همشهری آنلاین - زهره بانی: ایجاد لک‌های سفید روی پوست را که به علت از بین رفتن رنگدانه پوست به وجود می‌آید، لک و پیس می‌نامند.

لک و پیس بیماری پوستی است که در زنان و مردان و نژادهای مختلف با یک میزان پراکندگی مشاهده می‌شود.

ویتیلیگو بیماری است که به صورت خودایمنی بروز می‌کند به همین دلیل در اینگونه بیماران احتمال بروز بیماری‌های خودایمنی دیگر مثل ریزش مو به شکل سکه‌ای، کم خونی، بیماری غده تیروئید و ... نیز وجود دارد و مبتلایان به لک و پیس باید در مورد این بیماری‌ها نیز به دقت مورد معاینه و بررسی قرار گیرند.

علت این بیماری به طور قطع مشخص نیست اما لک و پیس وقتی ظاهر می‌شود که ملانوسیت نتواند ملانین تولید کند یا تعداد ملانوسیت‌ها کاهش یابد ( ملانین که رنگدانه تعیین کننده رنگ پوست، مو و چشم است در سلول ملانوسیت تولید می‌شود).

بیماری لک و پیس هر قسمتی از بدن را می‌تواند درگیر کند اما عمدتا این لک‌های سفید در نواحی صورت، گردن، کشاله ران، زیربغل، نوک سینه‌ها و چشم‌ها مشاهده می‌شوند.

شدت بیماری در هر فرد متفاوت است اما تمام کسانی که با هر میزان، درگیر این بیماری می‌شوند باید مراقبت کنند که آسیب و صدمه مثل خراش یا برش به پوست‌شان نرسد زیرا ضایعه در محل لک‌ها جدی‌تر می‌شود.قرار گرفتن محل لک و پیس در معرض نور شدید آفتاب هم می‌تواند ضایعه را تشدید کند.

درمان لک و پیس طولانی و زمان‌بر است و بیمار باید صبور باشد. علاوه بر کرم‌های موضعی، درمان با اشعه و شیوه‌های جراحی نیز در درمان این بیماری کاربرد دارد.

nhs.uk

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲