بارش سیل‌آسای عصر چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) در مشهد شریان‌های عبور و مرور شهر را بست و انباشت گل‌ولای را پدید آورد.

مشهد

به گزارش همشهری آنلاین اهالی محله سیدی در حاشیه جنوبی شهر مشهد هم از سیل آسیب دیدند. در این حادثه ۱۰ نفر هم جان باختند. با گذشت ۴ روز از این حادثه، گزارش‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل سیل مشهد ساخت‌ و سازهای غیر مجاز و نادرست بوده است. موضوع را با رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد در میان می‌گذاریم.
مجید طهوریان عسکری به همشهری می‌گوید که هنوز اطلاعات جامعی درباره ساخت و سازها و وضعیت آبراه‌ها برای اظهار نظر جامع، گردآوری نشده و اطلاعات اولیه در دست است. او به همشهری می‌گوید: «گزارش دقیق راجع به این موضوع به زودی اعلام می‌شود.»

کمک «کال‌طرق» به کاهش خسارت‌ها

بسته و مسدود شدن خروجی آبراه‌ها و ساخت و ساز در مسیر آبراهه همواره به عنوان یکی از دلایل سیل خسازت‌زا مطرح است و محله سیدی مشهد نیز از این موضوع مستثنا نبوده.
طهوریان عسکری در این باره می‌گوید: «در کل باید این موضوع را در شهرسازی مد نظر داشته باشیم که کانال‌های آب برای شهر یک فرصت است که باید حفظ، نوسازی یا احیا شود. طبق گزارش و آمار هواشناسی کشور، حجم بارش در ساعات نخست روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) به اندازه‌ای برآورد شده که هر ۲۰۰ سال یک بار رخ می‌دهد. اما نکته مهم ین است که مسیرهای عبور آب در بافت شهری باید حفظ شود.»
او ادامه می‌دهد: «در همین خصوص شهرداری مشهد در سال‌های اخیر کار خوبی انجام داده که در تصاویر اخیر هم کاملا مشهود است و آن جداره‌سازی کال طرق است.»
پروژه کال طرق به طول ۱۵۰۰ متر و عرض ۶۰ متر در موازات بلوار شهید رجایی با هدف هدایت سیلاب و سامان دادن به منازل مسکونی محدوده کال طرق انجام شد تا در زمان بارندگی، مشکلاتی همچون آب‌گرفتگی، مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی ساکنان اطراف کال طرق رفع و ساماندهی شود.
طهوریان عسکری با اشاره به این طرح می‌گوید: «این جداره‌سازی در بارش سیل‌آسای چند روز اخیر از ورود سیلاب به خانه‌ها جلوگیری کرد و ذره‌ای خسارت وارد نشده. مسیر این کال هم طولانی است و از جنوب شهر مشهد شروع می‌شود و به کشف‌رود می‌رسد. این مهم باید در کل شهر دیده شود تا از بلایای طبیعی در امان باشیم.»
رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد درباره اینکه چرا محله سیدی از کانالی برای هدایت آب محروم است، می‌گوید: «باز هم تاکید می‌کنم که روزهای آینده با گردآوری اطلاعات جامع باید درباره این محله نتیجه‌گیری کرد، اما نکته مهم این محله این است که اگر کانال‌هایی برای هدایت آب بوده باید حفظ می‌شده. در خیابان سپاه ۶۹ که کانون بحران در محله سیدی بوده، شهرداری مشهد در سال‌های گذشته کانالی دقیقا زیر خیابان سپاه ۶۹ ایجاد شده بود که تقریبا عرض این کانال یک سوم عرض خیابان است، اما حجم بارش به قدری بالا بود که کانال هم از عهده جذب و هدایت آب برنیامد.»


نظارت بر ساخت و سازها

رئیس شورای شهر مشهد اما قاطعانه به همشهری می‌گوید که از ۱۵ سال پیش تاکنون هیچ ساخت و سازی در حاشیه و حریم کوه انجام نشده‌است. حسن موحدیان ادامه می‌دهد: «از ۱۵ سال پیش بنابر دستور اکید مقام معظم رهبری بر اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد باید محلی برای کوهنوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و گردشگری مردم باشد، هیچ گونه ساخت و سازی انجام نشده و کوه‌خواری صورت نگرفته‌است.» موحدیان معتقد است که یکی از دلایل خسارت سیل اخیر این است که سال‌هاست بارش برف در ارتفاعات و کوه‌های جنوبی مشهد رخ نداده و با بارش باران شدید کوه‌ها دچار ریزش شدند. موحدیان ادامه می‌دهد: «ریزش سنگ‌ها در کانال و مسیرها باعث ایجاد مانع در مسیر آب شده و از سویی دیگر عملکرد پمپ تخلیه در زمان آبگرفتگی را هم دچار اختلال می‌کند.» او در پایان تاکید می‌کند که نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز انجام می‌شود و با تخلفات برخورد می‌شود. موحدیان یادآوری می‌کند: «لازم است شهرداری مشهد بر استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها و مقاوم‌سازی خانه‌ها نظارت داشته باشد و برابر قانون با متخلفان برخورد کند.»

بیشتر بخوانید:
تصاویری از آخرین وضعیت اهالی محله سیدی مشهد دو روز پس از سیل + فیلم

کد خبر 852930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha