فریبا خانی: باغ‌های ایرانی در سراسر جهان مشهورند.

درختان تنومند، حوض‌هاي آبي و نهرهاي زيبا كه از پاي درختان آب را اين سو و آن سو مي‌برند، فواره‌هاي كوچك كه آب را به هوا مي‌ريزند و هوا را معطر مي‌كنند، ساختمان‌هاي ايراني با آجرها و شيرواني‌هاي زيبا و شيشه‌هاي رنگي، همه هيجان‌انگيز و از ويژگي‌هاي باغ‌هاي ايراني‌اند.

باغ موزه‌ي هنر ايراني در منطقه‌ي الهيه‌ي تهران از باغ‌هاي ايراني به‌جا مانده از دوره‌ي پهلوي اول است. در اين باغ‌موزه،‌ ماكت آثار ميراث فرهنگي ايران زمين قرار گرفته است. اين ماكت‌ها را هنرمندان ايتاليايي ساخته‌اند و شما با قدم‌زدن در اين باغ، انگار به كل ايران سفر مي‌كنيد.

حالا در اين باغ، در گالري پرديس، نمايشگاه سيمرغ برپا شده است. نمايشگاه سيمرغ با مشارکت مؤسسه‌ي کتاب‌خانه و موزه‌ي ملي ملک، داير شده است.

اين نمايشگاه که ماهيت پژوهشي دارد شامل 63 تابلو است که غالباً تصاوير پرندگاني را به نمايش مي‌کشد که در فرهنگ و هنر ايراني‌اسلامي جايگاه ويژه‌اي دارند و به نماد تبديل شده‌اند؛ پرندگاني که تصويرشان روي نسخه‌هاي خطي، آثار لاکي، قلمدان‌ها، جلد قرآن‌‌ها و سکه‌هاي موجود در گنجينه‌ي مؤسسه‌ي کتاب‌خانه و موزه‌ي ملي ملک حک شده است.

مرغ حق را مي‌بينيم. تصوير مرغ حق روي سكه‌هاي قديمي، چرخ ريسك‌ها، روي جلد نقاشي‌هاي گل و مرغ دوره‌ي قاجار هست. نقش پرستوها هم روي جلد‌هاي لاكي قرآن، سارها روي قلمدان‌هاي لاكي و... به چشم مي‌خورند.

عنقا را در حال جنگ با اژدها هم مي‌توان ديد. عنقا همان سيمرغ، پرنده‌ي افسانه‌اي است. شما مي‌توانيد در اين نمايشگاه از قمري تا عنقا را ببينيد.

گلنوش زنجان‌پور، مسئول گالري باغ‌موزه‌ي هنر ايراني به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «رويكرد گالري باغ‌موزه‌ي هنر ايراني، رويكردي پژوهشي و آموزشي است و موزه‌ي ملك در اين زمينه كار كرده است و ما ديديم كه اين مجموعه براي ماه رمضان بسيار مناسب است. در اين نمايشگاه پرندگاني را مي‌توان ديد كه در آثار نگار‌گري، نسخه‌هاي خطي و روي اشيا هستند.»

از او مي‌پرسيم كه چرا تصوير آثار در اين نمايشگاه است و اصل اثر را نمي‌بينيم. او توضيح مي‌دهد: «براي نگه‌داري آثار موزه‌اي بايد وضعيت ويژه‌اي از نظر دما، رطوبت، نگه‌داري... را فراهم كرد. اين‌جا يك گالري است و امكان نگه‌داري آثار موزه‌اي را ندارد. موزه‌ها هم قبول نمي‌كنند اصل اثر را بدهند.»

نمايشگاه سيمرغ تا 30 خرداد 1397، از ساعت 9 تا 17، در گالري پرديس باغ‌موزه‌ي هنر ايراني، در ميدان تجريش، خيابان مقصودبيك، سه راه دکتر حسابي، ميزبان علاقه‌مندان و مخاطبان آثار هنري است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha