با گذشت یک سال از زمان ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، خودروسازان به مشتریان اعلام می کنند به جای خودرو ثبت نامی، خودرو دیگری تحویل بگیرند، حتی زمان تحویل برخی خودرو ها به مشتریان هم به تعویق افتاده و این موضوع منجر به اعتراض مشتریان شده است.

ایران  خودرو ۲۰۷

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال تقاضای روز افزون برای خرید خودرو سال گذشته نخستین مرحله ثبت نام از متقاضیان در قالب سامانه یکپارچه انجام و قرار شد شرکت های خودرو ساز داخلی سفارش های مشتریان را طی یک فرآیند زمانی تحویل دهند.

با وجود تعهداتی که خودرو سازان در این زمینه داشتند اطلاعات موجود نشان می دهد خودرو سازان به تعهدات اصلی خود برای واگذاری سفارش مشتریان عمل نمی کنند و در حال حاضر شکایت های فراوانی در این زمینه وجود دارد.

خودرو هایی که مشتریان نمی خواهند

مشکل اصلی اینجاست که به بسیاری از مشتریان اعلام شده که به جای خودرویی که سال قبل ثبت نام کرده اند خودرو دیگری دریافت کنند.

به طور مثال در یک مورد به متقاضیانی که سال گذشته ۲۰۷ اتومات عادی ثبت نام کرده اند، اعلام شده است خودرو ۲۰۷ سقف شیشه ای ارتقا یافته تحویل بگیرند که نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان گران تر از ۲۰۷ اتومات عادی است.

این یعنی اینکه متقاضیان باید سقف مبلغ پرداختی خود را برای دریافت خودرو ۵۰ درصد افزایش دهند که در موارد بسیاری زیادی مشتریان قادر به پرداخت این مبلغ نیستند و به همین دلیل با وجود آنکه سال گذشته ثبت نام کرده اند و موعد تحویل خودرو نیز فرا رسیده قادر به دریافت خودرو مورد نظرشان نیستند.این اختلاف در خودرو ثبت نامی با خودرو تحویلی و تفاوت فاحش قیمت منجر به اعتراض مشتریان شده است.

حسن احمدی، یکی از خریداران در این باره می گوید: سال قبل برای خرید یک دستگاه خودرو ۲۰۷ اتومات در قالب سامانه یکپارچه ثبت نام کردم.زمان تحویل خودرو زمستان امسال اعلام شده بود. از آن زمان تاکنون شرکت ایران خودرو چند پیامک ارسال کرده که به جای ۲۰۷ اتومات، خودرو ۲۰۷ سقف شیشه ای را انتخاب کنم که تفاوت قیمت زیادی با خودرویی که من انتخاب کرده ام دارد،به همین دلیل قادر به پرداخت تفاوت قیمت این خودرو نیستم و مشخص نیست آیا خودروی درخواستی من تحویل داده می شود یا خیر؟

در تازه ترین رویداد شرکت ایران خودرو به متقاضیانی که خودرو پارس ثبت نام کرده اند اعلام کرده است سمند سورن و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای دریافت کنند که این موضوع نیز اعتراض های زیادی را به دنبال داشته است.

مدیر عملیات فروش ایران‌ خودرو در همین باره می گوید: با توجه به الزام اجرای استانداردهای ۸۵ گانه درخودروهای تولیدی و عدم توانایی پلتفرم محصول پارس در تطابق با استانداردها، به متقاضیان پیشنهاد شده این محصول را با دیگرخودروهای ایران‌ خودرو که طبق استانداردهای ۸۵ است جایگزین کنند.

کیوان پناهی با بیان اینکه پیشنهادهای ارایه شده شامل سورن و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای است می افزاید: ایران‌ خودرو در راستای ایجاد شرایط مناسب پرداخت وجه خودرو برای متقاضیان با وجودی‌که تمام محصولات دارای تفاوت قابل توجهی با قیمت حاشیه بازار هستند، امکان پرداخت بخشی از وجه به صورت اقساطی را فراهم کرده است.

خودروهایی که با تاخیر می رسند

اما جایگزین شدن خودرو های گران تر به جای خودرو هایی که مشتریان ثبت نام کرده اند همه ماجرا نیست. بررسی ها نشان می دهد در مواردی تحویل خودرو های ثبت نامی هم با تاخیر انجام می شود. گفت و گوی خبرنگار همشهری با برخی مشتریان نشان می دهد که برخی متقاضیان خودرو با وجودآنکه قرار بوده خودرو خود را در ماه های گذشته تحویل بگیرند اما هنوز موفق به دریافت نشده اند.

پروین رضایی متقاضی که سال قبل برای خرید خودرو رانا در طرح مادران ثبت نام کرده است می گوید: چهارم اسفندسال قبل برای خرید یک خودرو رانا پلاس در قالب طرح مادران ثبت نام کردم. در همان زمان مبلغ ۹۰ میلیون تومان به حساب ایران خودرو واریز کردم و زمان تحویل خودرو من ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ تعیین شد.

او می افزاید:درتاریخ ۶ آذرماه نیز مبلغ باقی مانده خودرو را برای تحویل به ارزش ۱۸۷ میلیون تومان به حساب ایران خودرو واریزکردم و طبق زمان تعیین شده و فاکتور فروش، باید در تاریخ ۳۰ آذر ماه خودرو مورد نظرم را دریافت می کردم اما با وجود آنکه کمتر از یک ماه به پایان سال جاری باقی مانده هنوز موفق به دریافت خودرو نشده ام.

او توضیح می دهد: دو فرزند دارم و اگر موفق به دریافت خودرو نشوم، هزینه هایم در ایام عید حتی برای یک سفر ساده به مراتب افزایش می یابد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پی گیری هایی هم در این زمینه انجام داده است یا خیر می گوید: بله بارها با ایران خودرو تماس گرفته ام اما هیچ کس نمی گوید چه زمانی خودرو تحویل داده خواهد شدو صرفا پاسخ های مبهم دریافت می کنم.

بیشتر بخوانید

آغاز پیش فروش محصولات سایپا ویژه نیمه شعبان | اسامی خودروها، مبلغ پیش پرداخت و زمان تحویل

شورای رقابت: شکایت ها را بررسی می کنیم

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست توسط شورای رقابت شکایت مشتریان را در مورد بدعهدی خودروسازان بررسی کند به همشهری گفت: شورای رقابت به هیچ عنوان نسبت به بازارخودرو بی تفاوت نیست و کاملا در حال رصد و اجرای دقیق دستور العمل های مصوب شورای رقابت است.

او توضیح داد: شورای رقابت هم اکنون در حال بررسی شکایت های زیادی است که دریافت کرده است اما تا زمانی که بررسی آنها به پایان نرسد این موضوع را رسانه ای نخواهد کرد.

او افزود: درموارد اینچنینی که نقص در اجرا وجود دارد و یک طرف متحمل زیان می شود شورای رقابت به عنوان یک نهاد شبه قضایی،شکایت ها را دریافت می کند و در عین حال به صورت همزمان بر فرآیند کار نظارت خواهد کرد.

دادجوی توکلی درباره نحوه نظارت شورای رقابت به نحوه تحویل خودرو های ثبت نامی گفت: شورای رقابت به صورت روزانه در حال نظارت بر فرآیندهای تحویل خودرو از سوی خودرو سازان است.

او اضافه کرد: تمام شکایت ها به صورت روزانه در مرکز ملی رقابت کارشناسی و رسیدگی می شود اما چون فرآیند کار شورای رقابت شبه قضایی است و نیاز به مستندات مختلفی دارد یک مقدار زمان بر است.

او در پاسخ به این پرسش که نتایج بررسی های شورای رقابت چه زمانی به مشخص خواهد شد گفت: با توجه به اینکه این فرآیند یک رویه قضایی است نمی توانیم زمان مشخصی تعیین کنیم چون فعالیت زمان بری است.

سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که نتایج بررسی های چه خواهد بود و آیا نتیجه تصمیم های شورای رقابت برای خودرو سازان الزام آور است، گفت: تمام مصوبات شورای رقابت درحوزه بازار های انحصاری ذیل فصل ۹ قانون اصل ۴۴ لازم الاجراست و مجازات های سنگینی نیز برای آن تعیین شده است.

او در پاسخ به این پرسش که شاکیان برای رسیدگی سریعتر به شکایتشان از خودرو سازان چه کاری باید انجام دهند، گفت: باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که تنظیم گر فنی این ماجرا وزارت صنعت است و هر کس که درمورد نحوه تحویل خودرو ازخودروسازان شکایت دارد باید به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که زیرمجموعه وزارت صنعت است مراجعه کند و به طور همزمان سازمان حمایت نیز این شکایت ها را دریافت می کند.

دادجوی توکلی با اشاره به اینکه سازمان حمایت به عنوان تنظیم گر فنی از طرف وزارت صنعت سریعتر موضوعات را بررسی خواهد کرد گفت: علت آن این است که سازمان حمایت به موارد مشهودی که پیچیدگی کمتری دارد رسیدگی می کند و مواردی که پیچیدگی های فنی و حقوقی بیشتری دارد را به شورای رقابت ارجاع می کند تا در آنجا به صورت دقیق تر بررسی و رای داده شود. برهمین اساس فرآیند رسیدگی به شکایت ها در سازمان حمایت سریعتر است و متقاضیان می توانند برای رسیدگی سریعتر به این سازمان مراجعه کنند.

کد خبر 833982
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • علی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    17 33
    از شورای رقابت می خواهیم وارد عمل بشه ما پارسال پژو پارس ثبت نام کردم الان میگن باید سمند بخری من آلن چیکار کنم
    • حیدر IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      13 37
      اینا همشون دستشون تو یه کاسه است
    • سینا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      2 0
      ظلم در حق این مردم مظلوم ، عاقبت خوبی ندارد
  • Parviz IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    27 35
    همتون دستتون تو یه کاسه است ،
  • ابی ابی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    24 40
    در تعجبم از دولت اقای رئیسی مگر ایران خودرو و سایپا و شورای رقابت زیر نظر و اختیار دولت شما نیست چرا هر روز مغز مردم را خراب می کنند
  • محمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    27 30
    سلام بخدا خیلی نامردیه اینا میدونن مردمو اذیت می کنند... مردم خوبی داریم ولی قدرشون رو نمیدونید
  • واحدی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    14 30
    وقتی شاکی و متشاکی و قاضی یکیه
  • کیوان میرزایی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    5 28
    با سلام احترام متقاضی تعوئص تاکسی فرسوده چرا ایران خودرو به تاکسی فرسوده شهری که واقعا در وضعیت بعدی قرار دارن آن هم بصورت نقدی پیش فاکتور نمدهد باز هم نظر ایران خودرو گران کردن است یک راننده با وضعیت کنونی از کجا بیاورد فقط به جیب خودشان فکر می کنند لطفا رسیدگی اگر هم ماشین ندا رد از محصولات دوگانه سایپا استفاده بکنند لطفا رسیدگی نمایید
  • Sass IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    11 28
    بفرمایید شورای رفاقت چون تا الان چیزی جز رفاقت با خودروسازها از این شورا ندیدیم
  • علی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    7 24
    دنا پلاس اتومات اولویت زمستان ۴۰۲ اصلا خبری ازش نیست که نیست کسی هم پاسخگو نیست
  • قاسم بهرامی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    12 26
    شما که جیبتون یکیه فقط میخواین سر مردم کلاه بزارین ۴تا سنسور رو ۲۰۷ گذاشتین ۲۰۰ میلیون گرونتر کردن میگین استاندارد اتاقش چی اون که حلبیه
    • میم IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      23 18
      اگه خیلی ناراضی‌ای نگیر! بجاش برو کوئیک ۳۷۰ تومنی از سایپا بگیر ...
  • پارس IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    11 25
    سلام چرا کسی جوابگو مردم نیست استاندارد و ایرانخودروزیر نظرکدام سازمان هستن که جوابگو مردم مظلوم نیستند
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    11 26
    اگه میخواستیم همون اول سمند ثبتنام میکردیم خون مردمو کردین تو شیشه
  • شهرام NL ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    7 25
    یک سال پیش ماشین ۲۰۷اتومات شرکت کردم نوبت پاییز بود آبان ۲۹تکمیل وجه کردیم بعد گذشت چهار ماه هنوز خبری نیست تمام پول را به کارخانه واریز کردیم که گفتیم انشالله ماشین سوار میشیم ولی خبری نیست و پول دیگه هم نداریم که ماشین برای عید سوار بشیم . بعد عید حتی تاخیر دادن پول هم جبرانش نمیکنه
  • روح الله IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    5 4
    خودروی ثبت نامی من دنا پلاس معمولی تحویل بهار ۱۴۰۳،الان میگن باید دنا پلاس ۶ دنده تحویل بگیری،آخه از کجا ۲۰۰ میلیون بذارم روش یه کارمندم،یکی به داد این مردم برسه،.😡
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    4 4
    به غیرازپژوپارس راضی نیستیم
  • رضا IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    9 2
    ما سورن دوگانه سفید ثبت نام کردیم موعد تحویل ۳۰ آذر ولی تاحالا فاکتور نشدیم آبان تکمیل وجه کرديم فکر نکنید اگه به جای پارس سورن ثبت نام می‌کردین تحویل میدادن نه مشکل ما مردم نیستیم مشکل دولتمردای بی لیاقتن که‌ میبینن ولی هیچ کاری نمی‌کنند
  • سهیل IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    7 4
    گناه همه ما و شما اینه ک توی ایران زندگی میکنیم. کشور خودمون برا خودمون باتلاق شده
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    9 3
    شورای رقابت وزارت صنعت و معدن کاملا شریک ورفیق وهمدست خودرو سازان بخصوص مونتاژی هاست همه آنها ظالم و دروغ گو هستند
  • حسین رجبی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    7 3
    بخدامغزخودم خانمم بچه هام ترکیدازبس فکرکردیم الان یکسال منتظریم حالامیگن جایگزین کنیدولادیگه پول نداریم همین ۳۰۰تومان پول پارس روبابدبختی ووام گرفتیم ازکجابیاریم دوباره وام بگیریم خداازتون نگذره مگه وجدان نداریدحق مامردم اینه
  • ایرانی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    8 3
    یکساله ساینا دوگانه ثبت نام کردم هنوز هیچ خبری نیست فقط میگن صبرکن
  • نا شناس IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    9 2
    قوه قضاییه باید ورود کنه .اگه کسی سمند میخواست .سمند ثبت نام میکرد.همشون متاسفانه دستشون تو یه کاسه است .ورود کنید آقای قوه قضاییه .مشکل مردم را حل کنید
  • رویا بهادری IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    9 3
    اینجانب رویا بهادری الان حدود یکسال هست که سامانه یکپارچه خودرو پژو پارس ثبت نام کردم حالا که موعد تحویل زمستان رسیده به من پیشنهاد خودرو سمند سورن و 207 پیشنهاد دادن انتخاب کنم در توانم نیست من یه ماشین مدل پایین داشتم فروختم و مقداری طلا هم داشتم فروختم و با یه بدبختی توانستم پول پژو پارس رو جور کنم حالا هم ماشین وهم طلا از دست رفته وحسابی گرفتار شدم از شما مسعولین محترم عاجزانه تقاضا دارم نسبت به امر اینجانب رسیدگی کنید تا حق بنده پایمال نشود التماس دعا
  • بابک IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    7 3
    سلام ماشین دنا پلاس اتومات ۱۴۰۲زمستان چه خبرشدهمگی اعتراض کنیم جلوی ایران خودرو مردم مسخره کردن یکسال منتظریم زمین فروختم طلا های بچه ام فروختم
  • محمدکرج IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ۱۸۲ میلیون با۲۰۰ملیلیون وام از ما گرفتن برا نوسازی تاکسی پیکان فرسوده ۴ماه ایرانخودرو پیش فاکتور نمیده دولت میاد میگه الودگی خودرو مدیرای ایراخودرو که شما منصوب میکنی یعنی هیچ قدرتی نداری به جای رسیده که خود کارمندای تاکسیرانی کرج ماشین فرسوده ۸۵ ملیون میخرن یکی رسیدگی کنه
  • بهزاد IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    1 0
    یک ساله منتظر بودم که خودرو پارس که ثبت نام کرده بودم رو تحویل بدن الان میگن سمند ۴۶۰ میلیونی بخرید و فقط ۱۰ روز زمان دادن آخه مگه میشه مگه داریم!!! با ۶ مورد انواع وام گرفتم تا پول پارس رو جور کردم از کجا بیاریم ۱۵۰ میلیون دیگه توی ۱۰ روز جور کنیم خدا لعنت کنه باعث و بانیش به خدا ۹ میلیون قسط وام دارم پرداخت میکنم
  • حسن عضدی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    2 0
    مردم سر کار نزار آقای شورای رقابت همه شما باهم می‌خورید
  • احسان IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    الان نزدیک به دوماهه از تاریخ تحویل خودروی من تارا اتومات میگذره و با ایران خودرو که تماس میگیریم هیچ کس جواب درست و حسابی نمیده.جالب اینجاس که طی تماس بنده اپراتور بهم گفت که برات ثبت شکایت در عدم تاخیر در صدور فاکتور برات ثبت میکنم و بهم گفت که بعد از دوروز دوباره تماس بگیر تا جواب شکایت رو بهت بگیم،بعد از دوروز که تماس گرفتم اپراتور بهم گفت که جوابی که سازمان برای ما فرستاده اینه،مشتری گرامی با عرض پوزش به دلیل تاخیر در تخصیص خودروی ثبت نامی در صورت بهبود روند تولید و تامین قطعه خودروی شما در اسفند ماه فاکتورخواهد شد.حالا خنده دار اینه که من به خودشان زنگ زدم و از خودشان شکایت کردم.😁😁😁😁
  • احمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    من با بدبختی ۳۰۰جور کردم برا پارس الان چطوری بکنمش ۴۵۰ برا سورون یا ۲۰۷ ک تحویلش پاییز سال دیگست چ معلوم سال دیگ مثل الان نزنین زیرش ای چ مملکتیه اخه بی عدالتی موج میزنه😰
  • یوسف انصاری US ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    هرکس می تواند برای این مردم مظلوم کاری کند عالیمیشه
  • اسماعیل بایرامخانی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    خدا ازتون نگزره یکسال مردم و سرکار گزاشتین
  • ... US ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 0
    شورای رقابت چرا ظلم به متقاضیان 207سقف فلز کردی چه طور پژو پارس معمولی استاندارد 85گانه داره 207نداشته ما هزینه 170ملییون بیشتر چند تا آپشن سقف شیشه کردیم چه طور متقاضیان پژو پارس امسال قیمت کارخانه 290 تحویل دادید من که باید 170ملییون پول بیشتر بدم تحویل برای 8ماه دیگر وجدان عدالت کجاس چرا برای خودرو پژو پارس .تارا اعمال نشد نصف پول جلو گرفتید 9ماه دیگه خودرو تحویل بگیرم بدون سود مشارکت انصراف ...
  • حسن IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    تارا دستی ۵ دنده تحویل زمستان چی شد؟ خدا لعنتش کنه زندگی یه عده رو بهم ریختن