همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: خانه‌های پنهان در دل طبیعت در هر فصلی که باشند، انسان را مجذوب و دلگرم می‌کند. حال اگر این خانه‌ها در دل کوهستان برفی باشند، احساس امنیت و دلگرمی بیشتری خواهد داشت.

همه ما با عبارت اسستتار و انواع آن آشنا هستيم. انسان اين نوع رفتار را از حيوانات الهام گرفته است. ما در طبيعت شکل‌های مختلفی از استتار حیوانات داريم که یا برای شکار و یا حفظ جان خودشان از آن استفاده می‌کنند. اما انسان‌ها از اين ترفند بيشتر در مسائل نظامي، جاسوسي، جنگي و به تازگي در رشته‌هاي هنري بهره برده است.

استتار همانطور كه از نامش پيدا است، يعني توانايي پنهان شدن و پنهان كردن فرد، اشياء و حتي خانه‌اي كه در مقابل چشمان شما قرار دارد. در‌ واقع مهندس استتار به فردي گفته مي‌شود اين ترفند را اجرا كرده و آن مورد؛ چه انسان و چه شيئي را از دید مردمان پنهان سازد.

حال اين ترفند به يك رشته درسي در زمينه هنر و مهندسي تبديل شده است. مهندسي استتار عبارتي است كه طبق آن مهندسان در ساخت خانه، كارخانه، نيروگاه و...استتاري توانمند هستند و مي‌توانند با ترفند‌هاي زيركانه به بهترین شکل ممکن، درست مقابل چشمان شما خانه‌اي را استتار كنند.

به تصاوير نگاه كنيد. چه مي‌بينيد؟ شما يك كوهستان برفي با تخت سنگ‌هاي بزرگ مي‌بيند. دوباره نگاه كنيد و اينبار با دقت بيشتر!

امكان دارد در دل اين كوهستان برفي، خانه‌اي زيبا استتار شده باشد. كسي چه مي‌داند، شايد هم چيزي بيشتراز يك خانه باشد. يك خانه سنگي در دل كوهستان برفي!

اينجا منطقه كوه‌هاي آلپ و منطقه سنت سوئیس است. پروژه‌ی با حفظ محيط‌زيست و اداي احترام به کوه‌های آلپ توسط آرشیتکت‌ و معماراني به نام دانيال زاماربيد (Daniel Zamarbide) و لئوپولد بانچيني (Leopold Banchini) در استودیو بيورا سوئیس كار شده است.

آنان اتاق‌هاي چوبی مخفی را در داخل فوم‌هاي مصنوعی به شكل سنگ‌هاي محيط قرار داده و بعد به کوه منتقل كرده‌اند.این پروژه در واقع يك پناهگاه كوهستاني است و براي زنده ماندن افرادي كه در دل كوهستان گم شده يا به دليل شرايط هوايي بد گير مي‌كنند، ساخته شده است.

اين خانه به دلیل قرار گرفتن در دل کوهستان، سرمای زیادی به داخل آن نفوذ می‌کند و برای گرم شدن اين خانه آنان از یک سیستم گرمایی در درون دیواره‌ی اتاق استفاده كرده‌اند.

اين سازه طرح پیچیده ای ندارد. يك اتاق كامل با تمام امكانات طراحي شده و بعد با مواد و رنگ مصنوعي هم رنگ و هم خوان با طبيعت پوشانده شده است. معماران اين سازه تلاش كردند آن را به شكل طبيعت و حتي طبیعی‌تر از آن چیزی که انتظار می‌رفت در آوردند. به حق هم زيبا كار كرده‌اند، بدون هيچ خللي به نماي ظاهري طبيعت.

اين سازه بر اساس يك داستان كه در آن چوپاني به نام آنتون در اثر شرايط آب و هوايي و يك زمين لرزه به مدت هفت هفته در دل كوهستان و سنگ‌ها گرفتار مي‌شود، ساخته شده است. آنتوان در اين كوه‌ها با ساختن اتاقكي كوچكي از سنگ جان خود را نجات مي‌دهد. حال با الهام از او معماران تلاش كردند خانه‌هاي سنگي كوچك، ساده و آماده براي چنين شرايطي تهيه كنند. و اين كار را با ايجاد كمترين خدشه و آسيب در طبيعت انجام داده‌اند.

حمايت اين پروژه توسط بنیاد 3D وربیر صورت گرفته است. اين بنياد تصميم دارد تعداد زيادي از اين اتاقك‌ها را ساخته و در نقاط مختلف كوهستان آلپ جاسازي كند.

خانه‌هاي پنهان در دل طبيعت در هر فصلي كه باشند، انسان را مجذوب و دلگرم مي‌كند. حال اگر اين خانه‌ها در دل كوهستان برفي باشند، احساس امنيت و دلگرمي بيشتري خواهد داشت.

  • برگرفته از؛ dezeen

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴