همشهری‌آنلاین: احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و گروه تهرانگردان در سی و هشتمین تهرانگردی خود برای چهارمین بار به بافت تاریخی منطقه ۱۲ رفتند و ضمن بازدید از بناها و کشفیات تاریخی جدید در این منطقه، با حضور در مدرسه علوی خاطرات روزهای نخستین انقلاب و حضور امام خمینی(ره) در این مدرسه را مرور کردند.

جمعه دهم بهمن برای احمد مسجد جامعی و کاشفان تهران، کمی متفاوت‌تر از جمعه‌های دیگر بود؛ آنها باز هم به منطقه‌ای در دل پايتخت رفتند که قدمت تاریخی بسياري دارد و در هفته‌هاي اخير با كشف اسكلتي چندهزارساله خبرساز شده است. سي‌و هشتمين سفر كشف تهران از كاروانسراي خانات كه يكي از قديمي‌ترين كاروانسراهاي پايتخت است آغاز شد. کاشفان تهران ضمن بازديد از غرفه‌هاي اين كاروانسرا در بازار قديمي امين‌السلطان كه روزگاري محل فروش پرندگان بود حاضر شدند و با كسبه و فروشندگان آجیل و خشکبار به گفت‌وگو نشستند.

مسجدجامعي در بازديد از كاروانسراي خانات و بازار امين‌السلطان گفت: متأسفانه بازارچه‌اي در حد فاصل بازار امين‌السلطان و كاروانسراي خانات وجود دارد كه به‌صورت نيمه كاره رها شده است. می توان با مرمت و احياي اين منطقه آن را به سايت گردشگري پايتخت تبدل كرد.

  • بنای سرقبر آقا، فصل‌الخطاب برج‌هاي آرامگاهي است

وي سپس با حضور در مقبره‌ تاریخی مشهور به سر قبر آقا که مدفن نخستين امام‌جمعه است، رفت و در جريان روند احياي اين ساختمان كه به‌عنوان بزرگ‌ترين برج آرامگاهي تهران لقب گرفته، قرار گرفت. در اين مكان، تعدادي از باستان‌شناسان درباره ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين بنا صحبت كردند. یکی از کارشناسان میراث در این باره گفت: اين آرامگاه فصل‌الخطاب برج‌هاي آرامگاهي تهران است و بعد از ساخت آن، موج جديد معماري اروپايي وارد ايران شده است. این ساختمان به هشت بهشت اصفهان شباهت دارد و دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد معماری است.

  • ديدار با كريسف كلمب تهران

مسجد جامعي و کاشفان تهران در ادامه به ديدار «مهسا وهابي»، كاشف اسكلت 7هزار ساله پايتخت كه به تازگي در محله مولوي تهران كشف شده است رفتند و او را «كريستف كلمب» تهران ناميدند. ماجراي كشف اين اسكلت بسيار جالب است چرا كه كاشف آن هنگام عبور از خيابان ناگهان متوجه تعدادي سفال قديمي در حاشیه گودبرداري شركت فاضلاب مي‌شود و با پيگيري‌هايي كه انجام مي‌دهد پاي ميراث فرهنگي را براي بررسي‌هاي بيشتر به منطقه باز مي‌كند. جالب‌تر اینكه به دلیل ارتباط تاریخی این منطقه با حوزه تمندنی ری، برخي از باستان‌شناسان به اين اسكلت نام مسافر چشمه‌علي را داده‌اند.

عضو شورای شهر تهران نيز با بيان اينكه به تازگي پيشنهاد شده است كه براي آزمايش دي ان‌اي، اين اسكلت را جابه جا كنند، تاکید کرد: به جاي اين كار پزشكان و محققان براي انجام آزمايش‌ها به محل حفاري وارد شوند. وی ادامه داد: تمدن ساكنان چشمه علي نيز 7هزار سال تخمين زده‌شده است. مسجدجامعی با اشاره به همكاري بي‌نظير كسبه محله مولوي با كاشفان اين اسكلت افزود: پيمانكار شركت آب و فاضلاب نيز پس از كشف اين اسكلت، نهايت همكاري را با گروه كاوشگر تاريخي در کنار کسبه محله مولوی داشته است. کاشفان تهران در ادامه به ملاقات مسافر چشمه‌علی رفتند و از نزدیک با بانوی 7هزارساله تهران دیدار کردند.

در این بازدید که رجبعلي خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي تهران نيز حضور داشت، اعلام شد: با همكاري سازمان زيباسازي قرار است در اين محل زيرگذر احداث شود و مردم هنگام عبور از آن مي‌توانند اين اسكلت و اشياي باستاني كشف شده در آن را مشاهده كنند.

  • دیدار با کودکان کار

بازديد دو موسسه حامی كودكان كار برنامه بعدي کاشفان تهران بود. موسسه «آواي ماندگار» که دانش‌آموزان را تا مقطع دوم ابتدايي آموزش می دهد و پس از آن براي آموزش بيشتر به ساير مدارس معرفي مي‌کند. بر اساس اعلام رئيس این مركز، در حال حاضر 20دانش‌آموز در مقطع ابتدايي و 15نفر ديگر در مقطع دوم ابتدايي در این مرکز مشغول تحصيل هستند. مسئول اين مركز همچنين عنوان كرد كه محل فعلي آموزش كودكان كار در طرح تعريض شهرداري قرار دارد و به‌زودي تخريب مي‌شود اما مهندس محسنی، قائم مقام شهردار منطقه اعلام كرد كه در عوض به اين موسسه ساختمان ديگري تعلق خواهد گرفت.

دومین موسسه، انجمن حمایت از کودکان کار بود که مسجد جامعي اين كانون را با سابقه‌ترين سازمان مردم‌نهاد در زمینه کودکان کار ناميد. بنی هاشم، مسئول اين كانون اعلام كرد: تاكنون يك هزار كودك تحت پوشش قرار گرفته‌اند كه به‌دليل عدم‌ وجود اسناد هويتي تاكنون فقط براي 600نفر از اين كودكان اقدامات آموزشی انجام شده است.

  • بازديد از نخستين كودكستان تربيت ديني در تهران

در ادامه برنامه عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در مسجد مرحوم آیت‌الله فومني واقع در ميدان خراسان با امام جماعت اين مسجد كه پسر این عالم بزرگوار بود ديدار و همچنين از نخستين كودكستان تربيت ديني تهران كه به همت حاج آقا فومني در سال 1327راه‌اندازي شده بازديد كرد. حجت الاسلام والمسلمین فومني با بيان اينكه شاهرگ همه مفاسد، مشكلات فرهنگي است، گفت: اين مدرسه داراي 12كلاس براي دختران و پسران است كه تمامي اطلاعات ديني به اين كودكان آموزش داده مي‌شود.

  • قديمي‌ترين لوکوموتیو ماشين دودي حال و روز خوبی ندارد

در ادامه گروه كشف تهران در پارك كوثر واقع در منطقه 12تهران حاضر شدند و از قديمي‌ترين ماشين دودي تهران بازديد كردند. مسئول فرهنگي فرهنگسراي كوثر كه در اين ديدار مسجدجامعي را همراهي مي‌كرد با اشاره به سابقه تاريخي اين ماشين دودي گفت: متأسفانه معتادان صندلي‌هاي چوبي اين قطار را براي روشن كردن آتش تخريب کرده‌اند. و دیگر صندلي‌ای در اين قطار به چشم نمي‌خورد. مسجدجامعي در این دیدار گفت: ایستگاه مبدا ماشین دودی همین‌جاست و مسیر تهران - شهرری را طی می‌کرده است. از نکات جالب این است که این بخش از حمل و نقل تهران در آن زمان توسط بخش خصوصی اداره می شده و دولت دخالتی در امور آن نداشته است.

وی در پایان این بازدید تاکید کرد: با توجه به اینکه گیشه‌های بلیت‌فروشی این ایستگاه در دل دیوارهای ساختمان فرهنگسرا قرار دارد، هر چه سریع‌تر باید یک برنامه نجات‌بخشی برای آن گذاشته و این ایستگاه احیا شود.

  • مرور خاطرات انقلاب و امام در مدرسه علوی

ایستگاه پایانی احمد مسجدجامعي و کاشفان تهران به مناسبت فرارسیدن دهه فجر، مدرسه علوي بود. محلی که خاطرات زیادی را از اوایل انقلاب و روزهای نخستین ورود حضرت امام (ره) در خود جای داده بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره اهمیت این مدرسه اظهار کرد: اين مدرسه جايگاه جلوس حضرت امام پس از ورود به ايران بوده است و از 13بهمن تا 12اسفند 57مردم با ايشان در اين مدرسه ديدار مي‌كردند.

وی ادامه داد: زمانی که حضرت امام وارد ایران شدند، شهیدان مطهری و بهشتی، به این مدرسه آمدند و همه جوانب را برای استقرار ایشان و دیدار مردم سنجیدند و در نهایت تصمیم گرفته شد امام مدتی را در این مدرسه ساکن شوند.

مسجد جامعی به دیگر خاطرات و موارد مهم این مدرسه اشاره و تصریح کرد: یگی از پایگاه های اطلاع رسانی انقلاب، سالن اجتماعات این مدرسه بود و رسانه‌ها اخباری مهم را از طریق تلویزیون و رادیو از این سالن انعکاس می دادند. همچنین دولت موقت پس از پيروزي انقلاب در همین سالن شكل گرفت و پیام آن صادر شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به بنیان‌گذاران این مدرسه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این مدرسه قدمتی شصت ساله دارد و مرحوم حاج مقدس، علامه کرباسچیان و مرحوم روزبه، از بنیان‌گذاران این مدرسه بودند. وی ادامه داد: عده ای مدرسه رفاه را محل دیدار مردمی امام (ره) می‌دانند که این درست نیست. مدرسه رفاه محل تشکیل دادگاه انقلاب بود و مدرسه علوی میزبان شخصیت بزرگ و تاریخی امام خمینی.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان به خاطره ای اشاره کرد و گفت: در میان روزهای شلوغی که امام خمینی در این مدرسه در سه نوبت نماز جماعت برگزار می‌کردند، کودکان و نوجوانان زیادی عکس امام را در دست می‌گرفتند و از ایشان امضا می خواستند. امام نیز با آرامش و گشاده‌رویی تمام، آنان را در آغوش می‌کشید و با همه گرفتاری‌هایی که داشتند، عکس‌ها را امضا می‌کردند.

سی و نهمین تهرانگردی مسجد جامعی و گروه تهرانگردان جمعه دو هفته بعد برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴