همشهری آنلاین: فهیمه سادات طباطبایی: پل صدر، پل تقاطع شیخ فضل الله نوری-محمدجناح، پل جوادیه، پل روشندلان، پل ابوسعید و...تنها برخی از پل‌هایی هستند که در هشت سال گذشته احداث و راه اندازی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، روزگاری البته نه چندان دور، تهران تعداد محدودی پل داشت که برای شهروندان شناخته شده بود. پل حافظ، پل کالج، پل چوبی، پل سیدخندان و چندی دیگر.

اما در هشت سال گذشته، پل‌های دیگری در کنار بزرگراه‌ها و اتوبان‌های تهران احداث و راه اندازی شد که توانسته‌اند در بهبود وضعیت ترافیکی تهران موثر باشند. پل‌هایی که هرکدام به سبک و سیاق مطابق با شرایط منطقه‌ای، کاربرد و امکانات راه اندازی شده‌اند. پل جوادیه، روشندلان، شیخ فضل الله-جناح، غیرهمسطح شهید محلاتی، وحدت اسلامی تنها برخی از مطرح ترین پل‌هایی هستند که در کنار ده‌ها پل دیگر در تهران ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در جدول زیر اسامی پل های مطرحی که از سال 1388 و ابتدای مدیریت محمد باقر قالیباف تا کنون ساخته شده و یا در حال اتمام است را با ویژگی‌ها و مشخصاتشان می‌توانید ببینید:

نام پل

مشخصات پل

آدرس و زمان احداث

 

 

 

پل صدر

 

 

  • پل تک پایه ای صدر شامل احداث یک پل‌اصلی به عرض 70/22 متر و طول تقریبی 6 کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپ‌های دستـرسی به 11 کیلومتـر می‌رسـد.
  • این پـل بـه‌صورت دو بـانـد رفت‌و‌برگشت احداث‌می‌شود که در هر باند، عرض لازم برای دو خط عبوری و یک خط توقف اضطـراری تأمین شده‌است.
  •  مجموع کل ستون‌های بزرگراه صدر 234 ستون است و برای ساخت این بزرگراه از 3هزار و 400 سگمنت (قطعه پیش‌ساخته) 3‌متری در پل اصلی و برای رمپ‌ها و لوپ‌ها نیز از 3 هزار و 300سگمنت 2‌متری استفاده می شود و عرض سگمنت نیز 22‌مترو 70سانت است و دارای دو باند در هر بخش و یک باند عبور اضطراری است.
  • بر اساس برآوردها، از بزرگراه شهید صدر 10 هزار خودرو در ساعت عبور می کند که قرار است با احداث پل 4 هزار خودرو به روی پل منتقل شود که با این حساب  40 درصد از ترافیک بزرگراه کاسته می شود.

ساخت آن در هفت‌خرداد 90 آغاز شد. البته قبل از آن طرح مطالعاتی اش انجام شده بود.

 

 

 

 

پل شیخ فضل الله-جناح

  •  شهرداری تهران با هدف گشایش گره ترافیکی ورودی غرب، پروژه احداث پل های غیر همسطح بزرگراه محمد علی جناح و شیخ فضل الله نوری را در دستور کار خود قرار داد که که به عقیده بسیاری از کارشناسان طراحی این پل ها جز منحصر به فردترین طراحی هاست و از زیباترین پل های کشور خواهند شد.
  • این پروژه شامل اجرای 2 دستگاه پل اصلی قوسی به طول 248 متر و مساحت 12 هزار و 750 مترمربع و نیز 4 دستگاه پل جهتی به مساحت 9 هزار و 342 متر‌مربع در 3 سطح بر روی پایه‌های بتنی است که در کنار این مجموعه پل‌ها، 50 هکتار محوطه‌سازی نیز صورت می‌گیرد. پل‌های اصلی دارای 20 پایه بوده و پل‌های جهتی 27 پایه خواهند داشت.
  •  جنب افزایش عرض عبور تقاطع خیابان محمدعلی جناح با بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ترافیک در اتوبان کرج- تهران کاهش می یابد. از سوی دیگر امکان افزایش دسترسی‌ها به مناطق قبل از ورود به این تقاطع، با تعبیه 2 پل اصلی به همراه کندروها و 8 رمپ و لـوپ مناسـب فراهم می‌شود. با احداث این تقاطع راهگشا، امکان جانمایی مسیر اتوبوسهای تندرو ( BRT ) در بزرگراه محمدعلی جناح فراهم می‌شود.

هجدهم اردیبهشت ماه 1392 در غرب تهران و در راستا و پایان اتوبان تهران-کرج

 

 

 

 

پل وحدت اسلامی

  • عملیات اجرایی ساخت این تقاطع از ابتدای تیرماه آغاز شده و در دی ماه 1390 به پایان رسیده که این امر نشان‌دهنده اجرای سریع پروژه طی یک دوره زمانی 6 ماهه است.
  • بهره برداری از پروژه تقاطع غیرهمسطح ابوسعید - وحدت اسلامی، ضمن کاهش ترافیک منطقه نزدیک به بازار تهران، سبب روان‌سازی‌ ترافیک شمال به جنوب این محدوده شده و در نتیجه دسترسی شهروندان به مراکز اداری- تجاری این منطقه و همچنین به مناطق خارج از تهران را آسان‌تر خواهد کرد.علاوه بر این، به‌دلیل دسترسی خیابان‌های حافظ و وحدت اسلامی به مراکز اصلی حمل‌ونقل برون‌شهری مانند ایستگاه راه آهن و پایانه جنوب، احداث این تقاطع سبب تسهیل دسترسی شهروندان به مراکز مورد اشاره خواهد شد.
  • پل تقاطع ابوسعید - وحدت اسلامی دارای 6 پایه و 2 کوله ابتدا و انتهای شیبراهه‌های شمالی و جنوبی است و عرشه فلزی آن به طول 175 و عرض10.5 متر به‌صورت پیش ساخته و در 10 قطعه به محل پروژه منتقل شد تا ضمن تسریع عملیات اجرایی، از مسدود شدن کامل خیابان وحدت اسلامی در زمان اجرای پروژه جلوگیری شود.
  • این پل که در بافت قدیمی شهر و در نزدیکی بازار بزرگ قرار دارد شامل یک پل شمال به جنوب و راستگرد از وحدت شمال به ابوسعید غرب و دسترسی محلی است که به گفته مجریان طرح با معارضان بسیار ترافیکی و تاسیساتی مواجه بوده است.

 

17 دی ماه 1390

خیابان وحدت اسلامی، حدفاصل خیابانهای بهشت و فرهنگ و روی خیابان ابوسعید

 

 

 

 

 

پل جوادیه

  •  نخستین پل معلق کشور است که بعد از برج آزادی و برج میلاد به سومین نماد پایتخت تبدیل شده است، این پل سوزنی شکل که از جهت مهندسی و فنی به گفته کارشناسان منحصربه‌فرد است نخستین پل سه پایه با تکنولوژی خاص در ایران به شمار می‌رود که در برابر زلزله مقاوم بوده و می‌تواند بزرگترین زلزله را تحمل کند.
  • پل قدیم جوادیه به دلیل قدمت و نیز استقرار در محل نامناسب ترافیکی عملا قادر به پوشش ترافیک ناشی از احداث بزرگراه یادگار امام و تعریض خیابان دشت آزادگان و ... نبود و با توجه به تاریخ احداث پل، امکان تعریض آن به دلیل ارزش تاریخی وجود نداشت همین موضوع موجب شد که احداث پل جدید جوادیه در دستور کار قرار گیرد و ساخت آن موجب تسهیل در عبور و مرور در محدوده جنوبی منطقه 11 که ارتباط مستقیم با مراکز مهم تجاری دارد و همین طور دسترسی به ایستگاه راه آهن، خیابان ولیعصر و کارگر به عنوان شریان های مرکزی شهر شود.
  • پل جوادیه تهران، ۲۱۰ متر طول دارد که ۸۴ متر آن شیب راه شمالی- جنوبی است و ۱۰۴ متر و نیم آن معلق است.
  • هزینه احداث این پروژه که در آن ۶۰ هزار پیچ استفاده شده، ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده‌است.
  • پیمانکار، مهندسان و مشاوران این پروژه همگی ایرانی بودند و طرح این پل برگرفته از سوزن ریل قطار است و هم اکنون به محل اتصال شمال و جنوب تهران تبدیل شده است.
  • این پل دارای سه پایه بتنی نشیمنگاه، دو نشیمنگاه در سمت چپ و یک نشیمنگاه در سمت راست است. پل سه پایه جوادیه همچنین دارای یک قوس اصلی با دهنه‌ای 126 متری است که از 10 قطعه ساخته شده است و هر قطعه آن حدود 70 تن وزن دارد. 15 درصد وزن این قطعات مربوط به جوش آن است و برای نصب هر کدام از این قطعات، یک جرثقیل 700 تنی به کار رفته است.
  • این پل برای عبور 6 خط سواره رو با حاشیه ایمنی لازم و پیاده روهایی به عرض 2 متر در طرفین طراحی شده است. تعداد خطوط راه آهن موجود زیر پل جوادیه 6 خط است با دهانه مفروض برای پل، قابل افزایش تا 10 خط توسعه آتی است.
  • تمامی انرژی مورد نیاز روشنایی و نورپردازی پل جوادیه با استفاده از انرژی باد و خورشید تأمین می‌شود.

 آبان ماه سال 1389 در محله جوادریه تهران و جنب راه آهن

 

 

 

پل روشندلان

  • پل روشندلان طولانی‌ترین پل فلزی سواره‌رو در تهران است.
  • این پل که طولی در حدود ۹۰۰ متر و پهنای ۱۶ متر دارد در جهت شرقی-غربی و به منظور تسهیل ترافیک خیابان انقلاب در محدوده پل چوبی تا پیچ شمیران ساخته شده‌است.
  •  با هزینه ای در حدود 250 میلیارد تومان ساخته شد و هم اکنون مدت 4 سال است که به شهروندان تهرانی خدمات رسانی می کند.
  • پل روشندلان قرار بود در ابتدا تنها تقاطع روشندلان را قطع کرده و ظرف مدت 6 ماه به پایان برسد، اما با افزایش میزان پروژه به طول ۹۰۰ متر و با عرض متغیر 16 تا 32 متر، در تاریخ 18 مهر سال 88 در منطقه 7 شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید.
  • حذف تقاطع‌های هم سطح خیابان انقلاب با شریعتی، بهار و روشندلان ،روان‌سازی ترافیک خیابان انقلاب و روان‌سازی گردش‌های فرعی و ترافیک منطقه ،قرار گرفتن ایستگاهBRT روی پل روشندلان و ... از جمله اهداف ساخت این تقاطع غیر همسطح بوده است.

 

 

در سال 1388 افتتاح شد.

در محدوده پل چوبی تا پیچ شمیران و تقاطع خیابانهای انقلاب و شریعتی و بهار و روشندلان را حذف می کند.

پل کابلی برج میلاد
  • سومین پل معلق در تهران و سازه برتر فولاد کشور
  • این پل دارای ۱۱۴ متر طول به صورت عرشه فلزی و با استفاده از قطعات پیش ساخته شده که ۲۰۰ متر از طول آن به صورت پل‌های دسترسی و با استفاده از عرشه بتنی ساخته شده است.
  • برای احداث پل دسترسی‌غربی برج‌میلاد علاوه بر 145 هزار مترمکعب خاکبرداری و 55 هزار مترمکعب خاکریزی، 1300 تن آرماتوربندی، 14 هزار مترمربع قالب‌بندی و 14 هزار مترمکعب بتن‌ریزی شده‌است. وزن پیلون و عرشه فلزی پل 900تن بوده و 8500 تن آسفالت برای روکش سطح معبر پل استفاده شده است.

پنجم تیر 1391 افتتاح شد.

دسترسی غربی برج میلاد در بخش غربی مجموع برج میلاد بر روی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری واقع شده است.

پل تقاطع شهیدمحلاتی
  • پل بزرگراه شهید‌محلاتی، 175متر در هر دو طرف طول دارد که برای ساخت آن 150‌هزار مترمکعب عملیات‌خاکی، 15 هزارمتر مربع قالب‌بندی، هزار‌تن آرماتوربندی و بالغ‌ بر10هزار مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفته‌است.همچنین جهت تسریع در عملیات ‌اجرایی، برخی معارضات ‌تاسیساتی ازجمله معارض لوله‌گاز 12 اینچ، لوله‌آب 350 و 400 میلی‌متر و فیبر نوری در موقعیت‌قبلی خود حفظ‌شدند تا از جابه‌جایی زمانبر این معارضات جلوگیری و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.
  • این پل در سه تراز -1، صفر و یک یکی از مهمترین تقاطعهای بزرگراه امام علی (ع) است.
11 خرداد 1391 تراز صفر آن افتتاح شد و دو تراز دیگر در مراحل پایانی است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۶