فریبا خانی: لابد با عکاسی خبری آشنایی و می‌دانی که از شاخه‌های مهم عکاسی در دنیاست. عکس‌های خبری گاهی به کمک متن خبر می‌آیند و گاه رساتر از متن، وقوع رویدادی را نشان می‌دهند یا لایه‌های آن را واکاوی می‌کنند.

اين عكس‌ها، قصه‌هايي واقعي دارند و مخصوصاً بخش حسي رويدادها را به‌خوبي پوشش مي‌دهند و ارتباط مخاطب را با موضوع تقويت مي‌كنند. عكاسان خبري، عكاسان جسوري هستند. خطر مي‌كنند و در ميدان‌هاي جنگ يا در بحران‌هاي خاص حضور دارند تا لحظه‌هاي خاص و ناگفتني را عكاسي كنند.

اين‌ها را گفتم كه به اين‌جا برسم كه اين‌روزها در فرهنگ‌سراي نياوران، نمايشگاه منتخب‌ عكس‌هاي 2016 تا 2018 «ورلد‌پرس‌فوتو» (World Press Photo) به‌نمايش گذاشته شده است. ورلدپرس‌فوتو، از جايزه‌هاي عكاسي معتبر جهان است.

سال 1955ميلادي گروهي از عكاسان هلندي، رقابت بين‌المللي ورلد‌پرس‌فوتو را براي نمايش كار خود به مخاطبان جهاني، سازماندهي كردند و از آن زمان اين مسابقه، اعتبار يافت و تداوم پيدا كرد.

حالا در سالن شماره‌ي يك فرهنگ‌سراي نياوران، عكس‌هاي خبري مهم دنيا را مي‌تواني ببيني؛ عكس‌هايي با داستان‌هايي تكان‌دهنده.

اين عكس‌ها، موضوع‌هاي متنوعي دارند؛ از بحران‌هاي محيط‌زيستي و خطر انقراض بعضي از گونه‌ها گرفته تا نزاع‌ها و جنگ‌هاي ترسناك. آن‌جا مي‌تواني با كرگدن‌سفيدي آشنا ‌شوي كه با چشم‌بندي سرخ قرار است به طبيعت آفريقاي جنوبي بازگردانده شود. شكار اين حيوان در حال انقراض براي خاصيت دارويي شاخش متأسفانه هنوز ادامه دارد.

در عكس‌هاي ديگر صحنه‌هاي غمگيني از شاخ‌هاي بريده‌شده‌ي كرگدن‌ها را مي‌بينيم؛ كرگدن‌هايي كه شكارچيان با بي‌رحمي آن‌ها را به خاك و خون كشيده‌اند. تصوير يك لاك‌پشت دريايي را هم مي‌توان ديد كه در تور ماهي‌گيران گرفتار شده است. او در جزاير قناري است، در گوشه‌اي از اقيانوس اطلس.

تصوير نهنگ كوهان‌دار و بچه‌هاشان را هم مي‌بينيم. با قصه‌ي اورانگوتان‌هاي سوماترايي آشنا مي‌شويم كه به‌خاطر از بين رفتن جنگل‌ها بي‌خانمان شده‌اند. فروش بچه‌هاي اين اورانگوتان‌ها به‌عنوان حيوان‌هاي خانگي يكي ديگر از قصه‌هاي اين عكس‌هاست.

گاهي عكس‌هاي خبري از دل مسابقه‌هاي ورزشي بيرون مي‌آيند؛ مثل پرتاب‌شدن مردي از روي اسب، وقتي كه مي‌خواست با اسب از مانع عبور كند.

عكسي از «اندري بك»، اسكي‌باز اهل چك‌ هم هست كه در مسابقات اسكي در كوه آلپ، هنگام پايين‌آمدن سقوط كرد و از ناحيه‌ي صورت آسيب ديد.

گوشه‌هايي از داستان تلخ كودكان سوريه‌اي درمرزهاي اروپا، داستان تلخي ويراني در شهرهاي سوريه و عراق، داستان ويراني سرزمين هاي كهن، همه در عكس‌هاي خبري روايت مي‌شوند...

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha