همشهری آنلاین: جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به خانه سینما خیابان وصال آمدند تا با پیکر "جان‌بخش کلاه قرمزی" وداع کنند و او را به قطعه هنرمندان بدرقه کنند.

به گزارش ایسنا، صبح سرد زمستانی 9 دی ماه، خانه سینما (2 ) میزبان پیکر دنیا فنی‌زاده شد که روز گذشته 8 دی ماه بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

مراسم در ساعت 9:30 با اجرای کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما آغاز شد.

هنرمندانی چون حمید جبلی، ایرج طهماسب، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما،سعید پورصمیمی، فرشته طائرپور، همایون اسعدیان،حبیب رضایی، احمد حامد، علیرضا رضاداد (دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان)،محمد حسین لطیفی،مازیار میری، حمید مدرسی،علی قائم مقامی،آزاده پورمختار،ایرج نوذری، حبیب ایل‌بیگی(مدیر اداره نظارت و ارزشیابی)،ستاره اسکندری، مهتاج نجومی،شهرام حقیقت‌دوست، منصور ضابطیان،محسن شاه ابراهیمی،علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، عادل بزدوده، حبیب دهقان‌نسب،بهزاد خداویسی،یدالله صمدی و ... از حاضران بودند.

همسر،فرزندان و مادر دنیا فنی‌زاده نیز از حاضران بودند.

در ابتدای مراسم پیام تلفنی فاطمه معتمدآریا (بازیگر سینما و تئاتر) که در رامسر مشغول بازی در فیلم فرمان‌آرا است،پخش شد.

  • پیام صوتی فاطمه معتمدآریا

فاطمه معتمدآریا در پیامی که به صورت صوتی پخش شد،گفت: برای دنیا از زندگی حرف می‌زنم که در همه لحظات عمرش سرشار از عشق، امید و دوستی و مهربانی بود. برای دنیایی که دوست بچه‌ها و حتی ما بود. برای دنیا باید از زندگی حرف بزنیم، زندگی‌ که پربار، پررنج و کوتاه بود اما هرچه بود، کامل بود.

  • پیام جبلی و طهماسب توسط احسان کرمی قرائت شد

سپس پیام مشترک حمید جبلی و ایرج طهماسب توسط احسان کرمی قرائت شد،پیامی که روز گذشته رسانه‌ای شده بود.

در متن این پیام آمده است،«روزی که خداوند مهربان انسان نازنینی به نام دنیا فنی زاده را سر راه ما قرار داد، تا با همکاری او عروسکی دوست داشتنی و شیرین خلق شود، فکر نمی‌کردیم به این زودی او را از دست بدهیم. اما از آن جا که مالک اصلی انسان، خداوند مهربان است، اشک‌های خود را پاک می‌کنیم و به این اندوهِ بزرگ تسلیم می‌شویم.

دنیا فنی‌زاده روش فرشته‌ها را در پیش گرفت. شریف و نجیب، با مهارتی مثال زدنی در حرفه و شغلِ خود و بی‌هیچ چشم داشتی کار کرد. پشت عروسک‌ها خود را پنهان کرد تا به ما آموزش دهد که می‌توان کار خوب انجام داد و دیده نشد.
عشق عجیبی به کودکان و دنیای آن‌ها داشت و همواره لبخند کودکان او را شاداب می‌کرد. شاید هیچ کودکی او را نشناسد، اما تاثیر او بر کودکان تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

دنیا فنی زاده، فرزند پرویز فنی زاده همچون پدرش هنرمند، انسان و مهربان بود. هرچه درباره‌اش بگوییم بر میزان اشک‌های خود افزوده‌ایم.

روانش شاد و یادش همواره گرامی باد. روح بزرگ و زیبای او قرین رحمت خداوند باشد.»

حمید جبلی و ایرج طهماسب در مراسم حاضر بودند اما پیام‌شان قرائت شد.

  • طائرپور: "دنیا" همه بهانه‌ها را برای غمگین بودن داشت اما غمگین زندگی نکرد

در ادامه‌ی مراسم بدرقه‌ی پیکر دنیا فنی‌زاده، فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما در سخنانی گفت: اگر دردها و رنج‌ها رو از عمر 40 ساله "دنیا فنی‌زاده" کم کنیم، به چیزی حدود 15 تا 20 سال می‌رسیم. "دنیا" با همین سن وسال از بین می‌رود یعنی یک جوان 20 ساله که خوب زندگی کرد در حالی که همه بهانه‌ها را برای غمگین بودن داشت ولی غمگین زندگی نکرد و همه دلایل را برای نشستن داشت اما هیچ لحظه‌ای از کوشش دست برنداشت.

او افزود: هیچ کس دنیا را بدون خنده ندید حتی در لحظه‌های که درد داشت و حالش را می‌پرسیدی با لبخند خدا را شکر می‌کرد.امیدوارم پسرانش، این راه و رسم او را حفظ کنند و همسرش که از این پس مسئولیت سنگینی دارد.

این هنرمند با بیان این‌که دوستان دنیا فنی‌زاده در سینمای کودک هم باید در راه هدفی که دنیا به آن باور داشت و در آن راه قدم برمی‌داشت، تلاش کنند.

طائرپور با اشاره به دوستی میان معتمد آریا، مرضیه محبوب و دنیا فنی زاده و نیز دوستان صمیمی دیگرش گفت: آنها درس دوستی را خیلی خوب پس دادند و در تمام ماه‌ها و سال‌ها که بیماری به جان "دنیا" چنگ انداخت، کنارش بودند.

او خطاب به ایرج طهماسب و حمید جبلی گفت: تمام این حلقه‌ای که برای بچه‌ها کار می‌کنند، خوب می‌دانند که جای خالی "دنیا" فقط با رفتار کردن شبیه "دنیا" پُر می‌شود. این پیکر که اینجا آرمیده دیگر از درد و رنج رها شده و من یقین دارم روحش بین ما است و دوست دارد به زندگی فکر کنیم و علاوه بر دعا و صلوات به احترام زندگی و شادی که او دوستش داشت دست بزنیم و او را با شادی بدرقه کنیم.

فرشته طائرپور پس از کف زدن حاضران در حیاط خانه سینما بیان کرد: خدا همه ما را بیامرزد که مثل "دنیا" شاد کردن و شاد زندگی کردن را همراه داشته باشیم و امیدوارم این اول آرامش دنیا و شادی لایزال او و آخر غم همه شما باشد.

  • تاثر شدید مرضیه محبوب / "دنیا" قرارمان را بهم زدی

در ادامه مرضیه محبوب از دوستان، همکاران دنیا فنی‌زاده در سخنانی گفت: "دنیا" با همه‌ی بی‌مهری‌ها و نادیده گرفتن‌ها عاشقانه کار کرد. من و او، پشت آن دکورهای عروسک‌ها با هم زندگی کردیم درباره همه چیز حرف زدیم، اشک ریختیم، خندیدیم و حتی بچه‌هایمان را آنجا بزرگ کردیم.

او با اشاره به صحبت‌هایی که میان خود و دنیا فنی‌زاده درباره اینکه کدام یک زودتر می‌میرند، رد و بدل شد، افزود: او به من می‌گفت وقتی من مُردم باید در چنین جایگاهی بیایی و درباره‌ام صحبت کنی اما من هم می‌گفتم، روی من حساب نکن من آن بالا نمی‌روم. می‌گفتم "دنیا" من از تو بزرگ‌ترم، تو می‌روی آن بالا و این حرفها را می‌زنی یعنی باید بروی و مجبوری.

محبوب در حالی که در این بخش از صحبت‌های خود به شدت گریه می‌کرد ادامه داد:"دنیا" قرارمان را به هم زدی. من قبل از برنامه‌ی «کلاه قرمزی» وقتی تنها هستم با عروسک‌ها خیلی حرف می‌زنم، حالا نمی‌دانم به «کلاه قرمزی» چه بگویم؟! بگویم که «دنیا» کجاست!

  • درسی که از دنیا فنی‌زاده گرفتم

سپس شادی پورمهری از دوستان دنیا فنی‌زاده در سخنانی کوتاه به خاطره‌ای از ده سال قبل و زمانی که دنیا فنی‌زاده جراحی داشت اشاره کرد و گفت: آن سال وقتی در کلینیک، بهوش آمد خندید و گفت؛ دیدی که بهوش آمدم، تو می‌میری و من هنوز بالا سر تو می‌مانم و من باور نمی‌کردم در آن شرایط او آن طور شوخ طبعی داشته باشد.

او افزود: اگر از "دنیا" یک درس گرفته باشم، همین به سخره گرفتن مرگ و بی‌اعتنایی به نادیده‌گرفتن‌ها است.

در بخشی دیگر از این مراسم بدرقه‌ی پیکر دنیا فنی‌زاده، کامران ملکی با اشاره به این که آبتین سهامی (همسر دنیا فنی زاده) نمی‌تواند صحبت کند و از او به خاطر بودن کنار «دنیا» تشکر می‌کنیم.

او سپس از ایرج نوذری به عنوان دوست صمیمی‌ این خانواده دعوت کرد تا صحبت کند.

نوذری در سخنانی مطرح کرد: او بیش از یازده سال جنگید و مرگ را مسخره می‌کرد و کسی حتی باور نمی‌کرد او بیمار باشد. دنیا به معنای واقعی، خود عشق بود.

این هنرمند خطاب به پسران دنیا فنی زاده که در مراسم حاضر بودند، گفت: سرتان را بالا نگه دارید! با افتخار هم بالا نگه دارید، چون مادری داشتید که هم مرد بود و هم زن. غم سنگینی است اما بدانید که او نمرده است.

  • مدیرعامل خانه سینما: به عشق یکی از پنهان‌ترین، هنرمندان سینمای کودک جمع شده‌ایم

در بخش دیگری از مراسم بدرقه‌ی فنی‌زاده؛ منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه «دنیای عزیز امیدوارم که از این پس یاد تو از خاطر دوستانت نرود که چنین هم نخواهد شد»، ادامه داد: از اینجایی که ایستاده‌ام و نگاه می‌کنم جمعیتی را می‌بینم که به عشق یکی از پنهان‌ترین هنرمندان سینمای کودک ایران جمع شده‌اند، به همین دلیل از هم سپاسگزاری می‌کنم که به سینمای ایران ارج می‌نهید و "دنیا" را به عنوان یکی از هنرمندان خوب و دلپذیر سینمای ایران بدرقه می‌کنید.

او افزود: این جمع و حتی آنهایی که نیستند با عشقی که در دل دارند برای سینمای ایران کار می‌کنند و اینجا به بهانه‌ی دنیا فنی ‌زاده می‌خواهم، سپاسگزار بانوان و خواهرانم در سینمای ایران باشم، آنهایی که کمتر دیده می‌شوند و آنهایی که پایه‌های سینما هستند.

وی ادامه داد:‌ امروز را به بهانه‌ی دنیا فنی‌زاده به بانوان سینمای ایران تقدیم کنیم و به یاد داشته باشیم که این جمع، آینده سینمای کودک را خواهد ساخت.

شاهسواری خاطرنشان کرد: همه‌ی شما برای حیثیت جمعی سینمای ایران به این محل آمده‌اید و خودتان هم بخشی از این حیثیت هستید و به یاد داشته باشید که سال‌ها بعد این عکس‌ها و حرف‌های این مراسم برای دیگرانی که جانشین حتما بهتری از ما هستند باقی می‌ماند.

مدیرعامل خانه سینما همچنین گفت: نمی‌دانم چقدر از بغض‌ها و دردهای پنهان سینما را می ‌توان در اینجا گفت اما در این حد بگویم که سینمای ایران مسلط و پایدار است. و این تسلط و پایداری را به یمن هنرمندانی دارد که با جان و دل کار کرده و کار می‌کنند از پرویز فنی‌زاده تا دنیا فنی‌زاده.

در بخش پایانی این مراسم، عادل بزدوده با بیان اینکه در چند وقت گذشته حادثه عجیبی در خانواده‌اش رخ داده و بعد از دست دادن یکی از بازیگران بزرگ ایران، پدرش را از دست داده و حال در تشییع دنیا فنی‌زاده است، بیان کرد: آن دو بزگواری که پیش از این از دست دادیم به هر حال سن و سالی داشتند و می‌شد به نحوی تحمل کرد اما وقتی راجع به دنیا می‌خواهم، حرف بزنم کمی سنگین است چون قرار بر این است که روزگار به شکلی باشد که بزرگ‌ترها بروند و کوچک‌ترها درباره آنها حرف بزنند.

او گفت: این نازنینی که می‌خواهیم او را تشییع کنیم، حدود سال 54 همراه با پدرش به کانون پرورش فکری می‌رود و تمام کارهای آنجا را می‌دید و بعدها که بنابه خواست یکی از بهترین مدیران بعد از انقلاب کانون یعنی کامبیز صمیمی‌مفخم بنا شد، گروه‌هایی را تشکیل دهیم از دنیا فنی‌زاده برای کار دعوت کردم.

عادل بزوده در پایان به عنوان نماینده‌ای از صنف عروسکی‌های تئاتر درخواست کرد که جایگاه این گروه از هنرمندان نیز در خانه سینما مشخص شود.

به گزارش ایسنا، کامران ملکی در بخشی از این مراسم به دفن پیکر دنیا فنی‌زاده در مزار مهین بزرگی اشاره و اظهار کرد:خانواده این هنرمند به دلیل علاقه‌ای که مهین بزرگی به دنیا فنی‌زاده داشت، این مسئله را پذیرفتند و چقدر این اتفاق به ما آرامش داد که مادربزرگ صدای سینمای ایران، آغوش خود را برای دنیا باز می‌کند.

همچنین اعلام شد که مراسم ختم دنیا فنی‌زاده روز شنبه یازدهم دی‌ماه در مسجد الرضا(ع) واقع در میدان نیلوفر از ساعت 12 تا 13:30 برگزار می‌شود.

دنیا فنی‌زاده، متولد ۱۳۴۶ فرزند پرویز فنی‌زاده (بازیگر) بود. از او چندی قبل در گفت‌وگویی، پرسیده بودند که "اگر کلاه‌قرمزی باشد و شما نباشید"، گفته بود: «دو جور نبودن هست. این‌ که من کلا نباشم که این را فقط خدا می‌داند یا این‌ که من دیگر عروسک‌گردانش نباشم. غم‌انگیز است. نه این‌ که تازه با این مسئله روبه‌رو شده باشم. قبلا هم به آن فکر کرده‌ام. اگر روزی گروهم که با آنها کار می‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزی نباشم، قبول می‌کنم. فقط یک خواهش از آنها دارم: این‌ که اجازه دهند در کار باقی بمانم، حتی اگر قرار نباشد عروسک‌گردانی کنم.»

دنیا فنی‌زاده که متولد ۲۰ آبان ۱۳۴۶ است، فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۶۴ با عروسک‌گردانی برنامه «چتر» آغاز کرده است و در سال ۱۳۶۹ با عروسک‌گردانی فیلم سینمایی «گربه آوازخوان» در سینما ادامه داده است.

او عروسک‌گردان فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «کلاه قرمزی و سروناز»، «نخودی»، «کلاه قرمزی و بچه‌ننه»، مجموعه‌های تلویزیونی «زاغچه کنجکاو»، «هادی و هدی»، «بزبز قندی»، «اتل متل»، «صندوق پست»، «قصه‌های خاله عنکبوت»، «جقجقه و فرفره»، «جینگیل و فینگیل»، «قصه‌های خاله قورباغه»، «روباه و خروس»، «دارا و سارا»، «رفوزه»، «قصه‌های آتقی»، «قصه‌های هاجر»، «موش نمکی»، «خانه گلپرانیا»، «شنگول و منگول»، «عطر و گلاب بپاشید» و «کلاه قرمزی» را در کارنامه هنری‌اش دارد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶