فریبا خانی: اگر دوست داری که بدانی در دهه‌ی ۴۰ خورشیدی، چگونه گردشگران را تشویق می‌کردند به‌جاهای دیدنی ایران بروند و از زیبایی‌های ایران لذت ببرند، باید حتماً از نمایشگاه «فصل سفر» دیدن کنی. این نمایشگاه این‌روزها در موزه‌ی گرافیک ایران برپاست.

در دهه‌ي 40، «سازمان جلب سياحان» شروع به فعاليت كرد و براي جلب گردشگر در نمايشگاه‌هاي گوناگون دنيا، پوسترهايي تهيه شد كه نماهايي از معماري و آثار باستاني و طبيعت زيباي ايران را نشان مي‌داد.

فريبا سليماني، مدير موزه‌ي گرافيك ايران در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «فعاليت‌هايي كه براي جلب گردشگر و معرفي ايران انجام شده در اين پوسترها قابل مشاهده است. اين پوسترها را به سفارش سازمان جلب سياحان، هنرمنداني چون هوشنگ کاظمي، پرويز ديبايي، اسد بهروزان و جمال خرمي‌نژاد طراحي کرده‌اند.»

اما شايد بخواهي درباره‌ي سازمان جلب سياحان بيش‌تر بداني. در معرفي اين سازمان مي‌خوانيم: «ايران به سبب موقعيت جغرافيايي، دارابودن بيش از هفت‌هزار سال قدمت فرهنگي و تمدن و تنوع فرهنگي در جغرافياي زيستي خود، يكي از شاخص‌ترين كشورها درحوزه‌ي ميراث فرهنگي بشر است.

در 17 فروردين 1342 سازمان جلب‌ سياحان وابسته به نخست وزيري آن‌زمان تأسيس شد. هدف عمده‌ي اين سازمان، معرفي پيشينه‌ي كشور، تشويق جهان‌گردان داخلي و خارجي به سير و سفر و بازديد از آثار باستاني و مناظر طبيعي و ايجاد تمركز و هماهنگي لازم در امور جهان‌گردي بود.

در تير 1353سازمان جلب‌ سياحان با وزارت اطلاعات ادغام شد. وزارتخانه‌ي جديد به نام وزارت اطلاعات و جهان‌گردي به وجود آمد. امروزه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري متولي اين امر است.»

سليماني مي‌گويد: «بيش‌تر اين پوسترها به زبان انگليسي و فارسي تهيه و خيلي آگاهانه طراحي شده‌اند. مثلاً در يكي از پوسترها كه براي شهر شيراز تهيه شده، نمايي از حافظيه و گل نرگس، نماد شيراز را مي‌بينيم.»

به گفته‌ي سليماني «محمد ناصري‌پور، هنرمند كشورمان 55 پوستر را كه در مجموعه‌ي شخصي خودشان داشتند، به موزه‌ي گرافيك هديه كردند و موزه‌ي گرافيك هم 22 پوستر را براي برپايي اين نمايشگاه برگزيد.»

در اين بخش از موزه مي‌توانيد كتابچه‌هاي راهنمايي را ببينيد كه در دهه‌ي 40 براي جلب گردشگر تهيه شده است. اما بخش ديگري از موزه به كارهاي محمد ناصري‌پور اختصاص دارد. او كسي است كه پوسترهاي سفر را به موزه‌ي گرافيك اهدا كرده است.

محمد ناصري‌پور، نقاش، معمار و پژوهشگر شناخته‌شده‌ي ايراني است. او از شاگردان استاد حسين بهزاد و هم‌چنين طراح، ناظر و باني موزه‌ي استاد حسين بهزاد است. ناصري‌پور از چهره‌هاي فعال و تأثيرگذار در زمينه‌ي بازسازي فضاهاي معماري كشور به‌شمار مي‌آيد و طرح جامع كاخ موزه‌‌ي سعدآباد براي ميراث فرهنگي يكي از كارهاي اوست.

مرمت 400 قطعه‌ي هنري، مديريت پروژه‌ي موزه‌ي قرآن و... از جمله فعاليت‌هاي او بوده است. او در كشورهاي گوناگون دنيا كارگاه‌هاي مرمت آثار هنري را برگزار كرده است. فرصت تماشاي تصويري از نماي شهرك غرب در سال‌هاي دور، فضاهاي بازسازي شده‌ي اطراف بازار تهران، موزه‌ي سعدآباد و... از آثار اين هنرمند بزرگ كشور در نمايشگاه فصل سفر فراهم است.

براي ديدن اين نمايشگاه تا 31 شهريور 1397 به موزه‌ي گرافيك در محوطه‌ي شمالي پارك پليس برو.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha