ميليارد دلار برآورد شده است.

وزير اقتصاد :
واگذاري شركت هاي دولتي براي بازپرداخت بدهي ها خصوصي سازي نيست
تهران-خبرگزاري كار ايران: واگذاري برخي شركت هاي دولتي به سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي در قبال بازپرداخت بدهي هاي دولت به آنها، خصوصي سازي نيست.
به گزارش خبرنگار بازار سهام ايلنا، وزير اقتصاد با اعلام اين مطلب تصريح كرد: بازپرداخت بدهي هاي دولت به اين نهادها به صورت واگذاري برخي شركت هاي دولتي تنها اجراي تعهدات دولت براي كاهش ميزان بدهي است و نمي توان اين حركت را خصوصي سازي ناميد.
وي با اشاره به بند (ذ) تبصره (۵) قانون بودجه سال جاري تشريح كرد: اين روند در تبصره يادشده نيز با لغت خصوصي سازي نگارش نشده است بلكه بازپرداخت بدهي هاي دولت لحاظ شده كه البته به دنبال اين فرايند مديريت شركت هاي دولتي از قالب دولتي به بخش مديريت قانون تجارت منتقل مي شود.
مظاهري صورت ايده آل پرداخت بدهي ها را نقدي دانست و افزود: با توجه به ميزان بدهي هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي طرفين توافق كردند به جاي ردو بدل كردن پول نقد وسيله يا دارايي ديگري را به طرف طلبكار منتقل كنند كه اين عمل بصورت قانون نيز درآمده است.
وزير اقتصاد ادامه داد: با استفاده از اين روش علاوه بر كاهش بار بدهي هاي دولت، آن دسته از شركت هاي دولتي كه به اين نهادها واگذار شده از مديريت شركت هاي دولتي خارج و براساس قانون تجارت اداره مي شود.
وي در پايان افزود: به نظر مي رسد مكانيزم و سازوكار خوبي در قانون بودجه وجود دارد كه طي اين سال انجام شده و دليلي ندارد كه ما از اين روش براي بازپرداخت بدهي هاي دولت عدول كنيم و بدهي ها را با روش نقدي پرداخت كنيم.

يادداشت
به بهانه راه اندازي بورس فلزات پيمان ببنديد كه «بورس» باشيد
محمد صادق جنان صفت
ماهنامه اقتصاد ايران در يكي از شماره هاي اخير خود از «نظام قيمت گذاري دولتي» به عنوان «شبح كمونيزم» نامبرده است كه تعبير قابل تأملي است. نظام قيمت گذاري كه اساس آن بر سهميه بندي است در دهه ۱۳۶۰ در اقتصاد ايران به دلايل شرايط خاص سالهاي تثبيت انقلاب و جنگ تشديد شد، در دهه ۱۳۷۰ سست شد، اما برخي از كالاها به دلايل گوناگون مشمول نظام قيمت گذاري بودند. فلزات اساسي مثل فولاد، مس، آلومينيوم از جمله كالاهايي بودند كه تا همين يكي - دو سال پيش مشمول قيمت گذاري بودند و هنوز سايه اين شيوه را بر سر خود احساس مي كنند.در قانون برنامه سوم پيش بيني شده بود با تأسيس بازار فلزات و محصولات كشاورزي، آخرين بقاياي اقتصاد غير شفاف نيز از بازار اين محصولات رخت بربندد. پس از دو سال بحث و گفت وگو و تدوين اساسنامه و آيين نامه هاي اجرايي، بورس فلزات ايران از امروز كار خود را شروع مي كند. درباره فعاليت اين نهاد نوپا چند نكته را يادآور مي شويم:
۱- با وجود اينكه بيش از ۳ دهه از سابقه فعاليت «بازار سهام» در ايران مي گذرد - و براساس ذات اين بازار بايد از دستورات دولتي و حكومتي دور باشد - هنوز شبح قيمت گذاري در اين بازار ديده مي شود. با وجودي كه دبير كل فعلي بورس حداقل در نظريه، قيمت گذاري دستوري را نمي پذيرد، باز هم ديده مي شود كه با بازار آزاد سهام تفاوت بنيادين دارد. اميدواريم «بورس فلزات» از روز نخست كاري خود گونه اي عمل كند كه هرگز سايه كمونيزم به اين بازار برنگردد. مسئولان و مديران بورس فلزات پيمان ببندند كه واقعا «بورس» باشند. يعني اطلاعات را به موقع و بهنگام، شفاف، غير گزينشي و سريع در اختيار فعالان اين بازار قرار دهند. سرنوشت بازار سهام نبايد در بورس فلزات تكرار شود.
۲- بورس فلزات اگر محدود به عرضه و تقاضاي داخلي باشد و انحصار توليد دولتي همچنان پا بر جا باشد، طعم شيرين موفقيت  را نخواهد چشيد. شرايط را گونه اي كنيد كه در يك زمانبندي كارآمد بازار فلزات آزاد، دست كم منطقه اي شده و عرضه و تقاضاي آن گسترده شود. تجربه برخي از كشورها مي تواند مورد استفاده قرار گيرد و توجه داشته باشيم كه بازار ۳۰۰ ميليون نفري آسياي ميانه و بازار ثروتمند كشورهاي حاشيه خليج فارس براي حضور در بازار فلزات ايران مي تواند بسيار مفيد باشد. شرط حضور فعالان اقتصادي منطقه در بازار فلزات ايران رفع انحصارهاي توليد فولاد در ايران است. براي رسيدن به نقطه مطلوب لازم است سهام غولهاي فولادسازي كشور به سرعت در بازار سهام عرضه شود تا انحصارهاي فعلي دست كم با درجه انحصار كمتري مواجه شود.

واردات برنج يك ميليون تن خواهد شد
تهران- واحد مركزي خبر: مدير عامل  انجمن  برنج  كشور خواستار تجديد نظر وزارت  بازرگاني  درزمينه  ميزان  واردات  برنج  براي  حمايت  از توليدكنندگان  داخلي  شد.
جمال  عليزاده  شايق  با انتقاد از وزارت  بازرگاني  در زمينه  تصميم  اين وزارتخانه  براي  واردات  ۷۰۰ هزار تن  برنج  گفت : با اين  تصميم  ميزان واردات  برنج  با احتساب  ۳۷۵ هزار تن  سهميه  واردات  برنج  از طريق  بازارچه هاي  مرزي  به  بيش  از يك  ميليون  تن  مي رسد.
وي  افزود: با توجه  به  توليد ۲ ميليون  و دويست  هزار تن  برنج  داخلي نياز واردات  برنج  امسال  بين۳۰۰ تا۴۰۰ هزار تن  است  و واردات  اين  ميزان  برنج  ، شاليكاران  داخلي  را با مشكل  جدي  روبرو خواهد كرد.
عليزاده  خاطرنشان  كرد: با وجود اعلام  وزارت  بازرگاني  مبني  بر خريد برنج  از كشاورزان  و با توجه  به  اينكه  خريد تضميني  تنها در مورد ارقام  پرمحصول  انجام  مي شود، واردات  بيش  از نياز برنج  باعث  زيان  سنگين  توليدكنندگان  ديگر ارقام  برنج  خواهد شد.
مدير عامل  انجمن  برنج  كشور تصريح  كرد: ادامه  روند فعلي  واردات برنج  باعث  خواهد شد تا در ماههاي آينده  همچون  سال  هاي  گذشته  بار ديگر شاهد از بين  بردن  برنج  فاسد شده  در انبارهاي  وزارت  بازرگاني باشيم .

وزير نفت در گفتگو با خبرگزاري فارس:
اكثر اعضاي اوپك از سهميه ها تخطي مي كنند
خبرگزاري فارس- وزير نفت گفت: با توجه به تخطي اكثر اعضاي اوپك در خصوص سهميه توليد تصميمات جدي در اين خصوص گرفته خواهد شد.
بيژن زنگنه، با اشاره به انتخاب دبيركل جديد اوپك اظهار داشت: با توجه به اين كه ايران نيز در اين دوره كانديدا معرفي كرده است، مشورت هاي لازم با تمام كشورها صورت گرفته و صحبتهاي لازم انجام شده است؛اما نمي توان در مورد درصد موفقيت آن اظهار نظر كرد.
وي گفت: ايده ايجاد يكي از بزرگترين شهركهاي صنعتي كشور در عسلويه در حال بررسي كارشناسي است . اين ايده با همكاري و مشاركت وزارت صنايع و معادن مطرح شده و در آن مقرر گرديده تا واحدهاي صنعتي انرژي بر در اين شهرك احداث گردند.
وي گفت: با توجه به ايده فوق مقرر شده تا زمينه انتقال روزانه بيش از صد ميليون متر مكعب گاز به شهرك صنعتي فوق مهيا شود.
وزير نفت افزود: ايده فوق توسط مشاورين در حال بررسي و مكان يابي است.
وي از استقبال وزارت صنايع و معادن خبر داد و اظهار داشت: اين ايده هنوز به طرح تبديل نشده است.

مبادلات تجاري بين ايران و آمريكا ۵۵ درصد افزايش يافت
خبرگزاري فارس- براساس گزارش مركز آمار آمريكا ، مبادلات تجاري بين ايران و آمريكا در هفت ماهه نخست سال جاري ميلادي در مقايسه با سال ۲۰۰۲ ميلادي ۵۵ درصد افزايش يافته است.حجم مبادلات تجاري بين ايران و آمريكا در هفت ماه گذشته ۱۵۷ ميليون دلار بوده كه از اين ميزان ۶۳ ميليون دلار صادرات آمريكا به ايران و ۹۴ ميليون دلار صادرات ايران به آمريكا مي باشد. تراز تجاري بين ايران و آمريكا در حال حاضر مثبت ۳۰ ميليون دلار به نفع ايران است كه در مقايسه با سال گذشته ۴۴ ميليون دلار كاهش نشان مي دهد.
صادرات ايران به آمريكا در ماه گذشته (جولاي - تير) ۱۱ ميليون دلار بوده است كه در مقايسه با خرداد ماه (ژوئن) ۳/۳ ميليون دلار كاهش داشته است. واردات ايران از آمريكا نيز در ماه گذشته ميلادي (جولاي - تير) ۶ ميليون دلار بوده كه در مقايسه با خرداد ماه (ژوئن) ۴/۱ ميليون دلار كاهش نشان مي دهد.

كشورهاي فقير تسليم اروپايي ها نشدند
شكست اجلاس سازمان تجارت جهاني
طرفين مناقشه بر سر سوبسيدهاي محصولات كشاورزي يكديگر را مسئول شكست اجلاس كنكون خواندند
گروه اقتصادي: با پايان بدون نتيجه مذاكرات سازمان جهاني تجارت در كنكون مكزيك طرفين درگير گروه هاي ذينفع در مناقشه سوبسيدهاي محصولات كشاورزي يكديگر را به عنوان مسئول شكست مذاكرات معرفي و متهم مي كنند.
اگر چه ناظران و صاحب نظران اقتصادي ،كشورهاي اروپايي را مسئول اصلي پايان بي نتيجه مذاكرات مي دانند،  اما بلوك اروپايي سازمان جهاني تجارت با تأكيد بر مواضع خود خواهان تدوين طرح جديدي در زمينه تجارت محصولات كشاورزي است.
اما اكثر كشورهاي عضو كه تعداد آن ها بالغ بر يكصد عضو اين سازمان مي شود با تهيه طرح جديد مخالفند. عليرغم تأكيد يكسويه كشورهاي اروپايي بر گشوده شدن بازار كشورهاي در حال توسعه به روي كالاهاي خود از پذيرش حذف تعرفه ها و سوبسيدهاي اعمال شده بويژه بر محصولات كشاورزي سرباز مي زنند.
در پايان اجلاس وزراي كشورهاي عضو در بيانيه اي كه صادر شد بر كسب نتيجه و تشكيل اجلاس ديگر تا پيش از ۱۵ دسامبر سال جاري مصادف با ۲۴ آذرماه تأكيد كردند.
در اين بيانيه به تعهد كشورهاي عضو به بيانيه دوحه و تلاش همه كشورها براي تحقق آن تأكيد شده است.
سوپاچي پانيچيپا كدي رئيس سازمان تجارت جهاني در پايان اين اجلاس تأكيد كرد كه چيزي به پايان ضرب الاجل تعيين شده در سال ۲۰۰۴ نمانده است.
نتيجه مذاكرات همه را متعجب كرد اما هنوز اميدواريم.
وي تأكيد كرد: بايد اطمينان داشته باشيم كه مذاكرات تداوم يابد. اگر توافق دوحه به نتيجه نرسد بازنده اصلي كشورهاي فقير هستند. وي بر ضرورت تلاش همه كشورها براي كسب موفقيت تأكيد كرد.
پاسكال لامي نماينده تجاري اتحاديه اروپا عليرغم اين شكست گفت:  روند مذاكرات در آينده،  مي تواند ادامه داشته باشد.
وي تصريح كرد: با شكست اجلاس، همه كشورها ضرر كردند در حالي كه مي توانستند سود ببرند.
اين در حالي است كه اروپا جزء مخالفان اصلي حذف يارانه محصولات كشاورزي در كشورهاي توسعه يافته بود و حاضر نشده است از منافع خود به نفع كشورهاي فقير صرفنظر كند.
راميز وزير سرمايه گذاري و تجارت بين المللي مالزي در اين باره گفت: اين شكست نشان داد كه كسي نمي تواند چيزي را بر كشورهاي درحال توسعه تحميل كند.
رابرت زوليك نماينده تجاري آمريكا نيز اظهار داشت: كشورهاي در حال توسعه مي بايست موضع مثبتي را در زمينه پيشرفت تجاري جهاني اختيار كنند ؛ ولي مثل اين كه آنها خواستار توقف تجارت جهاني هستند.

بورس فلزات امروز رسماً آغاز به كار مي كند
به دنبال چند روز فعاليت آزمايشي بورس فلزات، سه شنبه هفته جاري اين بورس رسما، افتتاح مي شود.
مهدي نواب، معاون اقتصادي و بين المللي وزارت صنايع و معادن، با بيان اين مطلب به ايلنا گفت: صبح سه شنبه، بورس فلزات به عنوان نخستين بورس كالا، طي مراسمي با حضور وزير صنايع و معادن، اعضاي شوراي عالي بورس، مديران ارشد واحدهاي توليدي و فعالان بازار فلزات به طور رسمي آغاز به كار خواهد كرد.وي افزود: در بورس فلزات در مرحله اول مقاطعي از فولاد، مس و آلومينيوم داد و ستد مي شود.
دكتر نواب پذيرش انواع مختلف اين محصولات را منوط به نظر هيأت پذيرش بورس دانست و تصريح كرد: نوع فلز مورد معامله در بورس، بايد از سوي هيأت پذيرش مشخص شود. به عنوان مثال در مورد فولاد، انواع محصولات با كيفيت آلياژي متفاوت وجود دارد كه شرايط حضور هر يك از آنها در بورس، بايد جداگانه بررسي شود.
معاون اقتصادي و بين المللي وزارت صنايع و معادن با اشاره به تعداد كارگزاران بورس فلزات خاطرنشان كرد: در حال حاضر ۱۱ كارگزار براي اين بورس در نظر گرفته شده كه اين حداقل تعداد كارگزار براي راه اندازي بورس است اما با شروع معاملات و افزايش حجم داد وستد، قطعاً تعداد كارگزاران افزايش خواهد يافت.
گفتني است نخستين بورس كالاي ايران در حالي به طور رسمي وارد رسمي وارد چرخه اقتصادي كشور مي شود كه حدود ۳ سال از زمان برنامه ريزي و انجام طرح هاي مطالعاتي براي راه اندازي آن مي گذرد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامعله شده
نام شركت
۱-
۴۸۲۱
۶۳۹۵
معادن منگنز ايران
۰
۴۴۱۴
۹۴۶۰
شهد ايران
۱۸۴-
۵۶۵۰
۱۰۰۰۰
نوش مازندران
۲۶۱-
۴۹۶۸
۵۰۶۰۰
مارگارين
۸۷
۳۲۳۲
۲۲۴۹۶
ايران مرينوس
۰
۴۱۰۱۲
۱۳۳۴۹
نفت بهران
۴۱۳-
۷۹۵۷
۵۶۱۸۰۸
پتروشيمي خارك
۰
۶۱۶۱
۷۶۳۹
پتروشيمي اراك
۰
۹۹۹۹
۱۱۲۴۲
داروسازي جابربن حيان
۳۳
۱۴۲۰۸
۱۲۶۹۲
دارويي رازك
۴۵۵-
۸۹۹۹
۹۰۵۷
دارويي لقمان
۰
۶۰۰۲
۷۵۸۱
داروسازي كوثر
۴۰۹
۸۵۹۰
۹۳۱۱۵
پارس دارو
۷۱
۲۷۱۱
۴۸۶۸۳
شيمي داروئي داروپخش
۳۵۹
۷۷۱۸
۱۵۴۵۸۲
گاز لوله
۲۵۸
۵۴۲۰
۳۷۵۴۶
چيني ايران
۰
۳۵۰۲
۶۷۴۴
كاشي تكسرام
۱۶۰۶-
۳۰۹۷۹
۳۳۱۵۳۱
سيمان تهران
۱۱۷
۲۹۸۶۸
۱۶۶۸۸
حق تقدم سيمان تهران
۱۱۶۳-
۲۲۱۰۴
۶۶۱۹۹۱
سيمان فارس و خوزستان
۶۷۳-
۴۷۵۲۱
۱۳۵۶۷۶
سيمان خزر
۰
۳۰۸۷۵
۱۱۶۱۷
سيمان غرب
۲۲۲-
۱۳۷۵۵۰
۸۸۸۸۲
سيمان اروميه
۳۴۳۹-
۶۵۱۶۸
۱۲۰۱۸۸
سيمان سپاهان
۰
۲۷۰۶۲
۳۷۸۹۷
سيمان شاهرود
۷۵۴-
۵۳۲۴۶
۵۵۴۲۹۴
سيمان بهبهان
۳۵۱-
۳۱۶۳
۴۰۰۰
حق تقدم ماشين سازي اراك
۷۸-
۲۲۷۶
۳۵۳۸۴
سرماآفرين
۲
۵۰۰۲
۷۲۹۶
كابلسازي ايران
۲۶۰-
۱۰۰۰
۷۰۰۰
كارخانجات صنعتي پيام
۰
۷۶۷۰
۱۲۸۵۰
ايران خودرو ديزل
۰
۹۴۴۵
۳۲۳۷۵۴
ايران خودرو
۰
۱۷۹۱۴
۴۶۵۶۳۸
سايپا ديزل
۰
۲۴۷۱۴
۱۴۹۷۴۵
سايپا
۰
۱۶۵۸۳
۱۸۰۶۳۸
زامياد
۴۱۳
۱۲۷۳۷
۴۳۹۴
حق تقدم زامياد
۸۳-
۷۴۱۷
۱۹۵۱۰
كاربراتور ايران
۰
۱۵۷۶۸
۵۰۰۱۰
سايپا آذين (سهامي عام)
۰
۱۶۰۱
۱۰۵۹۵
شركت ساختمان اصفهان
۰
۷۱۲۹
۲۲۹۱۸۵
بانك كارآفرين
۰
۲۶۲۲
۱۷۱۹۳
سرمايه گذاري البرز
۰
۳۲۹۵
۱۰۸۰۳
توسعه صنايع بهشهر
۰
۳۵۷۴
۹۵۴۲۰
سرمايه گذاري ملي ايران
۰
۲۱۸۶
۹۳۸۴۹
سرمايه گذاري سپه
۰
۳۶۸۲
۲۵۸۹۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۰
۱۶۵۳
۳۷۷۸۵
سرمايه گذاري ملت
۰
۴۴۸۸
۹۴۸۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۰
۳۹۰۰
۱۷۲۹۸۷
سرمايه گذاري غدير
۰
۳۲۱۰
۷۷۴۶
سرمايه گذاري پارس توشه
۰
۲۱۹۰۰
۳۰۱۲
گروه صنعتي سديد
۰
۲۷۸۶
۱۲۷۰۱۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۱۳۵-
۲۶۹۰
۳۴۴۳۸۴
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۰
۲۰۹۷
۱۲۰۱۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۲۳۷۰
۶۰۲۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۰
۱۶۴۸
۵۰۰۰۰
پيچك
۰
۲۳۶۲
۱۰۰۱۰
بهپاك
۰
۱۰۰۰۰
۲۲۷۲
گلوكوزان
۲۷۲-
۹۵۴۸
۳۳۴۰۲
ويتانا
۴۸-
۴۶۲
۶۲۴۲
مخمل و ابريشم كاشان
۱۳۹-
۱۲۶۰
۱۱۵
حق تقدم نورد و لوله اهواز
۰
۴۵۰۵
۱۵۵۵۴
سپنتا
۲۱-
۲۵۰۴
۱۸۲۵۶
ماشين سازي نيرومحركه

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۷۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۴۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۳۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۴۲۳

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |