همشهری آنلاین: شرکت جیلی (Geely) از سال ۲۰۰۷ تأمین کننده تاکسی‌های شهر لندن بوده و همچنین درسال ۲۰۱۰ موفق به خرید سهام شرکت Volvo در بخش خودروهای سواری شده است.

هولدینگ خودروی جیلی یک شرکت خودروسازی چینی است که پس از بی‌وای‌دی، چری و گریت وال، چهارمین شرکت بزرگ خصوصی چین است. شرکت مالک جیلی، گروه هولدینگ جیلی است که ساخت خودرو را از سال ۱۹۸۶ در شهر تایژو استان چجیانگ آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۵، جیلی وارد فهرست بورس اوراق بهادار هنگ کنگ شد. که دفاتر مرکزی آن در ناحیه هان گژوی چین واقع شده است. محصولات اصلی این شرکت عبارتند از: خودروهای سواری، موتوسیکلت، موتور خودرو و سیستم‌های انتقال نیرو. این شرکت محصولات سواری خود را با پنج نشانام گراند، انگلون، جیلی، گلیگل و ولوو به فروش می‌رساند. واژه "جیلی (GEELY) در زبان چینی ماندارین به معنای "خوش شانس " است.  

لی شوفو شرکت جیلی را که در ابتدا یک شرکت تولیدی یخچال فریزر بود با سرمایه‌ای که از خانواده خود قرض گرفته بود در سال ۱۹۸۶ تأسیس و کمی بعد، آن را به یک شرکت خودروسازی خصوصی بسیار موفق که به مصرف کنندگان چینی خودروهای ارزان قیمت می فروخت تبدیل کرد. با وجود این که یک خودروساز عظیم چینی به نام BYD Auto که از لحاظ سیاسی مستقل بود در همان سال در حال شکل گرفتن و قدرت نمایی تجاری در منطقه بود، جیلی در زمان بسیار اندکی به یک خودروساز چینی خصوصی تبدیل شد و در سال ۲۰۰۳ تنها خودروساز داخلی محسوب می‌شد که برای دولت چین از نقطه نظر مالی کمک بزرگی به حساب می‌آمد.

جیلی پس از خرید یک شرکت دولتی ورشکسته، در اواسط دهه ۹۰ شروع به تولید موتوسیکلت کرد. تولید خودروهای کوچک ون نیز در سال ۱۹۹۸ آغاز شد و یک سال بعد این شرکت موفق به دریافت تأییدیه دولت برای تولید انبوه خودرو در سال ۲۰۰۲ شد. جیلی بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ تمایل خود را برای فروش محصولاتش در بازارهای ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز کرد و به دنبال این هدف، در نمایشگاه خودروی ۲۰۰۵ فرانکفورت حضور بسیار چشم گیری داشت. جیلی حضور خود را در نمایشگاه خودرویی ۲۰۰۶ دیترویت آمریکا نیز حفظ کرد. در اواخر سال ۲۰۰۶ صادرات به ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به تعویق افتاد، اما این شرکت چینی اخیراً فروش در حوزه اتحادیه اروپا را آغاز کرده است.

در نیمه سال ۲۰۰۸ جیلی همانند فورد بخشی از سهام شرکت ولوو را از آن خود کرد. در بیست و هشتم اکتبر ۲۰۰۹جیلی توسط خودروسازان آمریکایی به عنوان خرید ارجح ولوو لقب گرفت. توافقی در این زمینه در مارس همان سال منعقد و در اوت ۲۰۱۰ تکمیل شد. ولوو همچنان به تولید محصولاتش به صورت کاملاً مستقل از صاحبان جدیدش ادامه داد، اما جیلی در نظر داشت که خودروهایی با نشان ولوو را در چین تولید کند، موضوعی که ولوو به انجام آن رضایت داشت اما مورد تأیید دولت چین نبود. لازم به ذکر است که در همین زمینه این روزها یک جلسه ویژه دوسالانه بین جیلی و ولوو برگزار می‌شود.

در سال ۲۰۱۰ فروشکلی ۴۱۵ هزار دستگاهی باعث شد که جیلی موفق به کسب دو درصد از سهم بازار شود. فروش محصولات این شرکت نسبت به آمار گزارش شده ۶۸۰ هزار دستگاه در سال، روند نزولی را نشان می‌داد. در دسامبر ۲۰۱۱ اعلام شد که شرکت خودروسازی جیلی فروش خودروهای طراحی و ساخته شده چینی را در پایان سال ۲۰۱۲ در انگلستان آغاز می‌کند و اولین محصولش امگراند ایی سی ۷ بود. شرکت قصد فروش محصولاتشدر ایتالیا را نیز اعلام کرد.

  • تحقیق و توسعه جیلی 

در سال ۲۰۰۷ جیلی نزدیک به ۱۲۰ طرح فکری را به ثبت رساند. یک سوم از این طر حها امتیازی و دو سوم آ نها، مد لهای کاربردی به حساب می‌آمدند. مد لهای کاربردی در مقایسه با مد لهای امتیازی ارزا نتر و از لحاظ فشردگی تحقیقات در سطح پایین‌تری قرار داشتند. از سال ۲۰۰۵اینگونه طر حها تقریباً دو برابر و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ نیز طبق آمار پنج برابر شدند.

  • کارخانه‌های تولیدی جیلی 

جیلی با مرکزیت هانگژو در شهرهای دیگر چین نیز کارخانه تولید دارد. در سال ۲۰۱۱ دو کارخانه تولید ولوو در شهرهای دایکنگ و چنگدو راه اندازی شدند و کار بر روی راه اندازی یک کارخانه تولید سیستم انتقال نیرو در شهرهای تون گلیانگ و چونگ کینگ نیز آغاز شد.
پنج کارخانه تولیدی در خارج از چین، محصولات جیلی را از حالت نیمه منفصله گرفته تا کاملاً منفصله مونتاژ می‌کنند. سایت‌های یادشده در اندونزی، سریلانکا با همکاری شرکت میکروکارز، مالزی، روسیه(جایی که فرآیند مونتاژ توسط کارخانه محلی Derways کنترل می‌شود) و اوکراین واقع شده‌اند. این کارخانه‌ها لزوماً وابسته و یا تحت تملک جیلی نیستند. مدل‌های خودرویی جیلی در ترکیه نیز به فروش رسیده‌اند و ممکن است که در آینده در این کشور نیز مونتاژ شوند.

  • صادرات جیلی به کشورهای دیگر 

علاوه بر چین، جیلی محصولات خود را به کشورهای دیگری از جمله استرالیا، برزیل، بحرین، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، مصر، اندونزی، ایران، کویت، نپال، زلاندنو، نیجریه، عمان، پاکستان، رومانی، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، سوریه، تایوان، ترکیه، اوکراین، اروگوئه و ونزوئالصادر می‌کند. جیلی در تعدادی از بازارهای خارجی محصولات خود را در کارخانه‌های محلی کشور مقصد مونتاژ می‌کند. دولت کوبا تعداد قابل ملاحظه‌ای از محصولات شرکت خودروسازی جیلی را خریداری کرده است که تمامی آ نها به عنوان خودروهای پلیس و یا تاکسی‌های گردشگری و توریستی در هاوانا پایتخت این کشور به چشم می‌خورد.
در سال ۲۰۱۰ جیلی از فروش درنظرگرفته شده خود که ۴۰۰ هزار دستگاه در سال بود فراتر رفت و ۴۱۵ هزار و ۲۸۶ دستگاه خودرو از ۶۸۰ هزار دستگاه خودروی تولید شده در همان سال را به فروش رساند.

  • اما ایمنی جیلی... 

یکی از مدل‌های کوچک جیلی به نام سی کی در آزمون تصادفی که توسط یک مجله روسی در سال ۲۰۰۷ صورت پذیرفت عملکرد نامناسبی از خود نشان داد و باعث شد که این شرکت، در برنامه‌های خود در خصوص این مدل بازبینی کند. یکی از مد لهای بدون کیسه هوای جیلی رتبه صفر را در آزمون تصادفی که توسط سازمان ارزیابی NCAP صورت پذیرفته بود بهست آورد. آزمایش این خودرو مربوط به حفاظت سرنشینان صندلی‌های جلو بود.

  • جدال‌های تجاری جیلی 

برخی از مدل‌های جیلی به خاطر شباهت بسیار با محصولات دیگر سازندگان مورد انتقاد شدیدی قرار گرفتند. در رسانه‌های غربی، مدل جی ایی به خاطر شبیه بودن به رولزرویس و هم چنین مدل آل سی که تولید سال ۲۰۰۵ شرکت سیتروئن بود دچار رسوایی بزرگی شد. در سال ۲۰۰۰ شرکت تویوتا یک دادخواست علیه جیلی تنظیم کرد، دادخواستی که در آن، تویوتا مدعی شده بود که جیلی طی یک آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار گفته است، برخی از قطعات به کار رفته در خودروهای جیلی توسط شرکت تویوتا تولید شده‌اند.

جیلی همچنین به استفاده از آرمی که به نشان تویوتا شباهت دارد متهم شده است. گرچه جیلی با یک شروع خوب در صنعت خودرو توانست جایگاهی در بازارهای داخلی و خارجی کسب کند، اما این حرکت او که از نمونه‌های خودرویی دیگر سازندگان الگوبرداری کرده است لکه سیاهی در کارنامه حرفه‌ای‌اش به جای گذاشته است. رقابت سالم در عصر امروز به ویژه در چنین صنعت پیشرویی بقای هر بنگاه اقتصادی را تضمین می‌کند، اما تخطی از قواعد کلی بازی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای کسی که این قواعد را بر هم می زند به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha