سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۳ - Mar.11,2003
من الخرق المعاجله قبل الإمكان والأناه بعد الفرصه.
شتاب كردن پيش از بدست آوردن توانايي و درنگ كردن پس از
بدست آوردن فرصت از ناداني است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
نياز نيمشبي دفع صد بلا بكند
دلا بسوز كه سوز تو كارها بكند
كه رحم اگر نكند مدعي خدا بكند
تو با خداي خود انداز كار و دل خوش دار
شب هاي سخنراني درباره عاشورا
مجلس سخنراني و نوحه سرايي سالار شهيدان، در شب هاي تاسوعا و عاشوراي حسيني توسط مجتمع فرهنگي روشنگر در شهرك غرب برگزار مي شود.
در اين مجالس آقايان فاطمي نيا و امجد سخنراني خواهند كرد و مداحان اهل بيت به عزاداري و نوحه سرايي مي پردازند.
اين مراسم روزهاي ۲۱ تا ۲۳ اسفندماه از ساعت ۳۰/۱۸ در فاز ششم شهرك غرب، انتهاي بلوار ايوانك، گل افشان جنوبي، مجتمع فرهنگي روشنگر برپا خواهد بود.

نمايش آثار نقاشان عراقي در آمريكا
يك گالري در آمريكا اقدام به نمايش و فروش آثار نقاشان عراقي كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني آرته، مالك يك گالري در ايالت مينه سوتا در آمريكا اخيرا اقدام به نمايش تعدادي از آثار نقاشان عراقي كرده است. در اين گالري، نقاشي هاي ارائه شده به فروش رفته و پول حاصل از فروش به صاحبان اثر كه در عراق به سر مي برند تعلق مي گيرد. اين امر برخلاف مقررات جاري آمريكا كه هرگونه حمايت از كشورهاي تروريست را منع مي كند بوده و احتمال زنداني شدن مالك اين گالري وجود دارد. با توجه به اين كه عراق چندين سال است كه در تحريم قرار دارد وسايل نقاشي نيز در آن وجود ندارد و به همين جهت مالك اين گالري با سفر به عراق وسايل اوليه نقاشي همچون بوم، قلم و رنگ را در اختيار نقاشان گذاشت و در برابر ۴۷ تابلو از نقاشان عراقي دريافت كرد.

مهرزاد مينويي درگذشت
مهرزاد مينويي تدوين گر و رئيس كانون تدوين گران خانه سينما، شب گذشته در اثر سانحه رانندگي درگذشت. وي كه متولد ۱۳۲۸ است، تدوين فيلم هايي همچون ماديان، زير باران، دست نوشته ها، زير بام هاي شهر، وصل نياكان، پوتين، بر بال فرشتگان، سجاده آتش، لاك پشت، جان سخت، عشق شيشه اي، شوكران، آب و آتش، سفر به فردا و دو فيلم «سال سخت در خمين» و «دوشيزه» را كه در جشنواره بيست و يكم فيلم فجر به نمايش درآمده بر عهده داشت.
مراسم تشييع جنازه مينويي روز شنبه از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد.
همشهري، درگذشت مهرزاد مينويي را به خانواده ايشان و جامعه سينمايي كشور تسليت مي گويد.

داريوش پيرنياكان سخنگو و عضو هيأت مديره خانه موسيقي:
۲۴۵۰ تن عضو قطعي خانه موسيقي شده اند
004850.jpg
تعداد اعضاي پيوسته، وابسته يك و وابسته دو خانه موسيقي به ۲۴۵۰ تن رسيده و ۶۰۰ فرم ارسالي از سوي علاقه مندان به عضويت در خانه موسيقي نيز در كميته هاي ۸ گانه در دست بررسي است.
داريوش پيرنياكان، نوازنده بنام تار،  عضو و سخنگوي هيأت مديره خانه موسيقي روز گذشته در نشست با خبرنگاران، ضمن بيان اين مطلب به فعاليت هاي خانه موسيقي در سال ۱۳۸۱ اشاره كرد و گفت: برگزاري مستقل جشن خانه موسيقي، بزرگداشت استادان قنبري مهر و دكتر  پورتراب و كمك به هنرمندان در هنگام بيماري و تقبل بخشي از هزينه هاي درمان آنها از جمله فعاليت هاي صنفي خانه موسيقي در سال ۸۱ بوده است.
به گزارش خبرنگار همشهري پيرنياكان از تشكيل كميته مستقل پزشكان علاقه مند به موسيقي خبر داد و گفت: اين كميته مي تواند كمك مهمي به هنرمندان موسيقي بكند و هنگام بيماري راهنمايي هاي مؤثري ارائه كند.
وي همچنين از ايجاد شعبه هايي در شهرستان ها خبر داد و گفت به دنبال ابراز تمايل برخي از شهرستان ها نسبت به تأسيس شعبه خانه موسيقي هيأت مديره اين كار را در دستور كار خود قرار داد و سال آينده به صورت جدي آن را پيگيري خواهد كرد.
پيرنياكان در پاسخ به سئوالي درباره وضعيت نابسامان آموزشگاه هاي موسيقي كشور، از شكل گيري شورايي مركب از كميته مدرسان خانه موسيقي و مسئولان مركز گسترش فعاليت هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد و گفت: دو ماهي است كه اين شورا فعاليت  جدي خود را براي بررسي و ارزشيابي آ موزشگاه ها و مربياني كه در اين آموزشگاه ها به تدريس سرگرمند، آغاز كرده است و قصد دارد به اين بلاتكليفي و سوءاستفاده هايي كه به نام آموزش موسيقي از شهروندان مي شود، پايان دهد.
سخنگوي خانه موسيقي همچنين از مراحل پاياني كار بيمه هنرمندان موسيقي خبر داد و گفت: تاكنون نام ۶۰۰ تن از هنرمندان عضو خانه موسيقي به سازمان تأمين اجتماعي ارسال شده است كه اميدواريم با هماهنگي و نگاه مثبتي كه در مسئولان اين سازمان نسبت به هنرمندان دارند، مراحل كار سريعتر طي شود.

به احترام ورونيكا گورين
«جوئل شوماخر» و «كيت بلانشت» زندگي روزنامه نگار فقيد ايرلندي را به تصوير مي كشند
004855.jpg
اميد پارسانژاد- جوئل شوماخر، كارگردان آمريكايي در حال ساختن فيلمي درباره زندگي ورونيكا گورين، روزنامه نگار فقيد ايرلندي است.
گورين، روزنامه نگار شجاعي بود كه در اواسط دهه ۱۹۹۰ به تحقيق و انتشار مقالاتي درباره جنايات سازمان يافته و باندهاي تبهكار شهر دوبلين پرداخت و در آن از هويت رهبران اين گروه ها و همچنين فساد برخي مقامات پرده برداشت.
او براي روزنامه ساندي اينديپندنت، يكي از پرفروش ترين روزنامه هاي ايرلند كار مي كرد و از مشهورترين و محبوب ترين روزنامه نگاران اين كشور محسوب مي شد.
گورين در سال ۱۹۵۹ به دنيا آمد و در سي و چندسالگي - قدري دير - به حرفه روزنامه نگاري روي آورد. پس از كار در يكي دو روزنامه، در سال ۱۹۹۴ به ساندي اينديپندنت پيوست و به عنوان گزارشگر مشغول به كار شد. در اينجا بود كه گزارشهايش درباره دنياي تبهكاران و مافياي مواد مخدر مورد توجه قرار گرفت و برنده جايزه شد. اما اين مقالات، از سوي ديگر مخاطرات فراواني براي او ايجاد كرد. او مي دانست كه افشاي هويت رهبران گروه هاي تبهكاري، هرچند با نام مستعار و بدون اشاره به اسامي واقعي شان، آن ها را خشمگين خواهد كرد و باعث مي شود قصد جان او را كنند.در اكتبر ۱۹۹۴ رگبار گلوله، شيشه هاي خانه گورين را در شمال دوبلين خرد كرد. اين شايد تنها يك هشدار تلقي مي شد. اما روز سي ام ژانويه ۹۵، يك روز پس از انتشار مقاله اي درباره مردي كه مظنون اصلي سازماندهي بزرگترين سرقت تاريخ ايرلند محسوب مي شد، گورين در خانه اش مورد حمله مرد ناشناسي قرار گرفت و گلوله اي در ران پايش نشست. اين بار ماجرا تنها يك هشدار نبود و گورين تنها با خوش شانسي از مرگ نجات يافت؛ اما او ترس به خود راه نداد و در بيمارستان گفت كه كارش را براي افشاي تبهكاران ادامه خواهد داد. او گفت: «قول مي دهم كه چشم عدالت، چشم روزنامه نگار هرگز بسته نشود. هيچ دستي نخواهد توانست مرا از مبارزه براي حقيقت باز دارد»
پس از اين حادثه، ناشر روزنامه براي گورين تدابير امنيتي ويژه اي مهيا كرد. اما در سيزدهم سپتامبر ۱۹۹۵ او دوباره مورد حمله قرار گرفت. اين بار او براي مصاحبه با جان گليگان، محكوم فراري و همان شخصي كه مظنون اصلي سازماندهي سرقت بزرگ تاريخ ايرلند شناخته مي شد به پناهگاه او رفته بود كه توسط او به سختي مضروب شد.
گليگان روز بعد با گورين تماس گرفت و او را تهديد كرد: «اگر يك كلمه درباره من بنويسي، پسرت را پيدا مي كنم، او را مي دزدم و به او تجاوز مي كنم. من تو را اگر حتي يك كلمه ديگر درباره من بنويسي خواهم كشت.»
پس از اين حادثه، پليس ايرلند محافظت شبانه روزي گورين و خانواده اش را به عهده گرفت. اما اندكي بعد،  گورين از آنجا كه اين محافظت مانع كار او مي شد و دست وپاگير بود، از آن صرفنظر كرد.
سرانجام روز ۲۶ ژوئن سال ۱۹۹۶، هنگامي كه وي در اتومبيلش پشت چراغ قرمز منتظر بود، موتورسيكلتي با دو راكب كنارش توقف كرد و يكي از آن دو با تپانچه به سويش شليك كرد و او را به قتل رساند. در آن هنگام او ۳۷ ساله و مادر پسربچه اي ۶ ساله بود. جنازه او روزي تشييع شد كه قرار بود فردايش در كنفرانسي در لندن سخنراني كند.
اما محاسبه تبهكاران براي راحت شدن از دست گورين غلط از آب درآمد. قتل او كه نخستين مورد قتل يك روزنامه نگار در ايرلند بود، موجي از حيرت در سراسر كشور به راه انداخت. جان بروتن، نخست وزير ايرلند اين قتل را «حمله اي عليه دمكراسي» خواند.
اعضاي پارلمان ايرلند به احترام گورين يك دقيقه سكوت كردند. سردبيران نشريات بزرگ انگلستان و ايرلند در اعلاميه مشتركي نوشتند: «ورونيكا گورين به دليل شغلش كشته شد. او يك گزارشگر فوق العاده و شجاع بود كه براي سرسختي اش به قتل رسيد. اين ترور حمله اي بنيادين عليه آزادي مطبوعات است، اما روزنامه نگاران نخواهند ترسيد.»
مرگ گورين، پليس ايرلند را واداشت كه وسيعترين تحقيقات و بزرگترين عمليات ضدجنايت را در كشور ترتيب دهد. در اين عمليات يكصد و پنجاه تبهكار شناسايي و بازداشت شدند و باندهاي تبهكاري متلاشي شد، كاري كه گورين حتي خوابش را هم نمي ديد.
در نوامبر ۱۹۹۸ يك فروشنده مواد مخدر به نام، «پل وارد» ضارب گورين شناخته و به حبس ابد محكوم شد. در جولاي سال بعد «برايان ميهان» كه راننده موتورسيكلت حامل ضارب بود محكوم به حبس ابد شد. جان گليگان، رهبر باند نيز در مورد قتل گورين گناهكار شناخته شد.
تبهكاران، گورين را به قتل رساندند، اما چراغي كه او روشن كرده بود، روشن ماند و احترامي كه مردم ايرلند براي «چشم حقيقت ياب» خود قائل بودند سبب شد كه بزرگترين ضربه به باندهاي تبهكار وارد شود.
اينك جوئل شوماخر، به احترام اين زن شجاع و وفادار به حقيقت، فيلمي را كارگرداني مي كند كه مهرماه آينده برپرده سينماها خواهد آمد. در اين فيلم كيت بلانشت نقش گورين را بازي مي كند و جرالد مك سورلي در نقش گيلگان ظاهر مي شود.

خانه اي روي آب ،هفته آينده اكران مي شود
فيلم  سينمايي  «خانه اي  روي  آب» تازه ترين  ساخته  بهمن  فرمان  آرا از ۲۸ اسفندماه  در سينماهاي  تهران  و شهرستانها به  نمايش  درمي آيد.
فيلم  خانه اي  روي  آب  چندي  پيش   توقيف  شده  بود كه  با رايزني هاي وزارت  ارشاد و مقامهاي  قضايي  از اين  فيلم  رفع  توقيف  شد.
مسئول  پخش  فيلم  بنياد سينمايي  فارابي  ديروز به ايرنا گفت : جدول  نمايش  نوروزي  فيلمهاي  سينمايي ، امروز توسط شوراي  صنفي  نمايش  مشخص  شده  و گروه  سينمايي  «فيلم  خانه اي  روي آب » طبق  اين  جدول  تعيين  مي شود.
«بكتاش » خاطرنشان  كرد: فيلم  سينمايي «دخيل» ساخته  داريوش  ياري  نيزاز روز دوشنبه  به  مناسبت  ايام  محرم  در سينماهاي  تهران ، نمايش  داده  مي شود. وي  افزود: اين  فيلم  باتوجه  به  مضمون  مذهبي اش  درايام  تعطيل  عزاداري  امام  حسين  (ع ) در سينماهاي  «آفريقا»، «ايران »، «شهرتماشا»، «تهران» و «فلسطين  ۲» به  نمايش  درمي آيد. فيلم  «دخيل » روايتگر مردي  است  كه  به  دنبال يافتن  طبيبي  براي  معالجه  دخترش  به  روستايي  وارد مي شود كه  اهالي  آنجا براي  برپايي  مراسم  عاشورا مشكلاتي  دارند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۷۶ سال پيش از ميلاد، اواخر زمستان، طوايفي كه در منتهي اليه شمالغربي چين مي زيستند با استفاده از فرصت احضار واحدهاي ايراني مستقر در منطقه اي كه امروزه سين كيانگ ناميده مي شود و در آن زمان محل سكونت پارسي زبانان بود به اين منطقه هجوم آوردند و پارسي زبانان را به بدخشان (شمالشرقي افغانستان امروز ــ تاجيكستان) فراري دادند و بر جايشان نشستند. مهرداد، شاه اشكاني ايران در سال ۸۲ پيش از ميلاد همه نيروهاي رزمي ايران را از دورترين نقاط امپراتوري احضار كرده بود تا قدرت روم را بشكند. روميان كه چنين ديدند حاضر به صلح شدند و شكستن قدرت روم در شرق به بعد موكول شد و در سال ۵۶ پيش از ميلاد به دست ژنرال سورنا انجام گرفت.
*۱۱ مارس سال ۳۸۸ ميلادي  (بيستم اسفند ۱۶۱۵ سال پيش) پس از درگذشت شاپور سوم، شاه ايران از دودمان ساسانيان، بهرام برادر او و حكمران خطه كرمان، شاه ايران زمين شد و به دليل علاقه اي كه به كرمان داشت در همه عمر لقب «كرمانشاه» را براي خود حفظ كرد. مورخان رومي نيز در كتاب هاي خود او را بهرام كرمانشاه نوشته اند. از كارهاي مهم او امضاي يك معاهده صلح با امپراتوري روم است. وي به دليل آگاهي هاي فراوان از مناطق آن سوي مرزهاي ايران خاوري، استانداران استان هاي خاوري را از ميان ژنرال هاي ارتش انتخاب كرد و كابل را پايگاه سپاه سوم ايران قرار داد. اين اقدام بهرام كرمانشاه رسمي شد كه تا زمامداري خسرو انوشيروان ادامه داشت.
* شاه اسماعيل صفوي ۱۱ مارس سال ۱۵۰۲ (بيستم اسفند ۵۰۱ سال پيش) در تبريز تاجگذاري كرد و اعلام داشت كه شيعه اثني عشري مذهب رسمي ايرانيان خواهد بود.
* نيروي هوايي ايران با هفت هواپيما، بيستم اسفند ۱۳۰۲ (۷۹ سال پيش) آغاز بكار كرد. سه فروند از اين هواپيماها ساخت آلمان و چهار فروند ديگر ساخت روسيه بود.
ماندگار
رسانه ها در كشورهاي مختلف به مناسبت سالروز درگذشت ارسطو در دو - سه روز گذشته به انتشار انديشه ها و كارهاي او از جمله اقدامش به «اندازه گيري دمكراسي» پرداخته بودند. به نوشته اين رسانه ها به نقل از نوشته هاي «سيمور مارتين ليپست»، ارسطو نخستين انديشمند در جهان بود كه به اندازه گيري دمكراسي در يك جامعه دست زد كه در دوران معاصر دانيل لرنر و راسل فيتزگيبون كار او را تكميل كرده اند. «ليپست» در اين زمينه نوشته است: ارسطو در قرن چهارم پيش از ميلاد، دمكراسي را برحسب اصالت آن اندازه گيري كرده است. وي دمكراسي ها را به پنچ نوع تقسيم كرده است از اين قرار: دمكراسي يكشبه، دمكراسي كه دنباله يك استبداد باشد، دمكراسي ضعيف، دمكراسي رو به كمال و دمكراسي كامل. وي سپس پيشنهاد كرده است كه جداولي تهيه شود و سنجش به صورت سالانه و با توجه به اين موارد انجام شود: ميزان مشاركت مردم، كارهاي مثبت و منفي نمايندگان منتخب مردم، ميزان آگاهي مردم از كارهاي مثبت و منفي نمايندگانشان، درصد رضايت و عدم رضايت از كارهاي انجام شده توسط نمايندگان، ميزان پيشرفت و يا پسرفت معلومات عوام از جزئيات دمكراسي، درصد تمايل مردم پس از تجربه دمكراسي به بازگشت به دوران سابق (استبداد)، ميزان اميدواري و نااميدي مردم به آينده دمكراسي خود و بالاخره نظر آنها نسبت به تجديد انتخاب همان نمايندگان و يا تغيير همه و يا بعضي از آنان. ارسطو مي گويد كه بررسي اين جداول نشان خواهد داد كه يك جامعه در چه مرحله اي از دمكراسي است. دانيل لرنر و فيتز گيبون متفقا مي گويند كه در اين سنجش نمي توان به همه جوامع به يك چشم نگاه كرد و به ستون هاي جدول بر پايه يك ضابطه نمره داد.
روزگار
يكشنبه شب بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا در مناظره تلويزيوني خود با رابرت دول با حمله نظامي به عراق مخالفت كرد. جيمي كارتر رئيس جمهوري اسبق نيز در مقاله اي كه در شماره يكشنبه نيويورك تايمز انتشار يافت مخالفت خود را با اين جنگ اعلام كرد. كلينتون چنين جنگي را از نظر مالي براي آمريكا زيان آور خواند و كارتر چنين ابراز عقيده كرد: حمله يكجانبه نظامي به عراق با ملاك و ضوابط «جنگ عادلانه» همخواني ندارد و اگر صورت گيرد ناقض موازين بين المللي و اصول اديان است. اتهامات وارده از سوي دولت بوش به دولت عراق هنوز به ثبوت نرسيده و در وضعيت فعلي قانع كننده نيستند.
پرسش هاي پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به پرسشي گفته است اگر احساس مي كنيد كه در معرض زخم معده هستيد از دودكردن سيگار، خوردن قهوه، شكلات، نوشابه هاي گازدار، مصرف الكل و آسپرين و مشتقات آن و غذاي داراي ادويه و چاشني خودداري كنيد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گنجينه
آزار
(نوشين روان گفت:) چرا نخواني كسي را دشمن كه جوانمردي خويش در آزار مردمان داند؟ عنصرالمعالي كيكاوس بن اسكندربن قابوس
قابوسنامه

گشتي در دنياي خبرها
خريد موهاي هريسون
مادريد: يك مشت تار موي جرج هريسون خواننده مشهور گروه بيتل ها كه در سال ۱۹۶۴ از سر وي جدا شده بود به مبلغ ۱۴۰۰ يورو توسط يك آرايشگر اسپانيايي خريداري شد. عكس هاي مربوط به جدا كردن موهاي هريسون از سرش و دست نوشته  وي كاملا ثابت كرد كه اين مشت تار مو متعلق به وي است. يك آرايشگر از بارسلوناي اسپانيا اين موها را خريداري كرد تا در موزه شخصي خود نگهداري كند. اين آرايشگر، موهاي افراد سرشناس جهان را در اين موزه در معرض نمايش قرار داده است.
تعيين سرنوشت در مچ اندازي
ولينگتن: جدال و كشمكش روساي دو شركت مخابراتي كه دادگاه قادر به حل آن نشده بود به گونه  اي جالب و عجيب به پايان رسيد. پس از اينكه رؤساي اين دو شركت خواستند در دادگاه به توافق برسند تصميم گرفتند تا در مسابقه مچ اندازي تكليف را مشخص كنند. اين دو نفر سه بار با يكديگر مچ انداختند و يكي از آنها بر ديگري غلبه كرد و صاحب ۱۱۲ هزار دلار غرامت شد.
مرگ مردي كه شيفته پرندگان بود
لس آنجلس: مردي كه بيش از هرانسان ديگري در جهان، پرندگان مختلف را شناسايي كرده بود ديروز از دنيا رفت. استوارت كيت ۷۱ ساله از كودكي علاقه خاصي به پرندگان داشت و عمر خود را وقف شناسايي گونه هاي مختلف پرندگان كرد. بر اساس نوشته كتاب ركوردهاي گينيس، وي در دهه ۱۹۷۰، بيش از ۴ هزار نوع پرنده را شناسايي كرده بود به همين دليل نامش به عنوان فردي كه بيش از هر انسان ديگري در جهان پرنده شناسايي كرده بود در اين كتاب ثبت شد. به گفته نزديكان وي، استوارت در طول زندگي اش در حدود ۶۵۰۰ گونه پرنده را شناسايي كرده بود.
جنجال وزير
هنگ كنگ: چند روز قبل وزير اقتصاد هنگ كنگ اعلام كرد، ماليات نقل و انتقال خودرو چندين برابر افزايش خواهد يافت اما شخص وزير چند روز قبل از اجراي دستورالعمل جديد، خود يك دستگاه خودرو گرانقيمت به ارزش ۷۹۰ هزار دلار هنگ كنگ خريداري كرد كه اين اقدام خشم مردم را برانگيخته است. در صورتي كه وي اين خودرو را پس از اجراي دستورالعمل مالياتي تازه خريداري مي كرد، مجبور به پرداخت ۵۰ هزار دلار بيشتر ماليات مي شد به همين دليل مردم معتقدند كه وزير براي خودداري از پرداخت ماليات بيشتر، اقدام به خريد خودرو كرده است.
از سوي ديگر وزير در دفاعيه خود گفت: قرار است ما صاحب فرزند شويم به همين دليل خودرو بزرگتري خريداري كردم البته براي اينكه ثابت كنم از پرداخت ماليات فرار نكرده ام، مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به حساب يك موسسه خيريه واريز خواهم كرد.لازم به ذكر است كه همسر وزير در حال حاضر صاحب دو دستگاه خودرو است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۴و۵۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۱ دقيقه

گل و گياه
گل ساعتي
004845.jpg
نام علمي: Passiflora X capanii
خانواده: PASSIFLORACEAE
گياه بالارونده هميشه سبز با ساقه هاي چوبي و اندام پيچيده (تندريل) كه گل هاي كاسه اي شكل و سفيد - ارغواني آن در فصل تابستان ظاهر مي شوند. برگها داراي سه لوب و به رنگ سبز روشن هستند. حداكثر بلندي آن به ۸ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك معمولي باغچه كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۷ درجه سانتيگراد است بنابراين در نواحي سرد بهتر است در مكاني محفوظ كاشته شود. در شهرهاي شمالي ايران بخوبي در فضاي باز پرورش مي يابد.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |