همشهری‌آنلاین: پنجاه و ششمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی سرزمین‌من در خردادماه ۹۳ منتشر شد.

در این شماره، سرزمین‌من با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره عروسی‌های ایرانی، دروغ‌های تاریخی سری فیلم‌های 300، وضعیت محیط‌بانان ایران، مجموعه آثار یک نقاش روس در دوره قاجار و همین‌طور راهنمای سفرهایی برای ماه خرداد در سرتاسر ایران روانه بازار شده است.

میراث شادمان
پرونده اصلی این شماره از سرزمین‌من که جلد مجله را هم به خود اختصاص داده، در بخش مردم ایران منتشر شده است. در این پرونده سفری می‌کنیم به سراسر ایران، برای تماشای بخشی از مراسم رنگارنگ عروسی در میان اقوام مختلف کشور. شب عروسی، مهم‌ترین جشن هز زن و مرد ایرانی است که در هر کجای ایران با آداب و رسوم خاص خود اجرا می‌شود. رنگارنگی و تنوع در اجرای این مراسم کهن، به همان رنگارنگی وجود اقوام ایرانی در سراسر سرزمین ایران است. در این پرونده شما می‌توانید با تصاویر دیدنی و منحصربه‌فرد، به تماشای این آداب و رسوم در سرتاسر ایران بنشینید.

300، دروغ تاریخ
سرزمین‌من در این شماره و در بخش تاریخ سراغ دو فیلم جنجالی هالیوود درباره ایران رفته است. فیلم 300 هفت سال پیش بر پرده سینماهای جهان به نمایش درآمد و اشتباهات فراوان تاریخی آن، محل بحث‌ها و جنجال‌های بسیاری شد. چندی پیش با اکران قسمت دوم این فیلم 300: خیزش یک امپراتوری دوباره آن بحث‌ها و جنجال‌‌ها زنده شده است. پیگیری تحریفاتِ تاریخی این فیلم‌ها، یکی از اهداف سرزمین‌من برای پرداختن به دو 300 جنجالی است.

جان برکفان طبیعت
در بخش محیط‌زیست این شماره از سرزمین‌‌من، به بهانه 15 خردادماه، روز جهانی محیط‌زیست مطلبی درباره محیط‌بانان ایران منتشر شده است. مردان طبیعت ایران که در 47 سال گذشته با کمترین امکانات و حداقل دستمزد مالی، در شرایطی سخت و طاقت‌فرسا به حفاظت از طبیعت ایران می‌پردازند. به پاس این روز سری زده‌ایم به دنیای ساکت ولی خطرناک محیط‌بانان ایران، تا وضعیت این حرفه را به اجمال بررسی‌کرده‌باشیم.

نقش‌هایی از ایران قدیم
در بخش نگارخانه این شماره یک مجموعه نقاشی جالب از دوره قاجار را را برای اولین بار خواهید دید. نقاشی‌های پیازسکی نقاش روس که در دوره قاجار به کشورمان سفر کرد. پیازسکی که در زمان خود نقاش معروفی بود و از مبدأ ورود به ایران یعنی از بندرانزلی تا شهرهای رشت، قزوین و همچنین برخی از اماکن و مناظر طبیعیِ بین راه و بالاخره تهران، نقاشی‌های بسیار زیبایی از خود به یادگار گذاشته است. او در طول مدت اقامت خود در تهران نیز نقاشی‌های زیبایی از ابنیه و اماکن این شهر تهیه کرد که بارزترین آنها، دورنمای میدان توپخانه، سردرِ دروازه‌دولت، تالارسلامِ کاخ گلستان و عمارت بهارستان است.

بال در بال البرز
در بخش طبیعت این شماره، با مطلب بال در بال البرز گشتی در منطقه البرز مرکزی خواهید زد. منطقه‌ای به وسعت حدود 400هزار هکتار که دست آدمی کمتر به آن رسیده. نقاط بکر و علفزار‌های سرسبز البرز مرکزی زیستگاه خرس‌ قهوه‌ای است و ارتفاعاتش را عقاب‌ها و شاهین‌ها در اختیار گرفته‌اند. در این سفر با زیبایی‌ها و حیات‌وحش این منطقه آشنا می‌شوید.

عمارت نمایش و راز
پانزدهمین سفرنامه اصغر عبداللهی در سرزمین‌من، گشت‌وگذاری است در عمارت زیبای مسعودیه تهران. او در این سفرنامه به دیدن یک بنای تاریخی می‌رود و گذشته و امروز آن را پیش‌روی مخاطب می‌گذارد. عبداللهی از میان اعلان‌ها و پوسترهای به‌جامانده از این بنای قجری، روزگار رفته بر بنا را پیش روی ما می‌گذارد و از گذر این همه سال بر این عمارت می‌گوید.

زیارت در پایتخت
در بخش زیارت این شماره از مجله، مطلبی درباره بارگاه امامزاده علی‌اکبر چیذر(ع) تهران تهیه شده. با نگاهی به کتب و اقوال قدیمی، درمی‌یابیم که این امامزاده در دوران آل‌عباس به این مکان آمده و همین‌جا به شهادت رسیده است. این امامزاده پس از بازسازی‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای دفن شهدای جنگ ایران و عراق شده است.

تصاویر مرا صدا می‌زنند
در این شماره پنجمین قسمت از دور جدید کارگاه عکاسی سرزمین‌من را می‌خوانید. در مطلب این شماره که عنوانش تصاویر مرا صدا می‌زنند است، بخشی از عکس‌های مارتین چایلد را دنبال خواهید کرد. عکاسی که تصاویرش بسیار موردپسند ناشران است و به همین دلیل هم بیننده‌ها در بسیاری از مجلات، آگهی‏ها، روی‏جلد کتاب‏ها و انتشارات، تصاویر او را می‌بینند.

راهنمای سفرهای خردادی
در بخش راهنمای سفر این شماره از مجله، پیشنهادهای متناسب با آغاز ماه خرداد ارائه شده‌ است. در بخش طبیعت رنگ آب و لاله‌ها به عنوان راهنمای سفر به شهرستان کوهرنگ و در زیرمجموعه ماجراجوایی هزار رکاب در هزار جریب راهنمایی برای دوچرخه‌سواری در حوالی دریاچه لزور را خواهید خواند. جنوب آسمان هشتم در بخش زیارت این شماره منتشر شده و راهنمایی است برای بازدید از مقبره تماشایی احمدالرضا(ع) در نزدیکی تربت حیدریه که گفته می‌شود برادر امام هشتم(ع) است.

علاوه بر این، در بخش میراث و زیر مجموعه تاریخ‌گردی شهری در اعماق زمین برای بازدید از شهر تاریخی نوش‌آباد و در زیرمجموعه موزه‌گردی با مطلب یک باغ پر سنگ برای بازدید از باغ موزه هفت‌تنان شیراز راهی می‌شوید. در این شماره سرزمین‌من در بخش روستا‌گردی هم با مطلب توی جنگل‌های گیلان راهی تماشای روستای ارده تالش و با مطلب راهی به زرد ابری در بخش آخر هفته تا منطقه گل‌زرد در دامنه‌های دماوند خواهید رفت.

همچنین در این شماره، گزارش خورش با نوبرانه در زیرمجموعه سفره ایرانی شیوه طبخ خورش گوجه سبز را آموزش می‌دهد. در بخش خرید هم همراه با مطلب نغمه فلز و ادویه می‌توان برای خرید راهی بازار تاریخی بروجرد شد.

تاکنون 56 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من منتشر شده است. این نشریه در 116 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 5هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است. 23023424 (021) شماره تماس با تحریریه سرزمین‌من است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳