همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین قرآن پارچه‌ای، کتابت‌شده توسط محمود طلایی است که اواخر دهه‌ ۷۰ کار کتابت و تزیین آن تمام شده است.

به گزارش ایسنا، ویژگی‌هایی که محمود طلایی برای کتابت این قرآن در نظر گرفته، آن را از دیگر قرآن‌های کتابت‌شده متمایز کرده است. اندازه‌ هر صفحه‌ پارچه‌ای این قرآن بدون صحافی ۱۲۲*۱۹۲ سانتی‌متر است. در هر صفحه به نیت پنج تن، پنج نقطه‌ نورانی وجود دارد و از رنگ‌های مختلف به شکل نقطه‌کاری برای تداعی آسمان و کهکشان استفاده شده است. این قرآن ۶۰۴ صفحه دارد.

هر دو صفحه مقابل یکدیگر در این اثر، رنگ زمینه یکسان و متفاوت با بقیه صفحه‌ها دارد. نگارش این قرآن براساس سبک رسم‌الخط عثمان طه و نقوش تذهیبی حاشیه به سبک متداول اسلیمی و خاص انجام شده است. نگارش بیش از ۵۰۰ تابلوی نفیس قرآنی، دینی و مذهبی در اندازه‌های مختلف در کنار اصل اثر، از دیگر ویژگی‌های این قرآن است.

سیدمحمدصادق غضنفری که در حال حاضر مجموعه صفحات این قرآن در اختیار او است، درباره اين اثر مي‌گويد:

«استاد محمود طلایی نگارش این قرآن را دهه‌ی ۶۰ تا ۷۰ انجام داده است. هزینه مالی و مدیریت پروژه نیز برعهده‌ی آقای آقاخانی بوده و قرار بود این اثر نفیس پس از صحافی در اختیار عموم مردم قرار گیرد. این قرآن در آن زمان قرار بود به‌عنوان بزرگ‌ترین، سنگین‌ترین و رنگین‌ترین قرآن موجود کتابت شود. حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از شارگردان استاد طلایی هم در کنار این هنرمند، کارهای هنری مربوط به آن را انجام دادند».

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲