معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ تهران در خصوص اخبار و شایعات مربوط خشکاندن عمدی درختان در بوستان چیتگر و بحث حضور شکارچیان سنجاب در این بوستان جنگلی توضیحاتی را ارائه کرد.

پارک چیتگر

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: در روزهای اخیر دوباره اخبار و شایعاتی در مورد خشکاندن و قطع عمدی درختان بوستان جنگلی چیتگر توسط شهرداری تهران و همچنین بحث حضور شکارچیان سنجاب مطرح شده و در همین رابطه فیلم هایی نیز در فضای مجازی منتشر و دست به دست شده است.

در همین رابطه محمدحسن فصیح، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۲۲ تهران ضمن تقدیر از حساسیت و مطالبه ای که جامعه نسبت به موضوع درختان و محیط زیست و اموال شهری دارد، پیرامون حضور شکارچیان سنجاب در بوستان جنگلی چیتگر می گوید: «فیلم منتشر شده درفضای مجازی که شکار سنجاب های بوستان های جنگلی پیتگر را نشان می دهد مربوط به اوایل فروردین امسال است که یک پدر و پسر، همراه خانواده به بوستان جنگل چیتگر آمده بودند، در یک ماجراجویی نادرست، با تفنگ بادی اقدام به شکار سنجاب کردند که پس از چند شلیک، یگان حفاظت بوستان در محل حاضر شده و با این پدر و پسر متخلف برخورد کردند.»

فصیح در ادامه افزود: «این فیلم که به تازگی در فضای مجازی وایرال شده تقریبا برای ۲ ماه قبل است. در مدتی که بنده در معاونت خدمات شهری منطقه ۲۲ حضور دارم و آن طور که پرس جو کردم در سال های گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است. تنها فیلم های موجود نیز همان تصویری است که همین پدر و پسر امسال گرفته اند. با این وجود اگر یکبار دیگر شاهد چنین اتفاقی باشیم قطعا از طریف انتظامی و با کمک پلیس بوستان پیتگر با متخلفان به شدت و مطابق قانون برخورد خواهد شد.»

شهرداری بدون اجازه منابع طبیعی حق دخالت ندارد

معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ درباره قطع عمدی درختان هم گفت: «نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که در بوستان های جنگلی از جمله چیتگر، شهرداری صرفا مسئولیت نگهداری از درختان را برعهده دارد و به اصطلاح باغبان است و اجازه هیچ گونه دخل و تصرف در درختان از جمله قطع کردن یا کاشتن درختان را بدون اجازه اداره منابع طبیعی ندارد. حتی برای کاشتن درختان جدید توسط شهرداری هم نوع درختان، محل کاشت و تعداد درختان باید به تایید منابع برسد.»

او افزود: «صفر تا صد کارهای مربوط به درختان بیمار که به "طرح چکش"، از شماره گذاری و پوست کنی تا قطع و حذف آنها توسط منابع طبیعی انجام می شود و شهرداری فقط برای کمک و همکاری درکنار منابع طبیعی حضور دارد. به عبارت دیگر شناسایی درختانی که به بیماری پوست خوار مبتلا شده اند، دریافت مجوزها، پوست کنی، شماره گذاری و قطع آنها طبق قانون با منابع طبیعی است.»

فصیح ادامه داد: «برخلاف آنچه که برخی دوستان از روی نداشتن دانش تخصصی عنوان می کنند، پوست درختان کنده نمی شود که بیمار و خشک شوند، بلکه پوست درختان بیمار کنده می شود.»

او در پایان اعلام کرد: «طرحی برای آبیاری و آبرسانی به بوستان جنگلی چیتگر و کاشت گونه های مناسب به جای درختان بیمار حذف شده ارائه کرده این که به تایید معاونت خدمات شهری شهرداری تهران رسیده است و امسال اجرا خواهد شد. برای نهایی کردن گونه درختان جایگزین در انتظار تایید منابع طبیعی هستیم. انشاء الله با اجرای این طرح امسال و آینده آینده شاهد تحولی اساسی در بوستان جنگلی چیتگر خواهیم بود.»

کد خبر 852852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • حسین US ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 0
    من در محله چیتگر زندگی میکنم متاسفانه در تابستان ها به درختان کنار خیابان‌ها آب نمیدن یا خیلی دیر آب می‌دهند تا خشک شوند در مورد بخش‌هایی زیادی از بوستان جنگلی چیتگر هم همینطور عمل می‌کنند.
  • همشهری IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    5 0
    در کنار نهضت کاشت یک میلیارد درخت در چیتگر متاسفانه به علت عدم نگهداری صحیح درختان چند ده ساله درحال خشک شدن هستند درصورتی به فاصله چند متر آن طرف تر درختان باغ ملی بدون آفت هستند مهمتر از کاشتن نهال نگهداری آن است چندین بار نهال کاشته شده ولیکن بدون آبیاری رها شده و بعد از چند ماه تمام نهال ها خشک شدند باید مسولین خاطی مثل هموطن خاطی ‌‌محاکمه شود تا سرمایه مردم و زحمت گذشتگان را نابود نکند‌‌‌
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 0
    برای قطع کردن ک نیاز مجوز ندارید براب خودتون درختارو قطع میکنید ولی برای کاشت چرا باید مجوز داشته باشیم
  • پرویز طاهری IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 1
    با سلام خواهشمندم قبل از تخریب خوب تحقیق کنید این چکش کاری نیست این تیشه به ریشه درختان هستش من چند بار با شهرداری ۲۲ تماس گرفتم چند بار پیام دادند ولی کسی پیگیری نکرد ولی باز تکرار میکنم ما میتوانیم پارک چیتگر رو نجات بدیم ملی حیف که اینا متنهایی که می‌نویسید در حد شعار نباشد.
  • علی IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    اگه آب به موقع بدن که خشک نمیشن دوباره بهشون بودجه تعلق بگیره دوباره کارگر کار داشته باشه
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    محل ما هم خشک شده بود پی گیری کردند اب فراهم شد
  • ایران زیبا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    پس قوه قضاییه کجاست که مثلاً چند شکارچی بیان حیوان زبون بسته رو شکار کنن