همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین و پیرترین درختان جهان بسیار باشکوه هستند، چرا که شاهد ظهور و سقوط تمدن‌های متعددی بودند. درخت را می‌توان بعنوان یک گیاه بزرگ چوبی چند ساله تعریف کرد.

اگرچه تعریف ثابتی درباره اندازه آن وجود ندارد، ولی می‌توان گفت؛ درخت بالغ معمولا دارای ارتفاع حداقل 4.5 متر و شاخه‌های آن به یک ساقه اصلی متصل هستند و ریشه‌ها منبع حیات آنها هستند.

درختان اجزای مهم، مناظر طبیعی و عناصر ضروری، ساخت فضای سبز به شمار می‌روند.

درختان در مقایسه با سایر گونه‌های گیاهی عمر طولانی‌تری دارند. گونه‌های از درختان  وجود دارد که بیش از 100 متر رشد می‌کنند. گونه‌هایی که چند هزارسال عمر می‌کنند.

اجزای تشکیل دهنده درخت عبارتند از:  ریشه‌ها، ساقه‌ها، شاخه‌ها، شاخچه‌ها و برگها. ساقه‌های درخت بیشتر ازبافتهای نگهدارنده و انتقال تشکیل شده‌اند. درواقع چوب از سلولهای آوند چوبی و پوست اساسا از آوند آبکش تشکیل شده است.

هنگامی‌که درختان رشد می‌کنند، حلقه‌های رشد را در تنه خود بوجود می‌آورند که در آب و هوای معتدل با شمردن آنها می‌توان عمر درخت را تخمین زد.

ریشه‌های درختان عموما درون زمین قرار دارند. این ریشه‌ها به عنوان عضو حیاتی درخت و لنگرگاه اندام‌های بالای سطح زمین بوده و آب و مواد غذایی را از خاک جذب می‌کنند.

بیرون زمین‌، ساقه‌های درخت موجب ارتفاع شاخه‌های برگدار شده و به جذب نور خورشید کمک می‌کنند. بسیاری از درختان، ترتیب شاخه‌ها موجب حداکثر تماس برگها با نور خورشید می‌شود.

درختان در اسطوره‌ها و ادیان هم حضور یافته‌اند. آنها در اسطوره‌ها و ادیان، بصورت نمادهای مهمی به کار می‌روند.

ریشه‌ی درختان برای خود حدیث دیگری دارد. برای مثال: درختانی که بر روی بقایای یک معبد کامبوجی به نام تا فروم رشد کرده‌اند، بسیار جالب هستند. دو گونه درخت خاص در این معبد رشد کرده است. ریشه‌های غول آسای این درخت سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به این محل می‌کشاند.

درختانی که ریشه هوایی دارند به  "درخت هوایی" معروف هستند. این درختان از بزرگترین درختان جهان محسوب می‌شوند و ریشه‌های آنها بالای زمین و روی هوا قرار دارد.

گونه‌ای دیگر از درختان هستند که ریشه‌های آنها از بالای درخت برای دست یافتن به آب سعی می‌کنند، خود را به زمین وصل کنند و چون برخی از ریشه‌ها نمی توانند خود را به زمین برسانند، خشک می‌شوند.

بزرگ‌ترین و پیرترین درختان جهان بسیار باشکوه هستند چرا که شاهد ظهور و سقوط تمدن‌های متعددی بودند. مثلاً ژنرال شرمن، بزرگترین درخت تک ریشه‌ای که تا به حال شناخته شده و یا تجیکو با ۹۵۵۰ سال قدمت که قدیمی ترین درخت کلونال است.

جولیان هایت زیست شناس معروف می‌گوید؛ درختان باستانی پیوند زنده‌ی ما انسان‌ها با گذشته هستند و در جریان تغییرات همیشگی، شکل خود را حفظ می‌کنند. این داستان درختان به نوعی قصه‌ی ما انسانها نیز هست. هر درخت شکل و شخصیتی مخصوص به خود دارد که در طول زندگی‌اش آن را حفظ می‌کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹