قهرمان لیگ برتر انگلیس در فاصله ۲ هفته مانده به پایان مسابقات هنوز مشخص نشده است.

آرتتا تن‌هاخ

به گزارش همشهری‌آنلاین، فقط ۲بازی دیگر تا پایان تنها لیگ اروپایی که هنوز تکلیف قهرمانش مشخص نشده، باقی مانده است. حتی هلند، پرتغال، ترکیه و بقیه لیگ‌های اروپایی هم قهرمان خود را شناخته‌اند اما سیتی و آرسنال دست‌بردار نیستند و از رقابت کوتاه نمی‌آیند. اگر امشب منچستریونایتد به دشمن همشهری خودش لطف کند و یکی از دشمنان اصلی‌اش یعنی آرسنال را ببرد، کورس قهرمانی به سود منچسترسیتی به پایان می‌رسد. هر نتیجه‌ای در این بازی موجب دشمن‌شاد شدن منچستر می‌شود؛ یا به سود منچسترسیتی یا به نفع آرسنال.

معجزه این است که آرسنال قهرمان شود و به حسرت ۲۰ساله خود پایان دهد. اگر اتفاق دیگری رقم بخورد، روال طبیعی است. درصد شانس قهرمانی آنها نسبت به سیتی ۳۵.۵ به ۶۴.۵ است. با این حال آرتتا گفته که مغزش به او می‌گوید آرسنال باید جام لیگ برتر را بالای سر ببرد. او این موضوع را به بازیکنانش هم انتقال داده: «من فقط مغز و شهودم را دنبال می‌کنم و این چیزی است که می‌خواهم دنبال کنم، می‌خواهم همه اعضای تیمم اینطور فکر کنند. امیدوارم بتوانیم.» بسیاری آرسنال را بهترین تیم این فصل انگلستان می‌دانند اما سیتی و گواردیولا به قهرمانی عادت کرده‌اند.

گل ساکا به بورنموث، او را به ۲۰گل در این فصل در تمام رقابت‌ها رساند و به نخستین بازیکن انگلیسی تبدیل کرد که پس از تئو والکات به بیشترین تعداد گل در یک فصل می‌رسد. والکات فصل ۱۳-۲۰۱۲ برای توپچی‌ها ۲۱گل زده بود. ساکا در هر ۴بازی آخر خود در لیگ برتر در اولدترافورد یا گل زده (۳بار) یا پاس گل داده (یک بار). او روی ۵گل مقابل شیاطین سرخ در این رقابت‌ها مشارکت داشته (۳گل و ۲پاس گل). فقط تیری آنری به‌عنوان بازیکن آرسنال در بازی با یونایتد روی گل‌های بیشتری (۱۲) تأثیر گذاشته است.

رایس توپ را بیشتر از هر بازیکن دیگری در لیگ برتر در این فصل حمل کرده است؛ ۷هزار و ۵۲۰متر.

شکست تلخ ۴ بر صفر یونایتد از کریستال‌پالاس ۲بازیکن این تیم را از تیم ملی برزیل برای کوپا آمریکای تابستان خط زد؛ کاسمیرو و آنتونی. ریچارلیسون از تاتنهام و گابریل ژسوس از آرسنال هم به دلایل مشابه خط خورده‌اند. همه آنها در جام‌جهانی حضور داشتند.

باخت هفته گذشته منچستر، سیزدهمین شکست آنها در این فصل از لیگ برتر بود؛ بیشترین باخت یونایتدی‌ها در یک دوره لیگ بعد از فصل ۹۰-۱۹۸۹ (۱۶) و هجدهمین شکست آنها در تمام رقابت‌ها در فصل ۲۴-۲۰۲۳. آنها آخرین بار فصل ۷۸-۱۹۷۷ (۱۹) در یک بازی بیشتر شکست خورده‌ بودند.

منچستر این فصل در مجموع ۸۱گل دریافت کرده که بیشترین گل خورده آنها از فصل ۷۱-۱۹۷۰ با ۸۲گل است.

تن‌هاخ در این فصل از آسیب‌دیدگی مدافعانش لطمه زیادی دید. هری مگوایر، واران، لیندلوف، لیساندرو مارتینس، جانی ایوانز و حتی کاسمیرو در پست دفاع میانی به بازی گرفته شدند. زوج واران- ایوانز، چهاردهمین ترکیب دفاع میانی در من‌یونایتد این فصل بود؛ ۲بازیکنی که از ابتدا فقط ۶بار کنار هم بازی کرده‌اند. بازیکنان این تیم در ازای ۵۴امتیازی که تیم در این فصل گرفته‌اند، ۶۸بار مصدوم شده‌اند.

رشفورد با اینکه فصلی پرانتقاد را سپری کرده، مقابل تیم‌های بزرگ آماری فوق‌العاده دارد. او به هر یک از بیگ‌سیکس ۶گل زده و به لیورپول ۷گل.

رشفورد در ۴بازی قبلی خود مقابل آرسنال در لیگ برتر روی ۶گل زده مشارکت داشته؛ ۴گل و ۲پاس گل و در مجموع روی ۱۰گل (۶گل و ۴پاس گل) که بهترین عملکرد این مهاجم انگلیسی مقابل یک حریف در لیگ برتر است.

اگر منچستریونایتد در ۳بازی باقی‌مانده لیگ برتر انگلیس ۴امتیاز کسب نکند، رکورد بدترین امتیازگیری باشگاه در طول یک فصل شکسته خواهد شد. فصل۲۲-۲۰۲۱ شیاطین سرخ ۳مربی مختلف را روی نیمکت نشاندند: اوله گونار سولسشائر، مایکل کریگ و رالف رانگنیک که هر سه آنها با هم کمترین امتیازات تیم را در یک فصل ثبت کرده بودند.

راسموس، مهاجم دانمارکی در۶بازی متوالی بین ژانویه تا فوریه برای من‌یونایتد ۷گل زد اما بعد از آن فقط یک‌بار در ۹بازی گل زده؛ گل چهارم در پیروزی ۴بر ۲خانگی مقابل شفیلد یونایتد در ۲۴آوریل.

بازی رفت را آرسنال با گل‌های اودگارد، رایس و ژسوس مقابل تک‌گل رشفورد ۳بر یک برده بود. توپچی‌ها می‌خواهند برای نخستین بار از فصل ۰۷-۲۰۰۶ رفت و برگشت منچستر را دبل کنند. آنها می‌توانند برای نخستین بار از نوامبر ۱۹۹۷ تا سپتامبر ۱۹۹۸ در ۳بازی متوالی مقابل شیاطین سرخ پیروز شوند.

یونایتد فقط یکی از ۱۶بازی خانگی آخر خود در لیگ برتر را مقابل آرسنال شکست خورده است؛ ۱۰پیروزی و ۵تساوی. آن شکست هم نوامبر ۲۰۲۰ با نتیجه یک بر صفر پشت درهای بسته رقم خورد و در غیاب هواداران شیاطین سرخ.

آرسنال حداقل در هر ۹دیدار اخیر خود در اولدترافورد در لیگ برتر به یونایتد گل زده، درحالی‌که در ۱۲بازی از ۲۲بازی قبلی خود گل نزده بود.

در تمام رقابت‌ها، یونایتد از ۹بازی اخیر خود در ۹۰دقیقه فقط یک برد کسب کرده است؛ ۶تساوی و ۲باخت. ازجمله اینکه ۲بازی آنها در جام حذفی مقابل لیورپول و کاونتری‌سیتی به وقت اضافه کشیده شد.

آرسنال در ۸بازی اخیر خارج از خانه خود در لیگ برتر بدون شکست بوده و ۷پیروزی و یک تساوی کسب کرده. آنها قبل از پیروزی ۳ بر ۲ خود در دربی شمال لندن مقابل تاتنهام، ۶بار پیاپی در سفرهای خود کلین‌شیت کرده بودند.

توپچی‌ها در بازی‌های خارج از خانه این فصل در لیگ برتر ۱۰کلین‌شیت ثبت کرده‌اند که آخرین بار فصل ۹۱-۱۹۹۰ با ۱۳کلین‌شیت رکورد بهتری داشتند.

آرسنال آخرین بازی خارج از خانه خود را در ۳فصل از ۴فصل قبلی تحت هدایت آرتتا با باخت پشت‌سر گذاشته؛ به استثنای برد ۳بر یک در خانه کریستال‌پالاس در فصل۲۱-۲۰۲۰. با این حال، توپچی‌ها در ۳بازی آخر خود در اولدترافورد در لیگ برتر مقابل یونایتد شکست نخورده‌اند (یک برد و ۲تساوی). سال۲۰۰۲ با پیروزی یک بر صفر در اولدترافورد بود که آنها قهرمانی را تضمین کردند.

این فصل یونایتد در خانه مقابل تیم‌های لندنی پالاس و فولام شکست خورده. پیش از این آنها در یک دوره لیگ فقط ۲بار به ۳تیم پایتخت باخته بودند؛

۰۲-۲۰۰۱ و ۲۰۲۰-۲۱. در این فصل‌ها یونایتد به آرسنال هم باخته بود. این فصل هم یونایتد ۵بار در لندن باخته؛ ۲ بر صفر به تاتنهام، ۳ بر یک به آرسنال، ۲ بر صفر به وستهم، ۴ بر ۳ به چلسی و ۴ بر صفر به پالاس.

به‌نظر می‌رسد سرمربی هلندی منچستر آخرین روزهای خود را در رأس کادر فنی این تیم تجربه می‌کند. اگر تن‌هاخ اخراج شود، گرت ساوتگیت بیشترین شانس را برای سرمربیگری منچستر خواهد داشت. توماس توخل نیز پشت سر او در لیست است. نام زیدان هم کمتر جدی شده.

پپ قهرمانی می‌خواهد

منچسترسیتی بی‌خیال قهرمانی نمی‌شود. شاگردان پپ عصر دیروز در نخستین بازی هفته سی‌وهفتم به مصاف فولام رفتند و موفق شدند در زمین حریف با نتیجه ۴ بر صفر برنده شوند. با این نتیجه تعداد بازی‌های سیتی و آرسنال در عدد۳۶ مساوی شد و آبی‌های شهر منچستر با ۸۵‌امتیاز صدر جدول را در اختیار گرفتند. آرسنال ۸۳‌امتیازی امروز به‌دنبال پس‌گرفتن صدر خواهد بود. سیتی در بازی‌های آینده باید با تاتنهام و وستهم روبه‌رو شود.

کد خبر 851143
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha