همشهری آنلاین: مراسم تکریم از رییس پیشین و معرفی رییس جدید دانشکده مطالعات جهان، روز یکشنبه ۱۸ بهمن ماه با حضور وزیر محترم امورخارجه؛ دکتر محمد جواد ظریف در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم دکتر سید محمد مرندی؛ عضو هیئت علمی گروه مطالعات آمریکای شمالی و رئیس پیشین دانشکده مطالعات جهان طي سخنان كوتاهي ضمن تقدیر و تشکر از معاونین خود که بار اصلی مسوولیت را در این مدت بر عهده داشتند، مدیر جدید دانشکده را فردی توانمند دانست و گفت: دکتر عاملی مرد جبهه و جنگ بوده و اگر تلاشهای وی نبود این دانشکده شکل نمی گرفت و ایشان بحق نقش اصلی و محوری در تاسیس این دانشکده داشته و دارند.

پس از وی دکتر سعید رضا عاملی رئیس جدید دانشکده مطالعات جهان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر از حضور دکتر ظریف؛ وزیر محترم امور خارجه در دانشکده تقدیر کرد و گفت: کسانی که دکتر ظریف را از قدیم می شناسند، وی را شهره به تواضع، عبودیت و بندگی خدا میدانند. ایشان به رسم تواضع و تکریم اندیشمند ارجمند جناب آقای دکتر مرندی در این مراسم شرکت کرده اند که از ایشان بسیار سپاسگزاریم.

دکتر عاملی همچنین از حضور دکتر نیلی؛ رئیس دانشگاه تهران قدردانی کرد و گفت: در یکسال و نیم که در خدمت ایشان بودم توجه ویژه ایشان به افق آینده دانشگاه تهران را میدیدم و فکر میکنم در دوره ریاست ایشان شاهد یک ارتقاء کیفی در دانشگاه تهران باشیم که امیدوارم یک سهم اساسی آن مربوط به دانشکده مطالعات جهان باشد.

این استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: دکتر مرندی دارای روح والای انقلابی و اسلامی است و مراسم بزرگداشت ایشان نیز با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده است. دکتر مرندی شخصیتی علمی است که متعلق به هیچ جناحی نبوده بلکه متعلق به منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی است که در عرصه رسانه های بین المللی مشقات زیادی را متحمل شد. ایشان در این سالها خدمات بی نام بسیاری انجام داده اند.

وی همچنین در پایان بخش اول صحبت های خود گفت: این جلسه تودیع دکتر مرندی نیست بلکه جلسه بزرگداشت ایشان است و همه امکانات دانشکده در اختیار فردی است که میتواند کار کند و ما علاوه بر ایشان نیازمند همکاری و راهنمایی کلیه اساتید و دانشجویان هستیم.

سپس دکتر عاملی با تاکید بر این که اهداف ملی برهر گونه اهداف جناحی اولویت دارد، ادامه داد: روشن‌فکری یک سرمایه است و یک مبنای بزرگ فکری محسوب می‌شود اما گاهی دچار اختلال می‌شود و نمی‌تواند منافع جناحی را از منافع ملی تشخیص دهد. در برجام نیز همین اتفاق افتاد و برخی نتوانستند اهداف جناحی را از اهداف ملی تشخیص دهند.

دکتر عاملی با تاکید براین که دانشگاه باید مسوولیت‌پذیر باشد تصریح کرد: دانشگاه باید معطوف به حل مسائل باشد و در این زمینه راهبرد داشته باشد.

رییس دانشکده مطالعات جهان به اهداف ایجاد دانشکده مطالعات جهان اشاره کرد و گفت:‌ این دانشکده با ایده فهم جهان شکل گرفته است. ما نخواستیم دنیا را از طریق رسانه، کلیشه ها و انگاره های ذهنی بشناسیم. می خواستیم دنیا را آنچنان که هست بشناسیم.

وی در ادامه افزود: بدفهمی های(Illusion) بسیاری در مورد جهان وجود دارد. این بدفهمی ها عامل اصلی جنگ جهانی و کشتار و خونریزی های آن شد. همچنانکه ژاپن هراسی و بدفهمی ها نسبت به مردم ژاپن باعث مجوز ریختن بمب اتم بر سر آنان شد. ما در مطالعات جهان سعی بر کم کردن این اختلالات ارتباطی هستیم. در عین حالیکه باید دشمن را هم شناخت و نگاه راهبردی نسبت به دشمنان و سلطه گران داشت.

دکتر عاملی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ خاطرنشان کرد: دنیا از اقتصاد و سیاست مرکزی به سمت فرهنگ مرکزی حرکت کرده است و با توجه به اهمیت این موضوع ما باید فرهنگ را جدی بگیریم.

وی با بیان این که باید دانشکده مطالعات جهان به موضوعات خاص بین رشته ای جهان ورود کند و به مسائلی مانند محیط زیست، انرژی، غذا، جنگ و صلح، جهانی شدن، مطالعات فضای مجازی و بسیاری از مباحث دیگر بپردازد، ادامه داد: ما متاسفانه در حل تعارض (Conflict Resolution) بسیار ضعیف عمل کرده ایم، مدرسه و یا آکادمی نداریم که امثال دکتر ظریف را تربیت کند. در حل منازعات اولین قدم به حساب آوردن طرفین تضاد است.

دکتر عاملی سپس گفت: جهانی شدن موضوع مطالعات جهان است. با ورود صنعت ارتباطات دکترین دیگری برای حکمرانی تعریف شد. ژاپن از سال 1994 (Action Plan)های خود را بر مبنای جهانی شدن تغییر داد. جهانی شدن محصول صنعتی است که موجب "فراملی" شدن دسترسی ها و روندها شد، ما باید به جهانی شدن بپردازیم لذا ما این آمادگی را داریم که مطالعات جهانی شدن را در این مرکز راه بیاندازیم.

رییس جدید دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تاکید بر این که ما باید قدر دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را بدانیم گفت:‌ ما باید از ایشان و این تیم به عنوان کسانی که از حریم جمهوری اسلامی ایران و خون شهدا دفاع کرده‌اند و همواره بر اساس راهبرد مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری اقدام کرده‌اند تشکر و قدردانی کنیم. در پس خنده ها و قهه قهه های ظریف نجوای درونی با خدا وجود دارد که ندای عزت جمهوری اسلامی ایران و پاسداری از خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را ندا می دهد. سزاوار نیست چهره پردازی های ناروا از عزیزانی که در خط مقدم دفاع از نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته اند، صورت گیرد.

در ادامه دكتر محمود نیلی احمد آبادی؛ رییس دانشگاه تهران با تشکر از دانشکده مطالعات جهان که برای تقدیر از دکتر مرندی یکی از اساتید مومن و عالم خود چنین مراسمی را برگزار کرده است به اهمیت دیپلماسی در موضوعات علمی، فرهنگی و سیاسی اشاره کرد و افزود: آن چه که اکنون بیش‌تر از همه در حال حاضر در کشور بروز پیدا کرده، دیپلماسی فرهنگی و سیاسی است.

این استاد دانشگاه با بیان این که در زمان تحریم‌ها آن چه که عامل اصلی اجماع جامعه جهانی علیه کشور ما شد، بد عمل کردن در حوزه دیپلماسی و بین‌المللی بود، ادامه داد: دشمنان همواره سعی می‌کردند برای ایجاد اجماع علیه ایران، ایران را کشوری یاغی و طغیان‌گر که شاخص‌های بین‌المللی را رعایت نمی‌کند معرفی کنند ولی با دیپلماسی فعالی که از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی با مدیریت آقای دکتر ظریف و همکاری تیم بسیار گسترده ایشان و از جمله دکتر مرندی که طبق گفته دکتر ظریف، خدمات ایشان بالاخص در مرحله نهایی توافقنامه بسیار اثربخش بوده است، حقانیت ایران در جامعه جهانی آشکار شده و ما به دنیا نشان دادیم که چگونه ملت ایران به اصول خود پایبند است.

دکتر نیلی با تاکید بر این که حوزه دیپلماسی حوزه‌ای مهم و اثربخش است، ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم که از دکتر ظریف همکاران‌شان و هم‌چنین دکتر مرندی و دیگر کسانی که در این حوزه زحمت کشیدند تشکر و قدردانی کنیم.

رییس دانشگاه تهران با دعوت از ظریف برای حضور در این دانشگاه و قولی که رییس دستگاه دیپلماسی کشور در این رابطه داده است گفت:‌ ما در دانشگاه تهران می‌خواهیم به تحلیل و بازخوانی اتفاقاتی که در دوران تحریم و هم‌چنین مذاکرات هسته‌ای و برجام صورت گرفت بپردازیم و بسیار مناسب خواهد بود که این اتفاق با حضور متخصصان و کسانی که در این فرایند نقش داشتند، برگزار شود که قطعا نتیجه این تحقیق و بررسی می‌تواند برای فضای دانشگاهی و آکادمی کشور بسیار موثر باشد.

او به ظرفیت‌های دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت:‌ ظرفیت‌های این دانشگاه با هیچ دانشگاهی در دنیا قابل مقایسه نیست. ما رسما به دولت و مسوولان مختلف اعلام کرده‌ایم که دانشگاه تهران آمادگی مسوولیت‌پذیری را دارد که برخی از دستگاه‌ها در این زمینه به ما پاسخ خوبی دادند و برخی پاسخی ندادند. در همین چارچوب ما خودمان در دانشگاه تهران تصمیم گرفته‌ایم که در مورد برخی از چالش‌های موجود در کشور از جمله مسائلی مانند محیط زیست، انرژی، آب و ... جلسات و گروه‌هایی را تشکیل دهیم و این مسائل را مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر نیلی همچنین گفت:‌ امیدواریم که در آینده شاهد تعامل جدی‌تر و بیشتر دانشگاه تهران و دستگاه دیپلماسی کشور باشیم.

رییس دانشگاه تهران در پایان از دکتر سید سعیدرضا عاملی؛ رییس جدید دانشکده مطالعات جهان به عنوان استادی فرزانه و دانشمندی بسیار خوشفکر یاد کرد و گفت: دکتر عاملی دارای تجربه طولانی در مدیریت کلان و از جمله دانشگاه تهران است و ظرفیت کلانی برای دانشکده مطالعات جهان می باشد. امیدواریم در آینده شاهد ارتقاء بیشتر این دانشکده باشیم.

سپس دکتر محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان این دانشکده و با تشکر از دکتر نیلی؛ رئیس دانشگاه تهران، دکترعاملی؛ رئیس دانشکده مطالعات جهان و دکتر مرندی؛ رئیس سابق دانشکده که زمینه حضور وی در دانشکده را فراهم کرده اند، ادامه داد: لازم می‌دانم از دوست خوب و قدیمی‌ام آقای قهرمانی نیز تشکر کنم که ما را به این جلسه آوردند.

وی با بیان این‌که « ارادتم به دکتر مرندی و عاملی به حدود پانزده سال قبل بازمی‌گردد»، گفت: بسیار خوشحالم که در بین دوستان شخصی و علمی‌ام می‌توانم از این دو بزرگوار یاد کنم. این بزرگواران از استوانه‌های علمی کشور هستند که در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی نیز دارای توانمندی بسیاری هستند و در این ارتباط نقش موثری داشته‌اند.

دکتر ظریف در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دانشگاه تهران و دانشکده مطالعات جهان، گفت: در عالم سیاست همه چیز بر تصور استوار است و دانشکده‌ای مثل دانشکده مطالعات جهان به ما این کمک را می‌کند که برای فهم و درک مسائل بین‌المللی تصورات‌مان از دنیای خارج با واقعیت نزدیک‌تر شود و بر این مبنا بتوانیم سیاست‌های لازم را طراحی و دنبال کنیم. چنان‌که طراحی‌های‌مان بیش از آن‌که مبتنی بر وهم و مبتنی بر تبلیغات باشد با آن‌چه که در عالم واقع ممکن است بروز و ظهور داشته باشد نزدیک‌تر باشد و بتوانیم بر آن اساس برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که « این وظیفه هر نهاد آکادمیک است که در راستای مسائل مربوط به فهم و تحلیل عمل کند»، ادامه داد: من در اینجا می‌خواهم این موضوع را مطرح کنم که ما در فهم و تحلیل مستقل هستیم و در این قضیه تقلیدی نداریم. تحلیل ما باید مبتنی بر برداشت صادقانه و عالمانه از شرایط واقعی باشد و به قول کسانی که داستان‌های ملانصرالدین را تعریف می‌کنند ما خود در صف ‌آش قرار نگیریم و این ضرورت تحلیل است.

وی با اشاره به این جمله حضرت امام خمینی (ره) که، آمریکا نمی تواند هیچ غلطی بکند، اضافه کرد: مبنای حرف امام (ره) این است که بفهمیم که آمریکا دیگر قدر قدرت نیست.

وزیر امور خارجه گفت: توهم نداشته باشیم که اگر آمریکا چیزی را پذیرفت، حتما به ضرر ماست زیرا در این صورت پذیرفته ایم که آمریکا هنوز ابرقدرت است درحالی که این طور نیست.

وی با تأکید بر این‌که «ما باید در تحلیل مقلد نباشیم و با تمام صداقت و شجاعت و بر اساس تعبیر مقام معظم رهبری بر اساس کرسی آزاداندیشی مسائل را در این حوزه به پیش ببریم» ادامه داد: در واقع باید این موضوع بر اساس فکر آزاد و واقعیت‌ها صورت بگیرد. در کنار آن به این موضوع نیز باید توجه کنیم که ما در اجرا مجتهد نیستیم و آن‌چه را باید اجرا کنیم که سیاست نظام و دولت است.

او به مسئولیت‌های دکتر مرندی اشاره کرد و گفت: ایشان در بر هم ریختن بنای دروغین ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی توانمندی‌های زیادی نشان دادند و در جهت درست عمل و نقش‌آفرینی کردند. در دوران مرندی ایشان تنها با یک صدا می‌خواست چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهد. بنده به او غبطه می‌خورم و حضور او را در عرصه سیاست خارجی بسیار تأثیرگذار می‌دانم.

وزیر امور خارجه افزود: ما در دوره‌های مختلف مذاکرات مشکلات زیادی داشتیم اما در دوره آخر با حضور شخص دکتر مرندی و همکاران‌شان در حوزه رسانه‌ای هیچ مشکلی نداشتیم و تمام و کمال به موفقیت رسیدیم. بنده امیدوارم از این فرصت‌ها استفاده شود و بین وزارت خارجه و دانشکده مطالعات جهانی و سایر بخش‌های دانشگاه تهران ارتباط علمی تأثیرگذاری ایجاد گردد.

دکترظریف گفت: یکی از مزیت‌های این دانشکده این است که منتظر دستگاه دیپلماسی نشد بلکه خود به صورت تخصصی وارد این موضوع گردید. بنده به این نتیجه رسیده‌ام که یک مغز متفکر نباید الزاماً توطئه‌وار یا به صورت کاملا غیرتوطئه وار حرکت کند بلکه باید عقل و رفتار منطقی داشته باشد که این دانشکده و مسئولان آن همواره این چنین عمل کرده‌اند.

دکتر محمد جواد ظریف در پایان فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک گفت و افزود: تمام عزت و سربلندی ملت ایران ناشی از فرهنگ اصیل انقلاب است یادگار اصیل امام فرهنگ استقلال و خودباوری است و ما همه باید باور کنیم به عنوان یک مردم بافرهنگ و با سابقه می‌توانیم در صحنه بین‌المللی حضور داشته باشیم مبنای حرف امام خمینی که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند را بفهمیم و فکر نکنیم که آمریکا قَدَر قدرت است و توهم نداشته باشیم که اگر چیزی را در مقابل آمریکا پذیرفتیم به ضرر ماست و ما نمی‌توانیم با آنها مذاکره کنیم بلکه بپذیریم که توان مقاومت، تعامل، مبارزه و مذاکره را به برکت همین استقلال داریم.

اين مراسم با اهداي هدايا و گرفتن عكس يادگاري در فضایی آکنده از مهر و قدردانی و وفاداری به پايان رسيد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha