رامین سلیمی یکتا: این مطلب به معرفی تاریخ ۲۵ ساله گزینش مرد سال فوتبال جهان می‌پردازد.

هرساله فیفا بهترین بازیکن مرد و زن سال فوتبال جهان را انتخاب می‌کرد و این کار از طریق نظرسنجی از مربیان فوتبال و با اهدای توپ طلا انجام می‌شد.

پس از جدایی فرانس فوتبال و فیفا، از امسال جایزه توپ طلا به بهترین بازیکن سال دنیا و جایزه بازیکن برتر سال از سوی فیفا، با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

فیفا اعلام کرده است که 9 ژانویه در مراسمی ویژه، بازیکن و مربی سال دنیا را معرفی خواهد کرد.عنوان جایزه بهترین فوتبالیست سال فیفا "The BEST" خواهد بود. برنده نهایی بر اساس آرای کاپیتان ها و مربیان تیم های ملی، 200 خبرنگار برجسته از کشورهای مختلف و نیز نظرسنجی اینترنتی مشخص خواهد شد.از سال 1991 با گزینش لوتار ماتیوس، کاپیتان افسانه‌ای تیم ملی آلمان، فیفا وارد عمل شد و در پایان هر سال اقدام به انتخاب بهترین بازیکن کرد.

در سال های گذشته این انتخابات با فرم و شکلی متفاوت که تکیه به رای و نظر همه مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی جهان داشت در کنار رای روزنامه نگاران برجسته دنیا و در نهایت نظر فیفا برگزیده می‌شد.
در طول دورانی که این انتخابات انجام گرفته، علاوه بر ستارگان نخبه قاره سبز، بازیکنانی از کشورهای آمریکای لاتین و حتی قاره آفریقا برگزیده شده‌اند. اما تاکنون از قاره‌های همچون آسیا و اقیانوسیه بازیکنی نتوانسته در حد بهترین بازیکن جهان انتخاب شود.

جوان‌ترین بازیکن انتخاب شده رونالدوی برزیلی است که در سال ۱۹۹۶ در حالی که ۲۰ سال داشت انتخاب شد. مسی نیز با دریافت پنج بار، رکورددار تعداد دفعات دریافت این جایزه محسوب می‌شود ودر حال حاضر بهترین بازیکن تاریخ و بالاتر از ستارگانی چون مارادونا و پله قرار دارد . رونالدو و زین الدین زیدان و کریستیانو رونالدو بعد از لیونل مسی فوتبالیست هایی هستند که سه بار برنده این جایزه شده‌اند. مسن‌ترین بازیکنی که این جایزه را دریافت کرده فابیو کاناوارو است که در سن ۳۳ سالگی و در سال ۲۰۰۶ انتخاب شد.

بخش جوایز زنان در سال ۲۰۰۱ به این مراسم اضافه شد. در این بخش افراد کمتری تا به حال انتخاب شده‌اند. تا کنون تنها شش بازیکن که دونفر از ایالات متحده دونفر آلمانی و یک برزیلی و یک ژاپنی این عنوان را بدست آورده‌اند. سه زنی که تنها یک جایزه گرفته‌اند جزو برندگان اخیر این سال‌ها بوده‌اند عبارتند از:ساوا همر در سال ۲۰۱۱ ابی وامباک در سال ۲۰۱۲ و نادین آنگرر در سال ۲۰۱۳. مارتا پنج بار پیاپی بریجیت پرینز سه بار متوالی و میا هام دو بار پی در پی. مسن‌ترین بازیکن زنی که این جایزه را دریافت کرده نادین آنگرر با ۳۵ سال سن است که در سال ۲۰۱۳ به این عنوان دست یافت. او همچنین تنها دروازه بان،چه در فوتبال مردان و چه در فوتبال زنان است که به عنوان بهترین بازیکن سال از طرف فیفا شناخته شده است. جوانترین برنده این جایزه نیز مارتا با داشتن ۲۰ سال سن بوده است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶