فریبا خانی: هوا دیگر مثل روزهای قبل‌ گرم و دم کرده نیست. نسیم خنک پاییزی صورت آدم را خنک می‌کند. اگر از من بپرسید روزهای پایان تابستان را چه کنیم، می‌گویم از نمایشگاهی دیدن کنید.

مثلاً مي‌توانيد به ديدن نمايشگاه آثار «ناصر اويسي» برويد كه اين‌روزها در مجموعه‌ي فرهنگي‌تاريخي سعدآباد برپا شده است. هم فضاي پر درخت و زيباي مجموعه‌ي سعدآباد را تماشا كنيد و هم تابلوهاي نقاشي اين هنرمند پيش‌كسوت و صاحب‌نام را.

هروقت نقاشي‌هاي ناصر اويسي را مي‌بينم، احساس مي‌كنم از درون قصه‌ا‌ي قديمي سردرآورده‌ام. زني زيبا، با تذهيب‌ها و نشانه‌هايي از ديرين با اسبي تنومند و قوي تماشاگر را مي‌برند به سرزميني كه در آن، اشكال و خطوط در هم آميخته شده‌اند.

ناصر اويسي، نقاش ايراني و از فعالان مکتب سقاخانه، متولد 1313 تهران است. مکتب سقاخانه جرياني هنري بود که در دهه‌ي 40 شمسي با استفاده از عنصرهايي از هنر مدرن و برخي از عنصرهاي تزييني هنرهاي سنتي و ديني، در ايران شکل گرفت.

در آن دوره، عده‌اي از هنرمندان نوآور، مکتب جديدي بنيان نهادند که تأثير شگرفي بر هنر نوگراي ايران و حتي نوآوري‌هاي عرصه‌ي خوش‌نويسي از خود باقي گذاشت. اين مکتب يا جنبش هنري، بعدها به‌نام مکتب سقاخانه شهرت يافت.

با دقت در نقاشي‌هاي اويسي، علاوه بر آن‌چه در نگاه نخست به چشم مي‌آيد، جزئيات تازه‌اي را مي‌توان كشف كرد، اسب، باز، كبوتر، انار... بايد مثل پنجره‌اي به هرتابلو نگاه كني كه افسانه‌اي پشت آن درحال شكل‌گرفتن است.

در نمايشگاهي كه اين‌روزها در موزه‌ي هنرهاي زيباي مجموعه‌ي تاريخي سعدآباد برگزار شده،30 اثر رنگ‌روغن از اين هنرمند بزرگ به نمايش درآمده است.

موزه‌ي هنرهاي زيبا سعي دارد در مناسبت‌هاي گوناگون، آثار هنرمندان معاصر را به نمايش بگذارد. در اين نمايشگاه هم بخشي از كارهاي ناصر اويسي را كه سال‌هاي سال پيش از اين خلق شده‌اند، در كنار شماري از آثار تازه‌ي اين هنرمند مي‌توان ديد. در نقاشي‌هاي قديمي ناصر اويسي، رنگ‌ها تيره و مات ‌هستند و بيش‌تر به دل مي‌نشينند، اما در كارهاي تازه، رنگ‌هاي تند مي‌بينيم، مانند ورقه‌هاي طلايي رنگ.

اين هنرمند در سطح دنيا شناخته شده است و به‌عنوان مثال «جوليو كارلو ارگان»، هنرشناس ايتاليايي درباره‌ي نقاشي‌هاي ناصر اويسي مي‌گويد: «سبك نقاشي اويسي شعرگونه است و آن را در حد فاصل نقاشي و خط، معلق نگه مي‌دارد.»

اويسي تاکنون جوايز متعددي از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دريافت كرده است و آثار او در موزه‌هاي آتن، بارسلونا، بلگراد، بروکسل، رم، تهران، مادريد، نيويورک، پاريس، لندن، زوريخ، برلين و... نگه‌داري مي‌شود. اين نمايشگاه تا شنبه 31 شهريور برپاست و از ساعت 9 تا 18 و 30 دقيقه مي‌توان از آن ديدن كرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha