همشهری آنلاین: فضاپیمای قابل استفاده مجدد و عمودپرواز بلواوریجین (Blue Origin)، شرکت فضایی که جف بزوس بنیانگذار آمازون آن را تاسیس کرده‌است،‌توانست با موفقیت تا ارتفاع نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین صعود کرده و در نهایت سلامت به زمین بازگردد.

 

 

 

براساس گزارش CNN، در گذشته راكت‌ها پس از پرتاب شدن به فضا بي‌استفاده مي‌شدند و تقريبا از بين مي‌رفتند. از اين رو دراختيار داشتن راكت‌هاي قابل استفاده مجدد مي‌تواند از هزينه‌هاي ماموريت‌هاي فضايي تاحدي قابل توجه بكاهد.

جف بزوس بنيانگذار شركت آمازون شركت فضايي‌اش،‌بلو اوريجين را با اين اميد تاسيس كرد كه روزي بتواند از راكت نيو شپرد اين شركت براي حمل توريست‌هاي فضايي و رونق بخشيدن به توريسم فضايي استفاده كند. بزوس مي‌گويد يك راكت دست دوم كاملا قابل استفاده دوباره مي‌تواند تحول بزرگي در صنعت فضايي ايجاد كند. به گفته وي پروازهاي فضايي امروزه از بهره‌وري پاييني برخوردارند،‌درست مانند اين است كه هر شركت هواپيمايي پس از هربار پرواز يكي از جت‌هاي 747 خود را دور بياندازد. در چنين شرايطي قيمت بليط پروازها غيرقابل تصور خواهد بود.

شركت‌هاي رقيب بلو‌اوريجين، مانند اسپيس ايكس ايلان ماسك و ويرجين گلكتيك نيز در تلاش هستند تا مانند اين راكت فرودي عمودي داشته و پس از يكبار پرتاب دوباره قابل استفاده باشند. برخي از راكت‌هاي شركت اسپيس‌ايكس تاكنون در زمان فرود توانسته‌اند به اين موفقيت دست يابند،‌اما نكته اينجاست كه اين راكت‌ها اصلا اتمسفر زمين را ترك نكرده‌اند. شركت ويرجين گلكتيك ريچارد برنسون نيز در تلاش است تا سفرهاي فضايي را از طريق فضاپيماهايي هواپيما گونه محقق سازد به شكلي كه پس از بازگشت،‌فضاپيما روي باند فرود بيايد.

با اين همه بزوس بلند‌پروازتر از حد تصور بوده و اين دو شركت را رقباي خود نمي‌داند، زيرا به گفته وي فضا مكان بزرگي است و براي همه جا به اندازه كافي دارد. بلواوريجين روز دوشنبه 24 نوامبر 2015 توانست با موفقيت راكت فرامداري خود را پرتاب كرده و دوباره روي زمين فرود آورد،‌موفقيتي كه زمينه توليد و استفاده از راكت‌هاي قابل استفاده مجدد را هموار خواهد ساخت. 

راكت نيوشپرد روز دوشنبه از مركز پرتاب بلواوريجين واقع در غرب تگزاس به فضا پرتاب شد و پس از هشت دقيقه به ارتفاع 100 كيلومتري رسيد و پس از آن به زمين بازگشت و در نهايت ايمني فرودي عمودي را در منطقه پرتاب انجام داد.

راكت‌ها و كپسول‌هاي حامل مسافر اين شركت به گونه‌اي طراحي شده‌اند تا بتوانند 6 سرنشين را به ارتفاع 100 كيلومتري از سطح زمين ببرند،‌يعني مرز ميان اتمسفر زمين و فضا؛ و سپس دوباره به زمين بازگردند و به جاي سقوط، فرود آيند. در پروازهاي فرامداري، راكت‌ها معمولا از چنان سرعتي برخوردار نيستند كه بتوانند با نيروي جاذبه زمين مقابله كنند،‌از اين رو مانند يك موشك بالستيك به اتمسفر برخورد مي‌كنند.

در ماه آوريل، پرواز آزمايشي راكت نيوشپرد ديگري از شركت بلواوريجين با شكست مواجه شد زيرا در سيستم هيدروليكي آن نقصي بروز كرده‌بود، اما اين سيستم اكنون بازطراحي شده و به پمپ پشتيبان دومي مجهز شده‌است.

بزروس مي‌گويد پروازهاي آزمايشي راكت‌هايش را براي دو سال ديگر ادامه خواهد داد؛ و در نهايت قصد دارد مسئوليت حمل فضانوردان و توريست‌هاي فضايي را به فضا به عهده بگيرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲