« صرف‌نظر از غیر واقعی بودن نسبت‌های یادشده به بیت رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع محترم، این پرسش در میان است که آیا اقدامات مورد اشاره حکایت از آن ندارد که دست‌اندرکاران اصلی مصوبه یادشده نیز از مغایرت آن با احکام اسلامی و قانون اساسی باخبرند! ...»

حسین شریعتمداری

به گزارش همشهری آنلاین، حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در یادداشتی با عنوان «از مجلس شورای اسلامی انتظار نبود!» نوشت:

۱ ـ یادداشت پیش روی فقط یک هشدار است و البته هشداری جدی و تعیین‌کننده و اگر از افرادی نام برده می‌شود برای اشاره به مستندات است و ـ خدای نخواسته ـ در پی ایراد اتهام به آنان نیست، اگرچه غفلت و بی‌توجهی آن عزیزان را نفی نمی‌کند. بخوانید!

۲ ـ روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود کلیات لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن ـ در صورت تصویب شورای نگهبان ـ علاوه‌ بر جمعه، روزهای شنبه نیز به تعطیلات رسمی کشور اضافه می‌شود! قرار بود نمایندگان محترم مجلس از میان دو روز پنجشنبه و شنبه، یکی را برای افزودن به تعطیلی جمعه برگزینند و نهایتاً روز شنبه را برگزیدند!

۳ ـ نگارنده بعد از ظهر همان روز چهاشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فارس، درباره خطای فاحش نمایندگان در گزینش «شنبه» به جای پنجشنبه و بی‌پایه بودن استدلال و دلایلی که برای این اقدام خود مطرح می‌کردند، توضیحات مستندی داشتم که نیازی به طرح مجدد آن نیست. این مصاحبه با عنوان «چرا درباره تعطیلی شنبه به دفتر رهبر انقلاب نسبت خلاف می‌دهید»؟! در کیهان چهارشنبه و بسیاری از خبرگزاری‌ها آمده است و می‌توان به آن مراجعه کرد. یادداشت پیش روی اما، موضوع دیگری را دنبال می‌کند و آن تلاش ـ احتمالاً ناخودآگاه ـ
برخی از نمایندگان موافق طرح برای دور زدن شورای محترم نگهبان و یا اثرگذاری بیرونی بر این شورا با هدف تصویب لایحه یادشده است!

۴ ـ عصر چهارشنبه و بعد از تصویب لایحه که صبح همان روز صورت گرفته بود، برادر عزیزمان آقای ولی اسماعیلی،
رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم با اشاره به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در صحن مجلس، اظهار داشت: « اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند زیرا معتقد بودند نباید فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را از دست بدهیم»! به گزارش تسنیم، ایشان در ادامه این مصاحبه می‌گوید: « از دفاتر ۳ مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها استفتاء کرده‌ایم و هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند. این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکلی ندارد»!

۵ ـ‌ همان روز معلوم شد که اظهارات ایشان درباره موافقت دفتر رهبر معظم انقلاب واقعیت ندارد! و برخی از مراجع محترم نیز تاکید کردند که به هیچ استفتائی پاسخ شفاهی نمی‌دهند بلکه پاسخ حضرات تنها هنگامی معتبر است که به صورت کتبی و با مُهر مرجع مورد سؤال باشد که معلوم شد چنین فتوائی با این خصوصیات صادر نشده است!

۶ ـ در همین حال، به گزارش خبرگزاری مهر، جناب آقای محسن پیرهادی عضو محترم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده بود که «از دفتر حضرت آیت‌الله «سیدمحمدعلی علوی گرگانی» به صورت کتبی درباره این موضوع استفتاء گرفته‌اند» و حال آنکه این مرجع بزرگوار تقلید در اسفندماه سال ۱۴۰۰ و در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفته‌ و به جوار رحمت خدای مهربان پیوسته‌اند! البته با شناختی که از تعهد و تقوای برادر عزیزمان جناب آقای پیرهادی داریم، بی‌تردید ایشان در این نقل‌قول دچار خطای لفظ شده‌اند و با قاطعیت می‌توان گفت که بیان یادشده از جانب این برادر، غیر از «سهو لسان» با هیچ تفسیر دیگری نمی‌تواند همخوانی داشته باشد.

۷ ـ اصل ۹۴ قانون اساسی تاکید و تصریح می‌کند که «کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان فرستاده شود. شورای نگهبان موظف است آن را حداکثر ظرف ده روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند. در غیر این صورت مصوبه قابل اجرا است‏».
به بیان دیگر، انطباق یا عدم انطباق مصوبات مجلس با قوانین اسلامی و اصول قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است که از ۶ فقیه مجتهد و آگاه و ۶ حقوقدان برجسته تشکیل شده است.

۸ ـ بدیهی است که مراجع عظام تقلید در تشخیص شرعی یا غیرشرعی بودن یک دیدگاه خبره و صاحب‌نظرند ولی اولاً؛ لازمه تأیید مصوبات مجلس آن است که با شرع و قانون اساسی مخالف نبوده و مغایرت نداشته باشد و تشخیص عدم مغایرت با قانون اساسی در تخصص شورای نگهبان است که از ۶ فقیه مجتهد و ۶ حقوقدان برجسته برخوردار است و خود فقهای دیگر با وجود احترام و دانش فراوانی که دارند، داعیه تشخیص مغایرت یک مصوبه با قانون اساسی را ندارند. ثانیاً؛ در حکومت اسلامی و امور حاکمیت دو مقوله شرع و قانون اساسی در بسیاری از موارد، با یکدیگر پیوندی مستحکم و جدائی‌ناپذیر دارند که الزاماً بایستی در ترکیبی از فقهای خبره و حقوقدانان برجسته درباره مغایرت یا عدم مغایرت یک مصوبه با هریک از دو مقوله یادشده اظهارنظر شود.

۹ ـ اکنون سؤال این است که چرا برخی از نمایندگان موافق مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در اقدامی که تاکنون سابقه نداشته و چه بدانند و چه نخواسته باشند و ندانند، مصداق روشنی از
«دور زدن قانون» است، نمایندگان یادشده قبل از اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبه مورد اشاره، به دفتر رهبر معظم انقلاب و شماری از مراجع محترم تقلید مراجعه کرده و از آن بزرگواران درباره مصوبه تعطیلی شنبه‌ها نظر خواسته‌اند؟! که البته معلوم شد ادعای موافقت دفتر رهبر معظم انقلاب خلاف واقع است و آنچه از قول مراجع محترم نقل کرده‌اند نیز سندیت ندارد! نمایندگان محترم مجلس می‌دانند که مصوبات مجلس برای تأیید عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی باید به شورای نگهبان برود. بنابراین چرا این روال تعریف‌شده قانونی را نادیده گرفته‌اند؟! آیا ـ خدای نخواسته ـ درپی آن بوده‌اند که با گرفتن تایید برخی از مراجع، شورای نگهبان را در اعلام مغایرت مصوبه با مبانی اسلامی یا قانون اساسی، تحت فشار قرار بدهند؟!

۱۰ ـ حالا به اظهارات جناب آقای ولی اسماعیلی، رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی توجه کنید، ایشان بعد از آن که اعلام می‌کنند: « از دفاتر ۳ مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها استفتاء کرده‌ایم و هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند»! نتیجه می‌گیرند که: «این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکلی ندارد»! به بیان دیگر این بخش از اظهارات مورد اشاره ـ با عرض پوزش ـ این احتمال را قوت می‌بخشد که منظورشان از به میان کشیدن نظر مراجع (که خلاف واقع نیز بود)، تحت تاثیر قرار دادن نظر شورای نگهبان بوده است!

۱۱ ـ صرف‌نظر از غیر واقعی بودن نسبت‌های یادشده به بیت رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع محترم، این پرسش در میان است که آیا اقدامات مورد اشاره حکایت از آن ندارد که دست‌اندرکاران اصلی مصوبه یادشده نیز از مغایرت آن با احکام اسلامی و قانون اساسی باخبرند! و اکنون از شورای محترم نگهبان این انتظار در میان است که مانند همیشه درباره مصوبه مورد اشاره نیز بیرون از برخی نظرات غیرکارشناسانه اعلام نظر فرمایند.

کد خبر 852710
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 42
  • IQ ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    62 12
    شنبه ها روز تعطیلی قوم یهود هستش بله ولی بپرسید از آقای شریعتمداری ما با صهیونیست نژاد پرست دشمن هستیم غاصب سرزمین های اشغالی یا با دین مذهب آسمانی یهود و حضرت موسی علیه السلام
    • حسن IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      52 8
      عجب نظر مسئول یه روزنامه که خواننده ای هم نداره مهم تر از چندین نماینده مردمه
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      2 10
      خخخخخ خواننده نداره عجب خودت یکیش خوندی که هیچ راجبش نظر هم دادی
  • IQ ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    17 47
    نظر مقام معظم رهبری مهمه و تعیین کننده و فصل الخطاب هستش شما هستید که با فشار دارید نظر خودتون رو دیکته میکنید بر جامعه ایران نه دیگران هر چی حضرت آقا صلاح بدانند همه باید اطاعت کنند بدون چون و چرا
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      5 41
      نظر رهبر تعطیلی شنبه هاست ؟؟؟؟!!! چرا نااگاهانه نظر می دهید خطای مجلس را به رهبر عزیزمون نسبت ندهید
    • IQ ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      3 8
      کجای متن گفته شده نظر مقام معظم رهبری موافق یا مخالف تعطیلی شنبه هاست بنده غلط بکنم نسبت ی به ایشون بدم سگ کی باشم حضرت آقا هنوز نظرشون رو اعلام نکردن تا جایی که من متن های سایت های مختلف رو می‌خوانم
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    10 37
    اقتصاد همین جوری تعطیلاته ، شنبه هم تعطیل بشه عقب گرد میشه . دوما جمعه ها از تعطیلی دربیاد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    7 44
    طبق قانون اساسی مصوبات مجلس نباید باعث خدشه دار شدن استقلال مسلمانان و فراهم شدن زمینه وابستگی مسلمانان به کفار شود. هدف پشت پرده این مصوبه تلاش نمایندگان یا مشاوران نفوذی آنها برای تلخ کردن پاسخ پر افتخار سپاه به اسرائیل جنایتکار و به ذلت کشاندن ملت مسلمان و ایرانی ماست تا خواری اربابشان اسراییل را کمی تلطیف کنند.
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      6 1
      تمام دنیا به جز ایران خودرا با سیستم اداری و اقتصادی هماهنگ کرده امد با این فرمایش بعضی از آقایان باید نتیجه گرفت که فقط همه کشورها زیر سایه اصهیونیسم واسکبار واستعمار جهانی هستند.آخر چرا هماهنگی بیشتر بامراودات بیشتر با اقتصاد جهان را به دین ومذهب ربط می دهید؟
  • خودم IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    74 8
    خوب یهودی ها هم روزه دارن پس ما دیگه نباید روزه بگیریم؟!؟!؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      4 52
      تو که قبلا هم روزه نمیگرفتی
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    7 23
    اونایی که از قول مراجع دروغ میگن باید مجازات و زندانی بشن
  • احمدی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    36 4
    در عصر ارتباطات اختلاف زمانی در فعالیت های تجاری و بازرگانی کشور را تبدیل به مکانی بریده از جهان کرده است بواقع ایران با چنین آرایش زمانی از نظر تعطیلات هفتگی 4 روز با فعالیت های اقتصادی جهانی فاصله گرفته و عقب افتاده است فهم آن نیز مستلزم دانش اقتصادی بازرگانی است در این رابطه باید به نظر و رای متخصصین در حوزه اقتصاد و بازرگانی توجه کرد و از هدر رفت ده ها میلیارد دلار از منابع کشور جلوگیری نمود
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      10 11
      بله کلا تعطیل کنیم بیشتر از نظر اقتصاد پیشرفت می کنیم بخور و بخواب حالش هم بیشتره نظرت
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      11 11
      اون وقت که ۴ روز تعطیل میفته وسط کار پنج شنبه و جمعه و شنبه ایران تعطیله یک شنبه هم اروپا و آمریکا ۳ روز هفته میمونه چه پیشرفتی حاصل میشه چطوره کلا تقویم میلادی را جایگزین کنیم خیالت راحت بشه نظرت
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 19
    مجلس دیگه زده به سیم آخر چون آخرهایش است
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    6 40
    همین که صهیونیست ها داخل شبکه های اجتماعی به خاطر این مصوبه ما را مسخره می کنند یعنی مجلس اشتباه کرده
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    51 3
    آیا امکان داره یک روزی ایران در جاده اعتدال حرکت کنه و از دیکته شدن امیال و خواسته های تندروها ( چپ و راست) خلاص شه. واقعا ملت خسته شدن از اداره شدن مملکت بدین شیوه، مردم خواستار تصمیم گیری و اداره مملکت بر پایه تدبیر و علم و دانش افراد دانشمند و نخبه جامعه هستند.
  • ایرانی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    48 7
    این آقا که سیر هستش، خبر نداره که هماهنگ شدن تعطیلات با دنیا یعنی صرفه جویی منابع، پیشرفت و توسعه تعاملات با دنیا در جهت افزایش سرانه به نفع کارمند و فقیر و بیچاره
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      1 12
      همین شما اطلاع داری کافیه
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    34 5
    جناب آقای شریعتمداری دقیقا بفرمایید دلیلتان برای تعطیل نبودن شنبه چییست تا ما هم بدانیم و مخالفت کنیم. واقعا دلیلتان چیست؟
  • رضا IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    23 4
    نمی دونم دوستانی که هنوز متوجه نشدن تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هست و تعطیلی همان دو روز در هفته میشه چرا اصرار دارن نظر بدن؟
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    5 32
    تعطیلی شنبه ها اشتباه راهبردی است امیدوارم شورای نگهبان جلوی این مصوبه خسارت رسان به اقتصاد و تولید ایران رو بگیره مشکل اقتصاد ایران ، تعطیلی زیاده ، نه کمبود تعطیلی
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      22 3
      شنبه برو ول کن بشار اسد بچسب که بر علیه جزایر ایران قطعنامه امضا کرده
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      4 0
      این اشتباه راهبردی که میگی چیه؟
  • بنده خدا IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    21 4
    به نظرم در این خصوص به خداقل بقیه کشورهای اسلامی نگاه کنیم. من شنیدم در این مورد فقط ایران و افغانستان همسو است. ما باید منافع خودمان را نگاه کنیم و الکی رگ کردن کلفت نکنیم.
  • یعقوب IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 12
    این کار و نکنیم فرزاندانمان در اینده اقدام میکنن نه تنها شنبه بلکه یکشنبه سپس تقویم شمسی
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    14 2
    آقا این عکس ایشان را عوض کنید . خیلی اعصاب من را می آزارد . ظاهرا عکسی دیگر از ایشان ندارید
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 8
    بخاطرامام راحل ومقام معظم رهبری میایم پای صندوق رای،آقایون پشیمونمون میکنند!
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    9 9
    امام رحمت اله همیشه میگفتند: مجلس در راس امور است. ایشان و یک عده دیگر همیشه وضع آرام کشور را بهم میزنند. چرا؟
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      1 2
      احسنت مصوبات مجلس هم نباید مخالف قانون اساسی باشد روز تعطیل هم در قانون اساسی فقط جمعه آورده شده نه بیشتر برو خوش باش
    • سرباز‌ایران IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      1 10
      ماپیرو رهبریم
  • Borzoo NO ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 1
    شریعتمداری چکاره است که همه جا علم مخالفت را بر دوش میکشد و به این و آن دستور میدهد ؟؟؟
  • Sam IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 0
    چقدر سخت میگیرید یه روز قرار بود به تعطیلی اضافه بشه ! تعطیل هم بشه اتفاق خاصی نمیوفته بخش های خصوصی همین طور زیر فشار هستن و ندارن حقوق کارگر بدهن خدا روشکر اینم یه بهونه جدید دست کارفرماهاست . دولت لطف بکنه بخشی از حقوق کارگران را به عهده بگیره کارگری که سر برج حقوقش رو بگیره هر روزش عیده و تعطیلی براش مهم نیست.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    5 0
    این حسین آقا گویا لباس دیگه ای نداره چقدر آدم قانعی ه چندین سال با همین یکدست لباس عکس داره حداقل ریاست جمهوری یکدست لباس براش بخره دنیا می بینند
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    5 0
    غیر قابل انتشار
  • جواد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 1
    سلام اصلا نگران نباشید اگر مغایرت با قانون باشد شورای نگهبان را برای همچنین روزی درست کردن