همشهری‌آنلاین: پنجاه و هفتمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من» همراه با نخستین شماره از ضمیمه ایران‌شناسی برای کودکان ایران منتشر شد.

 

در این شماره از سرزمین‌من که ویژه سفرهای تابستانی است، با عنوان خنک‌گردی در تابستان روانه بازار شده و علاوه بر ضميمه رایگان 16 صفحه‌ای كودكان سرزمين‌من، 20 راهنمای ویژه برای سفر به مناطق خنك ايران در تیرماه در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

یک بسته سفر خنک
در بخش «راهنمای سفر» این شماره از مجله، 20 پیشنهاد متناسب برای خنک‌گردی در تیرماه ارائه شده. البته اين سفرها بر اساس عادت معمول سفرهاي تابستاني هجوم هموطنان به شمال كشور تهيه نشد، بلكه فرصت و فضای بیشتری از مجله برای معرفی مناطق خنک و سرسبز، شمال‌غربی و غرب ایران در نظر گرفته شده است؛ مناطقی که اتفاقا معمولا زیر سایه اسم مناطق معتدل و خنک خزری، از چشم بیشتر گردشگران تابستانی مخفی مانده است.

طبیعت‌گردی
در بخش «طبیعت» این شماره، هفت بسته راهنمای سفر منتشر شده است: «به سوی برف تابستانی» راهنمایی برای سفر به تونل برفی ازنا در استان لرستان، «سرسخت و تماشایی» راهنمای گشت و گذار به منطقه سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد، «آب‌‌تنی مضاعف» مطلبی برای راهنمایی به دریاچه دوقلوی آبدانان در استان ایلام، «از اعماق غربی» هم راهنمایی برای تفرج در غار قوری قلعه استان کرمانشاه و «تماشای تالاب خورشید» برای سفر به تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری. از مجموع این این هفت راهنما دو مطلب هم با عنوان «رودخانه‌ای از آن می‌گذرد» و «رکاب‌زنی به سوی آب» در زیرمجموعه ماجراجوایی قرار گرفته‌اند؛ اولی راهنمایی برای پیمایش تنگه عمیق هایقر در فیرزآباد استان فارس و دومی راهنمایی برای دوچرخه‌سواری تا چشمه خمده فیرزوکوه در استان تهران.

روستاگردی و میراث
بخش روستاگردی این شماره از مجله سه مطلب راهنمای سفر متفاوت دارد: «پله‌های زندگی» برای گشت و گذار در روستای «اورامان‌تخت» استان کردستان، «بر سنگفرش سیمین‌بر» برای تفرج در روستای «سیمین‌ابرو»ی استان همدان و «زیر آسمان آستمال» برای سفر به روستای آستمال آذربایجان شرقی خوانندگان را راهنمایی می‌کنند.
در بخش میراث هم چهار مطلب تهیه شده است: «در دیار آناهیتا» مسافران را روانه سفر به شهر تاریخی کنگاور در استان کرمانشاه می‌کند. «شبی در شهر شمس» راهنمایی است برای سفر به شهر تاریخی خوی در استان آذربایجان غربی و «گردش در شهر رصد» مطلبی است برای بهتر شناختن شهر پرقدمت مراغه. یکی از راهنماهای این بخش هم در زیرمجموعه «موزه گردی» است با عنوان «سالار سنندج» که مسافران را برای تماشای دیدنی‌های موزه سنندج در عمارت سالار سعید راهی استان کردستان می‌کند.

آخرهفته تا اقامت
در این شماره از مجله دو مطلب در بخش «آخر هفته» منتشر شده است: مطلب «سرزمین گوجه‌های سبز» که مسافران را تا روستاهای برغان و آغشت در شمال غربی استان البرز خواهید برد و مطلب «برگی ز گلستان جهان» که راهنمایی است برای تفرج در ییلاق برگ جهان در لواسان استان تهران.
علاوه بر تمام اینها در این شماره با مطلب «قیمه‌خوری در اردبیل» در زیرمجموعه «سفره ایرانی» شیوه طبخ خورش پیچاق‌قیمه غذا سنتی شهر اردبیل را آموزش می‌دهد. در بخش «خرید» هم همراه با مطلب «پررنگ و پولک» می‌توان برای خرید راهی بازار تاریخی شهر سنندج شد. در بخش «زیارت» مطلب «زیارت در سایه چنارها» خوانندگان برای زیارت امامزاده یوسف‌ابن‌جعفر در روستای خنک «ون» کاشان راهنمایی می‌شوند و در بخش «اقامت» هم با مطلب «ییلاق تاریخی» برای اقامت در هتل پارسیان گچسر راهی روستای گچسر استان البرز راهنمایی می‌شوند.

سفرنامه‌های شمالی
در این شماره از ماهنامه ايران‌شناسي «سرزمين‌من» دو سفرنامه منتشر شده است. یکی به رسم معمول سفرنامه «اسغر عبدالهی و دیگری هم یک سفرنامه کمتر دیده شده از ناصرالدین شاه. «قلعه‌ای میان مه» شانزدهمین سفرنامه این نویسنده در مجله گشت‌وگذاری است در قلعه رودخان و ماسوله در گیلان. البته سفرنامه‌اي که نويسنده 20 سال قبل آن را پیموده و امروز به کمک عکس‌ها بازسازی‌اش کرده. «قلعه‌ای در میان مه» هم بخش‌هایی از یکی از ناب‌ترین سفرنامه‌های سلطان صاحبقران است به شمال. در اين مطلب با مرور يكي از سفرنامه‌هاي او، از گرماي تابستان تهران به خنكاي كلاردشت مي‌رويم. ناصرالدين‌شاه، این سفر را از 25 تیرماه سال 1273 خورشيدي يعني در اوج گرماي تابستان شروع كرده و ما با مرور یکی از سفرنامه‌های كمتر ديده‌ شده‌اش، همراه او سفر را از یکی از روستاهای دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران آغاز مي‌كنيم.

نخستین مجله ایران‌شناسی و ایرانگردی برای کودکان
سرزمین‌من در ششمین سال فعالیتش دست به انتشار نخستين شماره از ماهنامه ايران‌شناسي براي كودكان زده است. اين ضميمه رايگان و رنگارنگ كه «كودكان سرزمين‌من» نام دارد، كوچولوهاي امروز را از همین حالا برای شناخت ديدني‌هاي طبيعي و فرهنگي ايران آماده مي‌كند. این ضميمه در هشت بخش با تصاویر جذاب، معما، قصه، نقاشی و سایر جذابیت‌های کودکانه منتشر شده و تمام مطالب آن در خصوص شناخت دارايي‌هاي فرهنگي و طبيعي ايران است. در اين ماهنامه، بخش‌هاي مختلفي براي آموزش موضوعاتي چون حيات‌وحش، باستان‌شناسي، تاريخ، محيط‌زيست، هنر و معماري و شعرها و متل‌هاي كهن ايراني براي كودكان در نظر گرفته شده كه با نثري ساده و روان و به صورت جذاب كودك را به سفري در نقاط مختلف ايران مي‌برد.

تاکنون 57 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» منتشر شده است. این نشریه در 100 صفحه + 16 صفحه ضميمه رايگان، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 5هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است. 23023424 (021) شماره تماس با تحریریه سرزمین‌من است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۵