فریبا خانی: این‌روزها زیاد از جلوی خانه‌ی عزت‌الله انتظامی، از برجسته‌ترین بازیگران تئاتر و سینمای ایران عبور می‌کنم. بازی‌های او در فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترها به‌ یاد ماندنی است.

چندسالي است خانه‌اش به خانه‌موزه‌ تبديل شده است؛ خانه‌موزه‌ي استاد عزت‌الله انتظامي. در كنار خانه‌هاي بلند و برج‌هاي تو در تو، اين خانه با نماي آجري و دري بزرگ، به‌خاطر عزت‌الله انتظامي از تغيير، در امان مانده است. آرزوي او هم همين بوده است كه خانه‌اش، خانه بماند، موزه‌ بشود، اما برجي بلند جايش را نگيرد.

به او لقب «آقاي بازيگر» داده‌اند و نامش، خانه را به همان شكل، در كنار خانه‌هاي تغيير شكل يافته‌ي محله‌ي قيطريه نگه داشته و حالا به تماشاي خانه‌موزه‌اش مي‌رويم.

مهرناز ستوده راهنماي موزه، بخش‌هاي گوناگون موزه را معرفي مي‌كند. مجسمه‌هايي از گروه باران در سالن نشسته‌اند. در بخش شهرفرنگ اگر چشم بگذاري در پشت چشمي شهرفرنگ، فيلم استاد را مي‌بيني كه با چه حسي ماجراي واردشدنش به عرصه‌ي تئاتر را بيان مي‌كند.

در كتاب شناخت‌نامه‌ي عزت‌الله انتظامي با نام «عزتم، بچه‌ي سنگلج»، يادداشتي از «ژان‌کلود کرير»، فيلم‌نامه‌نويس و بازيگر فرانسوي، مي‌خوانيم: «هيچ دستوري براي ستاره‌شدن و ستاره‌ماندن وجود ندارد. بايد داراي يک نگاه، يک حضور، جذابيتي آني و چهره‌اي آشنا، حتي پيش از نخستين ديدار بود. بايد داراي يک دم، يک حس و تمام ويژگي‌هايي بود که لغت روح را معني مي‌کند.»

يکي از ديوارهاي اتاق با نام بازيگران و هنرمندان قديمي زينت داده شده است؛ از فتحعلي آخوندزاده و ميرزا آقاخان تبريزي تا علي حاتمي، داود رشيدي و...

«آيينه‌ي جادويي» راهرويي است که عنوان تئاتر به زبان‌هاي مختلف بر آن نقش بسته است. در بخشي از اين موزه مي‌توانيد پوسترهاي تئاتر  را ببينيد؛ تئاترهايي كه عزت‌الله انتظامي در طول چنددهه در آن‌ها بازي كرده است.

در تماشاخانه‌ي زمان، سالن نمايش كوچكي مي‌بينيد و ماكت هنرمندان آن زمان كه در حال اجراي يك نمايش هستند. اين موزه يك بخش تحقيقاتي هم دارد كه دانشجويان هنر و تئاتر مي‌توانند در اين بخش با تاريخچه‌ي اجراها آشنا شوند و براي تحقيق از اين مكان استفاده كنند. 

يك سالن نمايش هم در زيرزمين هست. اين سالن بعدها ساخته شده و قبلاً در ساختمان خانه نبوده و حالا نمايش‌هاي گوناگوني در آن اجرا مي‌شود.

در پشت‌بام اين بنا، كافي‌شاپي براي پذيرايي از بازديدكنندگان هست. بد نيست بدانيد كه روند تبديل خانه‌ي عزت‌الله انتظامي به موزه، از سال 1391 آغاز شد و در سال 1393 اين‌كار به سرانجام رسيد و رسماً خانه‌موزه‌‌ي استاد عزت‌الله انتظامي افتتاح شد.

هرروز به جز شنبه‌ها، از ساعت 9 تا 19، زمان مناسبي است كه به ديدن اين خانه‌موزه برويد. نشاني‌اش: تهران، قيطريه، بلوار اندرزگو، روبه‌روي بلوار کاوه، کوچه‌ي احمدي، پلاک 28

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha