تهران پر از پرچم‌های سبز و زرد شد. پرچم‌هایی که روی آن‌ها «من هم امام رضایی‌ام» و «ایران حرم است» نوشته شده است. باد و باران ظهر آخرین جمعه اردیبهشت‌ماه جلوه زیبایی به جشن بزرگ پایتخت داد.

حضور پرشور مردم در جشن بزرگ امام رضایی‌ها

همشهری - محمد سرابی: مانده به ساعت ۴ بعد ازظهر میدانگاه هفت تیر کم کم از جمعیت پر می‌شد. آن‌هایی که از پله‌های ایستگاه مترو بالا می‌آمدند یا از شمال میدان وارد می‌شدند به سمت جنوب می‌رفتند و به جمع مردمی می‌پیوستند که از دوسوی خیابان کریمخان می‌گذشتند. آمفی‌تئاتر میانی میدان هنوز خالی بود. چراغ‌های پایه کوتاه در اطراف آن نصب شده و تجهیزات نور و صدا در حال آزمایش بودند که نشان می‌داد به زودی مراسمی در آن برگزار خواهد شد. موکب هیات محبان امام رضا، در ابتدای مسیر مستقر شده بود و با آب‌میوه از مردم پذیرایی می‌کرد. نرده‌های میانه خیابان کریمخان دو سمت آن را از هم جدا کرده بودند اما در یک سمت حرکت می کردند.

نیروهای شهربان به کمک پلیس راه ورود خودروها را بسته بودند تا تمام عرض خیابان برای پیاده‌ها، کالسکه‌های بچه‌ها و حتی صندلی‌های چرخ‌دار سالمندان باشد. پاکبان‌ها هم با کیسه‌های پلاستیکی و جاروهای دستی حاضر بودند تا باقیمانده لیوان‌های پلاستیکی را جمع کنند. مراسم قرار بود از اینجا شروع شود.

اجرای سرودی که طنین انداز شد

ساعت چهار و نیم هم جمعیت زیاد و هم آفتاب شدید شده است. در مقابل هر موکب صف بسته‌اند و کالسکه بچه‌ها به سختی در میان جمعیت حرکت می‌کند. صدای سرودهایی درباره امام رضا به گوش می‌رسد. بعضی از موکب‌های بزرگتر، گروه‌های سرود دارند. صدای سرودها همزمان میاید و با هم ترکیب می‌شود. موکب‌ها آبمیوه‌ و چای می‌دهند و بعضی از آن‌ها هم هندوانه‌ها را برش می‌زنند و درون سینی می‌گذارند تا به دست مردم بدهند ... پدری می‌گوید که از راه دوری با مترو به جشن آمده‌ و اگرچه که راه طولانی بوده اما کودکشان از دیدن مراسم خوشحال است.

استقرار نیروهای خدمت‌گذار

مغازه‌ها و اداره‌های دو طرف خیابان بسته هستند و کرکره‌ها را هم کشیده‌اند. فقط داروخانه ۱۳ آبان مشغول کار است و چند نفر وارد و خارج می‌شوند. از ابتدای مسیر نیروهای انتظامی با خودروهای ویژه مستقر شده‌اند و در طول راه گشت می‌زنند. خودروهای اورژانس هم در فواصل مشخص پارک کرده‌اند. بستن خیابان‌های اطراف باعث شده است که رفت و آمد پیاده‌ها در خیابان کریمخان ساده باشد. وانت‌های نوماند هم در کنار خیابان پارک شده‌اند. مبلغان طرح نوماند با جلیقه‌ها آبی‌رنگ در میان جمعیت حرکت می‌کنند و با مردم درباره طرح جدید شهرداری برای جمع‌آوری پسماند صحبت می‌کنند. «باید شهرزاد رو نصب کنین. بعد خودشون میان پسماندهای خشک رو می‌برن» از ابتدای پل کریمخان جمعیت کمتر می‌شود. در زیر پل پلیس راهور مسیر خیابان قرنی را باز کرده است تا خودروها بتوانند عبور کنند. اینجا هیچ غرفه و موکبی مستقر نشده است تا حرکت جمعیت سریعتر باشد. بعد از پل دوباره صدای سرود و آهنگ‌های دهه کرامت از غرفه‌ها به گوش می‌رسد.

شهربازی در جشن دوکیلومتری

بچه‌ها از همه شادتر هستند. در ابتدای خیابان نجات‌اللهی یک استیج بزرگ قرار گرفته که گروهی از دختربچه‌ها با لباس‌های یکرنگ سرودی درباره حضرت معصومه (س) اجرا می‌کنند. صدای سرود بلند است و حرکات هماهنگ دختربچه‌ها توجه همه را جلب کرده است. همینجا یک سرسره بادی بزرگ نصب شده است و بچه‌ها را سرگرم کرده است. صفحه‌های هدف‌گیری بزرگ پارچه‌ای هم هست که با توپ به آن ضربه می‌زنند و توپ به پارچه می‌چسبد.

در مقابل پاک بهجت آباد سیاه‌چادرهای عشایر صنایع دستی و نمادهای زندگی عشایری برپا شده است. خبرنگاران با مردم مصاحبه می‌کند. عده‌ای در صف گرفتن آش نذری ایستاده‌اند. زنی آشفته خودش را به ماموران پلیس می‌رساند که در حال گشت زدن هستند. فرزندش را گم کرده است. با اضطراب ظاهر او را توصیف می‌کند «یک پیرهن گلبهی داشت با شلوار رنگ روشن». ماموران همان موقع به فرمانده خود اطلاع می‌دهند تا دیگر ماموران را هم با خبر کند. در این مجموعه قسمت مخصوص گمشدگان نیز به چشم می خورد.

دارت و فوتبال دستی

نرسیده به میدان ولیعصر در بخشی از جنوب خیابان غرفه‌های سازمان‌های پسماند و ورزش شهرداری قرار دارد. بیشترین استقبال از فوتبال دستی و دارت است. یک بچه به سمت زنی که کارت عوامل اجرایی را به گردن دارد می‌دود. «خاله یه توپ بده» زن توپ سفید رنگی به او می‌دهد. دسته‌بچه‌ها دور تا دور یک میز فوتبال دستی جمع می‌شوند و هر کدام یکی از دسته‌ها را می‌گیرند. معلوم نیست چه کسی می‌تواند به توپ ضربه بزند اما بالاخره یک طرف گل می‌زند و میله امتیازهای کنار میز را جابه‌جا می‌کند. برای پرتاب دارت خانواده‌ها جمع می‌شوند. ترامبولین‌های کوچک‌ مخصوص بچه‌ها است و حفاظ توری پارچه‌ای دارد تا به زمین پرت نشوند.

در شرق میدان ولیعصر همه به بالا نگاه می‌کنند. چند جوان با طناب پایین میایند. پسر بچه‌ها با هیجان لحظه پایین آمدن آن‌ها را نگاه می‌کنند. جوان‌ها که کلاه ایمنی به سر کرده‌اند، در کار خود مهارت دارند و با حرکت دادن طناب از میان قلاب‌های کمربند به سمت سرعت از لبه ساختمان پایین میایند.

استیج بزرگ میدان ولیعصر

استیج اصلی در میدان ولیعصر برپا شده است و نمایشی در آن اجرا می‌شود. جمعیت همچنان زیاد و زیادتر میش ود. همه طرف میدان بسته است و جلوی ورود موتورسیکلت‌ها را هم می‌گیرند. غرفه‌ها در این میدان تمام نمی‌شود و در سه سمت دیگر همچنان ادامه دارند. با نزدیکی غروب آفتاب جمعیت باز هم بیشتر می‌شود. درون ایستگاه بزرگ میدان ولیعصر ماموران مسافرها را راهنمایی می‌کنند تا از یک خروجی مشخص به جشن بپیوندند. در استیج بزرگ میدان ولیعصر که پایین نقاشی معروف این میدان نصب شده است، مجری شعری درباره زیارت حرم امام رضا (ع) می‌خواند و از مردم می‌خواهد که برای توفیق زیارت دعا کنند.

اکرام ایتام

روی سایه‌بانی نوشته بود «بهشت خانه اهل سخاوت است» میز زیر این سایه‌بان محل ثبت‌نام طرح حمایت از ایتام است. تصاویر بچه‌ها روی برگه‌هایی نصب شده است. نام و سال تولد آن‌ها دیده می‌شود. بیشتر دهه نودی هستند و تعدادی هم بزرگتر و دهه هشتادی. چند نفر دور میز جمع شده‌اند و به مشخصات بچه‌ها نگاه می‌کنند.

بعضی از این بچه‌ها تک والد هستند فقط با پدر یا مادر خود زندگی می‌کنند. مسئول ثبت نام می‌گوید که بچه از همه سنی هستند و همه نیازمندند تا جایی که بعضی از آن‌ها حتی به اندازه چاپ عکس هم پول نداشتند برای همین هم بعضی از برگه‌ها عکس ندارند. با ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان می‌شود شروع کرد و حامی یک کودک شد و ماهانه این مبلغ را برای او واریز کرد.

میزهای خیرات نان هم از سوی چند نهاد مردمی در راهپیمایی مستقر شده بود. تنها تجهیزات آن یک دستگاه پوز است. به هر مبلغی می‌توان در این دستگاه‌ها کارت کشید و مبلغ جمع‌آوری شده صرف خرید نان برای نیازمندان می‌شود.

بیشتر بخوانید: جزئیات جشن بزرگ «امام رضایی‌ها» در پایتخت| میزبانی از مردم در ۴ کیلومتر

افزایش سه برابری شرکت‌کنندگان در اجتماع امام رضایی‌ها نسبت به سال گذشته

دبیر اجرایی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها از برآورد حضور بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این اجتماع تا ساعت ۱۸ خبر داد. عباس حیدری، دبیر اجرایی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در جریان این جشن گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از زمان آغاز این مراسم در ساعت ۱۶ تا ساعت ۱۸ به صورت میانگین بیش از ۵۰۰ هزار نفر در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها حضور یافته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد جمعیت حاضر نسبت به اجتماع سال گذشته رشد سه برابری را نشان می‌دهد. از زمان اذان مغرب به مدت ۳۰ دقیقه اجرای برنامه ها در استیج‌های پیش‌بینی شده در طول مسیر متوقف شد و مجدداً پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، برنامه‌ها از سر گرفته شد چندین نقطه در محور شمالی- جنوبی مسیر اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها برای اقامه نماز در نظر گرفته شده بود و شرایط حاکی است پس از اقامه نماز مغرب و عشاء تعداد حاضران افزایش یافته است.

پاکسازی همزمان مسیر اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها با تلاش هزار پاکبان

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: پاکسازی و نظافت مسیر برگزاری اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها از میدان حضرت ولیعصر(عج) تا میدان هفت تیر به صورت همزمان با تلاش هزار نیروی پاکبان در کنار نیروهای نوماند انجام شده است.

علیرضا جعفری، افزود: ۸۷ دستگاه خودروی نوماند، ۴۰ دستگاه فان و ۴۰ دستگاه خودروی سازمان مدیریت پسماند برای جمع‌آوری زباله و همچنین ۶۰ نیروی شهربان، ۱۶ دستگاه خودرو و ۶ دستگاه موتورسیکلت شرکت شهربان و حریم‌بان در مسیر اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها مستقر شدند.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر اینها ۷۰ آتش‌نشان با ۱۲ دستگاه خودروی سنگین، ۱۰ دستگاه خودروی سبک و ۸ دستگاه موتورسیکلت در طول مسیر حضور داشتند.

وی ادامه داد: به ازای هزار نفر پاکبان ۵۰۰ مخزن زباله ۱۲۰ لیتری پیش‌بینی شده و از هر دو پاکبان یک نفر این مخازن را در طول مسیر به همراه داشت.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: از زمان پایان مراسم و تخلیه مسیر تا سه ساعت پس از آن نیز مرحله نهایی و پاکسازی کامل با حضور پاکبانان انجام شد.

کد خبر 852687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha