نخستین نمایشگاه تصویر سازی توسط دانش آموزان نابینا و کم بینا مجتمع شبانه روزی نرجس با عنوان «دست‌های بینا» در گالری رودکی دایر شده است.

همشهری آنلاین- فاطمه عسگری نیا: نمایشگاه دست‌های بینا با مشارکت مجتمع شبانه روزی دخترانه نرجس و حمایت شهرداری منطقه ۱۱ در گالری رودکی دایر شده است. این نمایشگاه تفاوت زیادی با نمایشگاه هایی که تا کنون با عناوین مختلف دایر شده است، دارد. هنرمندان نمایشگاه دست های بینا، دانش آموزان کم بینا و نابینایی هستند که آثارشان را با حس لامسه خلق کرده اند. هنرمندانی که آثارشان چشم ببیندگان را خیره می کند اما خودشان قادر به تماشای دستاوردشان نیستند.

نرگس یکی از شرکت کنندگان است که 3 اثرش در معرض دید عموم قرار گرفته است. او می گوید: «هر چند اثرم را نمی بینم اما حس خوبی دارم.» فاطمه هنرمند دیگری است که حدود 2 سال است کارهای هنری انجام می دهد و از این کار لذت می برد. او می گوید: «دوست دارم کارهای هنری را ادامه دهم.» غزاله هم 5 ماه است در دوره های تصویرسازی شرکت می کند و می گوید: «انجام کارهای هنری روحیه ام را شاداب تر کرده است.» کنار تابلوها اطلاعات اثرها به خط بریل نصب شده است.

«سیما شاهرخی» مدرس تصویرسازی بیش از ۲ سال با دانش آموزان نرجس کار کرده است و این نمایشگاه دستاورد تلاش او و پشتکار دانش آموزان است. او در گفت و گو با همشهری محله می‌گوید: «معلولیت، محدودیت نیست و دانش آموزان نرجس با خلق آثار زیبا و چشم نواز و با حضور در این نمایشگاه ثابت کردند اگر آنها را باور کنیم از محدودیت‌ها عبور می‌کنند.» به گفته آثار ۳۳ دانش آموز در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. 
«مجید فراهانی» و «زهرا نژاد بهرام» اعضای شورای اسلامی شهر تهران همراه با «نصراله آبادیان» شهردار منطقه ۱۱ مهمان ویژه این نمایشگاه بودند.
«مجید فراهانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه بازدید از نمایشگاه دست‌های بینا به خبرنگار همشهری محله می گوید: «نمایشگاه یک اتفاق خوبی بود و برای خودم عجیب بود که چگونه یک فرد نابینا می‌تواند آثار به این زیبایی خلق کند. شرایط فراهم باشد، استعداد توان یابان شکوفا می‌شود. برپایی چنین نمایشگاهی به توان یابان کمک می‌کند تا در عرصه‌های اجتماعی حاضر شوند.»
«زهرا نژاد بهرام» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در بازدید از این نمایشگاه ضمن ابراز خرسندی از چنین رویداد فرهنگی در منطقه ۱۱ و تشکر از شهردار منطقه به دلیل حمایت از توان یابان می گوید: «از تماشای آثار دانش آموزان کم بینا و نابینا حیرت زده شدم و به معنای واقعی یک رویداد فرهنگی بود که به عنوان اولین اتفاق هنری در پهنه رودکی ثبت شد. امیداورم تا پایان سال از پهنه رودکی بهره برداری شود و قطعاً در این پهنه تمهیداتی برای حضور توان یابان پیش بینی شده است.»
«نصراله آبادیان» شهردار منطقه۱۱ هم به استفاده درست از ظرفیت‌ها اشاره کرد و می گوید: «پتانسیل و ظرفیت‌های محله‌ها باید شناسایی و از آنها در راستای خدمت رسانی مطلوب به شهروندان به ویژه توان یابان استفاده شود. برگزاری این نمایشگاه نشان می‌دهد فراهم کردن زمینه برای شکوفایی استعداد توان یابان کار سختی نیست و می‌توان از ظرفیت‌های موجود بهره مند شد.»
نمایشگاه دست‌های بینا تا ۲۴ دی ماه در گالری رودکی به نشانی خیابان شهریار، ابتدای خیابان هانری کوربن دایر است و شهروندان برای تماشا و خرید آثار می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۸ به آن مراجعه کنند.

عکاس: حامد خورشیدی
 

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha