همشهری آنلاین - فهیمه سادات طباطبایی: مرکز تئاتر حرفه ای خاوران که در جنوب شرق تهران احداث شده، یکی از مراکز اصلی و مهم تئاتر کشور است که قابلیت اجرایی چندین نمایش همزمان در آن وجود دارد.

مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران که در کنار فرهنگسرای خاوران واقع در جنوب شرق تهران احداث شده، دارای امکانات و ویژگی‌های گوناگون و خاصی است که آن را از سایر مراکز تئاتر کشور متمایز می‌کند.

مشخصات کلی:

کلنگ مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران، اول شهریور ماه سال 86 در زمینی به مساحت 28 هزار مترمربع در شهرداری منطقه 15 به زمین خورده و در سال 1392 عملیات احداث آن به پایان رسیده است.

مرکز تئاتر حرفه ای خاوران دارای یک سالن اصلی با گنجایش هزار نفر و 4 سالن نمایش تجربی با گنجایش 150 نفر است. ضمن اینکه سالن "نمایش عروسکی" آن نیز در هر اجرا میزبان 120 نفر از علاقه‌مندان خواهد بود.

سالن نمایش اصلی:

سالن نمایش اصلی این مجموعه در فضایی به وسعت دو هزار و 400 مترمربع و با ظرفیت یک هزار و 200 نفر پیش‌بینی شده است.

سالن اصلی مرکز تئاتر حرفه‌ای از محاسبات آکوستیکی برخوردار است و مزیت دیگری که نسبت به دیگر سالن‌های تئاتر دارد این است که به کمک لیفت می‌تواند صحنه را از بالا به پایین جابه‌جا کند و عمق صحنه نیز در این سالن قابل تغییر است.

همچنین در این بخش چال ارکستر وجود دارد که امکان اجرای کنسرت موسیقی را فراهم آورده است. در واقع سالن اصلی با ظرفیت یک هزار و 200 نفر  در کنار اینکه امکان اجرای تئاتر را فراهم کرده با داشتن امکانات دیگری همچون چال ارکستر، این اجازه را می‌دهد که  به عنوان سالن اجرای کنسرت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی آکوستیک سالن اصلی این مرکز با همکاری یک مشاور سوئیسی و با توجه به استانداردهای سالن‌های تئاتر انجام شده تا بدون نیاز به بازتقویت صدا، بتواند صدای رسایی در فضا ایجاد کند.

سالن اصلی با دارا بودن صحنه بزرگ و حرفه‌ای در دو بخش تفکیک‌پذیر است. یکی صحنه اصلی است که 34 مترعرض، 12 متر عمق و برج صحنه‌ای به ارتفاع 22 متر دارد و دیگری صحنه جلویی است که 32 متر عرض و 10 متر عمق دارد.

سالن نمایش تئاتر تجربی:

در کنار سالن نمایش اصلی، چهار سالن با گنجایش 150نفر برای تئاتر تجربی احداث شده است.

سالن نمایش تئاتر عروسکی:

مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران همچنین به سالن نمایش تئاتر عروسکی با ظرفیت 120 نفر نیز مجهز است.

سالن سینما:

در این مرکز سالن نمایش سینما و آمفی‌تئاتر با ظرفیت 150 نفر طراحی شده است.

کارگاه ساخت دکور و کارگاه خیاطی:

همچنین در این مجموعه، فضایی به مساحت یک هزار متر مربع برای کارگاه ساخت دکور و کارگاه خیاطی و سه‌ هزار مترمربع هم به‌ اتاق‌های پشت صحنه و سالن‌های تمرین اختصاص داده شده است.

سالن نمایش‌های آیینی و سنتی:

فضایی نزدیک به 3هزار و پانصد مترمربع نیز به نمایش‌های آئینی و سنتی اختصاص داده شده است.

دیگر امکانات مرکز:

کتابخانه تخصصی، سایت اینترنت، گالری‌ها و ایجاد فضاهای کارگاهی و آموزشی با مساحتی نزدیک به 4 هزار مترمربع و مکان‌هایی تفریحی چون رستوران، فروشگاه، سالن بازی کودکان و غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی از دیگر امکانات این مجموعه محسوب می‌شوند.

مرکز تئاتر حرفه‌ای میزبان جشنواره‌های بین‌المللی

مرکز تئاتر حرفه‌ای تهران قابلیت میزبانی جشنواره‌های بین‌المللی را نیز دارد. این مجموعه دارای یک لابی اصلی است که در طبقه بالا و ضلع غربی آن یک قرائت‌خانه وغرفه‌ای برای ارائه محصولات فرهنگی در نظر گرفته شده است. همچنین در ضلع شرقی این لابی یک سالن کنفرانس مطبوعاتی قرار گرفته است.

قابلیت‌های ویژه:

در این مجموعه برای اولین بار امکان تغییر زاویه کف برای ساخت دکورهایی با کف صحنه شیب دار فراهم شده که این امکان قابلیت طراحی و اجرای نمایش با زوایای مختلف مورد نیاز نسبت به جایگاه تماشاگران را برای کارگردانان تئاتر فراهم کرده است. سن تعبیه شده در این سالن امکان قرارگیری گروه‌های بسیار بزرگ موسیقی گروهی و ارکسترال تا بیش از 200 نفر را فراهم کرده است. دو سالن تمرین یکی با ابعاد صحنه اصلی و برای حضور هیات بازبینی و دیگری با مساحت یک دوم صحنه برای پشتیبانی از دیگر خصوصیات پردیس تئاتر حرفه‌ای شهر تهران است.

برج صحنه در مجموعه تئاتر خاوران

درست پشت سالن اصلی، یک ساختمان بلند 7 طبقه قرار گرفته که از طبقه دوم خود به سالن اصلی راه دارد، ساختمانی که آن را برج صحنه می‌نامند و با ارتفاع بلندی که دارد از سایر ساختمان‌ها قابل تشخیص است. در این ساختمان تمامی بخش‌های فنی، ماشینری، تجهیزات صحنه و... قرار گرفته است.

مناسب‌سازی پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران

پشت بلک‌باکس‌ها فضایی برای اجرای تئاتر در فضای آزاد در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، نمای ساختمان‌های مرکز تئاتر حرفه‌ای به سه رنگ سفید، آجری و مشکی است که همگی از جنس سفال هستند و به صورت خشکه نصب می‌شوند.

همچنین تمامی مسیرهای این مرکز با داشتن رمپ و آسانسور برای معلولان مناسب سازی شده‌اند.

آدرس:

این مرکز در خیابان خاوران و در کنار فرهنگسرای خاوران قرار دارد. امکان دسترسی آن از طریق بزرگراه امام علی(ع)، خروجی بزرگراه شهید محلاتی یا صاحب الزمان وجود دارد. همچنین خط دو اتوبوس‌های تندرو نیز از مقابل این مجموعه عبور می‌کند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸