باران بی‌امان خیال بند آمدن ندارد. هوای مشهد همچنان بارانی است و به گفته سازمان هواشناسی کشور، بارندگی و کاهش دما در مشهد تا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) ادامه دارد.

محله سیدی مشهد

به گزارش همشهری ‌آنلاین شدت باران در روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) در محله سیدی مشهد در خراسان رضوی باعث جمع شدن آب پشت دیوار بلند زمین‌های انتهای محله شده؛ شکستن دیوار بر اثر حجم بالای آب همان و خسارت دیدن خانه‌های محله همان؛ چیزی شبیه شکسته شدن شد. امدادرسانی که از سوی نیروهای مردمی، بسیج، شهرداری، هلال احمر، آستان قدس رضوی و دیگر نهادهای امدادی و خدماتی که از نخستین ساعات بروز حادثه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

مدارک هویتی با سیل رفت

«باران همچنان می‌بارد. نیروهای هلال احمر و امدادی در محله هستند. لایروبی خانه‌ها از گل و لای انجام شده. اما وضعیت اهالی نابه‌سامان است.» این جملات روایت عینی الهام مهدیزاده، خبرنگار محلی از وضعیت محله سیدی است که به همشهری می‌گوید. مهدیزاده ادامه می‌دهد: «هر چند لایروبی انجام شده، اما خط گل و لای روی در و دیوار و اتاق‌های خانه‌ها مشخص است. گل و لای سیلاب به همه اسباب و وسایل خانه نفوذ کرده. برخی از افراد حتی مدارک هویتی‌شان را از دست داده‌اند.»
مهدیزاده درباره حجم آب وارد شده به خانه‌های طبقه همگف می‌گوید: «آب به قدری زیاد بوده که لباسشویی و یخچال را جابه جا کرده و به روی اپن آشپزخانه آورده. با کمک نیروهای جهادی بعد از لایروبی وسایل جابه جا شد.» محله سیدی در حاشیه شهر مشهد است. مهدیزاده می‌گوید که خانه‌ها چندان استحکام لازم را ندارند و حالا هم بوی نم گرفته. نیورهای جهادی اما ساعاتی بعد از لایروبی دست به کار شدند تا سرو سامانی به وضعیت مردم محله بدهند.
مهدیزاده می‌گوید: «مردم و نیروهای جهادی پتو آوردند. برخی داوطلب شدند و فرش‌ها را به قالیشویی می‌برند، اما فعلا نگرانی اصلی برخی این است که مدارک هویتی خود را از دست داده‌اند.»

خانه‌ها جای ماندن نیست

سعید تولایی، یکی از ساکنان محله سیدی به همشهری می‌گوید: «هم اکنون گل و لای خانه‌ها با کمک نیروهای امدادی جمع شده، اما خانه‌ها قابل سکونت نیست.» او می‌گوید که بیشترین مشکل در محله سیدی مربوط به خیابان سپاه ۶۹ است که بیشترین آسیب و خسارت را سیل دیده. تولایی ادامه می‌دهد: «بیشتر ساکنان این محله قشر کارگر هستند. تمام لوازم برقی‌شان در این سیلاب از بین رفت. اسناد و مدارک که جای خود دارد.» به گفته او، اسکان اضطراری اهالی محله از همان ساعات اولیه سیل انجام شد.

مقاوم‌سازی خانه‌ها در اولویت

علی حسنی، یکی از معتمدان محله سیدی است که به همشهری می‌گوید: «به دلیل خشکسالی‌های قطعی سال‌های قبل ساخت و سازهای انجام شده بود که وقوع این سیل باعث شد تا این بار راهکارهای اصولی جایگزین شود. هم اکنون همه نیروهای امدادی و خدماتی در محله پای کار هستند. از هلال احمر و شهرداری تا کمیته امداد و آستان قدس رضوی.» حسنی می‌گوید که اهالی برخی از خانه‌ها که به شدت آسیب دیده، اسکان اضطراری داده شدند و بعد از آوار برداری میزان خسارت آنان از سیل مشخص می‌شود. حسنی ادامه می‌دهد: «اهالی محله سیدی از قشر کم ‌بضاعت جامعه هستند و لازم است خانه‌هاشان مقاوم‌سازی شود و فکری به حال وسایلی که در سیل از دست دادند، بشود.»

بیشتر بخوانید:
هوای مشهد ۱۰ درجه سردتر می‌شود | ادامه بارش‌ها تا یکشنبه

کد خبر 852580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha