فریبا خانی: هردقیقه بازبودن دوش آب، یعنی مصرف ۵۲ لیترآب. می‌دانی ما جزء پر‌مصرف‌ترین مردمان زمین در استفاده‌ از آب هستیم؟ در مصرف دستمال‌کاغذی صرفه‌جویی کن!

اين دستمال‌ها از افتادن و قطع‌شدن درختان به دست مي‌آيند. مي‌داني علت گرمايش زمين، زياد قطع‌كردن درختان است؟ مي‌داني اگر خودرويي دود كند، دودش به چشم همه‌ي ما مي‌رود؟ پس اين نكته‌ها را به بزرگ‌ترها يادآوري كن!

يك‌بار با يك كارشناس شهرسازي حرف مي‌زدم. معتقد بود كه بايد آثار هنري، مجسمه‌ها و  نقاشي‌ها در بزرگ‌راه‌ها كه ماشين‌ها باسرعت حركت مي‌كنند، نصب نشوند؛ آن‌ها بايد جايي باشند كه عابران پياده آرام‌آرام از كنارشان عبور كنند و فرصت ايستادن، ديدن و تفكر داشته باشند.

اما در شهر تهران كدام بزرگ‌راه است كه ترافيك نداشته باشد و اتفاقاً ماندن در ترافيك و ديدن يك نماد گرافيكي خوب كه پيام خوبي داشته باشد، بي‌تأثير نيست.

ماجراي «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» را يادتان هست؟ آثار هنري خوبي را در اين طرح از هنرمندان ايران و جهان ديديم. حالا هرچند‌وقت يك‌بار، سازمان زيباسازي شهرداري تهران يك كمپين برگزار مي‌كند و با سازمان‌هاي مربوط و همكاري آن‌‌ها، در شكل آثار گرافيكي و هنري پيام‌هايي به شهروندان مي‌دهد.

اين‌ روزها حتماً درگوشه و كنار شهر آثار گرافيكي بسياري ديده‌اي؛ آثاري كه هركدام به‌نوعي فكر تو را مشغول كرده‌اند. اين‌كه موتورسيكلت‌ها چند برابر خودروها هوا را آلوده مي‌كنند،‌ اين‌كه كودكان بسيار بيش‌تر از بزرگ‌ترها از آلودگي هوا آسيب مي‌بينند.

اين‌كه با قطع درختان هيولاي آلودگي، گريبان انسان نگون‌بخت را گرفته است. اين‌كه موجودات ديگر مثل پرندگان و آبزيان و حيوانات در آلودگي‌هاي محيط‌زيستي آسيب ديده‌اند. اين‌كه معاينه‌ي فني خودرو‌ها چه‌قدر در كاهش آلودگي هوا مؤثر است. موضوع آب و استفاده‌ي درست از آن هم هست.

به گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه و به نقل از روابط‌عمومي سازمان زيباسازي شهرداري تهران،‌ كمپين  محيط‌زيستي شهر تازه از 11 آذر 95 آغاز شده است. در اين كمپين 90 هنرمند شركت كرده‌اند و «مصطفي اسداللهي»، «حسن موسي‌زاده»، «مسعود شجاعي‌طباطبايي» و «محمدرضا دوست‌محمدي»، كار انتخاب و داوري آثار را برعهده داشته‌اند.

اين سازه‌ها در مناطق 22 گانه‌ي شهر تهران نصب شده‌اند كه در اين مطلب تصوير تعدادي از آن‌ها را مي‌بينيد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha