فریبا خانی: این پرنده‌ها چیپس و پفک دوست ندارند. پاپ کورن‌های‌شور برایشان سَم است. یادتان باشد؛ ای بزرگ‌ترهایی که ته سیگارهایتان را در دریاچه رها می‌کنید، این‌ چیزها موجب مرگ این فلامینگوها و قوهای سیاه خواهد شد.

بلدرچین‌های شیرین را رها کنید، دنبالشان ندوید. سنگ انداختن به طرف شترمرغ‌ها یعنی چه؟ مهربان باشید با آن‌ها...

دو هفته‌ پیش، باغ پرندگان افتتاح شد و روز بعد فوج جمعیتی بود که به سمت این باغ راهی شده بود. دکترحسن کریمیان، شهردار منطقه‌ی 4 می‌گوید:

«در سه روز اول، روزانه 2000 نفر از این مجموعه دیدن کردند. در این مجموعه‌ی 22 هکتاری که در حال حاضر 16 هکتار آن به‌عنوان فاز اول به بهره‌برداری رسیده است، امکانات ویژه‌ای شامل رستوران، آلاچیق‌ها، درشکه‌رانی و ماشین برقی، زمین‌بازی کودکان، کلینیک‌پرندگان، سرویس‌های بهداشتی، قرنطینه و ساختمان اداری در نظر گرفته شده است.»

درشکه‌ها مسافران را جابه‌جا می‌کنند. دو شیر بزرگ در سر در باغ پرندگان بود که  آدم را یاد پارک‌های قدیمی می‌اندازند. کاسکوها و طوطی‌ها فنچ‌ها و کبک‌ها در قفس‌هایی دیده می‌شوند. کبوترهای بوف کهن آلمانی، مرغ‌های ابریشمی با پرهایی سفید عجیب که نژاد انگلیسی دارند، قرقاول‌های گردن حلقه‌ای، کلاغ‌های نوک سرخ کوهی... طاووس‌ها خرامان خرامان این سو و آن‌سو می‌روند.

در باغ پرندگان پای صحبت‌های دکتر اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط زیست می‌نشینیم. او می‌گوید:
«این‌جا قرار نیست که زیستگاه تازه‌ای برای پرندگان باشد و هر پرنده‌ای از آسمان بیاید این‌جا چون ممکن است به پرنده‌های این‌جا صدمه وارد کند و با خود بیماری بیاورد و این خطرناک است.»

 کهرم می‌گوید: «این فاز اول باغ پرندگان است و قرار است که تورهای بزرگی تهیه شود و پرنده‌های متنوعی در آن نگه‌داری شوند.»

این کارشناس محیط زیست می‌گوید: «برای ساخت باغ پرندگان میلیاردها تومان خرج شده است. هزینه‌ی خرید پرنده‌ها و نگه‌داری و حفظ این محیط کار بسیار سختی است.»

او ادامه می‌دهد: «چهار پرنده‌شناس در ابتدای ساخت این مجموعه‌ با شهرداری تهران همکاری کردند و ساعت‌ها درباره‌ی چگونگی ساخت و نگه‌داری پرنده‌ها با گروه مهندسان صحبت شده است و نگهبانان این مجموعه کاملاً توجیه شده‌اند که چگونه باید با پرنده‌ها و بازدیدکنندگان برخورد کنند.»

این بوم شناس می‌گوید: «دیگر این با مردم است که با این پرنده‌ها چگونه رفتار کنند؟ لازم است مردم بدانند که نباید به پرنده‌‌ها غذا بدهند. نباید در این محیط سیگار کشید. چون اگر یک خوراکی به آن‌ها داده شود موجب مرگ پرندگان خواهد شد. بنابراین مردم باید در حفظ پرنده‌ها کوشا باشند. بیش‌تر کودکان و نوجوانان در آپارتمان زندگی می‌کنند و چه‌قدر از دنیای پرندگان و حیوانات دور هستند و ساخت چنین مجموعه‌هایی کمک می‌کند که کودکان و نوجوانان با پرنده‌ها بیش‌تر دوست باشند.»

وقتی از باغ پرندگان بیرون می‌آییم؛ می‌بینیم بوفه‌ای چوبی هست که مردم از آن چیپس و پفک می‌خرند. کاش که این تنقلات در این نزدیکی‌ها به فروش نرسد و آوردن این خوراکی‌ها به باغ پرندگان  ممنوع شود. باور کنید این‌ پرنده‌ها چیپس و پفک دوست ندارند!

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲